+ Plus

Vergelijkingstest vier toercruisers

Hoe rijdt de opzichtige Amerikaanse Victory Vision Tour in vergelijking met de concurrentie? Een reis over het Zweedse eiland Gotland zorgde niet alleen voor een verrassend landschap, maar ook voor verrassende antwoorden….‘’Op Gotland heb je uitgelezen omstandigheden om de Victory Vision Tour onder optimale omstandigheden uit te proberen’’, schreven onze collega´s van Motorrad Zweden. En om te voorkomen dat de ´New Kid in Town´ zich daar eenzaam zou voelen, zou hij door een Harley-Davidson Ultra Classic Electra Glide, een Triumph Rocket III Touring en de nieuwe Kawasaki VN1700 Voyager vergezeld kunnen worden. Dat klonk aanlokkelijk. Drie weken later staat het vierkoppige testteam met fotograaf op het één na grootste eiland in de Oostzee, dat haar nam dankt aan de Germanenstam der Goten die vanaf dit eiland hun grote rijken hebben gesticht.Vertrekpunt voor onze tocht is de Hanzestad Visby in het noordwesten van Gotland. Een donkere roffel stijgt op wanneer de drie motoren zich een weg door de haven banen. De drie? Ja, het motorconcept en daardoor het geluid van de Victory, de Harley en de Kawasaki zijn van gelijke aard: de drie fabrikanten houden het op V-twins, zesversnellingsbakken en riemaandrijving. ´Aan de andere kant van de haven´ staat de Triumph met een driecilinder lijnmotor, in de lengte geplaatst, vijf versnellingen en cardanaandrijving. En terwijl het trio eerder gromt, stampt en buldert, zoemt, spint en snort de machtige Engelse driepitter. Maar niet alleen akoestisch valt de Rocket uit de toon, optisch doet hij dat ook. Want waar het V-trio op Marktplaats ook onder de rubriek ´rijdende woninginrichting´ aangeboden kan worden, komt de Triumph niet veel verder dan de rubriek. ´rollende tuinhuisjes´. Zo Spartaans uitgevoerd is hij in vergelijking met de rest. Hoog toerscherm, twee 36 liter zijkoffers, dat is het. Hoewel Triumph veel in het accessoireprogramma aanbiedt om de Rocket op te pimpen, kan hij niet tippen aan de exorbitante luxe als zadelverwarming, cuise control en volumineuze toerkuipen.Bij het thema koffers zijn we ongemerkt aan de kernvraag voorbij gegaan: ‘’Hoe zien de bagagemogelijkheden er eigenlijk uit?’’ Bij de Triumph dus bescheiden. Het pleit opbergruimte wordt onderling door Harley en Kawasaki beslecht. Beide hebben naast de twee obligate zijkoffers ook een topkoffer, waar zelfs twee integraalhelmen in passen. Die passen ook in de Victory topcase, maar daarvan vallen de zijkoffers weer vrij klein uit. De theoretische laadcapaciteit van de Vision Tour is echter sensationeel: de Victory heeft een laadvermogen van 256 kilo! Dat is vijftig kilo meer dan dat van de Harley. De beladingsmogelijkheid van de Kawasaki zorgt echter voor gefronste voorhoofden: 180 kilo mag er aan de rijklare Voyager worden toegevoegd en dat zetten twee normaal ´uitgedoste´ volwassen alleen al met gemak op de waag. Het is de laatste droge dag voor de weersomslag. Windvlagen vegen over het eiland, het kwik stokt bij 14 graden. Welke motor is de aangenaamste?Op het punt windbescherming zet de Kawasaki de maatstaf. Gigantische kuip, hoogste ruit, beste beenbescherming. Alleen in een auto ben je beter tegen het weer beschermd. Dan volgt de Victory met zijn elektrisch in hoogte verstelbare ruit. Een helder voordeel ten opzichte van de Voyager: bij regen wordt het zicht door de met regendruppels verzadigde ruit belemmerd. Vooral bij kleinere rijders en nog meer in het donker. Het nadeel van het Victory scherm: de rijder zit ver van het scherm verwijderd. Daardoor treden sterke turbulenties op. Daarmee kampt ook de Harley rijder. Afhankelijk van de lengte houdt het scherm op ooghoogte op en zit je tegen de rand van het scherm aan te kijken. Een welhaast onbevangen belevenis ervaar je op de Triumph. Daar zitten de benen van de rijder vol in de wind en achter het scherm wervelt het sterk. Terzijde: het scherm laat zich in een oogwenk verwijderen….Maar de wind op Gotland is constant je metgezel. Hij laat de bomen richting oosten buigen. De eindeloos lijkende wegen nodigen uit tot een gezapig tempo, zeker na kennis genomen te hebben van de polisvoorwaarden met betrekking tot te hard rijden. Als adelaars zweven we over het eiland, het landschap trekt in slow motion voorbij en brengt de belevenis van het motorrijden terug tot het rijden op de motor zelf.Ondanks de sterk op elkaar lijkende motorblokken van Harley, Victory en Kawasaki zijn er ook de nodige verschillen. Zo houden de Japanners zich bij waterkoeling, terwijl de Amerikanen zich nog beroepen op de ouderwetse koeling van de rijwind. Harley gebruikt als enige fabrikant uit het vergelijk twee kleppen per cilinder, die ook nog eens via onderliggende nokkenassen, stoterstangen, tuimelaars en hydraulische stoterbussen geopend worden. Uit de tijd? Kan zijn. Belangrijker dan de technische toepassingen is de beleving van de berijder. En daarin leidt de Harley. Met een straatlengte voorsprong. De 45° V-twin schittert met zijn boterzachte gasaanname en verslikt zich bijna nooit. Zelfs wanneer je bij 1.500 tpm in zijn lange zes door een dorp tuft en het gas daarna vol open trekt. Heb je wel eens voor een open brug voor een oude sleepboot staan wachten waarvan je de ontstekingsslagen op één hand kon tellen? De 1.585 cc tellende Harley koketteert met een vergelijkbaar karakter. Zijn roterende massa is gigantisch, het hameren van de machtige zuigers is constant aanwezig. Toch zijn de pulsaties tijdens het rijden zo goed gedempt, alsof het blok in een groot rubberblok hangt. Net zo onvergelijkbaar zijn de ´good vibrations´ bij stationair toerental.In deze discipline kan de concurrentie niet eens concurrentie genoemd worden. Dit blok brengt je in vervoering ondanks de (relatief) geringe cilinderinhoud. Niettegenstaande het absoluut hoge gewicht van 413 kilo en de geringe 82 paardenkrachten, bekruipt je nooit het gevoel ondergemotoriseerd onderweg te zijn. Dit in tegenstelling tot de Kawasaki en de Victory. Bij de VN1700 is dat aan de hand van de cijfers te verklaren: 73 pk en meer dan 400 kilo aan de haak zonder rijder en bepakking. Hmmm. Maar bij de Victory, die voor 94 pk en volgetankt 385 kilo opgegeven wordt, zou het minder aan kilo´s en het meer aan vermogen eigenlijk merkbaar moeten zijn. Helaas konden we op Gotland geen weegschaal en vermogensbank vinden om de fabrieksopgaven te controleren. Blijft over de rijbeleving. De motoren van de Vision en de Voyager schort het aan souplesse terwijl Harley het ondertoerig voortschrijden tot ware kunst heeft verheven. Zowel het 55° blok van Kawasaki als de 50° krachtbron van Victory hebben het onder de 2.000 omwentelingen wat moeilijk wanneer het gas geopend wordt. Weliswaar draait de 1.731 cc tellende Victory levendig, maar vanaf 3.000 tpm loopt het rauw en trilt het sterk. En de 1.700 cc krachtbron van Kawa lijkt wat gebukt te gaan onder het hoge gewicht, het stampen uit de machinekamer zou je ook als een schreeuw om hulp kunnen bestempelen…. À propos machinekamer: op geen enkele andere motor is deze uitdrukking beter van toepassing. Schakelen? Kloink, klak! Bij het wisselen van de tandwielen zie je in gedachten sterk bezwete krachtpatsers scheepsdiesel grote assen en raderen verschuiven. En kennelijk zit er nogal wat ruimte in het vooronder, want het carter werkt als een enorme resonantiekamer. Nietsvermoedende passanten schrikken zich een hoedje wanneer je voor het verkeerslicht de eerste versnelling intikt. Het heeft iets ´onderhoudends´. De Kawa motor voelt zich bij middelmatige toerentallen zo tussen de 3.000 en 4.000 op zijn best, werkt dan niet gestresst en kan het gevoel dan ook goed op zijn bemanning overdragen.En de Triumph? De Rocket bevindt zich in zijn eigen spectrum. 2,3 liter cilinderinhoud, 107 pk en vooral 209 Newtonmeter. Heeft jouw auto ook zoveel koppel? Kortom met deze Britse bolide kun je met stationair toerental bijna het hele eiland rond. En als het nodig is kan ‘ie onderweg ook nog een 40 tonner met pech meeslepen. De driecilinder heeft slechts twee onvolkomenheden: het gashendel gaat zwaar en dat ontneemt de rijder gevoelsmatig wat (reactie)kracht. En je bent voortdurend op zoek naar de overdrive. Omdat het toppunt van de vermogensbult al bij 2.000 toeren ligt, net boven het stationair toerental dus, is er eigenlijk geen enkele aanleiding het lage toerengebied te verlaten. We buigen af richting binnenland en volgen nu kleine straten, omzoomd met kleurrijke huizen, waarvan de bewoners kennelijk één grote gezamenlijke hobby hebben: grasmaaien. Voor rondhuppelende Elanden hoef je hier bang te zijn. Die zijn hier niet. De enige dieren die voor onverwachte remmanoeuvres zorgen zijn de Gotlandschapen. Een klein robuust ras dat ook op de vlag van het eiland staat.Bij die plotselinge ‘schaapremmingen’ heeft de Kawasaki de beste papieren. Het nieuw ontwikkelde gecombineerde remsysteem met ABS is één van de beste in zijn soort. Een krachtige voet op het pedaal is toereikend om de voortgangsdrift onmiddellijk een halt toe te roepen. Eveneens voldoende, maar niet zo zeker, remt de Triumph. De Engelsman ontbeert zowel ABS als combiremmen. Vooral een ABS was hier zeer welkom: voor- en achterrem schitteren door relatief bijterig toehappen. Een exact gevoel wanneer de blokkeergrens daar is ontbreekt. Dan is de remdosering op de Victory beter. De Amerikaan heeft eveneens een gecombineerd remsysteem, maar weer geen ABS. Ronduit teleurstellend is de remwerking van de Harley: het ABS regelt zeer grof. Het grijpt al in wanneer je alleen nog maar het rempedaal stevig in trapt. En het wordt nog erger wanneer je over een hobbel rijdt. Hetzelfde geldt voor de voorkant: trek je het hendel krachtig in, dan duikt de vork sterk in en gaat hij op de stuit. Nog een kleine oneffenheid erbij en het ABS laat ´de rem los´.Gevaarlijke situaties blijven op Gotland gelukkig uit. Lege tanks zorgen na 230 kilometer voor de eerste onderbreking voor deze opzichtige cruisers. Het waarschuwingslampje op de Triumph knippert dan al een tijdje. De benzineconsumptie ligt dicht bij elkaar. Met 6,2 liter op 100 km (1 : 16,1) verbrandt de Harley nog het minst. Kawasaki en Victory hebben 0,3 liter meer nodig (1 : 15,3), de Triumph een halve liter meer (1 : 14,9).De eenzaamheid zweeft met ons mee over de smalle bochtige straten in het midden van Gotland. Bedrukkend en bevrijdend tegelijk. Hier zouden de Coen broeders zo de opvolger van de klassieke film Fargo kunnen opnemen. Hoe handelbaar de kolossen zijn, kunnen we hier vaststellen.In theorie heeft nieuwkomer Victory de beste kansen. De Vision weegt het minst en heeft de meeste grondspeling. En inderdaad laat hij zich, wanneer hij eenmaal in beweging is, zich het best manoeuvreren. Alleen wordt het insturen door de zeer hoog om het balhoofd geplaatste 23 liter benzinetank wat bemoeilijkt. En bij het keren heb je zeer lange armen nodig. Daarnaast is de zitpositie zeer inactief, zit je erg ver naar achteren. Gevoelsmatige wielbasis: 10 meter. Van het staal van het wichelroede-achtige stuur zouden Japanse motorfabrikanten een compleet frame kunnen maken.Compleet anders trekt de Harley-Davidson zijn berijder dicht naar het stuur en laat hij zich zeer direct sturen. Veranderen van richting gaat verbazingwekkend makkelijk, ondanks de massa aan staal. De Triumph worstelt met zijn onderuitgezakte voorvork, zijn ultralange wielbasis en grote naloop. Wendbaar is anders. De Brit vraagt een krachtige hand bij het insturen. Rest nog de Kawasaki die weliswaar op geen enkele wijze zijn massatraagheid maskeren kan, maar uiteindelijk toch ook daar heen stuurt waar de bestuurder heen wil. Motorrijervaring is echter aanbevolen.Alles bij elkaar een geslaagde entree van de Victory. Op een paar onvolkomenheden bij de afwerking na (klapperen en rammelen onder het rijden) en ondanks de uitgesproken inactieve zitpositie, verrast de nieuweling in positieve zin. Vooral ook omdat er voor zowel kortbenigen als Danny DeVito en langbenigen als John Cleese als heel vanzelfsprekend plaats is. Blijft het afwachten of wij nuchtere Nederlanders het design kunnen waarderen.MOTOPLUS CONCLUSIE Kwestie van smaak: Kawasaki biedt de beste prijs/kwaliteitverhouding, maar ook veel verchroomd plastic. Harley-Davidson blijft zichzelf trouw, biedt een top blok, the good vibrations, het beste muziekgeluid en is het meest waardevast. De Triumph is in het land van de super cruisers verrassend basaal en sportief. En de Victory is opwindend, opvallend, pittig en gewaagd. Een echte verrijking op de markt.[BU’s][Seite 51, nur das Bild unten behalten]Een lang recht stuk, nauwelijks verkeer, vroeg in de ochtend en even een dot gas teveel…. De testers mochten hun weg pas vervolgen nadat ze diep in de buidel hadden getast.[Seite 52]VICTORY VISION TOURVision Premium Tour Comfort is de doopnaam. Bijna net zo lang als de motor zelf. Het interieur is van gedegen staal, aan de bediening van de cruise control, stereo en boordcomputer moet je wennen. De bestuurder zit extreem laag; dat geeft de duopassagier ruim zicht. Voor wie er van houdt: uitlaten met de charme van een MG[Seite 53]KAWASAKI VN1700 VOYAGER Prima voor elkaar: ruime zitgelegenheid, hoog zitcomfort en goed geluid. Jammer alleen van het vele verchroomde plastic. De Kawa biedt de beste duoplaats en windbescherming en schittert daarnaast met zijn goede remmen. Het instrumentarium is klassiek, de tellerplaten doen denken aan de sportwagens uit de jaren ´50 en ´60, een streling voor de ogen van de fans. [Seite 54 – 55, wenn wir kein platz haben mussen diese Bilder leider weggelassen werden]Niets omschrijft de plaats treffender dan de kreet: ´Fuel for the soul´. Thomas Kuten’s nederzetting op Fárö lijkt op een decor uit een tijd die meer dan vijftig jaar stil heeft gestaan. Zijn koddige nachtclub zou zomaar als één van de Zweedse wereldwonderen de geschiedenis in kunnen gaan. Meer info: www.kuten.se[Seite 56]TRIUMPH ROCKET III TOURINGOppermachtig, maar in het segment van de super cruisers een beetje Spartaans. Buiten het windscherm en de koffers biedt de Rocket weinig Touring en is daarmee de ´sportiefste´ motor van dit vergelijk. Zijn gigantische koppel van 209 Nm bij 2.000 tpm verleidt tot laagtoerig voortschrijden. Deze reusachtige driecilinder zou een overdrive heel goed kunnen gebruiken. [Seite 57]HARLEY-DAVIDSON ULTRA CLASSIC ELECTRA GLIDEBlack Beauty: the American way of comfort. Het zadel voor de bestuurder is ultra zacht, het geluid uit de Harman Kardon stereo super. Ook de schakelaars zijn goed te bedienen. Minder praktisch en alleen met drukknopen te sluiten zijn de beide zijvakjes ter hoogte van de knieën. Gerechtvaardigde vraag: ´Wat moet daar eigenlijk in?´[Seite 58]Stopover bij de ´rutebakker´ in Lärbro, die waarschijnlijk het allerlekkerste brood van Zweden bakt. Meer info: www.rutessenungsbageri.se[Seite 59, oben den Technische Daten v.l.n.r.]Achterlichten in V-vorm, als eerbetoon aan de firma. Als zoveel bij de Victory.Voorbeeldig met extra lichten in de topkoffer. Minpuntje: teveel verchroomd plastic.Brits understatement: de motor met de meeste cilinderinhoud heeft de sierlijkste achterkant.Veel chroom bij Harley, maar helaas nu al roest in de uitlaten. TECHNISCHE GEGEVENSVICTORY VISION TOURMOTOR lucht/olie gekoelde tweecilinder viertakt 50° V-motor, ketting-aangedreven enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, benzine-injectie Ø 45 mm, 368 watt dynamo, accu 12 V/18 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, tandriem.Boring x slag 101,0 x 108,0 mmCilinderinhoud 1.731 ccCompressie 9,4 : 1Max. vermogen 69,1 kW (94 pk) bij 4.500 tpmMax. koppel 148 Nm bij 3.250 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm met driezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 300 mm met dubbelzuiger remklauw, gecombineerd remsysteem. Aluminium gietwielen 3.00 x 18; 5.00 x 16Banden 130/70R18; 180/60R16MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.670 mm, balhoofdhoek 61,0°, naloop 137 mm, veerweg voor 130 mm, veerweg achter 120 mm, zithoogte 673 mm, rijklaar gewicht volgetankt 385 kg, max. belading 256 kg, tankinhoud 22,7 liter.Garantie n.b.Service-intervallen n.b.Kleuren zwart, rood, blauwPrijs €INFOKAWASAKI VN1700 VOYAGERMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 55° V-motor, twee balansassen, ketting-aangedreven enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 42 mm, 655 watt dynamo, accu 12 V/18 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, tandriem.Boring x slag 102,0 x 104,0 mmCilinderinhoud 1.700 ccCompressie 9,5 : 1Max. vermogen 54,0 kW (73 pk) bij 5.000 tpmMax. koppel 136 Nm bij 2.750 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, stalen swingarm met stereo schokbrekers, uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm met dubbelzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 300 mm met dubbelzuiger remklauw, gecombineerd remsysteem, ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 16; 4.50 x 16Banden 130/90-16; 170/70-16MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.665 mm, balhoofdhoek 60,0°, naloop 177 mm, veerweg voor 140 mm, veerweg achter 80 mm, zithoogte n.b., rijklaar gewicht volgetankt 406 kg, max. belading 180 kg, tankinhoud 20,0 liter. Garantie twee jaarService-intervallen elke 6.000 kmKleuren zilver/zwartPrijs NL € 19.998,- / B n.n.b. INFO NEDERLAND Kawasaki Motors Europe NV, tel. 023-567 05 00, www.kawasaki.nlINFO BELGIË Kawasaki Motors Europe NV, tel. 0248-17 820, www.kawasaki.be TRIUMPH ROCKET IIIMOTOR vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 54 mm, 492 watt dynamo, accu 12 V/18 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, cardan.Boring x slag 101,6 x 94,3 mmCilinderinhoud 2.294 ccCompressie 8,7 : 1Max.vermogen 79,0 kW (107 pk) bij 5.400 tpmMax. koppel 209 Nm bij 2.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen brugframe met motor als dragend deel, uoside-down voorvork Ø 43 mm, stalen swingarm met stereo schokbrekers, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 316 mm met dubbelzuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.50×16; 5.00x16Banden 150/80R16; 180/70R16MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.708 mm, balhoofdhoek 58,0°, naloop 185 mm, veerweg voor 120 mm, veerweg achter 105 mm, rijklaar gewicht volgetankt 400 kg, max. belading 215 kg, tankinhoud 22,3 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 16.000 kmKleuren blauw, zwartPrijs NL € 23.190,- / B € 19.690,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Triumph Motorcycles Benelux, tel. +31 (0)72-541 03 11, www.triumphmotorcycles.nl HARLEY-DAVIDSON ULTRA CLASSIC ELECTRA GLIDEMOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 45° V-motor, twee onderliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterstangen en tuimelaars, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 46 mm, 650 watt dynamo, accu 12 V/28 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, tandriem.Boring x slag 95,3 x 111,1 mm Cilinderinhoud 1.585 ccCompressie 9,2 : 1Max. vermogen 60,0 kW (82 pk) bij 5.200 tpmMax. koppel 129 Nm bij 3.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met stereo schokbrekers, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 300 mm met vierzuiger remklauw, ABS.Spaakwielen met aluminium velgen 3.00 x 17; 5.00 x 16Banden 130/80-17; 180/65-16 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.625 mm, balhoofdhoek 64,0°, naloop 173 mm, veerweg voor 117 mm, veerweg achter 76 mm, rijklaar gewicht volgetankt 413 kg, max. belading 204 kg, tankinhoud 22,7 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 8.000 kmKleuren zwart, verschillende two tone combinatiesPrijs NL € 29.895,- / B € 26.295,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Harley-Davidson Benelux, tel. +31 (0)71-581 37 37, www.harley-davidson.nl

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.