+ Plus

Update duurtestpark

De BMW R1250GS maakt met grote stappen zijn kilometers op weg naar het einddoel van 100.000 kilometer. Recent kwam er weer 4.000 kilometer bij en is de boxer net terug van de 70.000-beurt, waarbij onder andere de defecte microfoon van de SOS-noodoproep (e-Call) werd vervangen. Een test om te kijken of het echt werkt, laten we graag aan ons voorbij gaan.

Lees dit hele artikel inclusief de foto’s in ons digimagazine

Wel merken een licht ‘konstantfahrruckeln’ bij ongeveer 2.000 toeren, een toerental dat je vaak draait als je meezwemt in stadsverkeer. Aan de andere kant van het snelheidsspectrum blijkt de windbescherming nog steeds top en is er sprake van een slechts lichte pendelneiging bij een volbeladen topkoffer. Tijdens een highspeed-etappe bij de oosterburen werd en passant nog even het verbruiksrecord verbroken met een gemiddeld verbruik van 1 op 10. Op secundaire wegen en bij een gematigder tempo neemt de GS met ongeveer de helft genoegen. Momenteel ligt er een set Continental Trail Attack 3’s onder de GS en die maken de Duitser tot een bochtenvreter van de bovenste plank, misschien is de BMW op de Conti’s zelf net wat wiebelig. Dit rubber is in ieder geval wel gevoelig voor langsrillen.

71.200 km
Modeljaar: 2019
Begin test: april 2019
Laatste bijdrage logboek: de 70.000-beurt, verder geen bijzonderheden
Op de planning: hopelijk nog wat zonnige toertjes voor de winter

Triumph Tiger 900 Rally Pro

Naast de GS heeft de Tiger zich snel tot lieveling van onze redactie-kilometervreters. De Rally Pro is de meest complete uitvoering en dan vooral op elektronisch gebied. Naast de gebruikelijke hulpjes (ABS, TC, etc.) kun je kiezen uit vier dashboard-designs, zes rijmodi en de aanvankelijk niet-actieve connectiviteit. Telefoon, navigatie en muziek zijn niets nieuws, maar de Rally Pro kan als extraatje ook nog een GoPro-camera bedienen. En, heel praktisch, de bandenspanning meten en weergeven. Maar dan moet de sensor wel werken natuurlijk. Deze is onder garantie vervangen.

13.800 km
Modeljaar: 2021
Begin test: februari 2021
Laatste bijdrage logboek: trillingen die rond 6.000 tpm voelbaar zijn, foutieve meldingen bandenspanningssensoren
Op de planning: wennen aan de vibraties of eerder opschakelen

BMW S1000RR
De dubbel-R is zonder twijfel een van de meest polariserende motorfietsen in ons duurtestpark. De (rijdynamische) mogelijkheden van dit 200 pk sterke superbike-kanon zijn in het normale verkeer, afgezien van bepaalde snelwegpassages, nauwelijks te benutten. Maakt niet uit, vinden sommigen. De nauwkeurige stuureigenschappen, de verfijnde en goed dempende veerelementen en de uitstekende remmen bewijzen ook bij legale snelheden hun nut. Maar voor anderen is het allemaal parels voor de zwijnen. Wat beide kampen echter verenigt, is de ergernis over klein ongemak dat deze superbike regelmatig overvalt. Recent was dat een van de spiegels, waarvan het geïntegreerde knipperlicht dienst weigerde en onder garantie vervangen werd.

24.500 km
Modeljaar: 2020
Begin test: januari 2020
Laatste bijdrage logboek: sinds de BMW weer op vier cilinders loopt, worden er weer veel woon/werk-kilometers gereden
Op de planning: de randjes van de band weer eens oppoetsen

Lees meer over

BMW R1250GS S1000RR

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-