+ Plus

Bandentest 7 allroad banden

Hoe schuin kun je op droog asfalt door de bocht? Hoe snel gaat de motor glijden op nat wegdek? Hoeveel profieldiepte blijft er over na een ritje van dik 4.000 km? Een grote test met zeven sets banden voor allroad-motoren.Motorbanden hebben te kampen met grote hoeveelheden stress. Zo kan de bandentemperatuur zomaar plotsklaps zo’n 20º omhoog gaan als na een stukje rechtdoor rijden moet worden geremd. Maar zelfs als het alleen maar lange tijd rechtuit gaat bij een snelheid van 150 km/uurur op de snelweg, krijgt de band het al flink voor zijn kiezen. Onder die omstandigheid kan de band wel opwarmen tot een temperatuur van een graad of 60. Tijdens een tankstop gloeit het rubber echter nog een beetje na en kan de temperatuur – door het plotseling gemis van rijwindkoeling – oplopen tot een waarde van rond de 70º C.Een heel ander verhaal is het als je in de frisse regen rijdt: dan kan het best zijn dat de bandentemperatuur op een graad of 10 blijft steken. Desondanks zijn er banden die zelfs in deze moeilijke omstandigheden nog voldoende grip weten op te bouwen!Het zijn maar enkele van de vele feiten die wij met behulp van supermoderne datarecording-technologie tijdens onze grote bandentest 2008 hebben weten vast te stellen. In dit nummer publiceren we de gegevens van de all-road-banden, in het komende nummer komen de sportbanden en de sporttoerbanden aan bod.Om alle gedragingen goed te signaleren, werden de testmachines volgehangen met de nieuwste datarecorders. Niet alleen op het testcircuit, maar ook tijdens een aansluitende levensduurtest. Met de all-roads gingen we aansluitend namelijk nog op reis voor een slijtagemeting: we reden ruim 4.300 km naar Sicilië op en neer, waarbij de zeven bandensets op identieke BMW R1200GS Adventures gemonteerd waren en er heel regelmatig gewisseld werden om verschillen in rijstijl te nivelleren. De uitkomsten van deze slijtagemeting zijn in een apart kader weergegeven.De banden voor zware allroad-motoren vormen een bijzondere uitdaging voor bandenproducenten, want de berijders van machines als de BMW GS, Honda Varadero 1000 of de Suzuki V-Strom 1000 zijn over het algemeen behoorlijk kritisch. Bovendien laten hun machines een heel breed gebruiksgebied toe, dus daar moeten de banden ook aan kunnen voldoen. Zo gaan ze vol beladen op topsnelheid naar het zuiden over de snelweg en verwachten dan uiteraard dat de fiets rotsvast rechtdoor blijft lopen. Vervolgens worden er bergpassen aangevallen en hellingshoeken gereden die een supersportmachine niet zouden misstaan. En ook als het regent, verwachten de dames en heren allroad-rijders een uitstekende grip, want uiteraard zijn juist deze rijders allesbehalve ‘mooi-weer-rijders’. En als laatste eis verwachten de allroad-rijders een lange levensduur van het zwarte goud, want juist dit type motorfiets wordt over het algemeen niet gebruikt voor ‘een rondje rond de kerk’.Als testmachine voor de allroad-banden kozen we voor de bestseller in deze klasse: de BMW R1200GS, waarop we zeven actuele bandensets, van Avon Distanzia tot Pirelli Scorpion MT 90 tot het uiterste werden getest, geanalyseerd en beoordeeld. De testresultaten zijn – met een klein voorbehoud – ook overdraagbaar op andere motoren in deze klasse. In aparte kaders zijn de test in detail, de testcriteria, de testresultaten per bandenmerk en de puntentelling met eindklassering genoemd.Voor de beoordeling van de banden op nat wegdek maakten we gebruik van het testcircuit van Goodyear in het Zuidfranse Mireval. Dit mooie circuit kunnen allerhande tests worden uitgevoerd. Daarbij werd het tempo wel steeds strak in de gaten gehouden, want all-road-banden zijn immers geen racebanden! We hebben de BMW R1200GS op twee van tevoren precies gedefinieerde manieren rondgestuurd. De eerste alsof wij op de normale provinciale weg onderweg zouden zijn, dus met een relaxte bochtenswing en de tweede test met een sportieve rijstijl, waarbij de GS in de bochten hellingshoeken tot wel 45º opgelegd kreeg. Alsof je biojvoorbeeld lekker een weekendje aan het knallen bent in de Ardennen of het Sauerland, iets wat veel Varadero-, V-Strom- en GS-rijders regelmatig doen.Wat we niet hebben gedaan, is een test in het terrein. Natuurlijk kun je op zijn tijd best een zandpad of gravelweg nemen met een dikke all-road, maar het hoofdgebruik ligt doorgaans toch op het asfalt. En wie echt serieuze offroad-etappes wil gaan rijden, kan beter voor geheel andere banden kiezen, dan de hier geteste zeven. Dan zijn bijvoorbeeld de Continental TKC80 of Metzeler Karoo betere keuzes.Voor de rest kun je in de testresultaten eenvoudig terugvinden welke band het ebste aan jouw behoeftes voldoet. Moet het een setje worden waarmee sportief op provinciale wegen kan worden gereden of waardeer je juist een uitstekende performance in de regen erg hoog? Of is het wellicht wel de voorkeur dat het setje duurzaam moet zijn en makkelijk een levensduur haalt die tot in de vijf cijfers reikt?In d euiteindelijke puntenlijst op pagina 67 zijn de banden in drie hoofdonderdelen beoordeeld: de droge test, de natte test en de slijtagetest. Daarmee kun je dus je eigen voorkeur zwaar laten wegen en zo een set banden kiezen die het beste bij jouw rijstijl past.Op één punt zou je echter geen compromissen moeten sluiten: het remgedrag op droog en nat wegdek. Die eigenschap heeft direct invloed op de veiligheid en zijn daarom met extra aandacht getest. De zeven geteste bandensets lagen op droog wegdek aardig dicht bij elkaar, maar tijdens de natte test werden er duidelijke verschillen zichtbaar. Tussen de beste en de slechtste band bleek tijdens de remtest vanaf 100 km/uurur op een nat wegdek namelijk maar liefst 17 meter remwegverschil te zitten. En dat terwijl er dan vol in het ABS geremd werd en er dus een maximale vertraging haalbaar was. De invloed van de rubbersamenstelling – oftewel het compound – op het remvermogen werd daarmee op indrukwekkende wijze verduidelijkt![BU seite 128]Remmentest: een belangrijk onderdeel gedurende de test.[BU seite 132]Bij de test op het natte wegdek reden de testrijders steeds tegen de limiet, om het maximale uit de band te halen.[BU seite 134]Bij de start van de slijtagemeting werden we zelfs door de winterse omstandigheden in de Alpen overvallen![BU seite 135]Rijden, meten, data verzamelen, indrukken vastleggen. Bij een bandentest blijkt datarecording noodzakelijk om het gevoel van de rijder te staven. [[kasten 1, von seite 128]]DE BANDENTEST IN DETAILTest op droog wegdekDe zeven bandensets voor all-roads werden op het testterrein van Goodyear in het Zuidfranse Mireval grondig aan de tand gevoeld. We hebben echter niet op de limiet gereden (zoals makkelijk had gekund op dit voormalige racecircuit), maar een test gematigd en een test sportief gereden. Daardoor ontstond een realistisch beeld van de banden bij normaal gebruik. De continue bewaking van de bandentemperaturen en de controle van het testtraject door middel van datarecording zorgden ervoor dat de testrijders de banden niet zwaarder gingen belasten dan afgesproken.Op dit bandentestterrein konden we daarnaast alle mogelijke verschillende rijsituaties, zoals bochtenstabiliteit onder vollast en met duopassagier, en het remvermogen van de verschillende banden objectief meten. Voor een goed totaalbeeld werden alle banden bovendien ook nog tijdens een flinke rit op de openbare weg beoordeeld.[bu]De verschillen in stabiliteit werden vooral duidelijk in de langzame chicane. Terwijl de GS er op de Conti Trail Attack strak doorheen gestuurd kon worden, moest er op de sterk vervormende Michelin Anakee’s steeds weer gecorrigeerd worden.[Grafik]Snelheid in km/uururAfgelegde weg (chicane) in m[bei Streckenzeichnung]Het ‘droge’ testcircuitDrie kilometer lang met vele verschillende bochtencombinaties. De chicane (rood) leverde interessante verschillen op tussen de zeven bandensets.De test op nat wegdekHet meest kritieke onderdeel van een bandentest is de beoordeling van een band op nat wegdek. Om de banden objectief te kunnen beoordelen, moet de testfiets op de limiet worden rondgestuurd. De daarbij ingewonnen subjectieve indrukken van de testrijders werden ondersteund door de glasheldere metingen van de datarecording. Naast de rondetijden werden ook de bochtensnelheden en de hellinghoeken exact vastgelegd en vervolgens vergeleken. Naast de rondetijden op nat wegdek werden ook de vertragingswaardes en de remweg vanaf 100 km/uurur getest.De verschillen van de diverse banden kwamen erg goed naar voren in de zogenoemde ‘Omega-sectie’ van de testbaan, waar een bijzonder glad asfalt is gebruikt en gripverschillen snel duidelijk worden. De banden met de beste natte grip konden deze sectie een stuk veiliger en sneller afleggen dan de meer op duurzaamheid geconstrueerde banden.[bu]De beste regenband (Metzeler) afgezet tegen de slechtste (Avon). Tijdens het rijden in de Omega-sectie haalt de Metzeler naast een hogere gemiddelde snelheid ook duidelijk meer hellingshoek.Metzeler: gemiddeld 61,8 km/uurur bij een hellingshoek van 22ºAvon: gemiddeld 56,1 km/uurur bij een hellingshoek van 17,5º[bei Streckenzeichnung]Het ‘natte’ circuitOp het natte circuit werden de verschillen vooral in de rood gemarkeerde ‘Omega-sectie’ snel duidelijk.[kasten 2, von seite 131]DE SLIJTAGETESTVoor veel motorrijders is de levensduur van een band één van de belangrijkste criteria, zeker voor diegenen die graag wat langere ritten maken en één stuk afleggen en jiet onderweg met lastige (en dure) bandenwissels willen worden geconfrontered.Voor een objectieve test van de duurzaamheid gingen we op stap met zeven gelijke motoren, waarmee we in één week een traject van 4.300 km af hebben gelegd. Via Duitsland en Zwitserland reden we naar Italië, alwaar wij na twee dagen snelweg op Sicilië drie dagen lang bochten reden op de secundaire wegen. Daarna ging het via de Toscane en de snelweg weer terug.In totaal ging ongeveer 40% van de afgelegde route ging over de snelweg, de rest was genieten op slingerende provinciale wegen. Om de verschillen in rijdergewicht en rijstijl zo veel mogelijk te elimineren, wisselden de rijders om de 50 kilometer van motorfiets. De rijders reden wel steeds op dezelfde plaats in de groep, zodat alle motoren (lees alle banden) dus evenveel op kop reden. Minimaal één keer per dag werd de profieldiepte secuur gemeten en genoteerd; in de tabel hieronder lees je de resultaten van die metingen.In de totale bandentest waren er voor de slijtage maximaal 100 punten te verdienen: 30 daarvan betreffen het voorwiel, de resterende 70 punten kunnen door het achterwiel worden gehaald. Dat zit normaliter immers ook veel sneller op de wettelijk toegestane minimale profieldiepte van 1,6 millimeter en moet dus vaker gewisseld worden. In de theorie kunnen veel voorbanden twee achterbanden aan, al merk je vaak wel dat een flink versleten voorband het rijgedrag negatief gaat beïnvloeden. Soms kan het dus toch verstandig zijn om de banden altijd als set te vernieuwen. Wat heb je immers aan een nieuwe, goede achterband als hij niet met de half versleten voorband harmonieert?[BU]Het meten van de profieldiepte tijdens het slijtageritje naar Italië en terug.DE TESTMOTORENVoor deze bandentest maakten we gebruik van zeven BMW R1200GS Adventure’s. Ze legden de gezamenlijke 30.000 km af zonder één enkel defect. Gemiddeld liepen de motoren iets zuiniger dan 1 op 16 en verbruikten zij ongeveer driekwart liter olie op deze rit van 4.300 kilometer.Plus: krachtig blok met een brede vermogensafgifte, comfortabel, goed rijwielgedeelte, grote actieradius dankzij 33 liter tank, zeer hanteerbaar, spoorvast ook op losse ondergrond.Min: zwaar, luchtwervelingen rond de helm veroorzaakt door de verder goed beschermende ruit.[Grafik]Profieldiepte in mmKilometrage in kmVoorbandAchterbandMet een minimale actieradius van 5.000 kilometer kun je gerust een grote toer gaan maken met deze banden. Afhankelijk van inzetgebied en rijstijl kan de slijtageverhouding van voor- en achterwiel wel duidelijke verschillen vertonen. De Conti Trail Attack beschikt over grote reserves, mede dankzij de grote profieldiepte van de nieuwe achterband.[[Tabelle seite 131 rechtsunten so ubernehmen]]Profieldiepte bij aanvang in mmProfieldiepte na 4.309 km in mmTheoretische actieradius* in kmProfieldiepte bij aanvang in mmProfieldiepte na 4.309 km in mmTheoretische actieradius* in km* Na interpolatie tot aan de wettelijk voorgeschreven profieldiepte van 1,6 mm.[[kasten fur jeder Reifen]]AVON DISTANZIAVoor: DistanziaAchter: DistanziaMaximale profieldiepte:5,0 mm voor en 7,7 mm achterProductieland: EngelandBEOORDELINGDroge test144 punten, zesde plaatsVoelbare beweging tijdens rechtuit rijden, veroorzaakt door grote profielblokken. Goede grip tijdens acceleratie uit bochten, tijdens hoger tempo op provinciale wegen lichte beweging van de achterpartij. Vanuit neutrale positie valt de band heel makkelijk in de bocht, maar hij komt bijna nerveus over. Weinig oprichtmoment bij remmen in de bochten. Vertraging met 8,8 m/s² nog acceptabel: met 43,8 meter heeft de Avon vanuit 100 km/uur de langste remweg van alle geteste kandidaten.Natte test52 punten, zevende plaatsDe Avon kent een heel smalle grens; hij gaat plotsklaps en zonder waarschuwing over beide wielen glijden. Het achterwiel gaat tijdens acceleratie snel slippen. Zelfs als het gas dichtgedraaid wordt, kan de Distanzia al doorglijden. Bij het onderdeel remmen op nat wegdek toont de Avon duidelijke tekortkomingen: met een vertraging van 5,8 m/s² en een remweg van 66,5 meter verliest de Avon duidelijk de aansluiting tot de rest van de geteste banden.Slijtage73 punten, derde plaatsMet een theoretische 6.600 km voor het achterwiel en 18.300 km voor het voorwiel haalt de Avon een plek vooraan in de middenmoot. MotoPlus conclusieDoor het onrustige rijgedrag op droog wegdek en het vroege doorslippen op nat wegdek kan de Avon in deze test geen goede indruk maken. De slijtagetest weet hij beter te doorstaan. In totaal haalt de Distanzia met 269 van 400 mogelijke punten echter de laatste plaats.BRIDGESTONE BATTLEWINGVoor: Battle WingAchter: Battle Wing BW502Maximale Profieldiepte:4,6 mm voor en 8,3 mm achterProductieland: JapanBEOORDELINGDroge test150 punten, vierde plaatsDe Battle Wing overtuigd door stabiele rijeigenschappen tijdens rechtuit rijden, maar heeft een iets mindere feedback en een iets smallere limiet dan een aantal concurrenten. Tijdens het insturen voelt hij ietwat traag, de handelbaarheid zou iets beter kunnen. Datzelfde geldt voor de stabiliteit bij het insturen. In de bochten is die stabiliteit echter – zelfs met duopassagier – uitstekend, de band toont erg weinig eigenbeweging.De vertragingswaardes liggen met 9,2 m/s² op een heel behoorlijk niveau. Iets minder is de voelbare oprichtneiging tijdens het remmen in bochten.Natte test72 punten, vierde plaatsDe achterband gaat tijdens acceleratie heel laat slippen, maar onder een hellingshoek gaat de band zonder duidelijke waarschuwing glijden. De limiet zou ook voor de voorband wat breder mogen zijn. De remwaardes zijn met 7,0 m/s² en 55,1 meter vanuit 100 km/uur gemiddeld goed.Slijtage65 punten, vijfde plaatsDe achterband gaat met een berekende waarde van ongeveer 7.000 kilometer vrij lang mee, de voorband haalt 10.800 kilometer.MotoPlus conclusieHet probleem van de Battle Wing is de te smalle limiet, met name op een nat wegdek. De stabiliteit is zowel in bochten als bij rechtuit rijden goed. Door de iets mindere slijtagetest belandt de Bridgestone op een gedeelde vierde plaats met de Dunlop.CONTINENTAL TRAIL ATTACKVoor: Trail AttackAchter: Trail AttackMaximale profieldiepte:4,3 mm voor en 8,6 mm achterProductieland: DuitslandBeoordelingDroge test171 punten, eerste plaatsOp droog wegdek levert de Trail Attack een uitstekende prestatie. De zeer goede rechtuitloop en stabiliteit wordt gecombineerd met neutrale stuureigenschappen en een goede handelbaarheid. De stabiliteit in bochten is zowel met als zonder duopassagier zeer goed. Hetzelfde geldt voor de feedback. Op richels blinkt de Cont uiti door een goede eigendemping en onder hellingshoek met uitstekende grip. De vertragingswaardes van 9,4 m/s² en een remweg van 41 meter vanuit 100 km/uur zijn eveneens zeer goed te noemen. Op dit punt scoort de Conti – tezamen met de Metzeler – de tweede plaats. Het oprichtmoment tijdens het remmen in bochten is gering.Natte test77 punten, derde plaatsTijdens acceleratie gaat het achterwiel iets te vroeg slippen, terwijl de grip in bochten pas bij enorme hellinghoek ophoudt; de limiet is dan echter zeer smal! De remmentest is met 7,8 m/s² en 49,5 meter vanuit 100 km/uur zeer goed. Hij scoort op dit punt de beste waardes van de test.Slijtage81 punten, eerste plaatsDe achterband houdt het theoretisch 8.900 kilometer vol, de voorband kan zowat 13.000 km aan. In totaal haalt deze set ook in deze discipline de beste waardes.MotoPlus conclusieEen duidelijke zaak: met twee topposities in de disciplines ‘droge test’ en ‘slijtage’ is de Trail Attack een winnaar. Onder de R1200GS gedroeg zich de Conti zich stabiel, neutraal en hantelbaar en liet dat samen gaan met een zeer goede duurzaamheid. Enkel op nat wegdek zou de Conti wat meer grip kunnen gebruiken. DUNLOP TRAILMAX D607Voor: Trailmax D607FAchter: Trailmax D607GMaximale Profieldiepte:5,4 mm voor en 7,4 mm achterProductieland: FrankrijkBEOORDELINGDroge test149 punten, vijfde plaatsTijdens rechtuit acceleratie ontstaat er een beetje beweging in het voorwiel. Voor het veranderen van rijrichting is een beetje kracht noodzakelijk, niet zo hanteerbaar als bijvoorbeeld de Conti of de Metzeler. De hoge bochtenstabiliteit zowel solo als met duopassagier overtuigt daarentegen. Zelfs tijdens het accelereren uit bochten met duopassagier is er amper beweging in het achterwiel. De eigendemping tijdens het rijden over dwarsrichels is wat minder. In totaal is het daardoor een ietwat houterig aanvoelende band. De vertragingswaardes zijn met 8,9 m/s² en met een remweg van 43,3 meter vanuit 100 km/uur acceptabel.Natte test64 punten, zesde plaatsOnder hellingshoek begint het achterwiel zeer vroeg te glijden. Ook tijdens acceleratie heeft de Dunlop weinig grip en begint hij te snel door te slippen. Vanwege het lage gripniveau moeten ruime radiussen gereden worden, zodat de hellingshoek klein blijft. De vertragingswaardes zijn ook op nat wegdek maar doorsnede met 6,7 m/s² en een remweg van 57,6 meter.Slijtage74 punten, tweede plaatsWeliswaar is een loopprestatie van 6.300 km voor de achterband maar matig te noemen maar door de goede prestatie van de voorband (theoretisch zijn 23.000 km haalbaar!) haalde de Dunlop zijn punten. MotoPlus conclusieIn totaal kan de Dunlop in deze test – naast de Bridgestone- de vierde plek voor zich opeisen, maar hij doet dat vooral vanwege de uitermate duurzame voorband. De hanteerbaarheid op droog en nat wegdek laten een ietwat houterige indruk achter. Daarentegen is de bochtenstabiliteit goed.METZELER TOURANCE EXPVoor: Tourance EXPAchter: Tourance EXPMaximale Profieldiepte:4,6 mm voor en 7,8 mm achterProductieland: DuitslandBEOORDELINGDroge test152 punten, derde plaatsTijdens rechtdoor rijden is de Metzeler iets nerveuzer dan de banden van Bridgestone, Continental, en Pirelli. Over het algemeen zeer hanteerbaar lijkt hij onder grote hellingshoek echter in de bocht te willen vallen. Onder forse acceleratie lijkt de achterband zich wat te vervormen, maar dit effect wordt niet versterkt als er met duo wordt gereden. Zeer goede vertragingswaardes (samen met de Conti als tweede). Goede duidelijke feedback.Natte test90 punten, eerste plaatsEen topband in de regen. Op het testparcours konden met de Metzeler met afstand de snelste rondetijden worden gerealiseerd. De grip in bochten en tijdens acceleratie is zeer goed. Zelfs als het gas extreem snel wordt geopend neigt de band amper tot doorslippen. De EXP is hanteerbaar en stuurprecies bij een brede limiet. De vertragingswaardes op nat wegdek zijn zeer goed.Slijtage 57 punten, zevende plaatsAchter houdt de band het theoretisch 6.200 kilometer vol, voor 9.200 km. In totaal is dat goed voor een matige zevende plaats.MotoPlus conclusieDè band voor regenrijders. Wie veel bij wind en weer op pad is, heeft met de Metzeler Tourance EXP een uitstekend maatje met zeer goede gripreserves en uitstekende remperformance. Ook op droog wegdek overtuigt de Metzeler, pas bij een geforceerde rijstijl komt hij een beetje nerveus over. Ondanks de slechte duurzaamheid in totaal toch voldoende voor een tweede plek overall. MICHELIN ANAKEE IIVoor: Anakee IIAchter: Anakee IIMaximale profieldiepte4,3 mm voor en 7,5 mm achterProductieland: SpanjeBEOORDELINGDroge test122 punten, zevende plaatsAl bij een gematigd tempo op de provinciale weg is er een lichte instabiliteit voelbaar, welke zich versterkt als bochten wat vlotter worden genomen. De achterband toont tijdens acceleratie uit bochten duidelijke beweging. Weliswaar levert de Anakee in de discipline handelbaarheid behoorlijke resultaten op, maar met duopassagier mist de band stabiliteit. Remmend toont de Michelin met 9,0 m/s² en 42,9 meter vanuit 100 km/uur eveneens geen overtuigend resultaat.Natte test80 punten, tweede plaatsIn de regen toont de Anakee een topprestatie. De goede grip plus de lichte handelbaarheid zorgden voor de één na beste rondetijd. Goede vertragingswaardes met 7,3 m/s² en 52,8 meter vanuit 100 km/uur in de regen. Daarbij levert de Anakee zeer goede terugmelding over het gripniveau en de asfalttoestand.Slijtage73 punten, derde plaatsDe Anakee komt met een theoretische levensduur van 7.300 km voor de achterband en 14.500 voor de voorband nog net op het podium.MotoPlus conclusieDe indruk van de Anakee is gespleten. Voor het rijden in de regen is de Michelin zeer aan te bevelen, maar tijdens het rijden op droog wegdek toont zich de BMW weliswaar handelbaar maar ook instabiel. Mede vanwege de goede levensduur belandt de Michelin in deze test op de zesde plaats. PIRELLI SCORPION MT90Voor: Scorpion MT90 S/TAchter: Scorpion MT90 S/TMaximale profieldiepte:4,5 mm voor en 6,2 mm achterProductieland: DuitslandBEOORDELINGDroge test162 punten, tweede plaatsHoge bochtenstabiliteit, zelfs met duopassagier. De terugmelding komt echter ietwat houterig over en met betrekking tot de handelbaarheid is de MT90 niet helemaal op het niveau van de Conti Trail Attack. Sterke punten zijn de vertragingswaardes op droog wegdek van 9,6 m/s² (remweg 40,2 meter vanuit 100 km/uur) en de goede rechtuit-stabiliteit.Natte test71 punten, vijfde plaatsDe grip in bochten en tijdens acceleratie ligt op een acceptabel niveau, het gevoel voor het voorwiel onder hellinghoek is goed. Pas onder hevige acceleratie slipt het achterwiel door. De limiet ligt op een acceptabel niveau. De vertragingswaardes op nat wegdek liggen met 6,8 m/s² en een remweg van 56,7 meter vanuit 100 km/uur op een gemiddeld niveau.Slijtage60 punten, zesde plaatsDe theoretische levensduur van 5.500 km voor de achterband is de slechtste van de test. De Pirelli is daardoor niet geschikt voor rijders die banden met een hoog kilometrage op hun wensenlijst hebben staan. De voorband houdt het met 13.900 km beter vol.MotoPlus conclusieEen zeer goede indruk op droog wegdek, maar gemiddelde waardes op natte ondergrond en bij de slijtagetest. De opvolger van deze Scorpion lijkt eraan te komen en het zal ons niet verbazen dat deze met name op deze laatste twee punten is aangepast. Deze Scorpion MT90 eindigt weliswaar als derde in totaal, maar we zouden hem niet adviseren voor echte regenrijders of kilometervreters.SLOTCONCLUSIEDe winnaar op punten in deze grote vergelijkingstest van all-road-banden is de Continental Trail Attack. Naast de sterke performance op droog wegdek overtuigt de band met zijn duurzaamheid. In de regen functioneert de Trail Attack weliswaar nog steeds goed, maar zijn er wel twee andere merken beter. In natte omstandigheden heb je aan de Metzeler Tourance EXP de beste band, samen met de Michelin Anakee II. Maar met name die Metzeler laat het helemaal afweten in de slijtagetest. Met name als je veel kilometers maakt, lijkt de Continental Trail Attack de aangewezen band. Als de duurzaamheid minder prioriteit heeft en het belangrijker is dat de band in de regen optimaal functioneert, dan is de Metzeler Tourance EXP de betere keuze.[[kasten testkriterien seite 135]]TESTCRITERIAHandelbaarheid*De benodigde stuurkracht om de motor plat te leggen of op de gekozen lijn te houden. Wordt in langzame bochten (50 tot 80 km/uur) en in snelle wisselcombinaties (van 100 tot 150 km/uur) getest.Stuurprecisie*Wordt in verschillend snelle secties met gecompliceerde bochtenradiussen getest en informeert of de motor de gewenste lijn, die via de stuurkrachten wordt voorgegeven, houdt of dat er gecorrigeerd dient te worden.Grip in bochten*De zijwaartse geleiding onder maximale hellingshoek op nat en droog wegdek. Een enerverende test die op een afgesloten circuit wordt getest.Grip in bochten tijdens acceleratie*Zijwaartse geleiding en krachtoverbrenging in verschillende snelle bochten. Wordt eveneens op nat en droog wegdek getest.Gedrag op de limiet*De beheersbaarheid van de band op de limiet op nat en droog wegdek.OprichtmomentTijdens het remmen in bochten richt zich de motorfiets afhankelijk van de vertraging en de bandenvorm minder of meer op. Deze reactie moet door de berijder met een tegenkracht (druk op de binnenste stuurhelft), worden gecorrigeerd.BochtenstabiliteitDe rijstabiliteit in bochten, in wisselbochten en op dwarsrichels. Wordt op verschillende snelheden (toer, sport, met duo passagier) beoordeeld. De test wordt op maximale hellingshoek en in de acceleratiefase gehouden waarin sommige banden een behoorlijke eigendynamiek op kunnen bouwen.RechtuitstabiliteitGedrag van de band op topsnelheid, met name wat betreft de neiging tot pendelen.RemvertragingBeoordeling van de band bij een noodstop vanuit 100 km/uur op droog en op nat wegdek. In aanvulling op de beoordeling worden de meetdata (remweg en vertraging) in de aparte tabel, onder de puntentelling weergegeven.Bandenspanning in de test:2,2 bar voor, 2,5 bar achter* Overdracht van de testresultaten op andere motoren als de BMW R1200GS is bij de met een * gemarkeerde criteria met kleine afwijkingen mogelijk. Op de niet gemarkeerde testcriteria zijn de testresultaten niet direct 1 op 1 op een andere motorfiets te projecteren, aangezien hierbij de modeltypische eigenschappen ook een rol spelen.[[Texte in tabelle, Punkte ubernehmen]]MOTOPLUS BEOORDLEINGDROGE TESTHandelbaarheidStuurprecisieGrip in bochtenGrip tijdens acceleratieGedrag op de limietOprichtmomentBochtenstabiliteit toerenBochtenstabiliteit sportiefBochtenstabiliteit met duoRechtuitstabiliteitRemvertragingTOTAALPLAATSNATTE TESTHandelbaarheidStuurprecisieGrip in bochtenGrip tijdens acceleratieGedrag op de limietRemvertragingTOTAALPLAATSSLIJTAGETESTTOTAALPLAATSPUNTENTOTAALEINDKLASSERINGMEETWAARDES REMWEGMETINGRemweg (in m) vanuit 100 km/uur, droogRemvertraging (in m/s²), droogRemweg (in m) vanuit 100 km/uur, natRemvertraging (in m/s²), natRondetijden (in min) natte testbaan

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.