+ Plus

Oude namen, nieuwe glans: Horex

Tussen genie en waanzin: steeds weer proberen verwoede gelukszoekers, bevlogen enthousiasten of koel calculerende ondernemers grote namen uit de motorgeschiedenis nieuw leven in te blazen. Maar lang niet iedereen is even succesvol. In deze serie meten we de polsslag van een aantal van die merken. In dit deel: Horex.

Juli 2012. Het Duitse traditiemerk Horex moet opnieuw tot leven komen. Clemens Neese heet de man, die de rechten op de Horex-merknaam heeft verworven. En hij heeft de pers uitgenodigd voor een testrit met zijn nieuwe Horex VR6 Roadster. Maar de journalisten krijgen vooral en te maken met aanlopende remmen en lekkende radiateurs – de VR6 ontpopt zich als een niet bijzonder betrouwbaar voertuig. Iedereen overleeft de testrit, maar Neese en Horex zijn twee jaar later bankroet. Het Horex-debacle is het schoolvoorbeeld van een mislukte merk-revival: te weinig kapitaal, te weinig mankracht en te weinig middelen om een motorfiets te ontwikkelen. Een grote naam en veel enthousiasme alleen zijn niet genoeg.
Het was Fritz Kleemann die het bedrijf Horex in 1923 startte in Bad Homburg. De eerste twee letters van de stad en het handelsmerk van de Rex-conservenglasfabriek van zijn vader vormden de bedrijfsnaam. In de jaren dertig maakten de Horex-ingenieurs naam met vooruitstrevende ideeën. De paralleltwin met drievoudig gelagerde nokkenassen en krukas uit 1932 was daar een goed voorbeeld van. Of de 350 cc viertaktmotor, met typeaanduiding SB35, die zijn tijd ver vooruit was.
Na de oorlog werd de SB35 opgevolgd door de Regina, die met zijn 350 cc-blok het meest succesvolle model van de fabrikant werd. In 1952 was het wereldwijd zelfs de best verkochte 350. Maar daarna daalden de verkoopcijfers heel snel, waarna Horex in 1956 de productie staakte. De merkrechten kwamen eerst terecht bij Friedel Münch, vervolgens bij Fritz Röth, die in de jaren tachtig goedkope brommers onder de naam Horex liet maken. Na het mislukte intermezzo van Clemens Neese werd Horex in 2015 overgenomen door de 3C-Carbon Group uit het Duitse Landsberg am Lech. 3C is ambitieus: de VR6 (zescilinder V-motor, 1.218 cc, meer dan 160 pk vermogen) werd direct flink gemodificeerd en eind vorig jaar stond de teller op 160 geproduceerde machines. In het Duitse Bad Homburg zit inmiddels een Horex flagship-store.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-