Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Eerste test – KTM 990 RC R

In Mattighofen komen ze er nu mee over de balk – eindelijk. Al heel lang wordt ’ie aangekondigd, maar nu is ’ie ook daadwerkelijk beschikbaar: de nieuwe 990 RC R. De supersport op basis van het 947cc parallel-twin plat- form is het eerste écht nieuwe model sinds alle faillissementsperikelen. Maakt ’ie de hooggespannen verwachtingen waar?

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

De afgelopen twaalf maanden was er veel
te melden over KTM, alleen niet bepaald over nieuwe modellen. De aandacht ging vooral
uit naar het dramatische faillissement met drastische gevolgen voor het concern en veel medewerkers. Het goede nieuws volgt geluk- kig in de zomer van 2025: het is niet het einde van KTM maar een nieuw begin en deze 990 RC R zou daar symbool voor kunnen staan. Een rasechte sportmachine die boven de A2-klasse uitstijgt, waarin de Oostenrijkers al meerdere ijzers in het vuur hebben (o.a. de 390 RC). Een segment waarin KTM eigenlijk al meer dan tien jaar niet meer actief is, afgezien van de pure racemotor RC 8C.

De belangrijkste verschillen ten opzichte van de 990 Duke en alle technische gegevens vind je in de (technische) kaders op de navolgende pagina’s, dus laten we meteen maar in het zadel springen. De zitpositie is sportief, zoals je het ook mag verwachten. Maar ergonomisch houdt de RC het ook draaglijk voor ritjes over secundaire wegen. De clip-ons staan redelijk breed en zijn niet te laag geplaatst, de kniehoek is compact, maar niet extreem. Daarbij voor- ziet de relatief behoudend vormgegeven tank in goede contactvlakken voor zowel armen als benen. Deze zouden vooral op het circuit van voordeel zijn, maar zorgen ook bij een gematigde rijstijl voor een goed contact met de motor. Het enige kleine puntje van kritiek: sommige leren pakken hebben niet echt goed grip op het zadel. Niets dramatisch, een geval voor een accessoire-update. De van de Duke bekende parallel-twin heeft in RC R-configuratie met 130 pk iets meer paarden op stal staan dan de naakte evenknie, veel nadrukkelijker aanwezig echter zijn de 103 Newtonmeters. Het pittige blok heeft vanaf het middengebied meteen al veel spierballen paraat en geeft zijn vermogen op een gewel- dig controleerbare manier af. De gasrespons is, afhankelijk van de gekozen mapping, min of meer direct, maar nooit fel of zelfs te fel. Daarbij komt een up/down quickshifter die aangenaam direct zijn werk doet. De versnel- lingsbak is daarbij lekker strak en nauwkeurig, precies zoals je dat wilt bij een sportieve rijstijl. Bij het terugschakelen levert de KTM ook een passend geluid met een aangenaam ploffen uit de uitlaat. Opvallend: het geluid is weliswaar levendig maar niet opdringerig. En met een sta- tionair geluid van 93 dB ook legaal in Tirol. Toch klinkt de RC R zoals een sportieve motorfiets hoort te klinken: krachtig, stevig en energiek.
De rijmodi Rain, Street, Sport en Custom zijn standaard. In combinatie met het optionele Track-Pack komen er dan nog een Track- en twee extra Custom-modi bij. Bovendien zijn dan ook de slide- en wheelie-controle afzonderlijk instelbaar. Het ABS-systeem is eveneens uitge- breid, naast de modi Road en Supermoto zijn ook standaard aan boord Sport en Supermoto+,

waarbij die laatste gecontroleerde drifts onder het aanremmen mogelijk maakt. En eindelijk: alle instellingen blijven behouden nadat het contact is uitgeschakeld. Bedankt, KTM!

Ook bedankt trouwens voor het nieuwe 8,8- inch TFT-display, dat niet alleen overtuigt
met zijn enorme formaat, maar ook functio- neel sterk voor de dag komt. De weergave is duidelijk, de menunavigatie intuïtief en de aanpassingsmogelijkheden uitgebreid. Bijzon- der goed opgelost: de geïntegreerde navigatie werkt ook offline via downloadbare kaarten. Dus geen wiebelende smartphones op het stuur, geen USB-kabels, maar gewoon naviga- tie direct in de cockpit.

Afijn, laten we ons concentreren op de boch- tige landweg voor ons. Het neutrale, voor- spelbare stuurgedrag van de RC R is werkelijk een puur genot. De motorfiets laat zich ook in snelle bochten van een heel voorspelbare kant zien, zet meer in op stabiliteit dan op wendbaarheid. Maar dat betekent zeker niet dat de RC R traag stuurt. Standaard staat ’ie op Michelin Power Cup 2-banden, die na een korte opwarmfase veel grip genereren en via de strakke, volledig instelbare veerelemen- ten transparante feedback geven. De via een hevelsysteem aangestuurde schokdemper reageert goed, de vork iets minder, maar over het algemeen is het comfort voor een sport- motor prima.

Na het rondje op de provinciale weg staan er nog een paar snelle stints op het circuit op het programma. Snel de spiegels en kentekenplaat verwijderen, het schakelpatroon omdraaien met de handige wipconstructie en daar gaan we.

De RC R laat ook op het circuit zijn elastici- teit met betrekking tot het blok zien en kan bijna zonder schakelen worden rondgejaagd. De handling wordt gekenmerkt door veel stabiliteit in snelle bochten. Een tikkie meer veervoorspanning aan de voor- en achterzijde

verbetert het stuurgedrag van de KTM ook
nog eens duidelijk wanneer de lijnen krapper worden. Stevige hellingshoeken voelen dan meer vanzelfsprekend, late rempunten worden een genot. De Brembo Hypure-remmen bieden stabiele remkracht, waarbij het drukpunt kan worden gemoduleerd via de virtuele zuiger- diameter van de radiale pomp. Uiteindelijk

blijkt standje ‘21’, dat zich kenmerkt door een scherp drukpunt met weinig hevelweg, het prettigst qua dosering, al blijft dat natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak en/of voorkeur.

Naarmate de ronden vorderen, wordt de slide- control steeds verder verminderd via de praktische tuimelschakelaar links op het stuur.

Op niveau 2 laat hij al lichte slides toe, maar houdt hij zich merkbaar in. Ook het ABS grijpt nooit overdreven vroeg in, zelfs niet bij oneffen- heden in de remzone, geweldig. Met dergelijk geavanceerde elektronica, het stabiele chassis, het sterke blok en de hoogwaardige afwerking, biedt de KTM 990 RC R in ieder geval veel waar voor zijn niet bepaald goedkope prijs.

MotoPlus-conclusie
De 990 RC R volgt consequent de slogan ‘Ready to Race’. Hij is echter meer dan alleen maar een messcherpe stuurmachine voor op het circuit, ook daarbuiten op de lommerrijke wegen laat hij zich van een zeer goedmoedige kant zien, biedt relatief veel comfort dankzij een degelijk en voorspelbaar rijwielgedeelte en een, zeker voor KTM-begrippen, enigszins gematigde ergonomie. De ultramoderne elektronica werkt fantastisch, de onderdelen en afwerking zijn onberispelijk. Welkom terug, KTM!

RC R VERSUS DUKE

De basis van de 990 RC R is het bekende platform van de 990 Duke. KTM heeft echter niet zomaar een kuip en clip-ons op de naked geschroefd, maar een op zichzelf staande sportmachine ontwikkeld, met name met
het oog op de ‘Next Generation Supersport- klasse’, waarin de Oostenrijkse atleet met de 947cc-twin mag deelnemen. De twin levert met 130 pk iets meer topvermogen dan in
de Duke.
De wijzigingen aan het chassis omvatten een vergroting van de vork-offset van 32 naar
33 millimeter, wat de rijstabiliteit ten goede moet komen. Wat ook geldt voor het voor het eerst gebruikte progressieve linksysteem. Hiervoor is een nieuwe achterbrug ontwor- pen, die echter wel even lang is als die van

de Duke 990. De veerelementen van de RC R zijn, zoals gebruikelijk bij KTM, afkomstig uit eigen huis (WP) en zijn zowel voor als achter volledig instelbaar. Nieuwe, brede clip-ons en hoge voetsteunen domineren de ergonomie, de voetsteunen kunnen bovendien in twee verschillende posities worden versteld.

Het remsysteem van Brembo omvat onder meer de nieuwe Hypure-remklauwen en een radiale pomp, waarbij de virtuele zuiger- diameter en daarmee het drukpunt/rem- karakter (direct/progressief of meer lineair) kan worden aangepast.

Het elektronicapakket is daarnaast opge- waardeerd met twee extra ABS-modi (Sport en Supermoto+). Rijders kijken bovendien naar een nieuw dashboard met een scherm-

diagonaal van 8,8 inch. Dit maakt een split- screenweergave van verschillende informatie tijdens het rijden mogelijk, maar bijvoorbeeld ook kaartnavigatie. Bijzonder: hiervoor hoeft het dashboard niet permanent met de smart- phone verbonden te zijn, want de kaarten kunnen (gratis) worden gedownload en zijn dan ook offline beschikbaar.

Aerodynamisch gezien wordt de voorzijde
van de RC R gekenmerkt door winglets, die
bij een topsnelheid van 239 km/uur ongeveer 30 kilogram neerwaartse druk genereren. Aan de onderzijde van de kuip voor het achter- wiel bevindt zich ook een kleine spoiler, die
de remstabiliteit moet verbeteren. Standaard blijven de hypersportbanden Power Cup 2 van Michelin behouden.

FACT SHEET

KTM 990 RC R

Cilinderinhoud: 947 cc
Max. vermogen: 95,6 kW (130 pk) bij 9.500 tpm
Max. koppel : 103 Nm bij 6.750 tpm Prijs: NL € 18.290,- / B € 15.999,-

Pluspunten 990 RC R

  •  Blokkarakter/gasrespons
  •  Geavanceerde, goed functionerende elektronica
  •  Afwerking

Minpunten 990 RC R

  •  Zadel aan gladde kant
  •  Ambitieuze prijs
  •  Voor sommigen niet extreem genoeg?
Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

990 RC R artikelen & nieuws
KTM artikelen & nieuws
Motoren artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week