+ Plus

Bandenoverzicht 2021

Stilstand op een plek waar het juist flink moet draaien? Ondenkbaar. Ook al schopte het jaar 2020 veel plannen in de war en vertraagde het ontwikkelingen, de bandenindustrie trok zich er weinig van aan en lanceert in 2021 weer flink wat nieuwe compounds en profielen. Op deze pagina’s zetten we alle bandenontwikkelingen in de diverse segmenten overzichtelijk voor je op een rij.

Avon
Dit Engelse bandenmerk heeft zich met name gespecialiseerd in ‘custom & classic’. Maar ook voor moderne allrounders hebben de Britten een ruime keuze.

Roadrider MKII
Deze opvolger van de ‘Roadrider’ een sportieve toerband, moet voor meer grip bij droog weer én in de regen zorgen. Daarnaast hebben de Britten ingezet op een verbeterde levensduur en zou de remweg onder natte omstandigheden volgens eigen zeggen aanzienlijk zijn verkort. De MKII is er in 31 maten en 37 specificaties met H- en V-snelheidsindex.

Cobra Chrome
Deze band voor zware customs, cruisers en toerfietsen werd afgelopen jaar al gepresenteerd. Vanwege de grote vraag heeft Avon deze kingsize-band, die tot 23 inch en een maximale breedte van 330 millimeter verkrijgbaar is, voor nog veel meer motormodellen vrijgegeven. En als je echt iets bijzonders zoekt, is de Cobra Chrome ook in een authentiek klassieke uitvoering met een witte wang leverbaar.

Bridgestone
Het 2021-nieuws van de Japanse bandenfabrikant is lekker overzichtelijk. Maar met de nieuwe T32 mikt Bridgestone dan weer wel op een enorme doelgroep.

Battlax T32/T32GT
30, 31, 32…. In een relatief korte periode presenteert Bridgestone de derde generatie van de allround en breed inzetbare T-lijn. T staat in de eerst plaats voor Touring, maar ook voor sportief sturen halen deze rubbers hun neus niet op. Dat bleek al in eerdere testen die we met de voorgangers uitvoerden. Wat de T32 daar nog aan kan toevoegen, lees je binnenkort in een bandentest.

Dunlop
Van de kleine Monkey tot de grote GS: 2021 is voor Dunlop het startschot voor een stevig bandenoffensief. Interessante nieuwkomer: de Mission voor on- en offroad-gebruik.

K180 Scooter
Bij het profieldesign hebben de ontwikkelaars duidelijk inspiratie opgedaan in de Flat-Track-wereld. Of de Honda-Monkey- of Piaggio-TPH-rijder hiermee een flinke zwarte streep op het asfalt willen driften? De brutalen hebben de halve wereld. Interessant: de drie 10- en 12-inch-maten zijn zowel als voor- en als achterband te gebruiken.

Mission
Anders dan gebruikelijk in dit segment moet deze nieuwe allroad-band nadrukkelijker op offroad-gebruik zijn toegespitst. Met een flink negatief aandeel en grove profielblokken moet dit nieuwe model garant staan voor goede offroad-tractie, zonder dat dit ten koste gaat van prestaties op het asfalt. Handling, gripreserves en ook geluidsproductie zouden de sterke punten op asfalt moeten zijn.

Mutant
In het afgelopen seizoen baarde het reptielachtige profiel van deze Mutant al opzien. Een interessante band, die je moet plaatsen in de driehoek allroad, scrambler en crossover. Dit seizoen is deze allrounder er ook met M+S-markering en W-snelheidsindex voor populaire middenklassers als de Kawasaki Z650 of supermoto’s à la de KTM 690 SMC-R.

Sportsmart MK3
In onze bandentest van 2019 bleek de opvolger van de Sportsmart 2 Max niet de meest geschikte band voor praktisch dagelijks gebruiksgemak, maar voor circuitdagen en -trainingen was het absoluut een interessante optie. In 2021 is de MK3 er ook in de achterbandmaat 160/60ZR17 en is daarmee ook een optie voor oudere 600-supersports of allrounders.

Michelin
Michelin maakt al jaren de beste regenbanden voor sportfietsen, toermachines en allrounders. Die eigenschap moet ook de nieuwste klassiekerbanden sieren.

Road Classic
De nieuwe diagonaalband voor klassiekers, youngtimers en lichte opstappers vervangt de bekende Pilot Activ en moet met name onder slechte weersomstandigheden overtuigen. Michelin zet bij de Road Classic in op de beproefde silica-mix, die het ook zo goed doet bij de radiaalbanden voor pk-kanonnen.

Maxxis
In het verleden waagde dit Taiwanese bandenmerk zich ook al eens aan de allroadmarkt. In onze testen echter met slechts doorsnee resultaten. De nieuwe tactiek: scoren op de offroad-markt.

Maxcross MX-ST M-7332
Sinds 2019 is Maxxis partner in het MXGP-kampioenschap en heeft het haar bandenportfolie voor de crossbaan steeds verder weten uit te bouwen. Deze nieuwe MX-ST moet zich als allrounder voor het zand ontpoppen, maar moet met zijn handling- en tractie-eigenschappen ook overtuigen op intermediate-banen. KTM is al voldoende overtuigd en rust diverse GasGas-modellen al af-fabriek met deze band uit.

CST
Deze afkorting staat voor Cheng Shin banden, waarmee duidelijk wordt uit welk land deze banden afkomstig zijn, uit China. En met 25.000 werknemers kun je CST inmiddels geen kleine jongen meer noemen.

Magsport C-6501/C-6502
Als het specifiek om motorbanden gaat, bakt CST nog wat kleinere broodjes, maar de meeste modellen, zoals deze Magsport C-6501/C-6502 en ook het radiale zustermodel CM-615/C-616, zijn voor de 125- en opstapmarkt ontwikkeld. Zo ligt de Magsport bijvoorbeeld af-fabriek onder de Aprilia SX125. De CM is in de maten 110/70R17 (voor) en 150/60R17 (achter) ook geschikt voor opstappers als een KTM 390 Duke.

Continental
De Duitse fabrikant met hoofdvestiging in Hannover heeft voor 2021 maar één wens: de ‘jonge wilden’ van 2020 onder hopelijk lockdown-vrije omstandigheden zo snel mogelijk aan de rol brengen.

Road
Tweede keus? Secondliner klinkt toch veel beter, maar is dat ook verstandig? Eigenlijk is het een insider-begrip uit het bandenwereldje en heeft het in de regel betrekking op een voorgaand model, dat – als een koopje – in het aanbod blijft. Bij deze Road zit het net even anders, want deze allrounder ‘made in Asia’ wordt als nieuw product al als ‘second line’ aangeboden, dus voor een heel aantrekkelijke prijs. Deze sportieve toerband is ontwikkeld op een breed gebruiksgebied, dus voor toer- en sporttoermotoren en naked bikes van alle inhoudsklassen en formaten.

Sport Attack 4
Ook deze band is een Corona-offer, want eigenlijk was de vierde generatie van Conti’s sportbandenfamilie een gegadigde voor de overwinning in de 2020-bandentest geweest. Maar ja, die moesten we door alle Corona-beperkingen afgelasten. Maar nieuwe ronde, nieuwe kansen: in de inmiddels geplande 2021-sportbandentest moet duidelijk worden of de mix van de Sport Attack 4 het meest ideaal is voor een ritje op zondag, een circuitdag en een trip in de regen!

TKC70 Rocks
Met een enorm aanbod lichte en zware allroads met weinig, maar ook met een berg vermogen, moet er wat banden betreft aan veel eisen worden voldaan. Alleen straat, alleen terrein of het beste van beide? De haast legendarische TKC80 heeft met zijn stevige noppen een naam hoog te houden als het om terreingebruik gaat. Met de TKC70 heeft de 80 er nu een meer op straatgebruik gerichte on/offroad-variant bij gekregen. Wie nu wat tractie naast het asfalt mist, kan als alternatief achter nu kiezen voor de net even wat meer terreingerichte TKC70 Rocks.

Metzeler
Bij Metzeler zetten ze dit jaar in op modificaties in het sportgamma, op aangescherpte prestaties bij de rubbers voor alledaags gebruik en gaan ze met de 360-noppenband op avontuur. Belangrijkste nieuwkomer: de tweede generatie van de Tourance Next voor het GS-segment.

MC360R
Een van onze redacteuren is goed bekend met deze compromisloze offroad-band en maakte er een spectaculaire recordrit van nul tot 6.000 meter mee op de vulkaan Ojos del Salado in Chili. Nieuw in de 360-familie is de R-variant, die in de compounds mid-soft en mid-hard uitsluitend voor wedstrijdgebruik verkrijgbaar is: NHS – ‘not for Highway Service’ luidt dus ook de afkorting.

Tourance Next 2
Op de oer-Tourance volgde de modelvariant ‘Next’, voor 2021 staat nu de Next 2 aan de start. Doelgroep: GS, GS en nog eens GS, maar ook Adventures van KTM, V-Stroms van Suzuki en Africa Twins van Honda. Uiteraard wordt er wel eens een stukje onverhard meegepakt, maar de meeste dikke allroads worden toch vooral op het asfalt gebruikt. De Next is weer wat verder geëvolueerd en moet met een nieuwe silica-mix vooral in de regen uitblinken, maar ook punten pakken met een neutrale handling en uitstekende remprestaties.

Sportec M9 RR
Deze super sportieve band werd een jaar geleden al voorgesteld. Waar ‘ie tussen zijn concurrenten staat, kunnen we door het cancellen van onze vergelijkende test wegens Corona helaas nog niet zeggen. Dat gaat over een paar weken gebeuren. Wat de maten betreft, heeft Metzeler het aanbod uitgebreid en is de M9 er nu zelfs voor dikke allroads – lees GS en consorten – in de maten 120/70R19 en 170/60R17. Dat wordt gummen!

Racetec SM
Je moet er even op wachten, maar uiteindelijk is een oude trend weer helemaal up to date. De jaren negentig waren het decennium van de supermoto’s en dit nieuwe decennium kan daar op aanhaken. Voor degenen die graag in racemodus driften, biedt Metzeler de bekende Racetec nu ook in een supermoto-variant aan voor 16,5 en 17 inch wielen en in drie verschillende compounds (Supersoft K0, Soft K1 en Medium K2).

Mitas
Kenners linken deze naam eerder aan de baansport, maar ondertussen heeft deze Tsjechisch-Sloveense alliantie van de merken Sava en Mitas ook aanbod in de ‘gewone motorbandenmarkt’ en heeft het flink wat allrounders voor straatgebruik.

Sport Force+ EV
Waar de afkorting EV precies voor staat, valt niet helemaal uit de productomschrijving te herleiden. We hebben er maar ‘Extreem Volgas’ van gemaakt. Als variant van de al bekende sportband Sport Force+ moet de EV het vooral goed doen onder sterke hypersports. De maten in het aanbod: voor 120/70ZR17, achter 180/55, 190/50 en 190/55ZR17.

Pirelli
Het Italiaanse cultmerk laat haar legendarische kalender in 2021 voor wat het is, maar met de Rosso Nr. 4 lanceert het wel een set ‘hete’ bandjes voor sportieve actie op twee wielen.

Diablo Rosso IV
De Rosso III is jarenlang een vaste gast geweest in onze bandentesten en pakt ook vaak de winst of werd kooptip voor een circuitdag. Indrukwekkend is vooral hoe stabiel deze band was in racemodus, maar ook bij regen uitstekend voor de dag kwam. We zijn dus benieuwd naar de opvolger, die er in alle opzichten nog een schepje bovenop schijn te willen doen.

Heidenau
In plaats van actief te zijn in alle segmenten concentreert deze Duitse bandenfabrikant zich op de klassieke- en youngtimer-markt. In 2021 wordt het bekende programma uitgebreid met nieuwe maten.

K34
Blokpatroon is het codewoord voor de K34-vintageband. Daarmee mikt Heidenau vooral op de Bobber- en chopperscene. De fabrikant heeft veel aandacht besteed aan een hoge lastindex, waardoor er voor motorfietsen met een hoog eigen gewicht ook een passende set rubber kan worden gevonden. Ander voordeel van de 34’s: geen verplichte draairichting.

K60 Scout
Een universeel talent onder de genopte banden, bedoeld voor het bonte gezelschap aan allroads en scramblers. Volgens Heidenau oorspronkelijk bedoeld als pure terreinband, maar door de rustieke uitstraling ook geliefd in de cafe-racer-scene. Dat is ook de reden waarom bij de doorontwikkeling van de Scout ok straatgebruik is meegenomen. Het maataanbod is ruim en bovendien is er ook nog een M+S-variant.

Vredestein
Klinkt Hollands, maar is inmiddels Aziatisch. Achter dit cultmerk gaat het Indiase Apollo Tyres schuil, aangevuld met ontwikkeling in en knowhow uit Italië.

Centauro NS
Deze sportieve banden moeten het hebben van hun prestaties onder natte en koudere omstandigheden. De compound van deze radiaalbanden moet door een snelle opwarmtijd wel raad weten met genoemde omstandigheden. Verkrijgbaar in maten tot en met 200/55ZR17

Centauro ST Xply
Als je snel kijkt, ziet de Xply er hetzelfde uit als zustermodel ST, maar deze variant is als radiaalband – deels met tweelagige versterkingen – voor zware jongens in het chopper- en cruisersegment bedoeld. Dit jaar wil Vredestein maar liefst achttien maten voor en achter op de markt brengen, uiteenlopend van een 90/90-18 voor tot een 160/70-17 achter.

Centauro ST
ST als in Sport Touring, deze radiaalband kun je als de universele allroundband van de Indiaas-Italiaanse alliantie beschouwen. De gebruikelijke combinatie van 120/70ZR17 voor en 180/55ZR17 achter wordt voor 2021 naar onder (tot 150/70ZR17) en naar boven (tot 190/55ZR17) uitgebreid. Deze banden zijn inmiddels voor flink wat motorfietsen vrijgegeven, waarmee de veelzijdigheid nog maar eens wordt onderstreept.

Lees meer over

Honda Kawasaki Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...