Nieuws

WK Superbike Estoril, Portugal

Drie rijders toonden in de eerste twee raceweekends een klasse beter te zijn dan de rest van het Superbike-veld. In Estoril was het niet anders en bepaalden Alvaro Bautista, Jonathan Rea en Toprak Razgatlioglu het gezicht van drie spectaculaire races. Rea deed de beste zaken. Voor Michael van der Mark is 2022 inmiddels een rampseizoen geworden. Op vrijdag kwam de Nederlander ten val en brak voor de tweede maal in minder dan tweeëneenhalve maand zijn been.

Slechts één rondetijd had Michael van der Mark op vrijdagochtend officieel geklokt toen hij in zijn eerste ronde op snelheid zwaar crashte. De BMW-rijder krabbelde nog overeind, maar zakte daarna in elkaar in het gras. De sessie die nog maar vijf minuten onderweg was, werd met een rode vlag stilgelegd. In het ziekenhuis op het circuit constateerden artsen een breuk hoog in het rechter dijbeen, nabij de kom van de heup. In Lissabon werd hij op vrijdagavond rond middernacht geopereerd, waarbij artsen de schade met drie schroeven herstelden. “Het was zijn eerste snelle ronde en hij voelde de machine wegglijden zonder dat hij al echt aan het pushen was”, hoorde persoonlijk manager Laurens Klein Koerkamp van de coureur. “Vergeleken met Assen (waar Van der Mark met onder meer achtste plaats in de slotrace een geslaagde comeback maakte, red.) voelde Michael zich ook een stuk beter en hij kon ook al bijna normaal lopen. Het plan was om zoveel mogelijk te rijden, omdat BMW in de winter ontwikkelingswerk heeft gedaan dat Michael in gang heeft gezet. Door zijn eerdere blessure heeft hij dat nog nauwelijks kunnen uitproberen, want ook in Assen reed hij nog niet met alle nieuwe dingen voor 2022. Voordat we naar Estoril kwamen, heeft het team getest in Portimao en Michaels oordeel was positief. Maar om echt wat te kunnen zeggen over de stand van zaken heeft hij gewoon nog niet genoeg gereden. We balen als een stekker.”
Hoewel onder normale omstandigheden voor herstel van een zogenoemde femurhalsfractuur ongeveer drie maanden wordt gerekend, wilde Klein Koerkamp zich niet uitlaten over het aantal wedstrijden dat Van der Mark weer toe moet kijken. BMW Motorrad meldde op zondagmiddag dat Van der Mark op maandag naar huis vervoerd zou worden. Ook voor Klein Koerkamp was het overigens geen goed weekend. Zijn andere pupil Garrett Gerloff, snelste in de eerste vrije training, crashte op zaterdag en werd vanwege een zeer diepe snee in zijn been onfit verklaard.

Of Van der Mark zich had kunnen bemoeien met de driestrijd in de drie Superbike-races was nog maar zeer de vraag geweest. Alvaro Bautista, Jonathan Rea en Toprak Razgatlioglu waren een klasse beter dan de rest van het veld. Rea pakte zijn eerste pole van het seizoen, maar Razgatlioglu was de beste starter in de openingsrace van het weekend. Terwijl Bautista een mindere start goed moest maken, gingen Rea en Razgatlioglu de strijd aan met bijna elke ronde uitremacties aan het eind van het rechte stuk. Bautista dichtte een gat van ruim twee seconden en toen Rea wijd ging, greep de Spaanse lijstaanvoerder zijn kans. Twee ronden voor het eind gebruikte hij de superieure snelheid van de Ducati op Razgatlioglu even te passeren, maar de Turk toonde zich een betere remmer. Razgatlioglu leek op weg naar zijn eerste overwinning van het seizoen, totdat hij bij het opkomen van het rechte stuk een foutje maakte, waarbij hij een kleine wheelie maakte. Bautista, die zich al tevreden had gesteld met een tweede plaats, vloog alsnog voorbij en scoorde zijn vierde overwinning van het jaar. Rea kampte met remproblemen maar stelde wel de derde plaats veilig.
Op zondagochtend kregen de rijders te maken met verraderlijke omstandigheden toen de baan bij de start van de Superpole-race nog niet geheel droog was na zware regenval gedurende de warmups. In de eerste ronde crashten drie rijders en gedurende de race ging ook het BMW-duo Loris Baz-Eugene Laverty in de fout. In de laatste ronde leek ook Razgatlioglu aan die lijst toegevoegd te worden toen hij als leider vóór Rea in de laatste chicane de controle volledig kwijt was. Op Marc Marquez-achtige wijze wist hij met elleboog en knie de machine weer overeind te krijgen. Razgatlioglu kon echter niet voorkomen dat de verbaasde Rea met de twaalf punten voor de winst ging strijken. Met zijn zege vestigde de 35-jarige Noord-Ier een nieuw record: tussen zijn eerste overwinning in Misano 2009 op Ten Kate/Honda en zijn 116e WSB-overwinning in Estoril zat een niet eerder vertoonde periode van 12 jaar, elf maanden en één dag. De behoedzaam rijdende Bautista werd op afstand derde. Ook in de slotwedstrijd vonden de drie elkaar. Hoewel hij voor de derde maal kopstart pakte, bleef Razgatlioglu ook in de negende race van het jaar zonder overwinning. Elf ronden voor het einde demonstreerde Bautista nog eens de snelheid van de Panigale door zichzelf van de derde naar de eerste plaats te katapulteren. Met een nieuwe snelste ronde in de voorlaatste ronde bewees Rea dat hij zich niet neerlegde bij een nederlaag. De Kawasaki-coureur kroop in de slotkilometers naar Bautista’s achterwiel en plaatste een eerste aanval. Die wist Bautista te pareren, maar op de twee attack had hij geen antwoord. In de laatste bocht overleefde hij een bijna-highsider en bracht met zijn vijfde overwinning van 2022 het verschil met WK-leider Bautista terug tot slechts zeventien punten. Razgatlioglu kon van een afstandje alleen maar toekijken. In de WK-stand zag hij de achterstand op Bautista groeien tot 52 punten.

Glenn van Straalen kampte na twee Supersport-races vast met gemengde gevoelens. In de zaterdagrace kwam hij ten val toen hij na een rondje kopwerk de tweede plaats bezette. Van Straalen stapte weer op als veertiende en werd na een knappe inhaalrace nog afgevlagd als zevende. In de tricky wedstrijd op zondag deed hij lang mee voorin om uiteindelijk als achste te finishen. In de tussenstand bezet hij de vierde plaats, 82 punten achter Ten Kate Yamaha-rijder Dominique Aegerter die in Estoril in beide races de sterkste was.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-