+ Plus

WK Superbike Misano, San Marino

Kampioen word je op je mindere dagen. En als een weekend met drie derde plaatsen als een minder weekend zou kunnen worden omschreven, deed Jonathan Rea in Misano goede zaken. Michael Ruben Rinaldi en Toprak Razgalioglu gaven echter wel een waarschuwing af. Michael van der Mark kwam in Misano niet verder dan twee tiende plekken.

Michael Ruben Rinaldi woont zo’n twintig minuten van het circuit van Misano en kent het ruim 4,2 kilometer lange circuit op zijn duimpje. Niet alleen had Scott Redding in geen van de races iets in te brengen tegen 25-jarige teamgenoot, ook Jonathan Rea moest drie maal zijn meerdere erkennen in Rinaldi. Geen sinecure, want sinds zijn komst naar Kawasaki won Rea er zeven van de elf races. Toch was Rea niet Rinaldi’s zwaarste tegenstander in Misano. Rinaldi, na een paar tegenvallende en ongelukkige optredens slechts tiende in de tussenstand, kreeg de meeste oppositie van Toprak Razgatlioglu. De Turk was vóór Misano met een achterstand van 35 punten de belangrijkste belager van klassemenstleider Rea en na het drietal races had de pupil van Kenan Sofuoglu die kloof gedicht tot twintig punten. Waar Rea er pas voor de tweede keer in twintig raceweekends niet in slaagde om een race te winnen, meldden Rinaldi en Razgatlioglu zich als de derde en vierde racewinnaars van 2021. Weliswaar claimde Rea nog zijn dertigste Superbike-pole, vanaf de vierde startplaats zette Rinaldi na een agressieve eerste ronde de race volledig naar zijn hand. Razgatlioglu profiteerde toen Rea zich na een bijna-highsider met een Marc Marquez-achtige save op zijn knie en elleboog nog net overeind wist te houden. Wel pakte Rea met zijn 150e podium voor Kawasaki een paar punten op de krachteloos als vierde finishende Scott Redding. Pijnlijk voor Redding was dat zijn teamgenoot zijn eerste overwinning als fabrieksrijder haalde met een voorsprong van tien seconden op de vice-wereldkampioen van 2020. Ook in de korte Superpole-race was Rinaldi de sterkste, maar wel pas nadat hij kopstarter Razgatlioglu in de zesde ronde aan de kant zette. Het verschil tussen de twee was op de streep minder dan een halve seconde. Rea volgde op ruim één tel, nipt voor Redding. Het slotakkoord was voor Razgatlioglu, wiens zevende podium in negen races zijn eerste overwinning betekende. De wedstrijd op zondag kende ook de meest spectaculaire openingsfase, waarin de sluwe Rea aanvankelijk profiteerde van de bakkeleiende Rinaldi en Razgatlioglu. Rinaldi nam na twee ronden de leiding over, maar de pushende Razgatlioglu was bereid om net wat dieper te gaan dan thuisrijder Rinaldi. Zo’n vier en een halve seconde achter derde man Rea werd Redding voor de derde maal als vierde afgevlagd. Rea mocht dan toegeven dat hij zich het hele weekend niet comfortabel had gevoeld op de nieuwe ZX-10RR, wel behield hij de leiding in de tussenstand voor de naderende Razgatlioglu en de inleverende Redding. Achter de in Misano degelijk scorende Alex Lowes klom Rinaldi van de tiende naar de vijfde plaats in het klassement. Nu wacht de Italiaan de uitdaging om in Donington, Assen en het Tsjechische Most en Navarra in Spanje te bewijzen dat hij ook op voor hem minder bekende circuits mee kan strijden om de podiumplaatsen.

Op zijn geliefde Misano kwam de BMW-rijder niet verder dan twee magere tiende plekken. Het resultaat van slechts tien WK-punten was een fikse tegenvaller voor de Nederlander, na de eerste twee raceweekends de beste BMW-rijder in het klassement.Van der Mark verheugde zich op Misano. Bij zijn laatste optreden op het circuit aan de Adriatische kust in 2018 maakte hij het de winnende Jonathan Rea in de tweede race nog erg lastig, dit maal verdween Rea al heel snel uit Van der Marks beeld. En helaas was de Kawasaki-coureur niet de enige. Al na een veertiende tijd op vrijdag liet Van der Mark al weten ‘niet te zijn waar we willen zijn’. Hoewel hij in de laatste vrije training ‘een stap’ zette, was een dertiende startplaats was ook minder dan waarop hij en zijn team hadden gehoopt. Van der Mark miste een goede set-up en kon niet aanvallen in de snelle vloeiende bochten. “Mijn start was oké, maar ik worstelde met de voorkant”, vertelde hij na afloop teleurgesteld. “Eerlijk gezegd reed ik gewoon veel te langzaam rond.” Met in zijn slipstream Superbike-rookie Lucas Mahias kwam Van der Mark als tiende over de streep, twee plekken en bijna twaalf seconden achter zijn eveneens ontevreden teamgenoot Tom Sykes. Op zondag was Van der Marks humeur niet beter. In de Superpole-race crashte Van der Mark in de vijfde van tien ronden. Hij bezette toen de elfde plaats. Een eigen fout, gaf Van der Mark toe. “Het was jammer, omdat we iets probeerden en we weten niet of het werkte.” Ook in de slotrace speelde hij een bescheiden bijrol, een schril contrast tot zijn hoopgevende optredens in Aragon en Estoril. Van een veertiende plaats werkte hij zich op naar een tiende plek, wéér voor Mahias, en dit maal ook voor de terugvallende Sykes. Van der Mark restte de troostprijs van de best geklasseerde BMW-rijder. “We zijn heel constant, maar we zijn gewoon te langzaam”, herhaalde Van der Mark zijn eerdere commentaar nog eens. “Het is moeilijk, maar zo is het op dit moment.”
Voor de WK-ronde in Donington, waar Van der Mark in 2018 zijn eerste Superbike-zeges behaalde, test het team op het nieuwe Spaanse circuit van Navarra. Teammanager Shaun Muir legde niet de schuld bij zijn rijders. “We kwamen hier met hoge verwachtingen naar toe, maar we vonden met deze hoge grip-levels geen goede afstellingen voor Tom en Michael”, analyseerde Muir. “We hadden constant chatter aan de voorkant. We staan ver van waar we willen zijn.”

Ten Kate Racing Yamaha kende een zeer succesvol weekend in Italië. Met twee overwinningen versterkte Dominique Aegerter versterkte namelijk zijn leiding in het WK Supersport. Wereldkampioen Supersport 300 Jeffrey Buis slaagt er nog niet in om zijn resultaten van vorig jaar te benaderen. Op zaterdag crashte Buis en op zondag werd hij zevende. In de tussenstand bezet de Kawasaki-rijder de negende plaats.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.