+ Plus

Column Frank Weeink MP 07-2009

Het was een winter vol schrikmomenten voor trendsetters en trendvolgers in de MotoGP, nietwaar? Eerst de “Slechte tijden, toch wel rijden”-soap rond Kawasaki, vervolgens alle proefballonnen vol voorstellen om de MotoGP rollend te houden en toen het schrappen van de GP van Hongarije. En dan ook nog het “breaking news” dat Rossi zijn paardenstaart heeft laten afknippen! Houdt het dan nooit op?Dat van die Rossi-paardenstaart gemist? Zou kunnen, maar schrikken is het. Want bood het al niet jaren weldadig punt van herkenning: Rossi wijdbeens, met chirurgische precisie drie akkoorden op zijn Fender aanslaand? Als zelfs de onverzettelijkheid van Francis Rossi bij Status Quo wankelt, wat voor zekerheden heeft een mens dan nog?Maar goed, ter zake. Alle rampspoed ten spijt weet ik zeker dat het MotoGP-seizoen 2009 meer dan de moeite waard gaat worden. Dat we dan ook voor, achter en naast de finishvlag moeten gaan kijken is dan wel een voorwaarde. Het komend seizoen zou wel eens allesbepalend kunnen zijn voor een nog jonge klasse die voor haar achtste seizoen al aardig wat reglementswijzigingen heeft gekend – terwijl de 500 cc-klasse afgezien van een gewichtsaanpassing jarenlang dezelfde regels kende. Voor 2009 krijgen we te maken met de “single tyre rule”, gedurende de winterstop werden we verrast door totaal onverwachte maatregelen en voor 2010 staan er nog meer ingrepen op het programma. Met dank aan de economische crisis. Het schrappen van de vrijdagochtendtraining en het inkorten van de andere trainingen en – voor 2010 – één motor per coureur, slechts zes blokken per jaar en maar acht testdagen vóór het seizoen moeten zorgen voor minder hapklare brokken uit de teambudgets. Voor dit jaar geldt al dat vanaf de Tsjechische GP nog maar vijf blokken mogen worden gebruikt gedurende de resterende zeven races. De industrie vreest overigens geen problemen. Ik ben een viertaktman, maar dat de kosten met de komst van de 990’s (en daarna de nieuw te ontwerpen 800’s) zouden exploderen in vergelijking met de tot op de draad doorontwikkelde 500 cc-tweetakten, was te verwachten. Zie de kaalslag die het veld heeft uitgedund: waar zijn ze gebleven, dat WCM, Pons/Honda, Team Roberts (nog even met KTM) en ook Ilmor? Die leegloop moet een halt worden toegeroepen, beseft zelfs Dorna. Vandaar nu maatregelen voor de korte termijn en hopelijk op niet te lange duur maatregelen voor de toekomst. Dat dienen dan wel ingrepen te zijn die onder alle partijen – Dorna, IRTA, MSMA en zelfs de bijna vergeten FIM – op voldoende draagvlak (hét woord van de laatste weken) mogen rekenen. In slechte tijden leert men zijn visionairs kennen. En zijn proefballonnenvaarders. Om nog maar te zwijgen over verdraaid handige stuurmannen aan wal. De MotoGP heeft bovendien de vette pech dat er een oorlog op twee fronten moet worden gestreden: kostenbesparing en het interessanter maken van saaier wordende races, het zijn twee verschillende discussies die slechts deels overlap kennen. Natuurlijk, voor iedere coureur gelden dezelfde regels, maar dat er klachten komen over “te weinig tijd om de machine af te stellen omdat het zo hard regende” is te voorspellen. Als de kwalificatietrainingen vanwege het ontbreken van qualifiers onverhoopt minder interessant blijken te zijn dan in het verleden, zullen de Dorna-officials gelijk Tom Poes wel een list verzinnen waarover menige betrokkene dan als Pavlov-reactie hartstochtelijk gaat miauwen. Misschien wel voor 2010. Een Superpole, bijvoorbeeld? En à propos Superbike, er zijn nu al mensen die denken te weten dat het WK Superbike dé motorraceklasse is. Ik ben een groot liefhebber van dat wereldkampioenschap, maar laten we wel wezen: het is toch belachelijk dat een klasse met zo’n strikt reglement – en veel lagere kosten – qua populariteit onder publiek, sponsors en fabrikanten al niet veel eerder die dure prototypes buitenom ingehaald heeft? En mocht het gevaar bestaan dat de Superbikes sneller worden dan de MotoGP-prototypes, dan passen we het Superbike-reglement toch aan?Toch, niet gering is de ironie – of de symboliek, zo je wilt – dat de splinternieuwe BMW S1000RR-Superbike dit jaar de MotoGP-rijders vooraf gaat gedurende een paraderondje voordat de coureurs aan hun race beginnen. Nee, ik weet het zeker: het seizoen 2009 wordt de moeite waard. Al is het alleen maar om te zien hoe Rossi kan rocken all over the world zonder paardenstaart. “And I like it, I like it, I like it, I like it, I lalalalalalalalalalalala, here we go-ho..”

Lees meer over

BMW Honda Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-