+ Plus

All- en offroad Dag Putten

De allroads vliegen de laatste jaren als warme broodjes over de toonbank. Begrijpelijk, comfortabel toeren, knallen in de Alpen en het avontuur naast het gladde asfalt huizen immers gebroederlijk samen in één praktisch concept. Alleen maakt het gros van de allroads helaas nooit kennis met de geneugten van het off-road rijden. Voor Arjan Brouwer reden om ieder jaar de All- en Off-road Dag (AOD) te organiseren: een toerrit, maar dan net effe anders. ‘Niet voor enduro motoren’ stond er in duidelijk in het begeleidend schrijven dat voorafgaand aan de All- en Off-road van Dakar-vetraan Arjan Brouwer in de mailbox viel. Toch is de eerste machine die ik zaterdagmorgen rond een uurtje of half negen al zoekende naar de startlocatie in Putten tegenkom een kakelvers genopte, hoog op de poten staande KTM uit de EXC-stal. Daar sta je dan met je goede fatsoen en een Honda Transalp op semi-straatschoeisel tussen de benen. Het gaat er vandaag weliswaar niet om zo snel mogelijk je rondjes te draaien, maar de aanblik van een machine die niet warm of koud wordt van een stukje natuur uit de ‘ontoegankelijk’ categorie, geeft toch een beetje het gevoel wat onderbedeeld aan de start te staan. Onterecht zo blijkt later op de tijdelijk tot motorparkeerplaats omgedoopte straat met aanpalende percelen rond de zaak Arjan Brouwer. Tig Transalpjes, een vloot R1200GS-en, V-Stroms van de lichte en zware soort, legendarische XT500’s, een hagelnieuwe HP2, een batterij GS-en uit de eencilinder familie, obligate Oostenrijkse 990 Adventures, bijna heilig verklaarde XR600’s en ook nog een verdwaalde Virago. Een 1100 dat wel, met noppenband voor. Een meer dan bont gezelschap met één gemeenschappelijke deler: allen kunnen ze het avontuurlijke gedachtegoed op een meer dan overtuigende manier uitdragen (ook een Virago 1100 ja). Het sleutelwoord in deze is ‘kunnen’. Ondanks dat de Adventure kits voor dergelijke motoren – bestaande uit onder andere koffers met dubbele wanden voor drinkwater en valbeugels die zelfs een aanrijding met een waterbuffel met gangetje 200 moeiteloos overleven – niet aan te slepen zijn, kan de gemiddelde allroad de keren dat hij gedurende zijn leven in het zand mag spelen op één hand tellen. Een gemiste kans. De gevarieerde mix aan één- en tweepitters, een bijna hagelnieuwe Triumph Tiger 1050 even buiten beschouwing gelaten, mag zich vandaag evenwel verheugen op een rit die als allesbehalve doorsnee te boek staat. Wat heet, het asfalt is tijdelijk gedegradeerd tot een noodzakelijk kwaad om de honderden bospaden die de Veluwe rijk is aan elkaar te knopen. En dan tussendoor nog wat enerverende ‘uitstapjes’ waar de wat meer ervaren cracks zich even kunnen uitleven. Wat dan meteen ook weer de kracht is van de AOD, het veelzijdige karakter ervan. De toer van een kleine honderd kilometer lang is meer dan toegankelijk, je hebt weinig tot geen off-road ervaring nodig om mee te rijden, maar ook wanneer je je veelvuldig met de motor in het zand begeeft kom je helemaal aan je trekken.Dat begint al met een op het eerste gezicht eenvoudige visitatie van een kaal maïsveld op koud twee kilometer van de start. De gortdroge toplaag in combinatie met het relatief weinig geprofileerde rubber waar de meeste machines op staan, schudden veel in eerste instantie nog vastberaden rijders flink wakker. Als een roedel jonge honden duiken de geharde jongens het land op, gadegeslagen door hen die wijselijk de kat uit de boom kijken en eerst maar eens het pad dat langs het perceel oploopt pakken. Driftig wordt er met de staart gekwispeld en her en der worden, omgeven door een dikke laag stof, voorzichtig wat machines van de grond geplukt. Een subtiele eerste waarschuwing het vooral niet al te licht op te vatten en al te overmoedig van start te gaan.Niet meer dan een kilometer verder maakt de karavaan andermaal kennis met een maïsveld. Van een heel ander kaliber dit keer. Dwars door het gewas, dat een metertje of twee hoog is, is een ongeveer twee meter breed pad van een kleine drie kilometer uitgezet. Lang genoeg om je oriëntatievermogen flink op de proef te stellen, zeker door de vele korte draaien. Een niet alledaagse, intense beleving, al was het alleen al door de verschillende bulten die er ter opluistering van het rijplezier zijn neergelegd. Velen pakken het land aan het eind van de dag dan ook nog een keer mee. Een bijzonder veelzijdig begin dus, en dat gaat eigenlijk de hele dag zo door. Variatie lijkt het hoofdthema. Iets dat gaandeweg de toer keer op keer wordt bevestigd. Op de motorcrossbaan ergens in de bossen rond Putten, maar ook rijdend door de branding en de achterliggende duinenpartij (als je daar bij het Veluwemeer van kunt spreken althans) van Strand Horst. Off-road rijden in al z’n facetten, behoorlijk uitdagend en intensief derhalve. Het veelvuldige rijden op wisselende ondergrond naast de met asfalt gebaande paden heeft bovendien ook een positief effect op de zadelvastheid van veel deelnemers. Werd ’s morgens nog schoorvoetend de confrontatie met de losse ondergrond aangegaan, ’s middags lijkt iedere vorm van terughoudendheid verdwenen. De tip niet bang zijn om gas te geven, is al lang niet meer tegen dovemansoren gericht. De bij sommigen aanvankelijke scepsis, en soms zelfs lichte vorm van angst voor het onbekende, heeft plaatsgemaakt voor ongebreideld, puur rijplezier. Dat stralen de deelnemers ook unaniem uit bij een vluchtige blik op de stoffige gezichten terug op het terrein bij Brouwer. Rood aangelopen en een brede grijns is gemeengoed. En zo hoort het ook.________________________________________[KASTEN FÜNF TEILNEHMER]Naam: Jan Kleine Deters Woonplaats: ErmeloLeeftijd: 58Rijdt een: Yamaha Virago 1100 “Ik heb me echt voor de fun opgegeven voor deze allroad dag. Aparte dingen doen ligt me wel en dit is gewoon kicken. Ik heb geen allroad motor en vindt het wel een uitdaging om met de Virago van het asfalt af te gaan. Alleen om het voorwiel heb ik een noppenband laten monteren. Trouwens de Yamaha klinkt bijna als de klap van een ééncilinder. In het zand slaat de motor van achteren nog wel eens weg, maar over het algemeen is het goed te doen als je het gas er maar goed ophoudt. Snelheid houden dus. Genieten zonder limieten. Hoewel ik wel vaker met de motor het zand in geweest ben, is dit de eerste keer dat ik met zo’n evenement mee doe. Ik heb nog een Virago en die gebruik ik op het circuit voor CRT trainingen. Het is een perfecte dag, alles is goed geregeld. Het parcours is prachtig en alles wat je je wensen kunt zit erin. Tussentijds vertelde Arjan Brouwer ook nog het één en ander over de omgeving en zo zit er ook nog een cultureel randje aan deze dag. De volgende keer ga ik zeker weer mee, want deze ervaring zal me nog lang bij blijven.”Naam: Fernand TrompWoonplaats: HardenbergLeeftijd: 30Rijdt een: Honda Transalp PD10 uit 1998“Het niet de eerste keer dat ik mee rij, vorig jaar was ik er ook al bij, maar toen is in een maïsland m’n koppeling verbrand. Werd ik afgesleept, maar het was wel helemaal fantastisch. Ritten als deze worden er bijna niet georganiseerd en dus ik verheugde me er echt op om dit jaar weer mee te doen. En hem nu ook eens een keer uit te rijden. Dat is trouwens weer niet gelukt, bij strand Horst ben ik vanmorgen over de kop gegaan. Kuipruit kapot maar verder viel het wel mee. Ding gerepareerd met tape en ik kon weer verder. Toen ik over het strand langs het water reed, is er echter water in het luchtfilter gekomen. Toen was het echt gedaan, kon ik wéér in het busje terug naar Putten. Ze hebben het blok schoongemaakt en hij doet het gelukkig weer. Moet ook wel, anders kom ik niet thuis. Bovendien heb ik alleen maar m’n motorrijbewijs en ben daarom ook doordeweeks afhankelijk van de motor. Daar komt wel verandering in, het autorijbewijs gaat er dit jaar komen. Kan ik volgend jaar mooi helemaal voluit gaan. Alhoewel, ik word vader dus de rem zal er toch wel weer enigszins op gaan. Is misschien ook niet zo verkeerd gezien vanmorgen.”Naam: Peter KooijmanWoonplaats: BredaLeeftijd: 47Rijdt een: Triumph Tiger 1050 uit 2009“Waarom ik hier aan mee doe? Het off-road rijden trekt me gewoon, is inspannender rijden dan op asfalt en ik denk ook meer uitdagend. Ik heb hiervoor een paar Vardero’s gehad en daar pakte ik ook dikwijls een paar zandpaden mee. Die hadden alleen iets betere banden voor off-road gebruik dan deze Tiger. Fijne machine hoor, maar dit is meer een compromis omdat mijn vrouw ook vaak achterop meegaat en die wil wel een beetje comfortabel zitten. Zelf zou ik best eens een keer een echte off-road willen huren, gewoon om eens te kijken hoe dat is. Maar dat doe ik toch maar niet, want ik ben bang dat ik er dan gelijk eentje wil kopen.” Naam: Thijs MeulenbroekWoonplaats: HertenLeeftijd: 48Rijdt een: BMW R1200GS uit 2005“Het komt niet vaak voor, maar af en toe rij ik wel eens licht off-road. Toen ik over deze Allroad Dag las, sprak het concept me dan ook direct aan, kijken wat de machine en vooral jezelf kan. Bovendien vindt het plaats op de Veluwe en rijd je met mensen die allemaal de neus dezelfde kant op hebben staan, dat laatste was misschien nog wel het belangrijkste. Veel ervaring heb ik niet met off-road rijden, dus het was vanmorgen wel even spannend wat ik nu precies voor de kiezen kreeg. Maar het viel me reuze mee, zeker ook omdat we vooraf een aantal praktische tips kregen. Verlagen van de bandenspanning bijvoorbeeld. Oh, en ook een goede, vooral niet bang zijn om gas te geven. Dat was misschien nog wel de meest waardevolle heb ik gemerkt. Ik ben er vandaag ook achter gekomen dat het off-road rijden mij persoonlijk een veel grotere voldoening dan rijden op asfalt, de uitdaging is gewoon groter. En ook niet onbelangrijk, je kunt jezelf volledig laten gaan zonder dat daarbij je rijbewijs in gevaar komt. Als buschauffeur zijnde is dat zeker een factor om rekening mee te houden. Maar wat echt telt: ik voel me weer als een klein jongetje in de zandbak.”Naam: Janine van der GraafWoonplaats: ErmeloLeeftijd: 38Rijdt een: gehuurde Yamaha WR250F“Er zijn meerdere redenen waarom ik vandaag mee doe. Allereerst is het natuurlijk gewoon uniek om tijdens een georganiseerde toertocht dwars door het maïs en over bospaden te sturen. Ik kom hier uit de buurt en mijn vriend en ik rijden behoorlijk veel off-road, als je dat eenmaal een keer gedaan hebt, dan ben je meteen om. Deze zomer zijn we bijvoorbeeld nog door Tsjechië en Polen gereden, helemaal fantastisch. Ik zou dus sowieso aan deze rit deelnemen, in eerste instantie met m’n eigen motor, een Honda NX250, zo’n baby Dominator zeg maar. Die heeft alleen niet echt geschikte banden. Ik twijfel daarnaast ook al een tijdje over de aankoop van een Yamaha WR250F en toevallig kon je deze speciaal voor vandaag huren bij Arjan Brouwer. Het is dus ook een soort van veredelde proefrit. Een geslaagde mag ik wel zeggen, de mulle bospaden zijn grandioos en ik weet dat we straks nog een fantastisch pad krijgen met diepe knipgaten, die pak ik twee keer. Mooi vloeiend met het voorwiel los er overheen knallen, als je dat kan tenminste, ik niet hoor. Of ik tevreden ben over de WR? Joh, zie je die glimlach op mijn gezicht niet, ik ben helemaal om. Ga er direct eentje kopen.”

Lees meer over

BMW Honda Triumph Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-