+ Plus

Warmdraaien MotoPlus 17-2008

Motorrijden doen we – uitzonderingen daargelaten – toch allemaal voor onze hobby. En omdat een hobby best wat geld mag kosten, wilden we tot dusver ook eigenlijk helemaal niet weten wat de rijkosten van onze motoren precies waren. Je gooit de tank vol als het lampje gaat branden of de kraan op reserve moet. En verder haal je één keer heel diep adem wanneer je de machine weer ophaalt bij de dealer voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt, waarbij je op dat moment alleen maar denkt aan al die mooie ritten die je de komende tijd weer probleemloos kunt gaan maken.Tot voor enkele jaren ging het bij veel motorrijders zoals hierboven beschreven, maar de alsmaar stijgende benzineprijzen drukken ook ons nu wel met de neus op de feiten. Het onderwerp benzineverbruik wordt steeds meer een thema, zowel in het clubhuis van de motorclub als in de showroom van je dealer. En ook bij de motorindustrie lijkt het kwartje te zijn gevallen: brandstofbesparing is in enkele jaren tijd een hot-item geworden. Tot nu toe deed alleen BMW bij elk model vrijwillig opgave van de verbruikscijfers bij een constante snelheid van 90 en 120 km/uur. Verder verplichte Honda zich in de jaren negentig om over de periode van 1995 tot 2005 het brandstofverbruik van zijn tweewielers wereldwijd met 30 procent te reduceren. En dat was voor sommige zuinige modellen een hele opgave, maar voor menig sportieve Honda uit die tijd (denk maar eens aan de eerste CBR600F met injectie of een VTR1000) ook geen overbodige luxe.Voor alle fabrikanten betekende de huidige Euro3-norm het afscheid van de carburateur; alle nieuwe motoren zijn nu voorzien van benzine-injectie, dat langs elektronische weg beter te regelen en te manipuleren is. En daarmee lijkt ook de wedloop om de zuinigste motor te zijn begonnen, want het brandstofverbruik is de laatste jaren steeds belangrijker geworden bij de aankoopbeslissing, waar de motorrijder vroeger enkel door de knieën ging voor de pk’s en de topsnelheid. Naar verwachting zal deze trend stevig doorzetten.Daarnaast lijkt de motor – door de enorme filedruk – steeds meer ingezet voor het dagelijks vervoer en ook daarbij speelt het brandstofverbruik een grote rol. Dat zou dus wel eens de comeback kunnen betekenen van een handige en vlotte, maar ook superzuinige tweewieler. De motorfiets staat wat dat betreft op een kruispunt in haar bestaan: verder gaan op de huidige voet en enkel en alleen als hobbyvoertuig een behoefte vervullen? Of gaan we daadwerkelijk een rol spelen in het mobiliteitsvraagstuk en een bijdrage leveren aan de bereikbaarheid?Binnen het hele milieuvraagstuk heeft de motorfiets nog een heel heet ijzer in het vuur: een motorfiets blijkt als vervoermiddel maar weinig basisgrondstoffen te vragen en ook de energie die nodig is om hem te produceren valt in het niet bij de gevraagde energie bij de autoproductie. Daarmee lijkt de motor toch langzamerhand ontdekt te worden als volwaardige, slimme mobiliteitsoplossing. In een uitgebreid artikel gaan we vanaf pagina 64 diep in op deze materie en vergelijken we auto’s met motoren (inderdaad: appels met peren, maar uiteindelijk gaat het erom hoe ver je met een liter benzine komt en hoeveel schadelijk uitlaatgas je uitstoot). Interviews met vooraanstaande technici van Triumph en BMW leren ons dat verdere besparingen bijvoorbeeld uit downsizing en optimaliseren van inwendige wrijvingen gehaald moet worden.Via onze site www.motoplus.nl kun je een lijst met het gemeten benzineverbruik (bij gebruik op de secundaire weg en bij 130 constant) van maar liefst 200 moderne motoren bekijken. Doe er je voordeel mee!Eric BulsinkHoofdredacteur[BU Bild: Zeichnung Motorblok von seite 68 linksoben]De hoge benzineprijs maakt ook motorrijders bewuster van het verbruik. Voor de huidige verbrandingsmotor bestaat voorlopig echter geen reëel alternatief, dus zal het de komende jaren vooral draaien om de optimalisatie van de huidige techniek, zodat prestaties, rijplezier èn een laag benzineverbruik zich laten combineren.

Lees meer over

BMW Honda Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-