+ Plus

Bandentest BT016 Pro

De in 2008 geïntroduceerde Battlax BT-016 had bij de introductie een prima naam, maar ondertussen is hij voorbijgestreefd door de concurrentie. En wat doe je dan als Japans bandenmerk? Dan sla je terug!Emoties tonen wordt als zwakte gezien in de Japanse cultuur. Toch moeten er emoties zijn geweest toen de BT-016 onderaan eindigde in de laatste bandenvergelijkingstest van MotoPlus (nr. 14/2010). “Slechte rijeigenschappen op nat wegdek”, “weinig feedback bij lage temperaturen”, “fors oprichtmoment bij remmen” waren de weinig malse punten van kritiek. Maar dat heeft het bandenmerk niet over zich heen laten gaan en zo is de BT-016 Pro geboren.Die nieuwe band is volgens Bridgestone op alle punten verbeterd ten opzichte van de voorganger. De grootste winst is behaald bij de zijdelingse natgrip, een eigenschap die bij de BT-016 Pro beduidend is verbeterd. Evenals de natte grip bij het remmen en accelereren. Volgens de technische informatie van de nieuwe sportieve straatband komt dit door ‘Silica Rich Ex, Reactive Cell Polymer en Nano Pro-tech’. Bridgestone heeft het over “Een revolutionaire ontwikkeling gebaseerd op Nano-technologie, die de gewenste rubbereigenschappen bij iedere temperatuur versterkt en het effect van silica ondersteunt…” We hadden het zelf niet beter kunnen verzinnen.In normaal Nederlands is silica goed voor nat- en koudgrip van een band. Roet zorgt juist voor een goede warmgrip en minder slijtage. Bridgestone heeft meer en fijner verdeeld silica in de band gestopt, waarbij ze toch manieren hebben gevonden om de slijtage tegen te gaan, want ze claimen een 55% langere levensduur van de voorband en 10% langere levensduur van de achterband. De nieuwe BT-016 Pro is een band met een opbouw zoals tegenwoordig gebruikelijk is: hij heeft zowel voor als achter twee compounds: zacht rubber aan de zijkant en een strook slijtvast rubber in het midden. Het karkas bestaat zoals anno 2011 gebruikelijk uit twee lagen waaromheen een lange stalen draad gewikkeld is: de ‘Mono Spiral belt’. Bridgestone gebruikt voor deze staalgordel nu al enkele bandengeneraties vijf stalen draden die weer in elkaar gedraaid zijn. Deze draden zitten echter niet koud tegen elkaar, maar hebben elk een rubber ommanteling die de draden dus iets uit elkaar houdt. Deze techniek heet ‘HTSPC’ en voorkomt ongewenste groei van de band, terwijl er met de belt ook voor gerichte stijfheid in het karkas kan worden gezorgd.Om te ervaren hoe de nieuwe BT-016 Pro rijdt staan er op het circuit van Zandvoort een keur aan 2011-motoren voor ons klaar. Het is jammer genoeg stralend weer met 15 graden, zodat we tijdens deze introductietest de bevindingen met betrekking tot de natte grip dus helaas verschuldigd moeten blijven. Wat een pech…We starten de bandentest met de Suzuki GSX-R600. Wat een fijn ding trouwens: de eerste zeshonderd sinds tien jaar met een fantastisch middengebied. Plus fijne remmen en voorvork, een geweldige balans en een dito geluid. Enfin, we dwalen af, terug naar de banden. Die geven vanaf de eerste ronde een goede grip, de stabiliteit is perfect en het oprichtmoment bij remmen is niet aanwezig. Het afrollen in de bocht is voorspelbaar. Links en rechts de knie aan de grond is kinderspel, de banden geven geen krimp. Zelfs na ruim 10 sessies van 20 minuten tekent de band nog perfect: hij combineert minimale slijtage met een zeer goede grip. Als je voor de lol het circuit opgaat, of in de Eifel gaat gummen, dan is deze BT-016 Pro een zeer goede keuze. Vergeleken met een echte raceband voel je wel dat het karkas wat stugger is en dat er meer profiel op zit. Ook is deze straatband minder puntig en de compound minder zacht dan bij een echte raceband, maar de verhouding grip en slijtage is absoluut geweldig!Om te kijken hoe de nieuwe BT-016 Pro het op een circuitmotor doet, is er ook een set gemonteerd op een geprepareerde Kawasaki ZX-6R, met onder meer Öhlins-vering. Ook op deze motor met de veel stuggere vering doen de banden het perfect. Overigens stonden alle BT-016 Pro’s voor dit circuitgebruik op 2,1 bar voor en 1,9 bar achter. Wanneer jouw talent of ambitie verder gaat dan deze Bridgestone BT-016 Pro, dan heeft de Japanse bandengigant nog wel wat in de aanbieding: een smakelijk hapje in de vorm van de R10 Racing. Dit is een echte straatlegale raceband, bedoeld voor zowel de hobbyrijder als de cuprijders die ook regelmatig (of zelfs grotendeels) op een circuit rijden, maar daar eventuele toch gewoon rijdend met de motor over d eopenbare weg naar toe willen. De R10 Racing volgt qua opbouw de BT-016 Pro en is achter zelfs in twee compounds te leveren. De ‘Type 3 compound’ is volgens Bridgestone in Nederland de juiste. ‘Type 2 compound’ is harder en alleen bij heel warm weer nodig. Als belangrijkste voordelen van de R10 met zijn flexibele karkas claimt Bridgestone minder chatter, meer grip en veel snellere eerste rondes door de snellere opwarming. Voor de maximale grip is de bandenspanning op het circuit nog weer iets lager dan bij de Pro’s: de R10 stonden op 1,8 bar voor en 1,6 bar achter. Let wel: dat is natuurlijk puur voor circuitgebruik, waar deze banden echt warm worden (en dus de druk automatisch flink toeneemt tijdens het rijden).Op de GSX-R750 met de R10 Racing banden merk je meteen dat de banden nog sneller sturen dan de straatbanden als je door chicanes gaat. Als het je echt om de rondetijd is te doen, dan kun je hier winst mee behalen. De machine laat zich zelfs zo snel sturen dat je echt even opnieuw moet refereren, anders is het bijna angstaanjagend. In negatieve zin merk je dat de rechtuitstabiliteit volgas op het rechte stuk wat minder is. Het flexibele karkas dat zorgt voor veel warmte en voor veel grip door het vergrote contactoppervlak begint hier op te spelen, zeker in combinatie met de korte GSX-R750-wielbasis. En niet te vergeten de vrij zachte achterveer voor mijn ‘gezonde Hollandse jongen’ gewicht. Als je zover gaat met de banden, moet je eigenlijk ook de vering 100% op je eigen gewicht laten afstellen. Pas dan komen de echte racebanden volledig tot hun recht. Na de GSX-R750 stappen we over op een geprepareerde ZX-6R: belachelijk zo snel en compact dat deze combinatie van motor en banden stuurt. En hoeveel grip er ook is! Dat merken we ook op een echte ‘grote mannen motor’, in dit geval een Kawasaki ZX-10R. Voordat ik de baan op ga, onderhandel ik maar even met deze machine en we spreken af om elkaar geen pijn te gaan doen. Maar eenmaal op het Zandvoortse asfalt merk ik dat deze ZX-10R een geweldig goed ding is op deze banden. Een machine die ook echt loeihard gaat: het rechte stuk op, opschakelen bij 200 km/uur, bij het overschakelen het voorwiel los voelen komen en met 230 over start-finish komen, waarna de machine door de hobbels in het asfalt gewoon even helemaal los komt. Een enerverende belevenis zo’n 2011-supersportmachine!Met de banden is echter helemaal niets mis. Bridgestone heeft met de BT-016 Pro en de R10 twee nieuwe topbanden in het assortiment. Banden die ook absoluut weer helemaal bij de tijd zijn. Zijn de rondetijden voor jouw erg belangrijk, dan kies je dus voor de R10 Racing. Wil je gewoon fun hebben en rij je voornamelijk sportief op straat, dan is de nieuwe BT-016 Pro echt een hele goede keuze.[[kaderstuk]]POSITIONERINGHet leveringsprogramma van Bridgestone gaat veranderen. De BT-016 Pro is de band bij uitstek voor zowel de supersports als voor snelle naked bikes van 600 tot 1200 cc die worden gebruikt voor sportief straatgebruik en op het circuit. Deze band is nu in de meest verkochte maten 120/70, 180/55, 190/50 en 190/55 leverbaar. Hij gaat de BT016 in de komende tijd volledig vervangen.Ga je niet met de knieën over het asfalt door een bocht, dan is er de BT-023 Sport Touring. Zoek je een sportievere band als de BT-016 Pro dan is er nog de BT-003 Street. Deze sportieve band is ook voor 250 tot 400 cc machines leverbaar. De sportiefste band van Bridgestone was voorheen de BT-003 Racing en deze is dus vervangen door de R10 Racing.[[hierbij grafiek dia 3 uit powerpoint toevoegen]][bijschrift][grafiek dia 8 powerpoint]In het zogenaamde spindiagram is te zien dat de BT-016 Pro op alle vlakken beter preseteerd dan de BT-016. Vooral op nat wegdek (wet) is er veel winst geboekt.[foto’s]1 De GSX-R600 met de nieuwe BT-016 Pro en de GSX-R750 voorzien van de R10 Racing.2De nieuwe Bridgestones tekenen erg mooi.3Het karkas van de BT-016 Pro si voelbaar stugger dan van de R10 Racing.

Lees meer over

Kawasaki Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...