+ Plus

Vergelijkingstest Honda DN-01 – Suzuki Burgman 650 AZ

Zo veel overeenkomsten en toch zo verschillend. Beiden voorzien van een tweecilinderblok met automatische transmissie, die naar wens ook te manueel te bedienen is met een druk op de knop. Maar waar de Suzuki Burgman nog leunt op de scooter uit de jaren vijftig van de vorige eeuw, lijkt de Honda zo uit een sciencefiction-film te zijn weggereden.Bij de Suzuki Burgman 650 weet je meteen wat je kunt verwachten. Een motorscooter zoals een motorscooter hoort te zijn. Veel bescherming en veel bagageruimte en bergvakjes. En dat alles overgoten met een super-de-luxe sausje, want deze ‘650AZ Executive’ uitvoering is voorzien van vrijwel alle denkbare toeters en bellen; alleen een audiosysteem met geïntegreerde navigatie mis je nog. Nou ja missen, dat zou de immense knoppenwinkel op het stuur waarschijnlijk nog omvangrijker gemaakt hebben. Wat er dan allemaal precies op zit? Het begint met een ABS-remsysteem, daarvoor staat dus ook de A in de typeaanduiding. En de Z staat voor de ‘winteruitvoering’: handvatverwarming, zadelverwarming, blauwe koplampreflectoren en rode tellerverlichting. Maar dan zijn we er nog niet, want onder het Executive-label vallen – ten opzichte van de standaard Burgman 650 – de tot 56 liter vergrote bergruimte onder de buddy, een overdrive in de transmissie voor comfortabel cruisen, elektrisch inklapbare spiegels (makkelijk in de file en om hem je schuurtje binnen te rijden), een elektrisch verstelbare ruit, een extra beveiligd contactslot en een 12-volts-aansluiting. Kortom: op motorscootergebied is de hier geteste Burgman qua luxe en uitrustingsniveau het absolute summum.Wat dat betreft zijn we met de Honda DN-01 veel sneller klaar: die moet het echt hebben van zijn standaard gecombineerde remsysteem met ABS en van zijn modern uitgevoerde automatische transmissie (zie ook MotoPlus nr. 16). Verder zul je op deze spacey-Honda totaal geen luxe terugvinden. Zelfs geen bergvakje voor je telefoon of je portemonnee, laat staan een luxe verstelbare ruit, handvatverwarming of iets dergelijks. Aan het prijskaartje is die beperkte luxe trouwens niet merkbaar, want met zijn prijs van maar liefst 13.590 euro (in België 11.990 euro) is hij ongeveer 2.000 euro duurder dan de Burgman 650AZ Executive die voor 11.395 (10.530) euro bij de Suzuki-dealers staat. Die hoge prijs van de DN-01 moet je dus vooral willen betalen voor zijn technische achtergrond (lees: zijn mooie traploze hydraulische aandrijving) en zijn futuristische uiterlijk.Het is dus een soort motorscooter, maar dan zonder praktische kant. Tja, Honda weet zelf ook nog niet zo goed wat ze met de DN-01 aanmoeten. De techniek en specificaties komen weliswaar naadloos overeen met die van andere megascooters, maar ze hebben de DN-01 zelf ondergebracht in het Tour & Sporttour-segment, waar hij dus naast een VFR800, een Pan European, een Deauville en een GoldWing staat, maar of dat nu echt de hoek is waar deze DN thuishoort?Rijdend met de DN01 merk je dat hij drie dingen werkelijk subliem doet. Het eerste is remmen. Het is overduidelijk dat Honda op dit moment het voortouw heeft genomen in de motorwereld als het gaat om remmen waarvan de bediening volkomen hufterproof is, die soepel aangrijpen en toch enorm vertragen. Dankzij de slimme koppeling van voor- en achterrem èn ABS kun je op dit vlak bijna niets fout doen op de DN-01.Het tweede pluspunt is de automatische bak, die werkelijk boterzacht schakelt. Het is even wennen zo zonder koppelingshendel, maar dan blijkt dat Honda met deze hydraulische transmissie het schakelen tot een kunst heeft verheven. Is daar dan helemaal niets op aan te merken. Toch wel: in de normale stand voelt de DN-01 wel heel erg tam aan. Het rustige V-twin-blok (dat we ook kennen uit de Transalp en de Deauville) is toch al geen raket, maar in de ‘D’ van Drive lijkt het wel of er Bisonkit aan de banden zit; elke acceleratie verloopt taai. In de D-stand is de DN-01 ook geen partij voor de op papier 6 pk minder sterke Burgman, die door wat uitgekiendere schakelmomenten van de – op een variomatic gebaseerde – automatische versnellingsbak beduidend vlotter aanvoelt. Zet je de DN-01 in de sportstand, dan gaat het al een stuk beter en krijgt de DN zowaar wat peper in zijn reet. Hij maakt dan over de hele linie 600 toeren meer, trekt wat harder door en voelt net even wat leuker aan. Naast deze twee ‘automatic-standen’ kun je zowel op de Burgman als op de DN-01 ook nog zelf schakelen met een tuimelschakelaar links op het stuur. In beide gevallen zijn daar weer tal van veiligheden ingebouwd, zodat je bijvoorbeeld niet onder toeren kunt gaan rijden of je met een te hoog toerental de eerste versnelling inschakelt. In de handmatige bediening is de DN-01 juist het snelste, al leerde onze ervaring van twee weekjes scooteren dat het handmatige schakelen wel even leuk is, maar je in de praktijk toch vrij snel enkel en alleen in de automaatstand rondrijdt. Jammer is wel dat de DN-01 in alle standen in de allereerste meters wat moeizaam op gang komt. De centrifugaalkoppeling grijpt net te vroeg aan, waardoor de V-twin moeizaam op toeren komt. Je kunt dus niet lekker stevig wegrijden, maar moet even door die eerste taaie meters heen. Met een iets ander afstelling van die automatische koppeling (denk aan lichtere vlieggewichtjes die pas bij een hoger toerental naar buiten vliegen, zodat het motorblok eerst iets op toeren kan komen) zou de DN-01 veel levendiger worden.Het laatste en derde punt waar de DN-01 enorm mee scoort is met aandacht trekken. Alsof jezelf zo van Mars komt! Gezien het moderne uiterlijk valt de verdere uitrusting van DN-01 (afgezien dus van zijn mooie transmissie) ook wel een beetje tegen. Het dashboard is nog net digitaal, maar weer niet overdreven uitvoerig. En op zo een hypermoderne fiets – toch ook een soort proefballon voor Honda – verwacht je ook hoogwaardige gadgets als bijvoorbeeld automatisch uitschakelende richtingaanwijzers, elektrisch verstelbare vering, elektrische spiegels, elektrische ruit en een contactslot zonder sleutel. Maar helaas niets van dat alles, in feite is de DN-01 op veel gebieden een bijna saaie motor. Het gemis aan bergruimte – hoe klein ook – is daarbij een behoorlijke misser. OK, Honda heeft de DN-01 niet bedoeld als ‘motorscooter’, maar ook een ‘sporttoer-machine’ heeft anno 2008 bergvakjes en bagageruimte. Op dit vlak is Honda zijn doel voorbij geschoten. En zo komen we dus bij de Suzuki Burgman 650AZ Executive. Een hele mond vol, maar het is ook een hele forse scooter en 279 kilo zwaar met volle tank! Tja, dat gewicht verwacht je eerder bij een dikke toerbuffel dan bij een ‘handige’ motorscooter. Trouwens, ook de Honda is met 271 kilo ronduit zwaar!Waar laten ze al die kilo’s zou je bijna denken bij de Burgman, want als je de buddyseat opklapt, blijkt daar ook nog een bagagevak ter grote van een winkelkar onder te zitten! Bovendien is ook het dashboard nog uitgerust met drie bergvakken. Alleen dat al maakt hem ideaal voor grootstedelijk gebruik en woon-werk-verkeer. De Burgman moet het minder hebben van zijn uiterlijk, dat is natuurlijk verre van vernieuwend. Strikt genomen is er sinds de eerste Vespa’s in de vijftiger jaren niet zo gek veel veranderd op scootergebied. Maar waarom ook, het draait immers om de praktische bruikbaarheid, zodat mens en bagage comfortabel en vlot van A naar B worden gebracht.De zit op de Burgman is OK en de bescherming van de ruit is ook prima. Er is lekker veel beenruimte, maar aan de andere kant is het ook wel weer héél scooterachtig en zeer passief. Een beetje alsof je als passagier meerijdt op je eigen voertuig. Dan is de zit op de DN-01, ondanks het sterk achteroverhangende stuur en de treeplanken in het vooronder wat fijner. Of zou dat komen door het gevoel dat je op de DN-01 tenminste ‘iets’ tussen je benen hebt, zoals wij motorrijders dat graag hebben?Door de typische zit en de kleinere wielen voelt de Burgman wat minder stabiel aan dan de DN-01. Die rijdt door zijn grote wielen en geometrie een beetje als een relaxte cruiser. Ook in lange bochten houdt hij goed zijn lijn vast. De Burgman wiebelt altijd een beetje in de eerste meters en is ook op snelheid niet superstabiel. Hij reageert direct op elke minuscule stuurbeweging en de wegligging is niet zo rotsvast als we van een motorfiets gewend zijn; een gevolg van de gewichtsverdeling en kleine wielen. En de soepele Burgmanvering zorgt weliswaar voor veel comfort, maar op slecht wegdek kan enige deining amper onderdrukt worden. Dan is de DN-01 gewoon strakker. Dat geldt ook voor het remmen. Wellicht komt dat ook door de bediening van de Burgman-remmen met een remhendel links (voor en achterrem) en rechts (alleen voorrem). Dat voelt net niet zo vertrouwd aan als de Honda, waarbij de rembediening gewoon is zoals op elke motor, met een hand- en een voetrem.Motorisch doen ze opmerkelijk weinig voor elkaar onder en allebei hebben ze een top van dik 180 km/uur. Het verbruik lag bij beide machines tussen de 1 op 15 bij hard doorknallen tot bijna 1 op 20 bij rustig gebruik. Theoretisch ligt de actieradius daarmee dus tussen de 225 en 300 kilometer. Dat had gevoelsmatig wel iets meer mogen zijn, al zullen trouwens niet veel mensen de tanks van de Burgman en de DN-01 in één ruk leegrijden.Voor ons nuchtere Nederlanders lijkt de compleetheid, het comfort en de praktische kant van de Suzuki Burgman de doorslag te geven. Dat is gewoon de betere machine voor het dagelijkse gebruik, ook al kan hij qua uitstraling niet in de schaduw van de DN-01 staan. De Burgman-techniek is werkelijk tot in de puntjes geëvolueerd en het comfort staat op zeldzame hoogte. Maar ja, het is en blijft een scooter…De Honda DN-01 is een compleet ander verhaal. Sublieme techniek en een vooruitstrevend uiterlijk maken het nog niet de ultieme tweewieler voor de toekomst, daarvoor zijn de gebruiksmogelijkheden te beperkt. Vreemd dat Honda enerzijds zo’n bijzondere (en helaas ook bijzonder dure) machine maakt, zonder aandacht te besteden aan het praktische aspect. Maar petje af voor die transmissie: graag direct in de 2009-Deauville monteren zouden we zeggen! En zelfs de Transalp kan het er mooi mee doen. En dan meteen doorontwikkelen voor de GoldWing, de Pan European en de Shadow-serie; deze automatische transmissie heeft zeker toekomst. [Bild: 1523]TECHNISCHE GEGEVENS HONDA DN-01MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, benzine-injectie, automatische transmissie (hydraulisch), cardanaandrijving. Boring x slag 82,0 x 66,0 mmCilinderinhoud 680 ccCompressie 10,0 : 1Max. vermogen 45 kW (61 pk) bij 7.500 tpmMax. koppel 64 Nm bij 6.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, telescoopvoorvork, swingarm met monoschokdemper, gecombineerd remsysteem met dubbele schijfrem voor Ø 296 mm met driezuiger-remklauwen en 276 mm remschijf achter met dubbelzuiger remklauw, ABS.Bandenmaat 130/70ZR17; 190/50ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.605 mm, balhoofdhoek 28º, veerweg v/a 100/100 mm, zithoogte 690 mm, rijklaar gewicht volgetankt 271 kg, tankinhoud 15 liter. Garantie 2 jaarKleuren zwart en paarsPrijs NL € 13.590,- / B € 11.990,-INFO Honda Nederland BV, 020-707 00 00, www.honda.nlINFO BELGIË Honda Belgium NV, 053-72 51 11, www.honda.be[Bild Scooters-1525]TECHNISCHE GEGEVENS SUZUKI BURGMAN 650AZ EXECUTIVEMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor, dubbele bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder, benzine-injectie, automatische transmissie, riemaandrijving. Boring x slag 75,5 x 71,3 mmCilinderinhoud 638 ccCompressie n.o.Max. vermogen 40,5 kW (55 pk) bij 7.000 tpmMax. koppel 62 Nm bij 5.000 tpm RIJWIELGEDEELTE frame van ronde stalen buis, telescoopvoorvork, swingarm met monoschokdemper, dubbele schijfrem voor Ø 260 mm met dubbelzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 250 mm, dubbelzuiger remklauw, ABS.Bandenmaat 120/70R15; 160/60R14 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.595 mm, veerweg v/a 100/100 mm, zithoogte 740 mm, rijklaar gewicht volgetankt 279 kg, tankinhoud 15 liter. Garantie 2 jaarKleuren grijs, blauw en zwartPrijs NL € 11.395,- / B € 10.530,-INFO BV Nimag, tel. 0347-34 97 49, www.suzuki.nlINFO BELGIË Suzuki Belgium-2Wheels, tel. 03-450 04 11, www.suzuki.be[Bilder][Opener: Scooters-1375; mit Fliesstext und wenn es klappt Bild Scooters-1573 als Snapshot][2e Spread] [Action Linker Seite][Honda-1487][Action Rechter Seite][Suzuki-1493][Details Honda][Scooters-1543][Scooters-1539][Scooters-1537][Details Suzuki][Scooters-1559][Scooters-1549][Scooters-1557][Scooters-1553]

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-