+ Plus

WK Superbike Verenigde Staten

Max Biaggi gaf het eerlijk toe: zijn derde dubbele zege van het jaar had hij te danken aan de pech van Carlos Checa. Die was namelijk beide races met stip de snelste geweest, maar pech betekende een voortijdig einde in beide races. Doordat Leon Haslam ook nog eens crashte in de tweede wedstrijd, verzamelde Biaggi niet alleen vijftig punten, maar ook veroverde hij de leiding in het WK. Carlos Checa heeft iets met Miller Motorsports Park. Twee jaar geleden won de nu 37-jarige Spanjaard er op een Ten Kate/Honda beide races, vorig jaar stond hij er in een matig seizoen in de eerste race achter Ben Spies als tweede op het podium. Het feit dat diezelfde Spies er vorig jaar niet in slaagde om Checa’s polerecord te verbeteren, onderstreepte ook nog eens hoe hard de veteraan er rond was gegaan. Die pole van 2008 was tot zondag 30 mei Checa’s enige WK Superbike-pole; die dag verpulverde hij zijn eigen recordtijd met maar liefst 1,1 seconde. Tweede man Max Biaggi moest al bijna 0,4 seconde toegeven, derde man Cal Crutchlow gaf ruiterlijk toe dat het Checa’s tempo voor hem te hoog lag. Ook zijn imponerende raceritme tijdens de trainingen maakten van Checa de favoriet, maar op de Amerikaanse Memorial Day – de laatste maandag in mei – bleef de beloning uit. In de eerste wedstrijd moest de leidende Checa zijn Althea/Ducati drie ronden voor het einde aan de kant zetten met vermoedelijk een “ride by wire”-probleem. De tweede race duurde voor Checa slechts acht ronden. Toen gaf zijn machine de geest, weer toen hij als wedstrijdleider weinig te duchten leek te hebben van tweede man Biaggi. In plaats van dat hij met vijftig behaalde punten de derde plaats in het WK kon overnemen van de worstelende Jonathan Rea – de Ten Kate/Honda-man pakte na een crash nog twee puntjes in de eerste race en finishte als achtste in de tweede heat – vertrok Checa met lege handen. “Ik had hier vandaag met gemak beide races kunnen winnen, omdat ik het moeilijke werk al had gedaan door weg te rijden van de rest”, keek Checa opmerkelijk rustig terug. “Ik heb zelf alles gegeven, maar het heeft me niks opgeleverd door iets wat buiten mijn controle lag. Ik voel me op zich oké, maar als je in beide wedstrijden in zo’n positie uitvalt, moet je toch even flink slikken. Dat is moeilijk. Ik had nooit verwacht dat je zo iets twee keer op een dag kan gebeuren. We moeten positief denken. De titel is ver weg, maar vijftig punten hadden me hier wel geholpen. In de racerij kan dit soort dingen gebeuren en vandaag overkwam het mij.”Door de dubbele pech bracht Max Biaggi een dubbele overwinning. Op zijn razendsnelle Aprilia – in de eerste race bleek de RSV4 over 15 kilometer meer topsnelheid te beschikken dan Checa’s Ducati! – had Biaggi over geluk niet te klagen. “Het was mijn droom om vandaag twee keer te winnen en dat is gelukt”, straalde de bijna 39-jarige Italiaan. “Maar ik denk eerlijk gezegd dat Carlos beide overwinningen had verdiend. Hij reed ontzettend hard, maar ook dit is racen en het kan gebeuren. Die eerste race was mooi tussen hem en mij. We hadden een goed ritme en een hoog tempo.”Omdat zijn grootste rivaal Leon Haslam in de tweede heat met een spectaculaire highsider van zijn Alstare/Suzuki stapte, werd Biaggi ook nog eens de nieuwe WK-leider, voor het eerst in zijn Superbike-carrière. Bovendien zorgde Biaggi’s teamgenoot Leon Camier met zijn tweede positie in de afsluitende wedstrijd voor een unicum door de eerste Aprilia 1-2 te laten noteren. “De vijftig punten zijn voor mij en het team belangrijk”, vond Biaggi. “We rijden nog maar anderhalf seizoen met deze machine en mijn engineers hebben geweldig werk geleverd. Ik ben blij voor Aprilia; de motor is sterk en kan het gevecht aan met de Japanse fabrieken. Op deze baan vlóóg de motor.”Op zondag kregen Biaggi en teamgenoot Camier de beschikking over de nieuwe controversiële V4 met ketting aangedreven nokkenassen. Volgens sommige teambazen zou de motor illegaal zijn, omdat hij niet afgeleid zou zijn van een straatmotor. “Je kunt het verschil niet echt voelen, maar wel als je de snelheid met de anderen vergelijkt”, meende Camier. “In Zuid-Afrika was mijn motor niet snel, maar hier kwam hij veel beter uit die bochten en in de vijfde en zesde versnelling is hij erg sterk. Ik heb alleen nog een probleem met het afdraaien. Max gaat goed door de langzame bochten, ik heb het moeilijk. Over een paar weken hebben we een test in Misano en dan zullen we daar aan gaan werken.”Na zijn derde plaats in Assen verbeterde de Britse Superbike-kampioen zich op Miller Motorsports Park met een tweede positie. In de eerste race leek Camier ook op weg naar een podium, maar hij moest Leon Haslam en de opgeleefde Nori Haga toch laten gaan. “Ik had in die eerste heat een probleem met de voorband. Daarna hebben we een gok genomen met een band die ik het hele weekend nog niet had gebruikt. Die reageerde anders dan ik verwacht had, want ik was langzamer op stukken waar ik in de eerste race snel geweest was, terwijl ik nu in de langzame bochten juist sneller was. Over het geheel genomen was het beter, maar aan het begin kon ik Max niet bijhouden en daardoor sloeg hij het gaatje.”Ook Leon Haslam slaagde er in Amerika niet in om Biaggi bij te houden. De Brit kreeg een fikse tegenslag te verwerken toen hij in de tweede race in de achtste ronde van zijn Suzuki werd gekatapulteerd. Haslam was toen bezig met een opmars die op de zesde plaats stokte. In de openingswedstrijd was een zwaar bevochten tweede positie het maximaal haalbare voor de op de racedag 27 jaar geworden Haslam. Na zijn crash moest hij zich laten behandelen aan een diepe wond aan zijn elleboog die zeventien hechtingen vergde. “Ik had me juist langs Rea, Xaus en die andere jongens gewerkt, maar ik had minder grip dan in de eerste race”, aldus Haslam. “Ik heb de data van de crash bekeken, maar daar kan ik niets anders op ontdekken dan in de ronde daar voor. De achterkant stapte gewoon opzij, ik vloog er af en landde op mijn elleboog. Ik baal natuurlijk, maar ik denk niet dat ik vandaag Max had kunnen verslaan. Hij had hier duidelijk een voordeel. Met twee tweede plaatsen had ik kunnen leven, maar dit is een tegenvaller. We hadden niet het goede pakket. Hoe dan ook, het was pas mijn eerste crash van het jaar en we hebben nog een half seizoen te gaan.” Ondanks zijn eigen teleurstelling, realiseerde Haslam zich dat Checa nog zwaarder getroffen was. “Het spijt me heel erg voor hem. Hij verdiende beide overwinningen en dat had hij niet te danken aan een snelle machine. Hij reed echt erg goed.”Cal Crutchlow kende ook twee enerverende races. In de eerste moest hij het gras in om de gevallen Rea te ontwijken en kwam vervolgens niet verder dan de elfde plaats. Met een derde plaats in de tweede wedstrijd sloot hij het weekend goed af. “We zijn goed bezig, maar we zijn gewoon nog niet snel genoeg”, vond de 24-jarige Crutchlow zelf na zijn derde derde plaats van het seizoen. “Ik rijd dezelfde tijden als Spies vorig jaar, maar we zitten te ver achter de kop. We hebben meer vermogen, maar we hebben ook geen nieuwe spullen zoals het nieuwe blok bij Aprilia en de drie kilo gewicht minder (zie Kort Nieuws) als bij Ducati. Op dit moment geloof ik niet dat mijn negende plaats in het kampioenschap mijn echte snelheid weerspiegelt. Maar er zijn jongens die ongelooflijk snel zijn. Opgeven doe ik zeker niet. James (Toseland) en ik zeggen allebei hetzelfde. We moeten in de zomerstop iets vinden.”Voor het eerst dit jaar wist Kenan Sofuoglu een pole position – het was zijn derde – om te zetten in een overwinning. Sofuoglu’s tweede zege van het jaar kwam op een belangrijk moment in het seizoen, zo voor de zomerstop. Dankzij drie opeenvolgende overwinningen had Eugene Laverty de favorietenrol voor zich opgeëist, hoewel hij nog steeds één puntje achterstand had op lijstaanvoerder Sofuoglu. In Salt Lake City werd Laverty na vier ronden aan de kant gezet door een ouderwets agressieve Sofuoglu. De Turk kon met zijn Ten Kate/Honda weliswaar geen groot gat slaan, maar hield Laverty wel op ruim een seconde en won net als vorig jaar. Joan Lascorz moest in het begin van de race wat toegeven, maar verkleinde toen zijn achterstand op de beide leiders. De Spanjaard zat uiteindelijk slechts 0,6 achter Laverty. Dat deze drie coureurs dicteren bleek in Amerika ook weer eens door de achterstand van vierde man Chaz Davies. De Triumph-coureur zat ruim 13 seconden achter Sofuoglu. Kort• Direct na de race in Zuid-Afrika vertelde Paolo Ciabbatti nog vol overtuiging dat de reglementen niet gewijzigd zouden worden ten faveure van de tegenvallend presterende Ducati’s. Een paar dagen later kwam echter de mededeling dat de Ducati’s drie kilo’s mochten afslanken – overigens wel volgens de eerder opgestelde regels. Of het door de afslankkür kwam, was twijfelachtig, maar onder aanvoering van Carlos Checa gingen de Ducati’s beduidend beter. Jakub Smrz was de snelste in de eerste kwalificatie en klokte de vierde tijd in de Superpole. In de race viel de Tsjech echter beide malen uit met pech. Xerox/Ducati’s Michel Fabrizio was snel in de trainingen, maar verknoeide de Superpole. Ook de races brachten de Italiaan maar matig succes: hij crashte in de eerste race en werd later negende. • Bij Xerox/Ducati lijkt men echter wel iets te hebben gevonden, want na Nori Haga’s snelste tijd in de warm up gaven de derde plaats in de eerste race en zijn vierde in de tweede lichte hoop. De Japanner vertelde dat een constant presterende achterband hem extra vertrouwen had gegeven. “Vanaf de eerste training had ik het gevoel dat ik hier op het podium kon komen. Maar we zijn er nog lang niet. Als je ziet wat Carlos vandaag had kunnen doen, is duidelijk dat we nog werk te doen hebben.”• Er vielen in Salt Lake City nogal wat crashes te noteren. Leon Camier viel in de trainingen twee keer van zijn Aprilia, terwijl ook Max Biaggi, Tom Sykes, Troy Corser, Jonathan Rea en Jakub Smrz (beiden in de Superpole) en James Toseland over de limiet gingen. Rea ging in de eerste race nog eens in de fout, maar Toseland maakte het nog bonter. Beide races nam hij gestrekt afscheid toen zijn voorwiel weggleed.• Op Miller Motorsports Park gingen op uitnodiging van Infront CEO Paolo Flammini een aantal vertegenwoordigers van teams en fabrieken met elkaar in gesprek. Om in te spelen op de moeilijke economische situatie stelde Flammini een aantal maatregelen voor. De Italiaan wil onder meer het aantal beschikbare blokken per jaar beperken, evenals de trainingstijd in een weekend. Ook wil hij door het verhogen van de gewichtslimieten het gebruik van exotische, lichtere en dus duurdere materialen uitbannen. Ook het WK Supersport staat een aantal – mogelijke – wijzigingen te wachten. Flammini wil dat rijders maar één machine ter beschikking hebben, wat een reductie van de logistieke en personele kosten tot gevolg zou hebben. Ook wil hij het gebruik van geavanceerde elektronica beperken en wil hij het aantal overzeese races inkrimpen voor de Supersporters. Daarnaast wil hij de Supersport-coureurs meer profileren naar buiten. In de Superstock 600-klasse wil hij de maximum leeftijd verhogen van 20 naar 24 en in de Superstock 1000 van 24 naar 26. In Misano en Brno wil Flammini andermaal met teams en fabrieken om tafel om voorstellen in een plan te gieten dat naar de FIM moet worden gezonden. De voorstellen gelden voor 2011, 2012 en 2013. BijschriftenOpenerWéér een dubbel voor Max Biaggi. Met dank aan twee DNF’s van Carlos Checa, dat dan wel. Biaggi_podiumDe Piraat op het podium. Biaggi kwam naar Amerika met vijftien punten achterstand op Leon Haslam en vertrok met vijftien punten. Pagina_2Leon Haslam had het moeilijk op Miller Motorsports Park. Voor Nori Haga en Jonathan Rea vliegt hij in de tweede race van zijn machine en verliest de WK-leiding. ChecaCarlos Checa was onbetwist de snelste man in Amerika. Helaas kon de Spanjaard zijn pole niet verzilveren. SofuogluHet was weer eens nodig en hij deed het: Kenan Sofuoglu won net als vorig jaar in Salt Lake City en bouwde zijn voorsp

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-