+ Plus

WK Superbike Laguna Seca, VS

Na zeventien opeenvolgende podiums kwam voor Jonathan Rea op zondag op Laguna Seca een einde aan een indrukwekkende serie van opeenvolgende podiumplaatsen door technische problemen. Eerder was hij op zaterdag verreweg de snelste, maar teammaat Tom Sykes deed de beste zaken met een tweede en eerste plaats. Michael van der Mark had pech én geluk.

Vanaf een tegenvallende elfde startplaats leverde Van der Mark in de eerste race een ijzersterk optreden af. Na een foutje in de eerste bocht, kwam de Ten Kate Honda-coureur goed op stoom. Geholpen door crashes van tweede man Chaz Davies (na vier ronden) en de als derde koersende Davide Giugliano (in de dertiende ronde) schoof Van der Mark gestaag op en zelf passeerde hij Sylvain Guintoli’s vervanger Nicolò Canepa, Xavi Forès, Lorenzo Savadori en Alex Lowes. Vervolgens was duidelijk dat Van der Mark zijn zinnen had gezet op de derde plaats van zijn teamgenoot Nicky Hayden. “In de laatste ronde reed ik het gaatje dicht, maar ik zat er te ver achter om die derde plaats te pakken”, erkende Van der Mark. In de laatste bocht remde hij zich langs Hayden, maar ging wijd en zag de Amerikaan tot groot enthousiasme van het thuispubliek weer langszij glippen. “Een vierde plaats is desalniettemin goed”, Aldus Van der Mark, die ten koste van de gevallen Giugliano ook weer opschoof naar de vierde plaats in de tussenstand. Een dag later zakte hij weer een plekje.
Op zondag had Van der Mark over geluk niet te klagen. Al in de eerste ronde ging hij na een matige start bij het aanremmen van de beruchte Corkscrew in de fout. “Ik probeerde Leon Camier uit te remmen, maar ik remde te hard en de achterkant stapte weg”, luidde van der Marks lezing. Op een haar na miste hij het Yamaha-duo Lowes en Canepa en ging neer in het zand. Vanaf de laatste plaats hervatte hij de race en had vervolgens het geluk dat de wedstrijd werd stilgelegd na een crash. Bij de herstart verbeterde hij zich in de eerste ronde van de negentiende naar de tiende positie en door het uitvallen van wereldkampioen Rea en geslaagde inhaalacties op Canepa en Lowes finishte Van der Mark als zevende, twee plekken achter Hayden. “De rode vlag was duidelijk in mijn voordeel”, besefte de Rotterdammer ook. “Maar ik had niet hetzelfde goede gevoel als op zaterdag. Ik kon het gaatje iets dichtrijden, maar echt aansluiten lukte me niet.” Vanuit Amerika reisden Van der Mark en Hayden naar Suzuka voor een tweedaagse testsessie voor de Acht Uren van Suzuka.

In de eerste race pakte Jonathan Rea ondanks een reeks foutjes zijn eerste overwinning ooit op Laguna Seca door Sykes gedecideerd te kloppen. Tot een vierde dubbel van 2016 kwam het echter niet voor Rea, toen hij in de vijfde ronde besloot zijn machine aan de kant te zetten toen hij een onheilspellend geluid hoorde. Net daarvoor had hij op briljante wijze de kop overgenomen door in de Corkscrew in één vloeiende beweging voorbij Sykes en Giugliano te sturen. Na het wegvallen van Rea werd de race allerminst saai, omdat Sykes, Giugliano en de van de zesde plaats gekomen Davies elkaar tot in de laatste ronde bestookten met aanvallen. Vanwege de bikkelharde onderlinge strijd tussen de Ducati-teamgenoten kon Sykes een beslissende voorsprong pakken en zijn vijfde zege van het jaar vieren. Met nog vier raceweekenden te gaan verkleinde hij zijn achterstand op Rea tot 46 punten.

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-