+ Plus

5 Redenen om de MotoGP te volgen

Het afgelopen MotoGP-seizoen is de boeken ingegaan als misschien wel het meest memorabele ooit. Een zinderende titelstrijd, persoonlijke vetes, drama; het had alles om wereldwijd miljoenen kijkers te boeien. Redenen genoeg om ook dit jaar de GP-weekends in je agenda te blokken. We geven je de vijf beste!

1 DE VETE TUSSEN ROSSI EN MARQUEZ
Er is al veel over gezegd en geschreven en dat zal ook nog wel even zo blijven: de vete tussen Valentino Rossi en Marc Marquez, die afgelopen jaar gaandeweg het seizoen ontstond en tijdens de MotoGP van Sepang tot het bekende hoogtepunt kwam. Alhoewel beide kampen zich in aanloop naar het nieuwe seizoen redelijk op de vlakte houden, is er weinig reden om aan te nemen dat de lucht straks weer keurig geklaard zal zijn. Subtiele steekjes onder water zijn er genoeg. Zo beëindigde Marquez bijvoorbeeld zijn overeenkomst met Rossi’s bedrijf VR46 Racing Apparel om merchandise producten van hem zijn jongere broer Alex te produceren en verkopen. Ook heeft Marquez volgens diverse Spaanse media besloten om niet langer gebruik te maken van GP Rooms, de mobiele hotelkamers in de GP-paddock waarvan hij en ook zijn broer veelvuldig gebruik maakten. Deze voorziening wordt gerund door de familie Nieto en die onderhoudt weer nauwe banden met Valentino Rossi. Zo runt Pablo Nieto het VR46 Sky Moto3 team en is oud-coureur en tegenwoordig DJ Fonsi Nieto een persoonlijke vriend van Rossi. Net als zijn vader, dertienvoudig wereldkampioen Angel Nieto, koos ook Fonsi op de Spaanse televisie de kant van Rossi na het incident op Sepang.
Het schuurt en het wrikt blijkbaar nog aan alle kanten, ook al getuige de uitspraken van Rossi onlangs tijdens de officiële Yamaha-teampresentatie in Barcelona. Daar liet de Italiaan er geen twijfel over bestaan dat hij nog steeds achter zijn beschuldigingen aan het adres van Marquez staat, dat de Spanjaard er afgelopen seizoen voortdurend aan bijgedragen heeft om Rossi’s teamgenoot Jorge Lorenzo bij wijze van wraak aan de wereldtitel te helpen.
Na Rossi’s eerdere langdurige vetes met Max Biaggi en Sete Gibernau lijkt ook het komende MotoGP-seizoen bij voorbaat al verzekerd van een voortzetting van de vete tussen Rossi en Marquez. Laten we hopen dat beide heren het op de baan vooral op eerlijke wijze met elkaar uitvechten. Spektakel lijkt in ieder geval gegarandeerd!

2 DE OVERSTAP NAAR MICHELIN EN UNIFORME ELEKTRONICA
De overstap van Bridgestone naar Michelin als bandenleverancier en ook de komst van de uniforme Magneti Marelli elektronica is niet zonder slag of stoot verlopen. De eerste test met de Michelins na afloop van de GP van Valencia, eind vorig seizoen, leverde bijzonder veel crashes op en tijdens de onlangs gehouden test op Sepang was de ontplofte achterband van de Ducati van Loris Baz het gesprek van de dag. Op moment van schrijven was echter nog steeds niet duidelijk of het bij die bewuste achterband om een constructiefout ging of dat Baz met een te lage bandenspanning reed, maar de Michelins hebben de tongen in ieder geval wel losgemaakt. En dan met name de voorband. De Michelin-achterband lijkt qua gripgevoel superieur te zijn aan de Bridgestone, maar daardoor komt er meer druk op de voorband te staan en dat vinden de Michelins minder prettig dan de Bridgestones, met in Valencia de nodige crashes tot gevolg. Dat Michelin de zaken serieus oppakt, bleek wel tijdens de laatste test op Sepang, waar het voorbanden meebracht die het gros van de rijders stukken beter wisten te bekoren en wereldkampioen Jorge Lorenzo in het bijzonder. De Spanjaard was met afstand het snelst en goed te spreken over het Franse rubber. Met Valentino Rossi op de tweede plek lijkt Yamaha zich voorlopig het snelst aan de veranderde omstandigheden te hebben aangepast en is het Repsol Honda team vooralsnog het kind van de rekening. Zowel Marc Marquez als Dani Pedrosa kwamen er qua tijden in Maleisië nog niet echt aan te pas en hebben tot aan de seizoenstart op 20 maart in Qatar nog het nodige werk te verzetten. De tijd dringt….

3 JONGE HONDEN OP JACHT NAAR SUCCES
Waar het Spaanse talent Pol Espargaro afgelopen seizoen een moeilijk jaar beleefde aan boord van de Tech3-Yamaha, baarde landgenoot en MotoGP-rookie Maverick Viñales opzien door zijn Suzuki regelmatig brutaal in de top tien te parkeren. En ook tijdens de eerste testen voor het nieuwe seizoen zat de jonge Spanjaard er goed bij met een tweede tijd op Valencia en een tiende op Sepang. Alhoewel Viñales, net als teamgenoot Aleix Espargaro, nog niet helemaal beste maatjes is met het nieuwe chassis van de Suzuki, is hij wel bijzonder tevreden met de power van het nieuwe motorblok, dat nu ook een ‘seamless’ versnellingsbak heeft. Vooropgesteld dat ze bij Suzuki de problemen met het chassis het hoofd kunnen bieden, zou Viñales zich dit seizoen nog wel eens nadrukkelijker kunnen gaan manifesteren. Een race winnen is waarschijnlijk nog te hoog gegrepen voor Viñales en ook voor de Suzuki, maar een uitschieter naar het podium behoort zeker tot de mogelijkheden. Daarmee zou de Spanjaard zich meteen in de kijker van de grotere teams rijden, aangezien de meeste rijderscontracten op het eind van het komende seizoen aflopen en hij een gewilde prooi is voor de diverse fabrieksteams.
Alhoewel Scott Redding aan alweer zijn derde MotoGP-seizoen begint, is hij toch nog maar 23 jaar oud. De talentvolle Brit worstelde nagenoeg het volledige afgelopen seizoen met de Honda RC231V, maar lijkt na twee testen zijn draai op de Pramac-Ducati met zijn meer voorspelbare vermogensafgifte al helemaal gevonden te hebben. Voor Redding lijkt dit het jaar van de waarheid te worden om te demonstreren dat hij in het zitje van een fabrieksmachine thuishoort.
Met zijn 26 jaar is Tito Rabat niet heel piep meer, maar het Spaanse trainingsbeest debuteert dit jaar wel in de MotoGP in het zadel van een Honda RC213V van het Marc VDS team, inderdaad het voormalige zitje van Scott Redding. De voormalig Moto2-wereldkampioen draaide tijdens de eerste twee testen van het seizoen in de staart van het veld mee, maar zit nog vol in het aanpassingstraject van een Moto2- naar een MotoGP-machine. Wellicht dat we Rabat gaandeweg het seizoen ook nog een keer de top tien zien aantikken.

4 WAAR STAAT DUCATI?
In de vorige MotoPlus stonden we al uitgebreid stil bij Ducati’s kansen voor komend seizoen. Duidelijk was dat er sinds de komst van Gigi Dall’Igna als opperhoofd van Ducati Corse veel ten goede is gekeerd. De progressie die er het afgelopen jaar onder zijn leiding is geboekt, heeft van de Ducati weer een geduchte tegenstander gemaakt en in handen van beide Andrea’s, Dovizioso en Iannone, moet er ook dit jaar weer terdege rekening worden gehouden met de Italianen. Met name de ontwikkeling die Iannone het afgelopen jaar heeft doorgemaakt, is stormachtig te noemen. De 25-jarige coureur zat er het afgelopen seizoen al een paar keer goed bij en mits hij snel vrienden wordt met de nieuwe GP16 is hij ook komend seizoen een rijder om rekening mee te houden. Vooralsnog lijkt Iannone zich na twee testen al beter op de GP16 thuis te voelen dan teammaat Dovizioso, die duidelijk meer aanpassingsproblemen kent, ook aan de nieuwe Michelins trouwens.
Overigens telt het veld komend seizoen maar liefst acht Ducati’s, waarvan de beide Pramac-GP15’s van Danilo Petrucci en Scott Redding dit seizoen ook zo maar eens naar een podiumplek zouden kunnen rijden. Petrucci heeft afgelopen jaar al laten zien dat dit niet onmogelijk is.
En wat doet Casey Stoner? De gewezen MotoGP-wereldkampioen is één van de officiële Ducati-testrijders en ontkent zelf in alle toonaarden dat hij komend seizoen tijdens een race in actie gaat komen, maar gezien zijn snelheid tijdens de laatste Sepang-test zal toch ook bij de Australiër het bloed inmiddels toch wel kruipen waar het niet gaan kan?

5 EEN BERESTERK STARTVELD
Ze zijn er nog: de vroeger-was-alles-beter-fans, die nog maar al te graag verwijzen naar het gouden 500-tijdperk van eind jaren tachtig tot halverwege de jaren negentig. Jaren waarin mannen als Wayne Rainey, Kevin Schwantz, Eddie Lawson, Wayne Gardner en later ook Mick Doohan elkaar op bloedsnelle 500 cc tweetaktraketten het leven zuur maakten. Een prachtige tijd inderdaad, en een mooie herinnering, maar we leven in het hier en nu en ook dit zou je een gouden tijdperk kunnen noemen met liefst tien wereldkampioenen, veertien GP-winnaar en drie WK Superbike-racewinnaars op de startgrid van de MotoGP. Goed, de gedoodverfde favorieten zijn nog steeds Jorge Lorenzo, Valentino Rossi, Marc Marquez en Dani Pedrosa, maar de verschillen zijn minder groot dan voorheen. Met name Ducati heeft het gat aardig weten te dichten en er zijn inmiddels verschillende Ducati-rijders die één of meer van de geijkte podiumkandidaten van het ereplekken kunnen wippen. En dat geldt op een goede dag ook voor mannen als Cal Crutchlow, Bradley Smith en het Suzuki-duo Aleix Espargaro en Maverick Viñales.

Afijn, vanaf 20 maart weten we meer. Dan start het GP-circus in Qatar. In MotoPlus 5 blikken we uitgebreid vooruit op het komende seizoen, dat nummer mag je als raceliefhebber dus niet missen!

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-