+ Plus

Werelderfgoed-toer (6) – Amsterdamse grachtengordel

Hoe klein Nederland ook mag zijn, we zijn wel met tien nationale monumenten vertegenwoordigd op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Tien MotoPlus-lezers kregen een midweek of weekend lang de beschikking over een nieuwe Kawasaki Versys 1000 NL Edtition om deze bijzondere plekken te bezoeken. In dit zesde deel van de serie brengt Ben van Rooij een bezoek aan onze nationale hoofdstad, waar onder meer de grachtengordel jaarlijks miljoenen toeristen trekt.

Als Almeerder kom ik vaak in Amsterdam en naast de motor, ben ik ook in het bezit van een sloep, ken Amsterdam en omgeving dan ook vanaf het water. Nog mooier wordt het als je het één met het ander kunt combineren. Een uitgelezen kans om een mooie route te rijden over heel veel slingerweggetjes langs de wateren rondom en natuurlijk door het hartje van Amsterdam.
De route begint langs de Gaasperdammerweg bij het Tulip Riverside hotel, vanaf daar gaat het direct langs de Gaasp naar Driemond. Net voor de vaste brug gaan we daar een heel smal weggetje in, de Gein Noord (voor half tien ’s morgens enkel open voor bestemmingsverkeer). Als je in het goede jaargetij komt ligt de Gein vol met prachtige Waterlelies. Eenmaal in Abcoude aangekomen gaan we een klein stukje door het dorp om daarna opnieuw een ongelofelijk mooi stukje sturen. Je passeert dan de eerste van vele ophaalbruggen in de route. Bij Ouderkerk aan de Amstel steken we de Provinciale weg over, waarbij de nodige verkeersdrempels de eerste tekenen van de naderende komst van Amsterdam vormen. Nog steeds langs de Amstel gaat het verder tot aan de Stadhouderskade, wat later passeren we het mooie Rijksmuseum en vanaf daar gaat het verder tot aan de Rozengracht. Nog een keer rechts en dan recht op ons doel af: de Grachtengordel. Daar gaat het een stukje over de Prinsengracht, het eerste stukje van het UNESCO werelderfgoed. Even verderop dient de Herengracht zich aan, hier is een gebied dat ze de ‘Negen Straatjes’ noemen. Misschien wel het mooiste stukje van de hele grachtengordel. Tijd daarom om de motor even aan de kant te zetten voor bijvoorbeeld een bezoekje aan een van de vele terrassen (bijv. Café Wheels) of leuke winkeltjes.
We vervolgen de route en zitten dan meteen op de Gouden Bocht van de Herengracht. Officieel is dat alleen het stukje tussen het Koningsplein en Vijzelstraat. Hier werden rond 1600 de mooiste en grootste huizen gebouwd, de echte stadspaleizen voor de rijkste Amsterdammers. Bij de Reguliersgracht gaan we aan de andere kant van de Herengracht terug langs het Anne Frank Huis om dan achter het Centraal Station van Amsterdam de drukte te ontvluchten. We hebben slechts een klein stukje van de Grachtengordel gezien, maar willen weer een stukje toeren.

Via de Schellingwouderbrug gaan we naar Durgerdam. Weer zo’n dorpje waar je eigenlijk even zou willen wandelen. Dat doen we niet, er wacht nog een mooi stukje stuurwerk voor ons. Alweer de connectie met het water, we rijden nu langs het IJmeer richting Marken, ooit een eiland in de Zuiderzee, nu een toeristisch dorp met karakteristieke huisjes. Vrijwel heel Marken is een beschermd stadsgezicht. De route gaat niet over Marken, dan moet je even van de route afwijken. Als je toch naar Marken gaat, bekijk dan ook het ‘Paard van Marken’, de lokale vuurtoren die als baken dient voor de scheepsvaart op het Markenmeer. Wij gaan verder naar Monnickendam, Volendam en Edam, waar ons tweede MotoPlusPunt is. Vanaf hier is er overigens ook een veerbootverbinding met Marken.
Marken hebben we echter al bezocht, verder dus. We rijden achter de dijk met uitzicht over de polders. Edam, ooit een handelsstadje aan de Zuiderzee, in 1230 echter kwam er een dam en vanaf toen moesten de schepen tol gaan betalen bij het overladen van de goederen. Zo kon Edam groot worden. Nu is het vooral bekend van de kaasmarkten die daar in juli en augustus op de woensdagen van 10.30 tot 12.30 uur gehouden worden. Wij zoeken weer een heerlijk terrasje, dat van L’Auberge Damhotel.
Weer op weg over de Purmerdijk en dus weer langs het water. Let hier wel even op, want je moet afslaan, omdat een deel van de dijk eenrichtingsverkeer is. Hier gaan we richting Kwadijk, maar slaan nog voor het dorp linksaf. Kwadijk is namelijk alleen open voor de mensen die er wonen. Geen probleem we rijden door Purmerend en volgen de Kanaaldijk richting Spijkerboor. Dit is geen verschrijving, maar een echt plaatsje op de kruising van de vaarwegen genaamd ‘Knollendammer Vaart’ en de ‘Vinkenhop’. Wij draaien het stuur richting Amsterdam en rijden redelijk vlot die kant op. Bij Knollendam, dat aan de Zaan ligt, even speciale aandacht voor de bijzondere verkeersdrempels. Hard rijden doe je er niet, maar deze drempels zijn een plezier om overheen te rijden. De brug over en verder naar Zaandam, waar het eindpunt van deze rit ligt: de befaamde Zaanse Schans. Er komen hier jaarlijks meer dan twee miljoen bezoekers, het kan er dus druk zijn. Van oorsprong was er op het gebied van de Zaanse Schans helemaal niets, totdat ze tussen 1961 en 1974 de houten huizen uit de omgeving met diepladers hier naar toe brachten. Nu is het een oer-Hollands stukje Nederland, een perfecte afsluiter van de toer dus!

Lees meer over

Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...