+ Plus

GP Wegrace Mugello, Itali

Het was hem nog niet eerder gelukt, maar juist op het moment dat hij niet de topfavoriet was, won Casey Stoner de thuisrace van het Ducatiteam en regisseerde zijn eigen Symphonica in Rosso. Mugello was het decor voor een fenomenale Grand Prix die meer spanning bood dan de voorgaande vier wedstrijden bij elkaar. In de tweede opeenvolgende “fl ag to fl ag”-race zatende eerste vijf fi nishers binnen 3,2 seconden.Dat Valentino Rossi niet won en ook teamgenootLorenzo voor zich moest dulden, deed veel Italianenpijn. Inclusief de geklopte kampioen zelf.In de Correntaio-bocht kleurttijdens de Italiaanse GP de tribune jaarlijksrood. Elk jaar nemen Ducati-fans bezit van detribune in die cruciale rechterbocht, slechtstwee bochten voor het einde van de ronde.Het feestje dat daar na 23 ronden zinderendespanning gevierd werd, stak echter fl ets afbij de euforie die heerste in de Ducati-pitboxvan Casey Stoner. Ook Stoner zelf toonde zichmeer dan ooit geëmotioneerd na een zege, zijnachttiende in de MotoGP.Stoner kon zelf ook maar moeilijk bevattenwat een spektakel zich in Mugello had afgespeeld.“Zo’n wedstrijd…. Met zó veel dingen…Het hart klopte in m’n keel. Ik meer moetenpushen dan me lief was. Het hele weekendwas een beetje ‘up and down’. De problemendie we hadden, hoopten we in de warm up opte lossen. Maar toen was het nat”, verteldeStoner hoofdschuddend. Op de natte baan wasde Australiër twee doorkomsten als eerstevoorbij gekomen, maar toen hij zijn regenbandopgerookt had, viel Stoner terug naar de zesdeplaats. “Ik had totaal geen tractie. Iedereenreed bij me weg en ik dacht ‘we’re screwed’. Ikbleef langer buiten dan verwacht. Toen ik vanuitde pits het signaal kreeg, ben ik naar binnengekomen. Dat was toch het goede moment. Ikbedoel dat niet denigrerend, maar in dit soortraces zie je altijd jongens die eigenlijk geenkans hebben om te winnen en die nu een gokjewagen. Ons ging het echt om de punten. Maarmet de tweede machine (vanaf ronde tien, FW)ging het goed vanaf het begin. Soepeler dan inLe Mans.”Stoner achterhaalde zelfs koploper Dovizioso- binnen in de negende ronde – en passeerdehem negen ronden voor het einde. Vervolgenskreeg de Ducati-coureur echter koppelingproblemen,waardoor het achterwiel het helerechte stuk spinde. Dat leidde er zelfs toedat Loris Capirossi met de veel minder snelleSuzuki kortstondig uit Stoners slipstream konkomen. Een ronde later werden de rollen weeromgedraaid. “Ik dacht ‘kom op, zeg!’. De motorvloog steeds hoog in de toeren, maar ik kwamniet vooruit. Ik probeerde de koppeling bij testellen, maar de eerste keer ging het helemaalmis, de tweede keer was het goed. Die problemenzorgden er wel voor dat ik gefocust bleef.Ik probeerde zo vloeiend mogelijk te rijden.Met het terugschakelen was het lastig en demotor zette een paar keer een fl inke stap opzijen soms blokkeerde het wiel ook. Ik had eengaatje, maar in de laatste ronden maakte ikook een paar foutjes. Gelukkig was het gaatjenet groot genoeg. Eerlijk gezegd had ik liever

Lees meer over

Ducati Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-