+ Plus

Vergelijkingstest Harley-Davidson Dyna Street Rod – Yamaha XV1900 Midnight Star

Ze stralen nostalgie en de sfeer van techniek uit de industriële revolutie uit. Als overeenkomst hebben ze de grote cilinderinhoud van hun machtige V-twins.  Maar  dat is dan ook meteen de enige overeenkomst tussen de Amerikaanse chopper en de Japanse Cruiser!De aardige man uit de remise van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij kijkt nieuwsgierig en met glanzende ogen naar de twee zwart met chromen motorfietsen. Hij heeft het verder nog niet erg druk. Want de stoomtreinen op het traject Apeldoorn- Dieren staan op deze door de weekse dag nog allemaal dromerig voor zich uit te staren. De komst van de Harley-Davidson Dyna Street Bob en Yamaha’s XV 1900 Midnight Star is een prettige verrassing in het rustige leven van de vrijwillige spoorwegbeambte. “Te gek zoals die dingen klinken, je hoort net als bij de stoomlocomotieven elke zuigerslag”. Dat is een groot compliment aan de makers van deze machines. Die hebben er dan ook alles aan gedaan om het geluid en de authentieke uitstraling van deze moderne, maar nostalgische en toch zo verschillende motoren is essentie te vangen.
 
En dat is bij allebei vette V-twins op een heel eigen manier gedaan. Harley’s Twin Cam 96 heeft ondanks zijn 1.584 cc bijvoorbeeld geen balansassen en ligt op nullast stevig te schudden in het frame. Maar omdat het 76 pk sterke Big Block op rubber silent blocks in het dubbele, stalen wiegframe gemonteerd is kan dat geen kwaad. De Street Bob is als goedkoopste ‘grote’ Harley een verkoopsucces. Bovendien heeft hij de uitstraling van een klassieke chopper: een 17,8 liter grote druppelvormige tank, een slungelachtig smalle voorvork en een koplamp die nauwelijks groter dan een dessertbordje. Aan de voorkant zit er een anorexia-spatbordje boven het gespaakte, smalle 19 inch wiel. Aan de achterkant draait het dikke 17 inch wiel in de schaduw van een groot stalen spatbord. Een stevige solozit maakt het verhaal af, want ‘relaties maken het leven gecompliceerd’, aldus een Harley-Davidson-reclame. Sturen doe je op zo’n fiets natuurlijk met een ‘apehanger’. Zo’n hoog stuur waar je als berijder aan hangt als natte was aan de lijn. Meer zit er eigenlijk niet aan deze Straat Bob, het is een motor voor puristen.
 
Bij de Yamaha XV 1900 Midnight Star vind je een dergelijke ingetogenheid niet. De motor straalt juichend uit wat hij in huis heeft. En dat is veel: 1.854 cc, 91 pk en bergen koppel met een maximum van 153 Nm. Dat zou voldoende moeten zijn om het bijna 350 kilo wegende gevaarte met maar gematigde toerentalen in een indrukwekkende galop te brengen. De Yamaha is een reus op wielen. Vette rubbers onder breed welvende spatborden, een dikke tank, een stel fauteuils om op te zitten. Alles in de maat ‘XXL’. Hier mochten de designers helemaal los op gaan. Vanaf de vuurtoren-grote schijnwerper tot aan de metalen sierstrips op  de tank, de gestroomlijnde stuurstroppen, het instrumentarium, de knipperlichten en de uiteinden van de achtervork: alles lijkt door de rijwind gedreven vloeiend naar achteren af te lopen. De Yamaha heeft het tot in de details perfecte Cruiser rijwielgedeelte dat de grens tussen Kunst en Kitsch moeiteloos achter zich laat. De barokke snelheidsmeter met zijn toerenteller ter grote van een horlogeglas op het tankconsole heeft een bijzondere charme. Daar moet over nagedacht zijn: de Midnight Star staat voor alles wat de Amerikaanse mobiliteit in de dertiger jaren van de vorige eeuw had kunnen bieden!
 
Het op gang brengen van een stoomlocomotief is een hele klus. Voordat de ketel op druk is zijn de stokers al uren bezig.
Bij de Street Bob en de Midnight Star is er gelukkig al stoom na een simpele druk op de knop en dan beginnen de zuigers zonder sissen of blazen hun werk te doen. In plaats daarvan ontlokken ze hun ellenlange, deels bovenarmdikke side pipes een sonoor gerommel. Vooral de Harley klinkt vet en met een volle bastoon. Dat doe hij helemaal legaal. Want naar gelang de gasstand verandert een magneetklep het aanzuigvolume van het luchtfilterhuis en wordt er door een andere klep in het uitlaatsysteem voor een wat minder gedempte doorgang van de uitlaatgassen gekozen. Met een beetje beleid kun je met een Street Bob dus probleemloos op zondagochtend door Staphorst cruisen.
De Harley is trouwens helemaal niet zo’n ruwe gast als hij lijkt te zijn. De motor komt soepel op gang, hij schakelt zacht maar zeker en hij is eenmaal op gang een prettig dynamische reisgenoot, zonder ook maar een spoor van brute trillingen. Het is zelfs opmerkelijk dat de Big Twin, als hij op toeren komt steeds mooier gaat lopen en beter gaat schakelen. De V-twin reageert soepel op gascommando’s en het blok ontplooit zijn krachten over het hele toerenbereik met de soeplesse van een heel stevig elastiek. In de vierde- en vijfde versnelling is het grootste deel van het snelheidstraject te overbruggen; de zesdeversnelling met zijn extra lange overbrenging is ideaal voor snelweggebruik.
 
De Yamaha doet zijn werk met wat meer vermogen, maar met minder spektakel. Twee balansassen smoren alle trillingen in de kiem en laten het blok alleen maar ingehouden dreunen. De koppeling grijpt wat abrupt aan en al bij het in beweging komen levert de machtige twin al moeiteloos indrukwekkend veel koppel. Met nog een paar honderd toeren per minuut meer komt de zware Cruiser overtuigend op gang. Een colonne vrachtauto’s langs het Apeldoorns Kanaal wordt in een vloek en een zucht ingehaald; het is gewoon een kwestie van gas geven. De Yamaha heeft vijf versnellingen, maar toerend over de Veluwe heeft hij er daar maar twee van nodig: de vierde en de vijfde.
De berijder zit diep en ontspannen in zijn zitkuil. Met een fraai gebogen en erg breed stuur is hij de stuurman op zijn eigen cruise schip. Hij zit met zijn armen breed gespreid. Alsof hij de hele wereld wil omhelzen. Zijn voeten rusten comfortabel op de brede, gerubberde treeplanken. Kijk, zo wordt reizen een plezier. Bochten nemen doet de Midnight Star op een onverstoorbare manier. De vering is zacht en comfortabel. Dat de treeplanken daarbij in de bochten het asfalt strelen is nauwelijks te vermijden, want het stabiele rijwielgedeelte met zijn torsiestijve, aluminiumframe laat de Yamaha moeiteloos vlotter rijden dan waarvoor hij gedacht is. De krachtige dubbele schijven aan de voorkant en de goed doseerbare achterrem zorgen er verder nog voor dat de berijder zich zo veilig als op zijn moeders schoot.
 
Street Bob rijden is anders. Alleen de zithouding is uit ergonomisch oogpunt een uitdaging. Het hoge, sterk gebogen en in rubber gemonteerde stuur verhindert niet alleen het gevoelscontact met het voorwiel, ook de zithouding met de handen zowat op ooghoogte is op den duur vermoeiend. De positie van de voetrusten, dicht op het lichaam, voelt ook wat onnatuurlijk aan. Ze zouden verder naar voren moeten zitten. De meeste Street Bob-piloten lossen dat probleem overigens gewon op met een greep uit het ruime aanbod van meer naar voren geplaatste voetrusten uit Harley-Davidsons toeleveringspakket. Na die aanpassing is de zitpositie op de solozit ook beter. Maar hoe dan ook: veel comfortabeler wordt het er niet van. Op de Harley kies je er voor om derde klasse te reizen, zitten op een houten bankje. In het zadel van de Midnight Star reis je juist Pullman-klasse.
Ook het Amerikaanse rijwielgedeelte is lang niet zo overtuigend stabiel als dat van de Yamaha. Het maakt daarbij niet uit dat je met de Harley net zo makkelijk volgas met 190 over de Autobahn bij onze oosterburen blaast. Alleen het feit dat je dat dan met gespreide armen midden in een orkaan zit, zorgt ervoor dat dat eigenlijk geen optie is. Het verschil zit hem in het rijden op doorlopende secundaire wegen. Daar danst de voorvork zonder last te hebben van de zwaartekracht over slechte stukken asfalt terwijl de twee achterschokbrekers de klappen maar al te vaak ongedempt doorgeven. Bovendien gaat de Street Bob als er eens dapper doorgejast wordt wat sponzig en zoekerig door de bochten. De gedwongen beheerste rijstijl maskeert helaas ook de beperkingen van de enkele, lusteloze schijfrem aan de voorkant. Om de Street Bob in geval van nood op tijd tot stilstand te brengen is het nodig om de voorrem en de achterrem samen heel stevig aan het werk te zetten.
 
Maar als je het zo ver  laat komen, dan ben je deze machines al oneigenlijk aan het gebruiken. Haasten en jagen hoort niet bij deze machines. Daarom bleven we met de dikke V-twins  nog lang en ontspannen onze rondjes rijden op onze eigen Route 66 op de Veluwe. En pas ’s avonds kwamen we weer langs de stoomtreinremise van de VSM in Beekbergen. Daar stonden de oude stoomlocs keurig in het gelid, totdat ze weer dampend en sissend met hun enthousiaste passagiers op tijdreis konden gaan.
 
 
MOTOPLUS CONCLUSIE
De Midnight Star en de Street Bob. Allebei even nostalgisch, allebei even verschillend. De keuze is die tussen een ontspannen comfortabele reis of een dynamische, wat Spartaanse rit. De Yamaha laat je reizen. De Harley laat je rijden. Maar het rijplezier is er bij geen van de twee minder om. Het is maar net waar je voor kiest…
 

 

 
YAMAHA XV 1900 MIDNIGHT STAR
EASY GOING
Dikke wielen en een hoop indrukwekkend plaatwerk. Een massieve voorvork, een massale tank, een buddy als een tweepersoons sofa. Alles op deze Cruiser is uitgevoerd in maat ‘XXL’. Overvloedig, gewichtig en uitbundig. Met het uitnodigende stuur manoeuvreer je zo behoedzaam als de chauffeur van een met nitroglycerine geladen tankauto. Duidelijk dat zo’n slagschip midscheeps een motor met een indrukwekkende cilinderinhoud nodig heeft. Om het Cruisen als belevenis te ervaren.
 
 
HARLEY-DAVIDSON DYNA STREET BOB
THE WILD SIDE
Twee wielen met een vet motorblok ertussen. Dat is wat er nodig is om een chopper te maken. Zoveel mogelijk weglaten en je op de essentie concentreren. Dat is de kunst. Goed, er zijn genoeg mensen voor wie het stuur niet hoog genoeg en de voorvork niet lang genoeg kan zijn. Maar wat gekte en het ‘anders dan anderen’ zijn horen nu eenmaal net zo bij het chopper-rijden als opnieuw de laatste plaats voor Nederland bij het Euro Songfestival.

 

 
TECHNISCHE GEGEVENS
 
HARLEY-DAVIDSON DYNA STREET BOB
Motor: luchtgekoelde viertakt 45° V-twin, twee onderliggende, ketting aangedreven nokkenassen, twee kleppen per cilinder, hydraulische klepstoters, stoterstangen, tuimelaars, benzine-injectie Ø46 mm, ongeregelde katalysator, zesversnellingsbak, tandriem.
Boring x slaG            95,3 x 111,1 mm     
Cilinderinhoud          1.585 cc
Max. vermogen         56 kW (76 pk) bij 5.350 tpm
Max. koppel   123 Nm bij 3.125 tpm
 
Rijwielgedeelte: stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 49 mm, stalen achtervork, stereovering met verstelbare veervoorspanning, schijfrem voor Ø292 mm, vaste vierzuigerremklauw, schijfrem achter Ø292 mm, vaste vierzuiger remklauw.
Gespaakte wielen    2.15×19; 4.50 x 17
Bandenmaat 100/90×19; 160/70×17
 
Maten en gewichten: wielbasis 1.630 mm, balhoofdshoek 61°, naloop 119 mm, veerweg v/a 127/79 mm, zithoogte* 700 mm, gewicht volgetankt*  301 kg, max. laadvermogen* 191 kg, tankinhoud/reserve 17,8/3,4 liter.
Garantie                                2 jaar                                    
Service intervallen                elke 8.000 km          
Kleuren                                  zwart, blauw, grijs, rood, groen/zwart
Prijs                                       NL vanaf €15.795,- / B vanaf €13.896,-               

 
* MotoPlus metingen; Vermogensmeting: vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar 95/1 EG richtlijn, maximale afwijking +/- 5%
 

 
              
YAMAHA XV 1900 MIDNIGHT STAR
Motor: luchtgekoelde viertakt 48° V-twin, twee balansassen, twee onderliggende tandwiel aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, hydraulische klepstoters, stoterstangen, tuimelaars, benzine-injectie Ø 43 mm, geregelde katalysator, vijfversnellingsbak, tandriem.
Boring x slag             100,0 x 118,0 mm                                      
Cilinderinhoud          1.854 cc                   
Max. vermogen         66,4 kW (90 pk) bij 4.750 tpm                  
Max. koppel   155 Nm bij 2.500 tpm                     
 
Rijwielgedeelte: aluminium dubbel wiegframe, telscoopvoorvork Ø 46 mm, aluminium achtervork, monoschokbreker met hevelsysteem, dubbele schijfrem voor Ø 298 mm, vaste vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 320 mm, zwevende dubbelzuiger remklauw.
Aluminium gietwielen           4.00×18; 5.50×17
Bandenmaat 130/70R18; 190/60R17
 
Maten en gewichten: wielbasis 1.715 mm, balhoofdshoek 58,8°, naloop 152 mm, veerweg v/a 130/110 mm, zithoogte* 725 mm, gewicht volgetankt* 346 kg, max. laadvermogen* 204 kg, tankinhoud/reserve 16,0/3,0 liter.
Garantie                                2 jaar                                    
Service intervallen                elke 10.000 km        
Kleuren                                  zilver, zwart
Prijs                                       NL €16.999,- / B €14.690,-

 
* MotoPlus metingen; Vermogensmeting: vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar 95/1 EG richtlijn, maximale afwijking +/- 5%
 

 
[[bildunterschrifte]]
HARLEY-DAVIDSON DYNA STREET BOB
Vol, rijk van klank en hartverfrissend dansen de 76 pk uit 1.585 cc in een klassiek stalen buizenwiegframe. De Street Bob leeft!
 
YAMAHA XV 1900 MIDNIGHT STAR
Een beer van een blok in een reusachtig rijwielgedeelte. Met Yamaha’s Midnight Star ben je altijd verbijsterend ontspannen en verbazend indrukwekkend op pad.

 
[[das letzte Bild aus MRD 10 seite 41 kann weg.]]
 

 
MOTOPLUS METINGEN
 
HARLEY-DAVIDSON
 
Motorvermogen
kW
pk
Motortoerental x 1000 tpm
Koppel in Nm
 
55,5 kW (75 pk) bij 5.200 tpm
126 Nm bij 2.900 tpm
 
 
YAMAHA
 
Motorvermogen
kW
pk
Motortoerental x 1000 tpm
Koppel in Nm
 
66,6 kW (91 pk) bij 4.700 tpm
153 Nm bij 2.500 tpmPlaats hier uw tekst

Gerelateerde artikelen

Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...
Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-