+ Plus

Alpenmasters metingen nr. 16 – 2006

Meten is weten…23.000 KM DATA De twintig testmotoren reden gezamenlijk 350 rondjes van 66 km rond de Stelvio-pas. Alles bij elkaar goed voor dik 23.000 km data, waarbij veel metingen werden uitgevoerd met een duopassagier. Met twintig testmotoren, verdeeld over vijf categorieën, waren we dagenlang onderweg rond de Stelvio-pas. In MotoPlus nr. 15 stond de testroute uitgebreid beschreven, evenals de metingen die we uitvoerden voor deze Alpenmasters. Ons testparcours rond de “Stilfser Joch” biedt alles wat het Alpine wegennet te bieden heeft. Niet voor niets doet de hele autoindustrie in deze omgeving de definitieve remmentests. Het rondje telde 66 km en bij elkaar reden we 350 rondjes, ofte wel 23.000 km. De metingen en de beoordelingspunten zijn bij deze specifieke test in de bergen anders dan gewoonlijk. Aspecten zoals boekhouderwijsheden en milieu spelen bijvoorbeeld ditmaal geen rol. Het zwaartepunt van deze test ligt immers op het rijgedrag in de bergen. De Alpenkoning 2006 moet kunnen presteren onder de meest tegenstrijdige omstandigheden. Hij moet niet veel eisend, maar wel dynamisch zijn. Bovendien moet zo’n winnaar ook nog deugen als toermotorfiets. Je wilt immers dagenlang genieten van de omgeving en de bochten zonder er zadelpijn bij te krijgen. Daarom hebben de meest uitgesproken karakters in elke afzonderlijke categorie het ook erg moeilijk. Die zijn te weinig “van alle markten thuis”. In een vlammende finale worden de vijf categorie-winnaars daarom nogmaals onder de loupe genomen. Op de volgende pagina’s lees je daar alles over. En het is niet alleen een kwestie van punten vergelijken, want de kaarten worden weer helemaal opnieuw geschud Het gaat in de finale, waarin we een paar dagen met deze vijf motoren onderweg waren op de bergpassen namelijk ook sterk om de persoonlijke indrukken en het gevoel wat je bij een bepaalde motor hebt. Daardoor kunnen bepaalde sterke of zwakke punten van een bepaalde motor doorslaggevend worden en krijgt de einduitslag een verrassende wending. DE KLASSEMENTEN (in deel 1, het vorige nummer) ALLROUNDERS BMW F800S 324 punten Kawasaki ER-6f 298 punten Yamaha MT-03 260 punten Ducati Monster 695 229 punten SPORT Honda Fireblade 298 punten Triumph Daytona 695 288 punten BMW R1200S 284 punten Aprilia RSV1000R 269 punten SPORTTOERMOTOREN BMW K 1200GT 378 punten Yamaha FJR1300AS 365 punten Honda Deauville 313 punten Kawasaki ZZR1400 313 punten DE KLASSEMENTEN (in deel 2, dit nummer) ALL-ROADS Suzuki V-Strom 650 ABS 340 punten KTM 950 Supermoto 336 punten BMW R1200GS Adventure 335 punten Buell XB12X Ulysses 263 punten BIG-BIKES Honda CBF1000 348 punten Suzuki Bandit 1200S 342 punten Triumph Speed Triple 319 punten Yamaha FZ1 295 punten DE FINALE De vijf winnaars van de categorieën komen uiteindelijk tegen elkaar uit. Op de volgende pagina’s lees je welke machine zich na twee zware testweken de Koning van de Alpen 2006 mag noemen! MOTOPLUS ALPENMASTERS METINGEN All-Roads Big-Bikes BMW R1200GS Adventure Buell XB12X Ulysses KTM 950 Supermoto Suzuki V-Strom 650 Honda CBF1000 Suzuki Bandit 1200S Triumph Speed Triple Yamaha FZ1 23.5 23,6 22,2 22,8 22,4 21,9 21,9 22,6 88,5 92,8 99,0 97,2 93,4 95,8 100,3 98,6 11,3 11,4 10,6 11,6 12,1 11,4 11,0 11,4 48,7 48,2 52,2 47,6 44,3 48,8 50,8 48,5 7,1 7,6 6 9,3 6,2 6 5,4 5,4 5,5 6,9 4,8 7,2 5,7 5,9 5 6,4 9,4 10,0 10,7 12,7 7,5 9,1 6,7 8,5 20 17,9 15,2 22,2 15,6 16,1 19,2 15,4 33,0 16,7 17,5 22,0 19,0 20,0 18,0 18,0 660 298 265 489 297 323 346 277 292 234 206 221 252 243 221 215 183 197 194 199 193 212 181 195 14 12 14 12 8 10 9 10 885-905 885 880 825 785-815 800-820 840 800 * Met duopassagier; ** op een helling met 11% steiging; *** solo op 2300 m. hoogte Voor deze Alpenmasters-test gebruiken we een speciaal ontwikkelde puntentelling en aangepaste metingen. Daar wegen vooral het rijden onder belading en de rijdende aceleratie – het “doortrekken”- zwaar mee. Als het op rij-dynamiek aan komt zetten de Speed Triple en de Supermoto de norm. Aan het andere eind van de schaal vinden we dan de weinig levendige CBF1000 en de volumineuze Adventure. Accelereren en rijdend accelereren doen de Triumph en de KTM weer het best. De zo sterke FZ1 blijkt in de Alpen sterk op de verkeerde punten en juist de kleine V-Strom scoort hier dapper. Hij is het zuinigst en heeft bijna de grootste actieradius, maar de BMW met zijn 33 liter tank is natuurlijk niet te verslaan op dat gebied. De tank is niet het enige grote van de BMW. Gewicht, afmetingen en de prijs zijn ook enorm. Bij de Big Bikes komt de Speed Triple heel goed uit de bus.

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...