+ Plus

Warmdraaien MotoPlus 19-2010

De komende dagen is er heel veel motornieuws (plus kleding, accessoires en toebehoren) te zien in op de Intermot in Keulen. Nadat vorig jaar meerdere grote merken wegbleven op de internationale tentoonstellingen, merk je dat iedereen er nu van doordrongen is van het belang om je goed te presenteren. Hoe zwaar de tegenwind dus ook is, alle merken staan in Keulen en over een maand ook op de Eicma in Milaan.Het zit er wel dik in dat met name de Italiaanse merken natuurlijk wachten met het echte nieuws tot hun Milanese thuis-beurs. Dat er best veel Italiaans nieuws aan zit te komen, is wel duidelijk. Vorige week was ik op bezoek bij ons zusterblad Motorrad in Stuttgart en via hoofdredacteur Michael Pfeiffer zag ik daar de eerste foto’s van de nieuwe Ducati Diavel plus Aprilia Dorseduro 1200 en Tuareg 1200 (een pure Yamaha Super Ténéré tegenhanger). Onder embargo helaas, dus moeten we nog een paar weekjes wachten met publicatie. Het Piaggio-concern schijnt momenteel goede zaken te doen in het verre oosten en daardoor ontstaat er ook bij hun motormerken financiële ruimte voor nieuwe ontwikkelingen. Zo staat er bij Moto Guzzi al een geheel nieuw 1200 cc V-twin-blok op de testbank. Compleet met dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen èn valstroom-inlaten. Een superkort blok ook, omdat de versnellingsbak naast de krukas zit, zoals op de oude Honda CX500. Uiteraard heeft ook deze Guzzi een cardan. Hij komt naar verwachting pas in 2012 op de markt, maar lijkt het wachten nu al meer dan waard…Niet uit Italië en ook veel eerder bij de dealers is de nieuwe generatie Triumphs. In het volgende nummer kijken we terug op het succesverhaal van het twintig jaar geleden gereanimeerde Engelse merk. Op korte termijn komt er een Tiger 800 en een nieuwe Speed Triple en verder werkt men heel hard aan een totaal nieuw 1200-driecilinderblok, onder meer bedoeld voor een nieuwe dikke allroad.Bij al die ontwikkelingen is wel de vraag in hoeverre de motorfabrikanten zich laten leiden door het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. In de autowereld is dit – mede door subsidies en belastingvoordeel – heel erg hot en doen waarden van minstens 1 op 25 (4 liter per 100 km) het goed in folders en showrooms. Dat dit vaak theoretische waarden zijn, lijkt niemand te deren. Het neemt ook niet weg dat de motorwereld simpelweg niet kan achterblijven. Het is in mijn ogen belangrijk om juist nu als motorindustrie een slim signaal af te geven in de vorm van motoren waar iedereen op gezien wil worden, gekoppeld aan vernieuwende technieken en ultralage verbruiken. Om te tonen dat we als motorwereld geen oogkleppen op hebben en dat je met 3 of 4 liter benzine per 100 kilometer ook heerlijk kunt motorrijden. In electrobikes geloof ik trouwens niet, daarvoor moeten er eerst veel minder grote en veel lichtere accu’s ontwikkeld worden. De stoere, vlotte en gelukkig ook lekker zuinige middenklassers zoals die vanaf pagina 14 in deze MotoPlus staan, geven wel een goede richting aan.Met een duidelijk signaal kun je als motorindustrie criticasters en overheden wind uit de zeilen nemen. Een echt zuinige motor heeft ook kansen om als slim vervoersmiddel een plek te krijgen in het dagelijkse verkeer. Het is trouwens ook best lekker om na een dagje toeren je tank weer voor een tientje vol te kunnen gooien!Eric BulsinkHoofdredacteur MotoPlus

Boven:Tekening injectie uit motoplus 17-2008 pag68 (zit al in de map)Onder:electroscooterBijschrift:De motorwereld moet inhaken op de verbruiks- en CO2-hype met nieuwe technieken, zoals directe injectie (boven). Electrobikes hebben op dit moment nog geen kans van slagen.

Lees meer over

Ducati Honda Triumph Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...