+ Plus

CBR1100XX Honda-Super-Blackbird

Oké, Suzuki’s Hayabusa was de eerste in serie geproduceerde motorfiets die daadwerkelijk de 300-barrière wist te slechten, maar vlak de Honda CBR1100XX Blackbird niet uit. Deze indrukwekkende merel blijft dan misschien wel aan de ‘veilige’ kant van de 300, maar sinds zijn komst in 1996 nam dit gestroomlijnde gevogelte een enorm hoge vlucht. Tot op de dag van vandaag is het een van de meest uitgebalanceerde sportieve toerfietsen op de markt, ook op de occasionmarkt. De magische grens van 300 km/uur doorbrak de CBR1100XX Blackbird niet bij zijn mondiale debuut in 1996, maar zijn eerste optreden liet desalniettemin een verpletterende indruk achter. Met dik 280 echte kilometers onttroonde deze ultrasnelle merel Kawasaki’s ZZ-R1100 als snelste productiemotor ter wereld. Helaas kwamen de beloofde 164 pk’s op de vermogensbank niet helemaal uit de verf, maar dat mocht de pret niet drukken. Kopers van de XX hadden er maling aan, net als aan de vaak heftige discussies over de zin en onzin van dergelijke hoeveelheden pk’s en zo’n hoge topsnelheid. Het repertoire van de Blackbird is immers heel wat breder dan dom tempo maken op de snelweg. De snelle Honda is een sportieve allrounder bij uitstek, die nagenoeg alle facetten van het motorrijden beheerst en sommige zelfs tot in perfectie. Of het nou om de koppeling, zitpositie of versnellingsbak gaat, echte kritiekpunten zijn er nauwelijks. Een uitmuntend cijferlijstje scoort de Blackbird als het gaat om de hanteerbaarheid, de stabiliteit en het fantastisch mooi lopende blok. Alleen de wat magere windbescherming en de te zwaar gedempte voorvork op de eerste drie bouwjaren stonden sommige eigenaren tegen. De belangrijkste vernieuwing bij de eerste en enige grote update in 1999 was de toepassing van een elektronisch injectiesysteem met een geregelde katalysator. Het aantal pk’s werd mede hierdoor teruggebracht tot 150. Nog altijd een respectabel aantal, maar het maakte de Blackbird kansloos voor de latere pk-wedloop tussen de Suzuki Hayabusa en de Kawasaki ZX-12R. Bij deze update pakte Honda ook meteen alle kinderziektes van het carburateurmodel aan. De te sterk gedempte vork, de soms niet overtuigende koppeling en de niet altijd even homogene vermogensafgifte verdwenen met de komst van het nieuwe injectiemodel. De vork heeft nog steeds geen stelmogelijkheden, maar die mis je door de prima afstelling eigenlijk ook niet. De nieuwe koppeling is van een ander materiaal gemaakt en heeft twee koppelingsplaten minder. Net als voorheen is het verstellen van de veervoorspanning van de achterschokdemper een omslachtig karweitje, waarbij je jezelf in de meest vreemde bochten moet wringen. Maar door de voorbeeldige koude start, het bijna vriendelijke aanspreken en het redelijk bescheiden benzineverbruik, ben je al snel geneigd die onhebbelijkheid door de vingers te zien. Door de bank genomen, geldt de Blackbird ook tegenwoordig nog als een van de meest uitgebalanceerde sportieve toerfietsen op de markt. Honda-nieuwelingen zullen zich verbazen over de hanteerbaarheid van de fors ogende 1100. Ondanks de dik 250 rijklare kilo’s laat de Blackbird zich extreem nauwkeurig, licht en haast spelenderwijs sturen. Honda’s eigen DCBS-remsysteem – waarmee gelijktijdig voor en achter wordt geremd, ongeacht of je nu het remhendel of –pedaal gebruikt – overtuigt met effectieve vertragingswaarden. Alleen bij een zeer sportieve rijstijl wil de Blackbird bij hard remmen en gelijktijdig terugschakelen de kont nog wel eens dwars zetten. Het door het gecombineerde remsysteem eveneens vertraagde achterwiel wil bij dit soort acties maar al te graag blokkeren. Het is dus alweer een dikke acht jaar geleden dat de Blackbird voor het laatst flink onder handen werd genomen. Zeker na de komst van Suzuki’s Hayabusa en later de Kawasaki ZX-12R gonst het van de geruchten over een nieuwe Blackbird. Bij Honda zelf overheerst echter radiostilte, maar het is zeker niet ondenkbaar dat deze bloedsnelle merel met ingang van volgend jaar een nieuw lied fluit. AANKOOPTIPS De Blackbird biedt uiteraard de van Honda zo bekende betrouwbaarheid. Heeft ‘ie regelmatig zijn beurtjes gehad, dan kan de 100.000 kilometer probleemloos worden bereikt. Echte zwakke punten heeft de Honda niet, of het moet de nokkenaskettingspanner van de eerste modellen zijn geweest. Een ritselend geluid uit het motorblok duidt op problemen met deze spanner. Veel Blackbirds met zo’n ritselende ketting zul je trouwens niet meer tegenkomen, want er is destijds een terugroepactie op geweest. In feite kun je volstaan met de verplichte proefrit en een goede inspectie van de slijtageonderdelen, zeker als het om een Blackbird met een erg hoge kilometerstand gaat. MARKTSITUATIE Kwaliteit heeft zo zijn prijs. Het is een open deur, maar het is zeker van toepassing op Honda’s Blackbird. Relatief gunstig geprijsd zijn de carburateurmodellen tot en met bouwjaar 1998. De prijzen voor dit iets minder milieuvriendelijke type beginnen bij zo’n € 5000,-. Houdt rekening met kilometerstanden van rond de 30.000. Uiteraard ben je voor een Blackbird met injectie duurder uit. Bedragen tussen € 6500,- (’99 met 25.000 kilometer op de klok) en € 8500,- (’03 met 10.000 kilometer) zijn heel gangbaar. De meest recente modellen schieten door naar dik € 10.000,-. Vanwege het grote aanbod doe je er goed aan de prijzen uitgebreid met elkaar te vergelijken. MODELGESCHIEDENIS 1996 De CBR1100XX Blackbird komt in de herfst als snelste motor ter wereld op de markt. Maximum vermogen: 164 pk. 1997 Ongeregelde katalysator leverbaar. 1998 Modificaties aan het koelsysteem. 1999 Het blok krijgt elektronische injectie, dat in samenwerking met een geregelde katalysator en een secundair luchtsysteem voor schonere uitlaatgassen moet zorgen. Het maximum vermogen is tot 150 pk teruggebracht. Andere nieuwigheden zijn een ram-air systeem, een klopsensor, startonderbreking, andere nokprofielen, nieuwe koppeling met zeven in plaats van negen platen, dempingselementen in de versnellingsbak en een andere dempingskarakteristiek van de voorvork. Verder hebben de voorste remschijven geen zeven maar zes bevestigingspunten. Door een nieuwe aanstuurklep in het gecombineerde CBS-remsysteem wordt de remkracht meer naar het voorwiel toe verdeeld. De tankinhoud is met twee liter toegenomen tot 24 liter. [Bild] [19993LA ohne Unterschrift] [19998_B] Naast injectie kreeg de Blackbird in ’99 ook een Ram-Air systeem. 2001 Nieuw dashboard met digitale snelheidsaanduiding, hogere ruit, zwart gelakt frame, maximum vermogen 152 pk. [Bild] [200113SA] De lijnen zijn hetzelfde, alleen de ruit is iets hoger en het frame zwart gelakt. [20018LC] Het dashboard stapte in 2001 over naar het digitale tijdperk. TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 1999) MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee ketting aangedreven bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, elektronische injectie, geregelde katalysator, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 79,0 x 58,0 mm Cilinderinhoud 1137 cc Max. vermogen 110 kW (150 pk) bij 9500 tpm Max. koppel 115 Nm bij 7300 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoop voorvork, aluminium swingarm, monoschokdemper, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, schijfrem achter Ø 256 mm, DCBS gecombineerd remsysteem. Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1490 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 99 mm, veerweg v/a 120/120 mm, zithoogte 800 mm, volgetankt gewicht 257 kg, tankinhoud 24 liter. METINGEN TOPSNELHEID 281 km/uur ACCELERATIE 0 – 100 km/uur 3,0 s DOORTREKKEN 60 – 140 km/uur 8, 3 s VERBRUIK Tussen 1 op 13,3 en 1 op 19,6, Euro-lv ALTERNATIEVEN [Bild: 4892] KAWASAKI ZZ-R1200 In principe is de in 2002 verschenen Kawasaki ZZ-R1200 een doorontwikkeling van de al in 1990 gepresenteerde ZZ-R1100. Toegegeven, de 1200 onderging een aantal ingrijpende modificaties, maar in de basis bleef het concept van de 1100 behouden. Zo wordt deze Kawasaki net als voorheen gevoed door carburateurs en heeft het ook het bekende (gemodificeerde) Ram-Air-systeem dat al in de 1100 zijn wereldpremière als serieproductie beleefde. Vanwege de korte loopbaan van de 1200 (van 2002 tot en met 2005) is er – op de remschijven na – geen noemenswaardige modelupdate geweest. Overtuigend is de ZZ-R1200 als het om windprotectie en stabiliteit op hoge snelheid gaat. Langzame en vooral krappe bochten liggen deze krachtpatser niet. Door zijn hoge gewicht en wat gevoelloze, stugge voorvork gaat de Kawa in zulke bochten wat stijfjes de hoek om. Minder praktisch is de met 175 kilo beperkte laadcapaciteit. Dat laat bij een lange motorvakantie nauwelijks speelruimte voor bagage. Voorbeeldig is daarentegen de erg precies schakelende zesbak. Ongewoon, maar toch zeer praktisch: ondanks een benzinemeter in het dashboard heeft de ZZ-R1200 ook een benzinekraan. Verlies je de meter tijdens een rit uit het oog, dan maakt een sputterende motor je er op attent dat er dringend ingenomen moet worden. Met de benzinekraan als extra slot op de deur kun je dan toch nog een tankstation bereiken. Typische zwakke punten kent de ZZ-R1200 eigenlijk niet. Als er dan toch problemen zijn, dan worden die vaak veroorzaakt door slecht of verkeerd onderhoud. Waar je bij een gebruikte 1200 wel op moet letten, is het olieniveau in het peilglas. Staat dat helemaal onderin, dan is een goede smering niet onder alle omstandigheden gegarandeerd. TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2002) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 1165 cc, carburateurs, 112 kW (152 pk), 124 Nm, zesversnellingsbak, ketting, aluminium brugframe, telescoop voorvork, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokdemper, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 23 liter, volgetankt gewicht 276 kg, topsnelheid 275 km/uur. [Bild: 1300 zijaanzicht] SUZUKI GSX1300R HAYABUSA Sinds 1999 behoort ook de motormarkt tot het jachtgebied van de Japanse Slechtvalk. De Suzuki GSX1300R Hayabusa was de eerste in serie geproduceerde motorfiets die de barrière van 300 km/uur wist te slechten. Het blok levert een geweldige 175 pk, maar doet dat zonder plotselinge vermogensexplosie. De indrukwekkende krachtsontplooiing begint feitelijk al bij het stationair toerental en ook in de hogere toerentallen lijkt er maar geen eind aan te komen. Het superstabiele rijwielgedeelte komt daarbij geen moment in verlegenheid. De enige kinderziekte van het eerste modeljaar was een niet perfect functionerende nokkenaskettingspanner, maar dat euvel werd middels een modificatie en een terugroepactie ondervangen. De topsnelheid van de Hayabusa deed nogal wat stof opwaaien en in 2001 begrensde Suzuki de top van haar kanon dan ook elektronisch op 295 km/uur. De windbescherming is trouwens niet top. Alleen plat op de tank liggend biedt de vlakke, langgerekte ruit voldoende bescherming. In feite kun je bij een Hayabusa met een inspectie van eventuele valschade volstaan, maar het kan zeker geen kwaad om ook even achter de kuip naar eventuele olielekkages te kijken. Vooral het balhoofdlager krijgt het zwaar voor de kiezen door de vaak onvrijwillige wheelies tijdens accelereren. Een ander puntje van aandacht zijn de remmen. Als bij lage snelheid en lichte vertraging het remhendel pulseert, zijn de remschijven zo goed als zeker kromgetrokken door veel stevige remacties bij hoge snelheid. Als bij een proefrit ook de bak nagenoeg dienst weigert, duidt dat op versleten schakelklauwen. Een peperdure reparatie. Links laten liggen dus, dat soort occasions. TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 1999) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 1299 cc, injectie, 129 kW (175 pk), 138 Nm, zesversnellingsbak, ketting, aluminium brugframe, upside-down voorvork, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokdemper, banden 120/70ZR17 en 190/50ZR17, tankinhoud 22 liter, volgetankt gewicht 251 kg, topsnelheid 300 km/uur. [Unterschriften] [1999DRA Opener ohne unterschrift] [19998RK] Grote klokken in een ruim opgezet dashboard. [19998RD] Erg fijn gecombineerd remsysteem op de Blackbird. [19998RB] Herkenbare kont. Staat ongetwijfeld nog goed in het geheugen van Autobahn-automobilisten gegrift. [1999_C] Door het forse blok en de volumineuze framedelen bouwt de Honda behoorlijk breed. [2007ASB] [Ohne Unterschrift]

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.