+ Plus

Tips & Tricks MP 14-2012

@KNMV
Hoe word ik rijinstructeur? Motorrijders zijn enorme enthousiastelingen en gaan 200% voor hun hobby. Als ze een voortgezette rijopleiding bijwonen en daar de docenten aan het werk zien, begint hun hart nog sneller te kloppen. ‘Wat een mooi beroep, dat wil ik ook wel doen!’, klinkt het vaak. Maar is het wel zo’n mooi vak en wil je daar nog steeds je beroep van maken als je alle voor- en nadelen tegen elkaar hebt afgewogen? Ik zet even wat zaken op een rij, te beginnen met het wettelijke deel. Om rijles – voor het behalen van het motorrijbewijs – te mogen geven moet je het zogenaamde A-instructiebewijs bij een van de opleidingscentra in Nederland halen. Hiervoor ben je een tot twee jaar onder de pannen tegen een investering van ongeveer € 7.500,-. Dan weet je gelijk dat het een echte beroepsopleiding betreft. Eerst word je autorijinstructeur, gevolgd door een specialisatie tot motorrijinstructeur. Daarna kun je overwegen in loondienst te gaan of zelfstandig een rijschool te beginnen. In dat laatste geval moet je een locatie hebben – huren of kopen? – en een flink bedrag investeren in minimaal één volgmotor, verschillende lesmotoren, motorpakken voor je leerlingen, verschillende maten helmen en handschoenen, communicatieapparatuur enzovoort…. Let wel: dit is de basisaanschaf. Verder krijg je te maken met diverse verzekeringen, administratie- en reclamekosten. In het begin blijf je tegen kosten aanlopen en om iets te verdienen moet je heel wat uren maken. In de zomer is dat erg leuk om te doen, maar in de winter of op een regendag is het blauwbekken, of heb je aan het einde van de dag een nat en koud kruis. Echt geen pretje dus en toch zie je de instructeurs elke dag weer met een ‘big smile’ op die motor stappen om jou de techniek van het achtje rijden op een parkeerplaats bij te brengen of samen het verkeer in te gaan. Iemand die nu nog durft te roepen dat een rijles duur is, adviseer ik om in de winter eens een instructeur aan het werk te zien. Overigens wie verstandig is wacht, niet zo lang en doet dat nog deze zomer. Haal dit jaar je motorrijbewijs, want dat is een stuk gunstiger dan in 2013. [streamer] Voor het A-instructiebewijs ben je een tot twee jaar onder de pannen! [MRD 11 p. 118 onderaan links, over laten staan] JA ZUSTER, NEE ZUSTER Vanaf deze plek behandelt de MotoPlus-zuster een keer in de maand in willekeurige volgorde gezondheidsthema’s rond motorrijden. [MRD 11/2012 s. 116 links onder] DOORSTROMEN Om een mobieltje of navigatieapparaat in een tanktas van stroom te voorzien, was je tot voor kort aangewezen op dure en/of minder charmant ogende oplossingen. Dat het eigenlijk heel eenvoudig, solide en voordelig kan, bewijst deze ZA14 van Baas (www.mdi-online.nl). Het kant-en-klare systeem bestaat uit een kabel met een universele stekker voor een DIN/ZIG-12V-aansluiting, een daarmee verbonden ZIG-stekkerdoos met deksel en een plug voor een waterdichte doorvoering van de kabel in de tanktas. De universele stekker is verder voorzien van een geïntegreerde zekering. De totale lengte bedraagt een meter – lang genoeg om overal bij te komen en kort genoeg om kabelspaghetti langs de motor te voorkomen. De Baas ZA14 is er voor € 19,95. [mrd 12 S. 110 boven] GETEST HELD TEXTIEL COMBI Kreta, Griekenland, temperaturen variërend van 10° tot 30° Celsius, on- en offroad-trajecten; kortom de ideale testomstandigheden voor de Hakuna/Matata (what’s in a name?) textiel combi van Held. Het jack (€ 299,-) heeft geen moeite met het genoemde temperatuurspectrum, maar het jack blinkt echt uit voor wat betreft de werkelijk sensationele ventilatiemogelijkheden bij hitte, de goede pasvorm, de stelmogelijkheden en het grote draagcomfort. Alle zakken zitten op een praktische plek en de arm- en schouderprotectoren sluiten goed aan. De bijpassende Matata broek (€ 239,-) blijft daarbij iets achter, omdat de knieprotectoren steeds wat naar beneden zakken en dan onaangenaam tegen de knieschijven drukken. Buiten dat is er weinig kritiek op de broek, dat voorzien is van bruikbare zakken en eveneens efficiënt geventileerd kan worden. Alles bij elkaar genoeg voor het testpredicaat goed. Info: www.jhsports.nl MOTOPLUS-oordeel: GOED BIKEVIS BULLETS LICHT OP DE ZAAK Zichtbaarheid is een groot goed als je op twee wielen onderweg bent. Iets wat bijvoorbeeld door Honda wordt onderkend met de kleine witte LED-lampjes die standaard in de voorzijde van beide spiegels van de VFR1200 zijn verwerkt. Wil je zelf een stukje extra zichtbaarheid creëren, dan zijn deze BikeVis Bullets misschien een optie. Deze LED’s, voor € 18,50 verkrijgbaar per setje van twee, zijn er in de kleuren wit en rood en zijn zeer eenvoudig aan de motor te bevestigen. Onder de spiegels, aan de vorkpoten of verborgen in een ram-air inlaat; er is altijd wel een geschikte plek voor te vinden. Standaard is iedere LED bullet voorzien van een meter voorgemonteerde bedrading, die he met kabelbinders kunt wegwerken. De lichtopbrengst, met name die van de witte LED’s, is verbazingwekkend hoog en bovendien garandeert de fabrikant een levensduur van zo’n 50.000 branduren. Daar kun je dus even mee vooruit. De rode LED’s zijn middels een speciale converter (€ 14,95) ook als remlicht te gebruiken. Info: www.kimacho.nl [beeld DSC00337] De BikeVis LED-bullets zijn door het kleine formaat makkelijk weg te werken en geven een berg extra licht. [MRD 12 s. 110 onderaan] NIEUWE TOURATECH ZITJES Meer comfort op lange afstanden, dat is simpelweg de taak van een nieuwe reeks zadels van specialist Touratech. Deze zadels zijn er nu ook voor de KTM 690 Enduro en SMC (€ 379,-), Yamaha XT660Z Ténéré (€ 349,-) en ook voor de XT1200Z Super Ténéré (€ 329,- en € 299,- voor het duozadel). Er volgen nog meer modellen. Info: www.touratech.nl [mrd 13 S. 116 LINKS BOVEN, een van beide onderstaande. Niet beide in 1 nummer] DE 7 HELMZONDEN Het belangrijkste deel van een motoruitrusting is de helm, maar we gaan er vaak liefdeloos mee om. 1 Een te grote maat. Comfort wordt vaak belangrijker gevonden dan de juiste pasvorm. Let op: een nieuwe helm mag in het begin best wat strakker zitten. ‘Groter en ruimer’ wordt de helm vanzelf, aangezien de voering zich na verloop van tijd gaat zetten. 2 Op verkeerde wijze schoonmaken. Huishoud- en glasreiniger hebben op een helmvizier niets te zoeken. Ze tasten het materiaal aan, breken bepaalde coatings af en kunnen zelfs voor haarscheurtjes zorgen. 3 Luiheid. Een eenmaal ingestelde kinriem met klikbevestiging wordt vaak nooit meer bijgesteld. Maar na verloop van tijd wordt de sluiting ongemerkt losser. De kinriem sluit dan niet meer goed aan met alle gevolgen van dien als het onverhoopt toch een keer misgaat. 4 Gierigheid. Het originele vizier blijft tot in lengte van dagen op zijn plek. Het zit dan vaak al enorm onder de krassen, waardoor met name het nachtzicht in gevaar komt. 5 Inschattingsfouten. “Ach, die helm is nog goed, aan de buitenkant ziet ‘ie er prima uit toch?” Dat kan zijn, maar het binnenwerk kan dan al lang sterk verouderd zijn (zie punt 1). Daardoor wordt de helm ‘te groot’ en is het tijd om hem te vervangen. 6. Uitlenen. Een helm leen je niet uit. Nooit! De helm past maar op één hoofd: dat van de eigenaar. 7 Traagheid. Van de bank gevallen en licht beschadigd – “Daar moet een helm tegen kunnen!” Dat klopt, maar slechts eenmaal. Helmen die op wat voor manier dan ook gevallen zijn, moet worden vervangen. Direct! [MRD 13 s. 116 onderaan] DE 6 ACCUZONDEN Een motoraccu heeft een zwaar leven, maar vaak wordt hem het leven nog zwaarder gemaakt. En korter. 1 Verkeerd in- en uitbouwen. Bij het uitbouwen altijd eerst de min (zwart) en pas dan de plus (rood) losmaken. Bij inbouwen eerst de plus en dan de min aansluiten. Anders ontstaat acuut kortsluitinggevaar. 2 Onderhoudsvrije accu’s openen. Alleen conventionele standaard zuuraccu’s kunnen geopend worden en met gedestilleerd water worden afgevuld. Onderhoudsvrije accu’s dienen na de eerste vulling altijd afgesloten te blijven. 3 Accuzuur bijvullen. Nee, daarmee doe je een accu geen goed. In tegendeel. In standaard zuuraccu’s mag bij bijvullen uitsluitend gedestilleerd water worden gebruikt. En ook pas na het laden. 4 Ontluchtingsslang vergeten/verkeerd verlegd. Via de ontluchting ontsnappen agressieve stoffen. Heb je de ontluchting niet goed voor elkaar, dan ruïneer je op den duur de accuhouder of zelfs het frame. 5 Verkeer gebruik poolvet. Poolvet breng je pas na het monteren van de accukabels aan op de aansluitingen. 6 De aansluitingen te strak aandraaien. Uiteraard moet alles goed vastzitten, maar te strak aangedraaide aansluitingen kunnen schade veroorzaken.

Lees meer over

Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-