+ Plus

Column Peter de Boer (1)

Het motorrijden begon voor mij in 2002, toen ik plannen was mijn rijbewijs wilde gaan halen. Helaas bleek de gewilde Diversion-lesmotor door een ongeval opeens niet meer beschikbaar, zodat ik met mijn 2 meter lengte op een (te) kleine Honda CB500 terecht kwam. En dat werd geen gelukkig huwelijk: ik reed er niet lekker op, kreeg kramp in mijn handen en moest regelmatig pauzeren. Uiteindelijk resulteerde dit in een lullige schuiver bij het remmen op een wegdek vol natte bladeren. Om ervoor te zorgen dat ik niet angstig zou worden (het verhaal dat je direct weer in het zadel moet klimmen als je eruit geworpen wordt), heb ik nog twee lessen gevolgd, maar mijn vertrouwen in de CB500 en de rijschool was voorbij, zodat ik de rijopleiding destijds vervroegd heb afgebroken.Inmiddels ben ik zeven jaar verder en zijn er nieuwe uitdagingen in mijn leven. Sinds begin 2008 ben ik aan het klussen in mijn nieuwe oude huis, dat in een leuke buurt staat. Een lekker sociale buurt met andere levensstandaarden, waar de mensen meer genieten van het leven. En als ik op mooie dagen aan het klussen ben, hoor ik continu ronkende en ploppende motoren voorbij komen. Van een nieuwe Harley Davidson tot een Ducati 750 uit 1973 rollen er over de straat voorbij. En mijn overbuurman blijkt een gerestaureerde BMW R65 te hebben. Plus nog twee in onderdelen in de kelder. Verder behoort er nog een BSA en een oude Hercules tot zijn verzameling. Langzaam begint er iets te kriebelen bij mij, een oude vergeten liefde borrelt weer op. Dat wil ik ook: motorrijden! De snelle jongens vertrouw ik mijzelf niet toe, maar om op een zondag op een mooie oldtimer rond te toeren, dat lijkt me fantastisch. De verbouwing vordert gestaag, maar de beslissing is al genomen: in 2010 ga ik mijn motorrijbewijs halen. Ik vertel het goede nieuws aan mijn vriend Jorick, die ook enthousiast wordt en besluit mee te doen. We starten onze zoektocht naar een motorrijschool. Via het wereld wijde web gaan we op zoek naar rijscholen en lezen links en rechts wat recensies. We zoeken op diverse sites, maar hebben er nog steeds niet het goede gevoel bij. Dus toch maar eens afgaan op de ouderwetse ‘mond-op-mond-reclame’. Een oude jeugdvriend stelt een rijschool voor waar hij ook zijn rijbewijs heeft gehaald. Die rijschool is in zijn ogen perfect en we moeten zelfs naar een instructeur vragen, dat is namelijk de beste daar… Eind januari 2010 springen we op de fiets om informatie te halen. Doel is om in maart te beginnen en dan hopelijk binnen 3 maanden het rijbewijs te behalen. De voorgestelde rijschool rijdt echter maar op twee avonden in de week en blijkt de komende tijd vol te zitten. . Teleurgesteld druipen we af, omdat we beseffen dat we ons rijbewijs waarschijnlijk niet binnen 3 maanden gaan halen.Gelukkig brengt een broer van een vriend uitkomst. Ook hij heeft vijf jaar geleden zijn motorrijbewijs gehaald en hij beveelt ons een andere rijschool in Haarlem aan. Voor de zekerheid loop ik toch ook maar eens een plaatselijke motorzaak binnen, om te informeren naar een goede rijschool en daar wordt dezelfde rijschool genoemd.Bij mijn bezoekje blijkt die rijschool zeer open, behulpzaam en ook flexibel in de rijuren, wat goed uitkomt met onze twee fulltime-banen. De rijschool bestaat ook al ruim 25 jaar en de instructeurs hebben duidelijk groot plezier bij het rijden. Bovendien organiseren ze twee maal per jaar toertochten voor oud-leerlingen.Kortom: deze rijschool geeft ons een goed gevoel, heeft ook net nieuwe lesmotoren en bovendien is koffie is goed! Hier gaan wij ons rijbewijs halen! Peter der Boer[bijschrift]Peter de Boer (38) is afkomstig uit Haarlem is werkzaam in de ICT. Hij besloot onlangs zijn motorrijbewijs te halen, een motor te kopen en te gaan genieten van het motorrijden. In een column laat hij MotoPlus-lezers meegenieten van zijn ontdekkingsreis door motorland.

Lees meer over

BMW Ducati Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-