+ Plus

Alpenmasters 2007 Intro

Twintig motorfietsen, een testronde van 170 kilometer met vijf grandioze Franse Alpencols vol uitdagende slingers en een uitgebreid internationaal testteam. Kortom, welkom bij de derde editie van de Alpenmasters, waarin Motorrad en haar zusterbladen – waaronder MotoPlus – op zoek gaan naar de koning van de Alpen. Het lijkt of moedertje natuur het hoogstpersoonlijk geschapen heeft, dit uit het dal omhoog slingerende asfaltlint. Niets is minder waar natuurlijk, maar de weg versmelt haast perfect met het ruige landschap en volgt nauwgezet de uitdagende contouren van het gebergte. Nauwelijks rechte stukken, geen bruggen, geen tunnels – hier draait alles puur en alleen om bochten, bochten en nog eens bochten. Ze volgen elkaar als in een eindeloze stroom op, de ene keer wat krapper, de andere keer wat ruimer. Geen gemene valkuilen en andere onaangename verrassingen, maar een overzichtelijke klim met uitstekend asfalt waarop je het verslavende ritme van de bochten als in een roes ervaart. En dan te bedenken dat deze betoverende klim van Le Bourg-d’Oisans naar de Col de la Croix de Fer slechts een klein deel is van de afwisselingrijke, 170 kilometer lange testronde van de Alpenmasters 2007. Het gerenommeerde hoogtepunt, letterlijk en figuurlijk, is de 2645 meter hoge Col du Galibier, die zijn roem ook grotendeels aan zijn rol in de Tour de France dankt. Sinds 1911 speelt deze reus regelmatig een rol in één van de legendarische koninginneritten naar het dak van de Tour. Op deze col werd Eddy Merckx in de zeventiger jaren een mythe en verloor Jan Ullrich in 1998 ruim negen minuten op de latere Tour-winnaar Marco Pantani. De Galibier kan dus van doorslaggevende betekenis zijn in de Tour en in die zin is het dan ook logisch dat er halverwege de pas een gedenkteken is geplaatst voor Henri Desgrange, de geestelijk vader van de Tour de France. De overlevering wil dat Desgrange vanaf dit punt naar de prestaties van ‘zijn’ renners keek in de zwaarste Tour-etappe. Maar ook op de motor stelt deze Alpenpas hoge eisen aan mens en machine en op basis daarvan verdient de Galibier een prominente plek in de afwisselingrijke testroute waarop we de deelnemers op hun sterke en zwakke punten beoordelen. Net als het afgelopen jaar hebben we twintig deelnemers verdeeld over vijf verschillende categorieën. In principe gaat het om nieuwe modellen, die worden aangevuld met een aantal belangrijke fietsen die of domineren in hun segment of zich in recente vergelijkingstesten hebben bewezen. De vijf groepswinnaars nemen het in de grote finale, die we in het komende nummer publiceren, tegen elkaar op. Eén fiets is al geplaatst voor die finale en dat is de Suzuki DL650 V-Strom, de winnaar van de afgelopen twee jaar. Kan de Soes zich nogmaals laten kronen tot Alpenkoning? En welke modellen plaatsen zich voor de finale? HET TESTTEAM[Aller hierunter mit Motorrad-logo im Bild]Werner ‘Mini’ Koch, 53Test-mammoet en chef veringGert Thöle, 51Motorrad testchef en passenspecialist Norbert Kappes, 53Redacteur met voorliefde voor klassiek spulSigi Güttner, 69Testnestor en erkend hardgaanderRolf Henniges, 42Testredacteur en ervaren wereldreizigerKarsten Schwers, 35Toptester en geslepen stuntrijderRainer Froberg, 44Chef testpark en veelzijdig regelneefSven Loll, 34Tot voor kort testrijder zonder crashervaring[Mit Logo Inmoto]ItaliëZep Gori, 41Redacteur, fotograaf, multitalent[Mit Logo Motociclismo]SpanjeSergio Romero, 29Racende redacteur, leeft graag op de limiet[Mit Logo MotoPlus]NederlandJeroen Hidding, 32Chef-redacteur, slecht-weer-bestaat-niet-rijder[Mit Logo Motorevija]KroatiëKristijan Ticak, 33Chef-redacteur, specialist op glad terrein [Kasten Teststrecke + Grafik und Karte ubernehmen]HET TESTPARCOURSStartpunt van onze 170 km lange testronde is Le Verneys, van waaruit het over een smalle, bochtenrijke weg omhoog gaat naar de 2645 meter hoge Col du Galibier. Wat volgt is een vlotte afdaling naar de Col du Lautaret (2058 meter) en via snelle doorlopers rijden we verder het dal in richting Le Bourg d’Oisans, voor wielrenners het startpunt voor de beklimming van de roemruchte Alpe d’Huez. De testroute voert ons echter via uitdagend terrein naar de woeste top van de Col de Croix de Fer (2067 meter) en over ronduit slechte wegen naar de dieper gelegen Col du Mollard (1638 meter). Daar wordt het echt heftig, want in de 46 bochten tellende afdaling van deze col naar St.-Jean-de-Maurienne ligt rolsplit in iedere bocht als een sluipmoordenaar op de loer. Eenmaal in het dal gaat het ontspannen verder naar St. Michelle-de-Maurienne en aansluitend volgt de haast ontelbare hoeveelheid bochten van de Col du Télégraphe (1566 meter). Les Verneys ligt dan alweer binnen schootsafstand. [Kasten Kategorien in diesem Heft]De categorieën in dit nummerALLROUNDERSBMW G650 XcountryHonda Hornet 600Suzuki SV650SYamaha FZ6 Fazer S2SUPERSPORTSDucati 1098Honda CBR600RRSuzuki GSX-R750Yamaha YZF-R1BIG BIKESBenelli TreK 1130BMW K1200RKawasaki Z1000Suzuki Bandit 1250S Plaats hier uw tekst

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...