+ Plus

Test 8 sportieve buddytassen

Wie geen verre reizen maakt, heeft eigenlijk ook geen grote toermachine nodig. Wil je toch op pad, dan pak je gewoon wat je hebt. Is dat een naked, superbike of supermoto dan is een plek zoeken voor de nodige bagage soms een uitdaging. Gelukkig zijn er de sportieve buddytassen. Daarmee pak je alle benodigdheden eenvoudig achterop je motorfiets.

Voor een trip van het kaliber wereldreis zijn ze niet geschikt, en ook een uitgebreide kampeervakantie behoort niet per definitie tot de mogelijkheden. Maar voor het broodnodige, is er ruimte genoeg. Denk aan een mueslibar, een flesje water, wat kleding, paar sneakers, dun jasje, busje kettingspray, tweede paar handschoenen en – wanneer nodig – je knuffel. Je weet het immers maar nooit. Oei. Met deze schampere waslijst aan spullen wordt het toch al behoorlijk proppen. Gelukkig is de 10 liter, met het openen van een rits, eenvoudig te vergroten naar 15 liter. Nu past alles! Helaas zijn niet alle tassen in deze test uitgerust met een handigheidje waarmee het pakvolume kan worden vergroot/verkleind. Zo moeten de tassen van Kappa, Oxford en SW-Motech het zonder stellen. Dat ze aan het eind van de test toch nog een flinke score neerzetten, spreekt voor hun overige kwaliteiten. Hoe handig ook, niet iedere motorrijder zal om deze functie verlegen zitten. Met onze scorekaart in de hand kan iedereen, op basis van eigen wensen, de persoonlijke testwinnaar kiezen.

De mogelijkheid alles in de tas te steken is immers de helft van het verhaal. Want wat heb je aan een tas waar alles in past, maar die niet achterop wil blijven zitten. Daarom hebben we alle testdeelnemers op een uitgebreid pallet aan motorfietsen bevestigd. Variërend van een Honda CBR1000RR Fireblade en Triumph Street Triple RS tot een Triumph Thruxton R en BMW G310R. De tassen verschillen namelijk niet alleen qua vorm en design, maar ook qua bevestigingsmogelijkheden. Iets ogenschijnlijks kleins als de lengte van de meegeleverde riemen of het gebruikte sluitsysteem (zie kader), kan per motor voor compleet andere testresultaten zorgen. Daarom geldt voor iedere tas in deze test: probeer hem eerst op je eigen motor uit voor je hem koopt. Je wil er achteraf natuurlijk niet achter komen dat er onbedoeld krassen op de lak ontstaan, of dat de tas totaal niet op de motor past. Let daarnaast ook op de door de fabrikant voorgeschreven maximumsnelheid (meestal max. 130 km/uur) en de maximale belading (meestal vier tot vijf kilo).

Geteste buddytassen:

SW-Motech Slipstream 126,95
Vanucci VS05 Sportivo   129,99
Qbag Buddytas 5              79,95
Kappa RA300     79
Held Iconic Evo (M)        45,41
Hepco & Becker Royster Rearbag             199,00
Oxford F1 Tail Pack         59,99
Bagster Modulo Tail XSS040        109,99

 

ZO TESTEN WE
In twee aparte ritten onder verschillende omstandigheden hebben we de buddytassen in de praktijk getest. Op de motor, op de weg, in de regen – en onder de loep.

Om zowel de positieve als negatieve eigenschappen van de verschillende buddytassen inzichtelijk te maken, hebben we een scoresysteem opgesteld bestaande uit 29 criteria die verdeeld zijn in vijf categorieën. De meesten punten kunnen te tassen scoren in de categorie rijprestaties. Om te zien hoe goed de verschillende tassen zich in het bochtenwerk hielden, werd de Col de l’Espigoulier in Zuid-Frankrijk opgezocht. De kwaliteiten tijdens een wat snellere rit, zijn op de Duitse snelweg aan een test onderworpen. Beide testredacteuren hebben met iedere tas meerdere proefritten gemaakt en ze aansluiten beoordeeld. Daarbij is onder meer gelet op stabiliteit, slipweerstand de fladder-neiging van de bevestigingsriemen en de invloed van de tas op de rijdynamiek. Gedurende de praktijkproeven zijn ook de montagemogelijkheden van de tassen beoordeeld. Andere zaken die getest zijn met de tas op de motor zijn regenbescherming en bruikbaarheid. Hier horen onder meer de bereikbaarheid van de vakken, het aantal vakken, het eventueel aanwezige ordeningssysteem en het expansiegedeelte bij. De kwaliteit van de tas en de toebehoren later op de reactie aan een uitgebreide test onderworpen. Daarbij is kritisch gekeken naar de gebruikte materialen, details en afwerking. Door alle verschillende testscores bij elkaar op te tellen, konden we een eindoordeel vellen.

Lees meer over

BMW Honda Triumph

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-