+ Plus

Bandentest Metzeler Roadtec Z6 Interact

Dual-compound leek sinds kort hèt toverwoord voor motorbanden: een slijtvast rubber in het midden voor levensduur en een zacht rubber aan de zijkant voor grip in de bocht. Metzeler gaat echter een eigen weg en bedachten een nieuwe techniek zodat met één en dezelfde compound toch dit effect wordt bereikt. Deze techniek, met verschillende spanning in de onderliggende koordlagen, wordt voor het eerste toegepast in de nieuwe Roadtec Z6 Interact.Het van oorsprong Duitse bandenmerk Metzeler maakt alweer ruim twintig jaar deel uit van het Italiaanse Pirelli. Het verhaal gaat daarbij dat Pirelli destijds helemaal niet zo geïnteresseerd waren in de bandentak van Metzeler (motorbanden hadden ze zelf immers al), maar in ’86 vooral belang had bij de tweede poot van Metzeler: die waar deurrubbers en ruitrubbers voor auto’s gemaakt werden. Bij de deal kreeg Pirelli dus ook de Metzeler-motorbanden onder haar hoede. De ontwikkeling en productie van het Duitse bandenmerk verhuisde daarmee naar Italië en uiteindelijk vaarde Metzeler – als tweelingbroertje van de Pirell-motorbanden – er wel bij, want het is momenteel weer één van de toonaangevende bandenmerken in de motorwereld. Dat werd afgelopen jaar nog eens onderstreept toen de Roadtec Z6 winnaar werd van de grote sporttoerbandentest in MotoPlus 15/2007.De nieuwe Roadtec Z6 Interact borduurt verder op die Roadtec Z6. De (Italiaanse) ontwikkelingstechnici stonden voor de moeilijke taak om de het droge rijgedrag op zijn minst zo goed te houden, terwijl de grip onder natte omstandigheden moest worden verbeterd. Met name Michelin (met de Pilot Road2 2CT) en Dunlop (met de Roadsmart) hebben op dat vlak de lat het afgelopen jaar heel erg hoog gelegd en Metzeler wilde graag aanhaken bij deze twee ‘regenbanden’. Zonder echter concessies te doen op het vlak van de levensduur, terwijl ook de ‘end of life behaviour’ (het rijgedrag als de band versleten is) goed moest blijven.Dat laatste aspect woog best zwaar voor Metzeler; het stond in hun ogen de toepassing van een dual-compound-loopvlak in de weg, omdat je daarmee in het loopvlak toch twee overgangen creëert van de ene naar de andere compound. En vooral zodra de banden wat gaan slijten, kan deze overgang een strakke wegligging en stuurgedrag in de weg staan.Metzeler ging voor de Roadtec Z6 Interact een heel eigen weg en zocht dus een andere oplossing. Die vonden ze door te variëren met de spanning in de koordlagen van de gordel, net onder het loopvlak. Volgens Metzeler zijn zij de eersten die met deze nieuwe techniek werkt. Het is dus niet langer alleen de afstand tussen de koordjes onder het loopvlak die variabel is, ook de spanning waarmee deze koordlagen tijdens de productie worden aangetrokken, speelt een rol. Men creëerde op die manier een band die zich erg goed aanpast aan het gebruik: hij biedt in de basis een hoge levensduur, maar denkt als het ware mee met de bestuurder. Wanneer die wat harder gaat rijden, zorgt het karkas voor een toenemende grip van de band.De vinding met de variabele spanning in de koordlagen zorgde voor een toenemende stijfheid en slijtvastheid. Daardoor kon men voor de compound van het loopvlak beduidend meer Silica gebruiken: dat aandeel ging van 35 naar 65%. En dit Silica zorgt voor een beduidend betere natte grip. Het nadeel is dat Silica voor een verhoogde slijtage zorgt, maar wist Metzeler dus te compenseren dankzij de truc met de koordlagen.Kortom: de nieuwe Interact-band realiseert volgens de bandenfabrikant hetzelfde kilometrage als zijn voorganger, maar zet daar wel een 15% betere natte grip, een 10% betere stabiliteit, een 5% betere handelbaarheid en een 5% betere ‘end-of-life-behaviour’ tegenover.Op het roemruchte Isle of Man konden we aan de vooravond van de 101e TT-races de nieuwe Metzeler Roadtec Z6 Interact testen. En de mythe de wereld uithelpen dat het altijd regent op Man, want tijdens de twee dagen dat wij op het eiland waren, stonden de vele palmbomen zich te koesteren in een heerlijk zonnetje. Kortom: de natte grip kon (helaas) niet getest worden.Wel konden we ervaren dat de nieuwe Interact-band bijzonder vertrouwd aanvoelt en heel precies stuurt, zonder ook maar iets van nervositeit in zich te hebben. De bochtenstabiliteit staat net als bij zijn voorganger op een erg hoog plan, waardoor je bijna zonder er bij na te denken stevig kunt doorrijden met deze Metzeler.We reden er onder meer mee op de Triumph Tiger, de Suzuki Bandit 1250, de Honda CB1300 en CBR600RR en de BMW F800S. Vooral die laatste staat natuurlijk niet bekend om zijn flitsende handelbaarheid, maar met deze Metzelers eronder, blijkt hij al wat scherper te sturen en gaat het meer als vanzelf. Anderzijds: voor de CB1300 leek de nieuwe band bijna iets teveel van het goede, die neigde naar een beetje shimmyen op snelheid, alsof hij niet 100% juist uitgebalanceerd was. De technici gingen meteen met die ervaringen aan de slag en het wiel werd opnieuw uitgebalnceerd, maar helaas ontbrak ons de tijd om nogmaals met de CB1300 te rijden.Maar in zijn totaliteit kwam de nieuwe Roadtec Z6 Interact tijdens deze eerste kennismaking bijzonder overtuigend over. De bestaande Z6 was natuurlijk al een topper, dus eigenlijk kon er niet zo gek veel mis gaan op dit vlak. Metzeler toont toch lef door niet mee te gaan op de hausse van de dual-compounds, maar op dit vlak een hele eigen visie te tonen. Ze zochten een nieuwe oplossing voor de schier onmogelijke combinatie van levensduur, natte grip, handelbaarheid en wegligging onder droge omstandigheden. De eerste indrukken zijn daarbij zonder meer zeer positief, maar pas in de regen (èn na enkele duizenden kilometers) kunnen we ook zeggen of hij in dat kader een stap voorwaarts heeft gemaakt.[[bilder: 1 grosses und 1 kleines Actionbilder[[modulair String winding tension weglassen]]Gebrauchen:Grafik Stern 2xGrafikGrip IndexConcept Visual (nur linkse teil)Grafik Sliding (2 unter einander)Texte Grafik Stern links:NatRij-eigenschappen versletenHandelbaraheidLevensduurStabiliteitTexte grafik Stern rechtsNatte gripControleerbaarheidWaterafvoerNatte handelbaarheid nieuwNatte handelbaarheid versletenVoorspelbaarheidTexte Grafik grip indexGrip indexTemperatuurBU:Deze grafiek laat zien dat de nieuwe Interact een beduidend betere grip bieden in het ‘normale’ werkgebied.Texte Concept VisualLoopvlak: compound met meer Silica voor beter natte gripKoordlaag: door wisselende spanning in de koordlagen gedraagt het middenste deel van het loopvlak zich anders als de zijkanten en loopt dit vloeiend in elkaar over.Karkas: het karkas bleef grotendeels gelijk aan dat van de populaire (en goede) Roadtec Z6.Texte grafik SlidingTemperatuurontwikkeling loopvlakSlip (band ten opzichter van het wegdek)Warm-upExtreem gebruikGripcoëfficiëntSlip (band ten opzichter van het wegdek)

Lees meer over

BMW Honda Suzuki Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...