+ Plus

Alpenmasters 2007: zo is er getest

Voordat er in de Alpen aan de slalom om koeienvlaaien en bergmarmotten kan worden begonnen, werden alle twintig testfietsen aan een omvangrijk testprogramma op onze testbaan onderworpen. De duopassagier, die zich geheel vrijwillig heeft gemeld, begint nu echt groggy te worden. Hij heeft de grootste moeite om zich aan de testrijder vast te klampen. Die is al sinds de vroege ochtend onvermoeibaar bezig om alle motoren met en zonder passagier door de slalom te draaien en over de cirkelbaan te jagen. Rijwielgedeelte en motorblok kunnen zo onder haast steriele omstandigheden onder de loep worden genomen. Vooral de metingen met passagier geven een goede indruk over de belastbaarheid van het rijwielgedeelte met belading. De supersports scoren met hun uitstekende wendbaarheid traditioneel goed op het onderdeel slalom en realiseren er de hoogste snelheden. Maar ook de Bandit 1250S slaat geen slecht figuur in het gevecht met de pylonen. Het koppelsterke blok trekt de Suzuki verbazingwekkend snel door de slalom. De Xcountry en de FZ6 Fazer S2 komen duidelijk kracht te kort en bevinden zich aan de andere kant van het spectrum. Op de cirkelbaan gelden weer andere regels. Daar is, naast banden met goede grip, de grondspeling van groot belang. Te zachte vering en een passagier in het zadel reduceren die bodemvrijheid natuurlijk in belangrijke mate. Ook op dit onderdeel springen de supersports er weer bovenuit. Opvallend zijn hier de prestaties van de Xcountry en de R1200R, die qua bochtensnelheid dapper stand houden tussen het hypersportieve geweld. De ‘R’ en ook de Bandit blijven wat tijd betreft ook redelijk in het spoor van de snelle jongens. De FZ6 Fazer S2 en de Z1000 komen al snel ruimte te kort en krassen luid met de zijstandaard in het asfalt. Het complete meetprogramma is op locatie in de Alpen afgewerkt. Het benzineverbruik is bij gematigd tempo gemeten op een negentig kilometer lang traject, met daarin onder andere de Col du Croix de Fer en de Col du Mollard. Knal je bij voorkeur lekker sportief door de bergen of met veel bagage, dan moet je uiteraard rekening houden met een minder ruime actieradius. Het verschil tussen de twintig motoren was in ieder geval enorm. Zo verbrandt de Benelli bij voorbeeld twee keer zoveel benzine als de G650 Xcountry. Maar door zijn kleine tankinhoud staat ook de BMW steeds weer behoorlijk vlot bij een tankstation. De grootste actieradius staat verrassend genoeg op naam van de CBR600RR. De bergen stellen bijzondere eisen aan de motoren, zoals de speciale metingen bergop en op 2000 meter hoogte onderstrepen. Steile passen, krappe bochten, ijle lucht: hier speelt koppel duidelijk een grotere rol dan topvermogen. Fietsen met korte overbrengingsverhoudingen zijn in het voordeel, lang gegearde supersports – met uitzondering van de Ducati 1098 – hebben hier problemen. Zo heeft de R1 weinig aan zijn 176 pk topvermogen als er in de tweede versnelling uit een bocht bergop moet worden geaccelereerd. Natuurlijk kun je ook terug naar de eerste versnelling, maar dat betekent dat je op de paswegen behoorlijk in de versnellingsbak moet roeren. Deze sprint in de tweede versnelling ligt zwakkere, maar kort gegearde Xcountry in ieder geval stukken beter dan Yamaha’s sportkanon. Maar er gaat duidelijk niets boven cilinderinhoud, zoals de Big Bikes bewijzen. Die staan allemaal in de top vijf. [Bild ubersichts Bild mit alle Bikes][Kasten Nachstes Heft, Teil 2]ALPENMASTERS DEEL 2 IN MOTOPLUS NR. 17/2007Drie finalisten zijn inmiddels bekend en dat betekent dat er nog twee finaleplekken te vergeven zijn. In het volgende nummer van MotoPlus wordt er om deze plekken gestreden in de resterende categorieën Toer/Sporttoer en Enduro’s/Funbikes. En uiteraard wordt in dat nummer de belangrijkste vraag van deze megatest beantwoord: wie pakt de titel Alpenmasters 2007? En welke rol kan Suzuki’s DL650 V-Strom, als winnaar van de laatste editie automatisch geplaatst voor de finale, nog spelen? Geplaatst zijn verder: de Honda Hornet 600 (Allrounders), de BMW R1200R (Big Bikes) en de Honda CBR600RR (Supersports). [Grafiken MESSWERTE, Beschleunigung, Durzug am Berg und Durchzug in de Hohe AUF mrd Seite 38-39 konnen wir so ubernehmen denke ich. Wir mussen nur Deutsch ubersetzen Hollandisch und die drei Farben anpassen an die Farben die wir genutzt haben fur die verschiedene Kategorien][Messwerte MRD Seite 38]METINGENRijdynamiekSnelle slalom*Tijd sSnelheid km/uurCirkelbaan Ø 46m*Tijd sSnelheid km/uurVerbruikTestverbruik passenTheoretische actieradius passen km[Hierunter pro Bike das Verbrauch weil wir das anders notieren dan wie im Motorrad, da ist es l/100 km]BMW G650 Xcountry 1 op 27,0Honda Hornet 600 1 op 18,2Suzuki SV650S 1 op 21,8Yamaha FZ6 Fazer S2 1 op 20,0Ducati 1098 1 op 17,2Honda CBR600RR 1 op 23,8Suzuki GSX-R750 1 op 21,3Yamaha YZF-R1 1 op 18,2Benelli TreK 1130 1 op 14,5BMW R1200R 1 op 19,2Kawasaki Z1000 1 op 16,7Suzuki Bandit 1250S 1 op 17,5[Beschleunigung MRD Seite 39]ACCELERATIE** 0 – 140 km/uur, solo op vlakke weg[Links bei Grafik]Tijd in seconden[Durzug am Berg]DOORTREKKEN BERGOP** In tweede versnelling van 25 naar 75 km/uur met passagier, 11% stijging[Links bei Grafik]Tijd in secondenDOORTREKKEN OP HOOGTE* * In de hoogste versnelling van 50 naar 100 km/uur op 2000m boven zeespiegel, vlak terrein[Links bei Grafik]Tijd in seconden[Unterschrift Aktion Bild]Na de twintigste duorit stapte de passagier enigszins groggy af, volkomen begrijpelijk.[Unterschrift messung stopwatch]Onder het mom meten is weten werd iedere machine aan een uitgebreide test onderworpenPlaats hier uw tekst

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.