+ Plus

Yamaha XVS650 Dragstar

VolumemakerCilinders met de doorsnee van een middenformaat bloempot zijn tegenwoordig de norm als het gaat om een cruiser. Hoe anders was het halverwege de jaren negentig toen lichte cruisers zich in de top van een reusachtige motorgolf voort lieten stuwen naar enorme hoogten. Ongekend populair waren ze en de Yamaha XVS650 Drag Star is er een sprekend voorbeeld van. Op de occasionmarkt kun je er bijna niet omheen. De juiste looks, daar draait het in eerste instantie om bij de verkoop van een cruiser. De Yamaha XVS650 Drag Star is er met zijn plaatjesboekuiterlijk en hardtail-look een sprekend voorbeeld van. In 1997 duikt Yamaha’s kleine cruiser, met die kenmerkende open draaiende cardanas, voor het eerst in de folders op als nieuwe broer van de XV535, die op dat moment werkelijk al een eeuwigheid lijkt te bestaan. Van die XV erft de Drag Star ook zijn motorische basis. Maar ondanks ingrijpende wijzigingen en wat extra cc’s is de luchtgekoelde 70°-V-twin van de Drag Star goed voor slechts veertig pk. Verzachtende omstandigheid is dat vermogen, net als gewicht trouwens, van ondergeschikt belang lijkt in het cruiserwereldje en het speelt in die zin dus ook geen doorslaggevende rol bij de verkoop. Dat blijkt wel uit de droomstart die de Drag Star in 1997 maakte. Ondanks zijn beperkte vermogen en niet te bescheiden rijklaargewicht van ruim 231 kg, rolden er in dat eerste verkoopjaar flinke aantallen nieuwe XVS650’s uit Yamaha showrooms. Een jaar later kregen de nieuwverkopen nog een extra boost toen Yamaha’s marketingstrategen bedachten dat er naast de standaard versie nog een model met een vette klassiek Amerikaanse saus moest komen, de Drag Star Classic. De bredere sloffen en de voluptueuze plaatstalen spatborden bleken een gouden greep, want de verkopen bleven stijgen! Maar toen de cruiserhausse van de jaren negentig op zijn laatste benen liep, verbleekte langzaam maar zeker ook de glans van de XVS650 Drag Star en slonken de voorraden een stuk minder hard. Eind 2003 besloot Yamaha de standaard versie van de Drag Star uit het programma te halen en sindsdien moet de Classic het dus alleen doen. DE MARKT Alhoewel de Yamaha XVS650 Drag Star geen hoogvlieger meer is als het om nieuwverkopen gaat, blijft de luchtgekoelde V-twin op de occasionmarkt een graag geziene gast. Veel gezien ook, want het aanbod is fors. Niet zo vreemd gezien het feit dat XVS650 Drag Star een bestseller was. Bijzonder is wel dat het prijsniveau ondanks dat grote aanbod behoorlijk stabiel blijkt. De Classic-modellen zijn duidelijk het meest geliefd. Een nette Drag Star uit de eerste productiejaren vind je al voor zo’n € 4500,-. Voor de jongere modellen loopt dat op tot zo’n € 6000,-. Voor de Classic betaal je doorgaans iets meer. Ook al is het prijsniveau stabiel, het loont vaak wel de moeite om bij een Drag Star 650 om vooraf de prijzen goed te vergelijken. AANKOOPTIPS Ook al is de kilometerstand misschien laag, bij een gebruikte XVS650 Drag Star moet je bij een proefrit altijd alert zijn. Verleg je aandacht in ieder geval naar een ander exemplaar als je tijdens de rit een huilend geluid uit de versnellingsbak hoort. Dat is een voorbode van naderend onheil. Let verder op lekkende voorvorkkeerringen en schade als gevolg van motorvibraties. Voor dat laatste zijn vooral de beide uitlaatdempers gevoelig. MODELGESCHIEDENIS 1997 Introductiejaar van de XVS650 Drag Star. Het blok is gebaseerd op dat van een echte oudgediende: de XV535. Deze laatste blijft in 1997 ook nog nieuw leverbaar. Rijwielgedeelte en styling van de XVS650 zijn wel compleet nieuw ontworpen. 1998 De Drag Star krijgt een Classic-variant. Deze is veertien kilo zwaarder en onderscheidt zich van de standaard Drag Star door zijn brede en die naar onder doorlopende plaatstalen spatborden, wat vetter aangezette vorkpoten, een 16 inch voorwiel met een 130-band en een dikker gepolsterd zadel. Beide modellen hebben een secundair luchtsysteem, verchroomde metalen blokdeksels en een adapter voor het optionele alarmsysteem. 2001 De standaard versie krijgt protectiedelen op de voorvork, een gemodificeerde voorste remcilinder, een grotere remschijf en gesinterde remblokken, een nieuwe koplamp en dertig millimeter verder naar achteren geplaatste voetsteunen. De Classic wordt ook aangepast en krijgt treeplanken en hak/teen schakeling, een nieuw stuur met andere armaturen en gemodificeerde remmen. 2003 Laatste officiële verkoopjaar van de standaard XVS650 Drag Star. 2004 Om aan de Euro2-eisen te voldoen krijgt de Drag Star Classic nieuwe einddempers met ongeregelde katalysatoren. Het zadel wordt aangepast en verder behoren startblokkering en alarmlichten vanaf 2004 ook tot de standaarduitrusting. TECHNISCHE GEGEVENS Type 4VR, bouwjaar 1997 MOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 70° V-motor, enkele bovenliggende nokkenas, twee kleppen per cilinder, carburateurs, vijfversnellingsbak, cardan. Boring x slag 81 x 63 mm Cilinderinhoud 649 cc Max. vermogen 29 kW (40 pk) bij 6500 tpm Max. koppel 51 Nm bij 3000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoop voorvork, stalen swingarm met monoschokdemper, schijfrem voor Ø 268 mm, trommelrem achter. Banden 100/90S19; 170/80S15 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1610 mm, balhoofdhoek 55°, naloop 153 mm, veerweg v/a 140/86 mm, zithoogte 680 mm, volgetankt gewicht 231 kg, tankinhoud 16 liter. METINGEN (gemeten in 1997) TOPSNELHEID 147 km/uur ACCELERATIE 0 – 100 km/uur 7,3 s DOORTREKKEN 60 – 120 km/uur 13,9 s VERBRUIK Tussen 1 op 14,5 en 1 op 21,3 euro-loodvrij ALTERNATIEVEN HARLEY DAVIDSON XLH883 SPORTSTER De kleinste Harley is vooral geliefd bij vrouwelijke Harley-fans en –instappers, omdat deze Sportster qua prijs/kwaliteitverhouding de beste Harley is. Alhoewel de productiekosten niet wezenlijk lager zijn dan die van de grotere familieleden, maar toch is een Sportster aanzienlijk goedkoper. De marges op de XL-lijn zijn voor dealers dan ook niet zo heel groot. Wat dat betreft kun je rustig stellen dat het echte geld met de bloeiende accessoirehandel wordt verdiend. Van 1957 tot 1985 gold de, oorspronkelijk als concurrent van Britse sportmotoren op de markt gebrachte, Sportster als een fiets die het vooral onder handige sleutelaars goed deed. Maar toen het Shovelhead-blok werd afgelost door de Evolution won de Sportster, die er ook in een 1200-versie is, aanzienlijk aan gebruiksgemak. Het aanbod op de occasionmarkt is best ruim en doorgaans goed van kwaliteit. Een niet al te piepjonge 883 in standaarduitvoering kom je al tegen voor een kleine € 4000,-, maar het gros van de gebruikte 883’s is wat jonger en kost toch al snel een dikke € 6000,- tot € 8000,-. Omgebouwde modellen en veel accessoires kosten nu eenmaal extra. Hanteer bij een zoektocht naar een 883 een belangrijke stelregel: hoe jonger, hoe beter. De Sportster is namelijk ieder jaar in technisch opzicht verbeterd. Let bij een eventuele aankoop vooral op exemplaren waar de vorige eigenaar zijn tuningskennis op los heeft gelaten. Vaak blijft dit hangen op huis, tuin en keukenniveau en wordt er niets over vermeld in de papieren. Andere aandachtspunten zijn de koppeling en de remmen. TECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 2003) Luchtgekoelde tweecilinder viertakt 45° V-motor, 883 cc, carburateurs, 39 kW (53 pk) bij 6000 toeren, 67 Nm bij 4400 toeren, vijfversnellingsbak, tandriemaandrijving, stalen dubbel wiegframe, telescoop voorvork, stalen swingarm met stereo schokdempers, banden 100/90H19 en 130/90HB16, tankinhoud 12,5 liter, volgetankt gewicht 239 kg, topsnelheid 168 km/uur. KAWASAKI VULCAN VN800 CLASSIC Een op de klassieke Amerikaanse leest geschoeide machine is de massief ogende Kawasaki Vulcan VN800 Classic. De grote sierlijke spatborden, verchroomde carterdeksels, eveneens verchroomde dubbelloops uitlaten, de middenconsole, de dikke sloffen en het zwart gespoten motorblok bevestigen dat. Dat wordt trouwens nog eens fraai onderstreept door de klassieke two-tone kleurstelling. Wat techniek betreft is de Vulcan een behoorlijk doorontwikkelt type. De vloeistofgekoelde 55° V-twin vormt in feite de basis voor de huidige VN900 Classic. Het blok loopt mooi trillingsvrij en is ontzettend smeuïg. Bij lagere toerentallen wil het blok nog wel eens wat schokkerig op het gas reageren. Dat wordt veroorzaakt door een wat arme afstelling. Dit is te verhelpen door het luchtschroefje wat rijker te zetten en een extra ringetje onder de gasnaald te plaatsen. De remmen zijn niet het sterkste punt van de Vulcan. De voorrem grijpt niet echt fijn aan. Je moet behoorlijk doorknijpen om voldoende remkracht te genereren. De achterrem is ronduit vaag. Het rijwielgedeelte is goed in balans. De achtervering, waarvan de monoschokdemper mooi is weggewerkt, is aan de soepele kant, maar vormt een perfect duo met de wat stuggere voorvork. Het blok van de VN800 staat goed bekend, echte problemen zijn er dan ook niet. In uitzonderlijke gevallen wil het binnenste van de uitlaatbochten los raken. Dat levert een rammelend geluid op. Ben je op zoek naar een VN800 Classic dan kun je al voor zo’n € 3500,- klaar zijn. De wat jongere en doorgaans nettere exemplaren kom je tegen voor bedragen tussen € 5000,- en € 6500,-. TECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 1997) Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 55° V-motor, 805 cc, carburateurs, 40,5 kW (55 pk) bij 7000 toeren, 64 Nm bij 3300 toeren, vijfversnellingsbak, kettingaandrijving, stalen dubbel wiegframe., telescoop voorvork, stalen swingarm met monoschokdemper, banden 130/90-16 en 150/90-15, tankinhoud 15 liter, volgetankt gewicht 239 kg, topsnelheid 165 km/uur. De hoge ruit is helaas niet standaard op de XVS650 Drag Star. Klassieke elementen, zoals de grote middenconsole en verchroomde uitlaatdempers, kenmerken de Drag Star. De standaard uitvoering heeft normale voetsteunen, terwijl de Classic-versie treeplanken heeft.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.