+ Plus

Column Jurgen van den Goorbergh

‘Gentlemen, start your engines!’ Met deze legendarische woorden mogen we de eerste column van het nieuwe seizoen wel beginnen. Het seizoen was eigenlijk al begonnen met de eerste WK Superbike en Supersport races op Phillip Island, met gelijk al een mooie verrassing van Eugene Laverty, die ‘zo maar even’ met de Suzuki het volle aantal punten pakte in de eerste race en helaas met technische problemen aan de kant kwam in de tweede omloop.

Het geeft gelijk aan dat er in het WK Superbike meerdere merken in aanmerking komen om voor de titel te strijden en dat we ons op kunnen maken voor een mooi seizoen. Het hoe en waarom de combi Laverty/Suzuki zo snel was, is na zo’n eerste race moeilijk in te schatten, maar naar mijn idee komt dat voor het grootste gedeelte op het conto van de stuurkwaliteiten van Laverty zelf, een uitmuntend goede coureur, die we in de toekomst zeker in de MotoGP kunnen zien schitteren. Met Suzuki wellicht? Michael van der Mark kwam helaas met nul punten terug van de eerste race. Toch is hij zeker een kanshebber voor de titel in het WK Supersport, met de Ten Kate Honda als uitstekende basis. Laten we hopen dat ‘ie wat zadelvaster wordt!
Dat Honda ook in de MotoGP weer een van de te kloppen kandidaten is, staat buiten kijf. Maar ook hier begint iedereen weer met nul punten en gelijke kansen. Wie zijn de kanshebbers en wie worden de verrassingen? Yamaha heeft met Jorge Lorenzo weer de beste troef in handen. Het is zeker geen makkelijke jongen, maar wel een die weet wat hij wil. Met zijn uitmuntend vloeiende rijstijl wil hij die nummer-1-plaat terug. Vooral tijdens de wintertest op Phillip Island liet Lorenzo zien dat hij ook nu weer één van de te kloppen mannen is. De combi Rossi/Yamaha heeft, met zijn nieuwe chief mechanic Silvano Galbusera, een nieuwe impuls gekregen. De lange Italiaan zat er tijdens de wintertesten constant goed bij en laat de ‘jonkies’ zien dat hij het kunstje nog niet verleerd is. Ook lijkt hij weer meer vertrouwen te krijgen in de Yamaha, na zijn twee moeilijke jaren met de Ducati.

Dan de titelverdediger, Marc Marquez, die kende een moeilijk voorseizoen. Hij is zeker wel snel geweest in de wintertesten, maar door een breuk in zijn onderbeen, opgelopen tijdens een dirt-track-training, mist hij nu wel erg veel testkilometers. Zijn grootste probleem zal vooral zijn om zo fit mogelijk aan de start te verschijnen, over zijn stuurmanskunsten hoeven we ons geen zorgen te maken. Ook teamgenoot Dani Pedrosa laat zien nog steeds een ‘contester’ te zijn voor de titel. Pedrosa blijft meer een gevoelsrijder dan Marquez en gaat liever niet het 1-op-1-gevecht aan met zijn concurrenten. Echter laat deze kleine Spanjaard in de race niet zijn eigen tempo bepalen, want dan is hij nog steeds door niemand bij te houden! Dan nog de andere fabrieks-Honda-rijders, Alvaro Bautista en Stefan Bradl. Van die laatste mogen we dit jaar meer verwachten. Dit zal overigens veel afhangen van de HRC-steun die hij en ook Bautista gaan krijgen.
Het Tech3 Yamaha team met de jonkies Bradley Smith and Pol Espargaro is zeker niet alleen veldvulling, dagsuccessen zitten er zeker in. Jammer dat Pol geblesseerd aan de start verschijnt met een gebroken sleutelbeen, opgelopen tijdens een van de laatste testen. Voor de productie-Honda’s van Nicky Hayden, Scott Redding, Hiroshi Aoyama en Karel Abraham wordt het erg lastig. Deze blijken vergeleken met bijvoorbeeld de NGM Yamaha van mede-klant-coureur Aleix Espargaro niet snel genoeg te zijn. Deze laatste combinatie verraste iedereen tijdens de testen met zeer scherpe rondetijden.
Dan blijven er eigenlijk nog twee coureurs over: Andrea Dovizioso en Cal Crutchlow op de nieuwe ‘open klasse’ Ducati. ‘Open klasse’ wil zeggen dat ze vier liter meer brandstof mee mogen nemen, meer testmogelijkheden hebben en gebruik moeten maken van het softwaresysteem van Dorna. Ducati heeft zeker de stijgende lijn weer te pakken en kan zomaar de outsider van het seizoen worden.
Dan nog even kort de Moto2-klasse waar een stuk of tien coureurs in aanmerking komt voor de titel. Zeker nieuwkomer Luis Salom is een mooie aanvulling op het veld. Ook verwacht ik dit seizoen veel van ex-Moto3-wereldkampioen Sandro Cortese, tijdens de testen zat hij er goed bij. In de Moto3-klasse zal het niet langer een Spaanse aangelegenheid zijn, er is een emmer vol kanshebbers voor de titel. Wie weet levert het de dubbel op voor de familie Marquez dit jaar? Ook Nederland is dit jaar weer vertegenwoordigd en gelukkig met een 100% verdubbeling, twee in plaats van één rijder! Laten we hopen dat rookies Scott Deroue en Brian Schouten de aansluiting kunnen vinden met de top 20 en vanuit die positie punten kunnen scoren.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-