+ Plus

Warmdraaien MotoPlus 15-2010

Precies twee maand geleden sprak ik op deze plek mijn twijfels uit of we Valentino Rossi nog wel terug zouden zien in de MotoGP-races. De 31-jarige Rossi was immers net keihard gecrasht tijdens de GP in Mugello en brak daarbij zijn been. Wetende dat de concurrentie steeds taaier wordt, dat Rossi eigenlijk alles al gewonnen heeft wat er te winnen valt en dat hij tot de absolute grootverdieners in de sportwereld behoort, was die crash immers best een ‘stop-moment’.Maar het enthousiasme van Rossi voor de wegrace is hartverwarmend en zes weken na zijn open onderbeenbreuk sleepte hij met veel pijn een keurige vierde plaats in de wacht in de Duitse GP. En die race was de opmaat voor de start in Laguna Seca, want Rossi wilde de sfeervolle Amerikaanse GP niet missen en rtichtte dara zijn hele herstel op. Na een voorzichtig begin wist hij in Californië Dovizioso in de slotfase van het podium te rijden, om na afloop zijn kruk demonstratief in het publiek te gooien en op de derde tree van het erepodium te klauteren.Vanaf pagina 84 lees je alles over die Duitse en Amerikaanse GP. Toch is het niet Rossi’s genezing die de gemoederen bezig houdt, maar wel zijn mogelijke overstap naar Ducati. Nu Stoner Ducati verlaat om volgend jaar met een Honda te gaan rijden, is er een enorme geruchtenstroom op gang gekomen over een mogelijke overstap van Rossi naar de rode Ducati-brigade. Voor velen immers het absolute ‘dream-team’. Yamaha zal Rossi waarschijnlijk niet zonder slag of stoot laten gaan, maar heeft met de Jorge Lorenzo wel een waardig vervanger in huis. De wereldtitel kan Lorenzo dit jaar immers eigenlijk niet meer ontgaan.Zeker is er nog niets, maar steeds meer signalen duiden op Rossi’s overstap. Zo zal Rossi op 16 augustus, daags na de GP in Brno, niet testen met de 2011-Yamaha M1. Volgens Yamaha-manager Lin Jarvis rijden daar alleen de coureurs die volgend jaar ook zeker voor Yamaha uitkomen met het nieuwe prototype. En ook Rossi’s technische steun en toeverlaat Burgess liet al doorschemeren dat hij er niet zeker van is dat Rossi bij Yamaha blijft.Maar Chief Executive Officer van Ducati Motor Holding S.p.A, Gabriele del Torchio, gaf nog wel de duidelijkste aanwijzing in een interview met het Amerikaanse CycleWorld: “Dit seizoen verloopt niet goed en zal Ducati geen wereldtitels behalen. In het WK Superbike hebben we het lastig, de 1198 heeft zijn maximum bereikt en de reglementen helpen ons ook niet. Ik denk dat we daar nog een jaar geduld moeten hebben tot onze nieuwe 1200 klaar is. Maar ik kijk er naar uit om Valentino Rossi en Nicky Hayden volgend jaar samen te zien. Nicky is een geweldig persoon en een fantastische rijder, die dit jaar veel heeft bijgedragen aan het verbeteren van de Desmosedici. Volgend jaar zullen hij en Valentino het winnende potentieel uit deze motor gaan halen.”Het duurde nog geen dag voordat er vanuit Bologna een officieel persbericht werd rondgestuurd met betrekking tot Del Torchio’s uitspraken. Ducati benadrukte dat er weliswaar interesse is, maar nog geen overeenkomst met Valentino Rossi en met Nicky Hayden. De uitspraken van Gabriele Del Torchio zijn volgens Ducati niet goed geïnterpreteerd en moeten toegewezen worden aan de geruchten die de laatste tijd rondzwerven. Als er een overeenkomst is bereikt zal Ducati een officieel persbericht uitvaardigen.Wordt vervolgd dus, maar ga er maar van uit dat we volgend jaar heel veel rode shirtjes met nummer 46 achterop zullen zien…Eric BulsinkHoofdredacteur MotoPlus[bijschrift]Niet Rossi’s snelle rentree, maar zijn mogelijke overstap naar Ducati is momenteel het gesprek van de dag in de MotoGP. Zeker nadat Ducati-baas Gabriele del Torchio ook duidelijke uitspraken deed in die richting.

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-