+ Plus

Bridgestone-banden

COMPACTTEST BRIDGESTONE BANDEN
Bridgestone introduceerde haar nieuwste Battlax sportbanden op het circuit van Ascari in het zuiden van Spanje. Aansluitend aan die sportieve band werd ook een nieuwe all-road-band voorgesteld, de nieuwe Bridgestone Battle Wing.
De door de MotoGP geïnspireerde hypersport-radiaalband met de naam Battlax BT-002 Street is een band die rechtstreeks van de BT-002 Racing is afgeleid. De voorband is voorzien van twee rubbersamenstellingen met verschillende hardheid. In het midden van het loopvlak vindt je een middelhard rubbermengsel, terwijl op de schouders een zachtere rubbersoort is aangebracht. Zowel voor- als achterband hebben een nieuw ontworpen staalgordel, HTSPC ofte wel High Tensile Penetrated Cord genoemd. In wezen praat je hier over een stalen draad die in een rubberen coating zit. Vijf van deze draden vormen de uiteindelijke koord waarmee de stabiliteit in de band gebracht wordt. Het profiel van zowel voor- als achterband is ongewijzigd overgenomen van de befaamde BT-002 Racing band. Dat het hier om een compromisloze sportband gaat, valt direct op als je naar de band kijkt. Aan de zijkanten zijn namelijk slechts minuscule profielgroeven te vinden. Hierdoor wordt gewaarborgd dat de band optimaal contact met het asfalt maakt door zoveel mogelijk rubber op het asfalt te brengen. In de praktijk, op het moeilijke Ascari circuit, wordt al na enkele ronden duidelijk dat er grip in overvloed voorhanden is. Stuurprecisie en stabiliteit blijken eveneens van een ongekend hoog niveau te zijn. Dat gaat zelfs zover dat de standaard veringcomponenten van enkele supersportieve machines tegen het einde van de sessie de zwakste schakels blijken te zijn. Ondanks het feit dat de vering niet meer optimaal werkte, was de band echter nog steeds erg duidelijk in zijn feedback en zag hij er na afloop nog volkomen fris uit. De BT-002 Racing Street wordt geleverd in de volgende maten: 120/70ZR17 voor en 180/55ZR17 en 190/50ZR17 achter. De 190/55ZR17 volgt later dit jaar. In het vorige nummer publiceerden we een vergelijkingstest van all-road-banden. Daarin werd al melding gemaakt van de nieuwe Bridgestone Battle Wing banden, die voor die test te laat in productie gingen. Inmiddels is die productie opgestart en hebben we de eerste kilometers kunnen rijden met deze nieuwe band, bedoeld voor zware all-roads van het kaliber BMW GS, Suzuki V-Strom DL1000 en Honda varadero. Tijdens het rijden met deze nieuwe Bridgestone BW501 en BW502 wordt het beeld van een technische vooruitgang op het gebied van de bandentechnologie weer eens bevestigd. De nieuwe band heeft een stijvere karkas-constructie en een stalen gordel in de achterband, wat een stabieler rijgedrag oplevert. Op de prachtige slingerweggetjesin Zuid-Spanje maakten we een aangenaam comfortabel ritje, waarbij er geen enkele keer sprake is van enige zwakte van de banden. Door zijn relatief laag aandeel profiel (bij de voorband is dat slechts 18% en achter 19%), heb je ten allen tijden genoeg rubber op de weg voor een uitstekende grip. De nieuwe Battle Wing is ontwikkeld met de wetenschap dat de meeste zware all-roads voornaamlijk op het asfalt blijven. De banden geven daarbij een verbazingwekkende feedback, voelen veilig aan en geven je continu het gevoel over voldoende reserves te beschikken. Zelfs op trajecten die met hoger tempo gereden kunnen worden en waar uiteindelijk zelfs een knie aan de grond kon worden gereden, maakte de nieuwe Battle Wing een uitstekende indruk. Ook off-road op de gravelwegen stelde de band niet teleur, maar het is duidelijk dat de grootste winst ten opzichte van zijn voorganger, de TrailWing, zit in de stabiliteit, de grip en de handelbaarheid. Op dit moment is de BW501 voorband al leverbaar in de volgende maten: 110/80R19 59H en 110/80R19 59V; de maten 100/90-19 en 90/90-21 volgen later dit jaar. De achterband BW 502 is nu leverbaar als tubeless 150/70R17. De maten 130/80R17 en 140/80R17 (geschikt voor een binnenband) volgen eveneens later dit jaar.
Van links naar rechts: de sportieve Battlax BT-002 Street voor- en achterband en daarnaast de Battle Wing BW501 en BW502 voor zware all-roads. De Battlax BT-002 Street is afgeleid van een echte raceband. De nieuwe Battle Wing staat enorme hellingshoeken toe.

Lees meer over

BMW Honda Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...