+ Plus

Aragon Spanje

Na zijn drie overtuigende overwinningen op het circuit van Portimao heroverde Jonathan Rea de leiding in het WK Superbike, een paar weken later bouwde hij zijn voorsprong op Scott Redding verder uit in Aragon. Michael van der Mark scoorde een keurig podium in de korte Superpole-race, maar was in de lange wedstrijden kansloos tegen de Ducati’s én tegen kampioenschapsleider Rea.

Zonder veerkracht wordt je niet vijf keer op rij wereldkampioen. Dat weet Jonathan Rea maar al te goed. En veerkracht toonde de Noord-Ier vooral op zondag in Aragon na een gevoelige nederlaag op zaterdag. Weliswaar veroverde hij er de pole voor de eerste race, maar Rea moest na de eerste race even twee keer slikken, omdat hij niet één maar twee Ducati’s voor zich zag finishen. Een dag later sloeg hij bikkelhard terug. In de eerste race op zaterdag was er direct al sprake van een duidelijk krachtsverschil in de verhoudingen. Vanaf een uitstekende tweede startplek pakte Ten Kate Yamaha-rijder Loris Baz kopstart, maar al na een paar bochten nam Alex Lowes de leiding over, voordat al vóór de eerste doorkomst Rea zijn teammaat afloste. Baz kon niet lang profiteren van zijn start en zakte verder terug, want onder meer de als derde vertrokken Scott Redding en Michael van der Mark kwamen langszij. Redding besefte dat hij Rea niet mocht laten ontsnappen en stak al snel Lowes voorbij. De van de achtste plek gestarte Van der Mark belandde op de derde plaats toen Lowes van zijn Kawasaki viel. Terwijl Rea sterk was in het bochtige gedeelte, bleek op het rechte stuk de kracht van de Ducati Panigale V4R. Ook Van der Mark kreeg daar mee te maken, want Chaz Davies, negende op de grid, denderde moeiteloos langs Van der Mark. Elf ronden voor het einde passeerde Redding kopman Rea, die vier ronden voor het einde nog eens counterde. Toen die aanval mislukte was meteen zijn rol uitgespeeld. Een doorkomst later wees de ijzersterke Davies hem terug naar de tweede positie. Met Redding op weg naar zijn seizoenszege, zorgde Davies met een tweede plek voor de eerste Ducati-dubbel van 2020. Bovendien nam Redding weer de WK-leiding over. Achter Rea volgde de derde Ducati van Michael Ruben Rinaldi, die voor het ingaan van de laatste ronde Van der Mark kansloos liet op het rechte stuk. “Met een paar aanpassingen moeten we op zondag mee kunnen doen voor het podium”, klonk Van der Mark optimistisch.
Van der Marks optimisme bleek terecht in de tien ronden lange Superpolerace op zondagochtend. Weer demonstreerde Baz een raketstart, maar Rea was niet te stoppen. Van der Mark reed knap van de achtste naar de vierde positie, met een gaatje naar derde man Redding. De Ducati-coureur nam Van der Mark op sleeptouw naar Baz en toen Redding de Fransman passeerde, volgde Van der Mark kort daarna. Terwijl Rea gecontroleerd zijn race uitreed, finishte Van der Mark achter Redding als derde. Het was zijn eerste Superbike-podium in Aragon. “Het duurde even voordat ik hier op het podium kwam met een Superbike, maar ik ben echt blij met deze wedstrijd”, aldus Van der Mark. Vooral ook met de dingen die we na de eerste race veranderd hebben. Dat voelde veel beter. Mijn start was goed. Ik kon vrij snel voorbij Loris komen en ik probeerde bij Scott te blijven, maar eerlijk gezegd verloor ik gewoon te veel op het rechte stuk.”

 

Die derde plaats kreeg voor Van der Mark geen vervolg in de slotrace van het weekend. De Yamaha-coureur startte scherp en nam in de tweede ronde achter bliksemstarter Rea zelfs de tweede plaats over van Redding, maar al snel bleek dat Van der Mark boven zijn stand leefde Aragon-expert Davies passeerde de Nederlander, die een ronde later ook de sterk rijdende Alvaro Bautista op de Honda niet achter zich kon houden. Daarna kwam Van der Mark onder druk te staan van Redding en Rinaldi, twee Ducati-mannen die optimaal profiteerden van de power van de Italiaanse V4. Even leek er aan de kop een kleine sensatie aan te komen, toen plots Davies Rea na een schakelfoutje van de leiding verdrong. Rea herstelde zich echter snel en was andermaal de beste. Achter Davies noteerde Bautista Honda’s eerste podium sinds 2016, terwijl vierde man Redding zijn op zaterdag herwonnen WK-leiding weer kwijtraakte aan Rea. Voor Van der Mark restte een zesde plaats. Wel was hij voor de eerste keer in 2020 in alle drie races met stip Yamaha’s vaandeldrager. Van der Mark gaf 9,5 seconden toe op Rea, maar finishte wel 12 seconden voor teamgenoot Razgatlioglu, die achtste werd. “Ik denk dat we aardig tevreden mogen zijn over deze dag”, hield Van der Mark zich groot, ongetwijfeld al denkend aan het komende raceweekend, óók in Aragon. “Voor de tweede wedstrijd hadden we echt een goede fiets en vanaf de start was ik snel. Toen ik op de tweede plaats reed, was Johnny gewoon te snel. Maar toen de grip minder werd, had ik moeite om goed uit de bochten te komen en ze kwamen me één voor één voorbij. Desondanks denk ik dat we de goede kant op gaan.”

 

Terwijl Andrea Locatelli ook in Aragon zijn ongeslagen status in de Supersport-klasse behield, gaf de Supersport 300 een nieuwe winnaar te zien – van Nederlandse bodem. De 18-jarige Jeffrey Buis won op zaterdag vanaf pole op verpletterende wijze met maar liefst 6,8 seconden voorsprong op Ana Carrasco zijn eerste WK Supersport 300-race. Klassementsleider Scott Deroue was in de running voor podium, maar crashte in de laatste ronde. Buis’ tweede overwinning volgde een dag later en maakte misschien nog wel meer indruk. Vier bochten voor het einde reed de Drent nog achter Thomas Brianti en teamgenoot Deroue op een derde plaats. Maar bij het aanremmen van de laatste twee doorlopende linker bochten stuurde de Kawasaki-coureur fenomenaal buitenom over de kerbs voorbij Deroue en Brianti, op weg naar een de winst en de leiding in de tussenstand, twee punten voor Carrasco en drie voor Deroue.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-