+ Plus

WK Superbike Assen 2013

Met een eerste en een tweede plaats verzamelde Tom Sykes de meeste punten in Assen. Toch was de Kawasaki-rijder niet geheel tevreden. “Ik was zo dicht bij mijn eerste dubbel”, sprak hij nadat hij in de tweede race met 0,089e was geklopt door Eugene Laverty. Sylvain Guintoli behield de leiding in de titelstrijd, maar kende net als teammaat Laverty een dag met twee gezichten. Op zaterdag kon Marcel Duinker tevreden glimlachen. Zijn pupil Tom Sykes had net zijn tweede pole position van het jaar veroverd voor Assen-specialist Jonathan Rea en Eugene Laverty. “Vorig jaar hadden we achter vaak problemen die door een gebrek aan tractie en grip aan de voorkant werden veroorzaakt”, legde Sykes’ Nederlandse crewchief uit. “En als het één niet werkt, compenseer je dat door iets anders te doen. Daarom kregen we achter vaak in de problemen. De mensen van Showa (Kawasaki werkt als enige samen met de Japanse veringproducent, FW) hebben goed naar ons geluisterd en dit jaar is het en stuk beter.” Dat Sykes het goed voor elkaar had, bleek niet alleen op zaterdag. De Brit sleurde zijn Kawasaki op zondag naar een nieuw ronderecord en de eerste overwinning van 2013 – en Kawasaki’s eerste op Assen sinds Chris Walker in 2006 in de stromende regen verraste. Rea pakte even de kop, maar voor het eind van de eerste ronde heroverde Sykes de leiding. Aan de finish was het gat met de onderling vechtende Rea en WK-leider Guintoli bijna negen seconden. “We hadden een wat ‘slow start’ van het jaar, maar nu zijn we weer waar we willen zijn”, meende de oppermachtige Sykes. “Het pakket is geweldig en ik was zelf wat verrast dat het zo goed ging.” Rea onderstreepte zijn voorliefde voor Assen met zijn zesde podiumplaats op het thuiscircuit van het Ten Kate-team. Samen met Guintoli zette hij Laverty in de slotfase op achterstand. Ook in de tweede race nam Sykes meteen het initiatief, maar met een verbeterde set-up liet Laverty – puntloos in Aragon – de Kawasaki-coureur niet ontsnappen. Vier ronden voor het einde nam hij zelfs het commando over en wapende zich tegen de aanvallen van Sykes. Het kwam tot een close finish toen Sykes bij het uitkomen van de GT nog bijna langszij kwam. “Dit had ik niet verwacht”, lachte Laverty na zijn tweede seizoenszege. “We hadden wat dingen aangepast en ik had gehoopt op een podium. Maar de machine voelde totaal anders aan. Dit voelt goed na het rampzalige weekend op Aragon.” Sykes’ teamgenoot Loris Baz toonde zich de sterkste van een kwartet dat vocht om de laatste podiumplek. Rea en – op iets grotere achterstand – Chaz Davies en Guintoli volgden. Leon Haslam brak op vrijdag zijn scheen- en kuitbeen in een zonderlinge crash. Toen hij viel, probeerde de Ten Kate-coureur de machine van zich af te houden, maar stak zijn been in het achterwiel. Het brak als een lucifershoutje toen de Honda in het grind begon te stuiteren. Haslam werd op zaterdag met een privé-jet naar Engeland teruggevlogen waar hij werd geopereerd. Hij mist in ieder geval de race in Monza.

Lees meer over

Honda Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-