+ Plus

TT-voorbeschouwing / GP Wegrace Donington, Engeland

Het zelfvertrouwen van Casey Stoner lijkt geen grenzen te kennen. “Ik was de snelste op racebanden en als het nat is, kan ik ook mee doen om de overwinning”, vertelde hij met een uitgestreken gezicht nadat hij als vijfde had getraind in Donington. En Stoner had gelijk. Een matige start weerhield hem niet van zijn vijfde zege in acht races. Het maakt hem zo maar tot de grote favoriet in Assen.
De ene overwinning van Casey Stoner maakt nog meer indruk dan de andere. In China raakte hij niet in paniek door de intimiderende remacties van Valentino Rossi en ook in Barcelona knakte hij niet onder de druk van een zevenvoudig wereldkampioen. Vooral de Catalaanse winst leek een definitieve doorbraak. Maar Stoner, eigenzinnig en tegendraads, ziet dergelijke constateringen toch heel anders. “De vijfde plaats in Jerez was veel belangrijker”, merkte hij in Donington droogjes op. Stoner heeft het ogenschijnlijk tot zijn levensdoel gemaakt om zo veel en vaak mogelijk het ongelijk van de sceptici te bewijzen. “Iedereen zei dat het op een circuit als Jerez met die vele bochten en korte rechte einden niet kon, maar het kon dus wel. Met een beetje meer mazzel had ik daar ook op het podium gestaan.”

Zijn zeer knappe overwinning in Donington bevestigde wat hij al lang wist – en de rest van de wereld nu ook. Casey Stoner, de crashking van 2006, is de grote favoriet voor de erfenis van Nicky Hayden. De 21-jarige Ducati-lieveling heeft het niet alleen aan zichzelf te danken. De progressie die bandenfabrikant Bridgestone heeft geboekt, is een doorslaggevende factor in het succes: op circuits waar de Japanners in het verleden moeite hadden, delen zij nu de lakens uit. En dat onder zowel droge als natte omstandigheden. Samen met Stoner mocht Le Mans-winnaar en Bridgestone-rijder Chris Vermeulen in het natte Donington als derde mee naar het podium. Zeven van de coureurs in de top 10 beschikten over het Japanse rubber; vorig jaar was John Hopkins op een achtste plaats nog de best geklasseerde Bridgestone-man. De pole en de daaropvolgende tweede plaats van Michelin-rijder Colin Edwards was niet meer dan een troostprijs.
 
Na de eerste ronde leek het er niet bepaald op dat de van plek vijf vertrokken Stoner naar de winst zou stormen. “Ik kwam goed weg, maar waarschijnlijk kwam ik op een witte lijn terecht en ze vlogen langs me heen”, haalde Stoner de film terug. “Ik raakte even in paniek, maar het kwam goed.” Hij passeerde Rossi in de vierde ronde toen die een foutje maakte en joeg op de opdrogende baan onverbiddelijk hard op Edwards. De ervaren Yamaha-man moest na tien ronden kopwerk wijken. “Toen het droog werd, wist ik niet of ik moest pushen of de natte plaatsen op moest zoeken om mijn banden te sparen”, vertelde Stoner. “Maar ik merkte dat de banden het volhielden.”
Uiteindelijk reed hij tweede man Edwards op ruim 11 seconden: zijn grootste winstmarge van het jaar. De vraag was onvermijdelijk, het antwoord voorspelbaar: of hij al voorzichtig aan de titel begon te denken? “Nee, ik bekijk het gewoon van race tot race.” En weer was er de – inmiddels overbodige – uithaal naar de criticasters. “Ik denk dat we vandaag bewezen hebben dat de Ducati meer is dan alleen een snelle motor.”
Op het moment dat hij bij het aanremmen van de hairpin zijn voorwiel voelde blokkeren en Stoner langszij zag stomen – draaide Colin Edwards wat voorzichtiger aan het gas. “Ik moest oppassen dat de achterband niet te veel spinde, maar het was ontzettend moeilijk.” De Michelin-slicks van zaterdag vormden echter wel degelijk de verklaring voor zijn wonderbaarlijke wederopstanding, gaf Edwards aan. “Ik heb na Le Mans met banden moeten rijden die voor Valentino werkten. Maar Mugello was een ramp en ook in Barcelona was het erg slecht. Tijdens de test in Barcelona kreeg ik banden waarvan ik zei ‘man, waar heb je die vandaan?’ Dat bleken dus de banden te zijn die ik ook in Le Mans had gebruikt…” Edwards’ scoorde drie jaar geleden in Donington zijn eerste MotoGP-podium en met de race op zijn geliefde Assen – derde in 2005 en wie herinnert zich niet de adembenemende finish van de TT van 2006? – in het vooruitzicht lijkt de Amerikaan meer te kunnen zijn dan een hulpje voor teammaat en titelkandidaat Rossi.
Chris Vermeulen naderde Edwards nog tot op minder dan vier seconden. Na niet minder dan drie crashes in het weekend toonde de Suzuki-coureur grote veerkracht. De van plek twaalf gestarte Vermeulen kende in het begin van de race nog een heikel moment. “Ik werd ingehaald door Casey en die verontschuldigde zich meteen, want hij dacht dat hij mij van de baan geduwd had. Dat was niet zo. Ik zag gewoon even niks door een beslagen vizier. Later werd dat beter, omdat ik af en toe het vizier op een kiertje zette.” Vier ronden voor het einde remde hij zich ogenschijnlijk kinderlijk eenvoudig voorbij derde man Rossi. Het was voor Vermeulen zijn tweede podium van het jaar en bovendien klom hij naar de vierde plaats in het WK, vóór teamgenoot Hopkins. De Amerikaan had tot en met de tiende uitzicht op een podiumplaats; toen kwam Rossi langszij.
 
Valentino Rossi kwam voor de derde keer dit seizoen niet op het podium. En voor de derde keer gaf de Italiaan de banden de schuld. “Ik had aan het eind geen band meer over”, verklaarde Rossi. “Het was alsof ik met een lekke band rondreed. Zo erg heb ik het nog nooit gezien. Colin had een andere setting gekozen en kon het tempo wel volhouden. Ik niet. In het begin maakte ik ook een foutje (Rossi kwam bijna naast de baan terecht en zag de net door hem ingehaalde Hopkins weer tijdelijk voorbij komen, FW), omdat ik geen goed gevoel had. Ons probleem is dat de banden gewoon beter moeten worden. De Bridgestones zijn overal en altijd goed. Vorig jaar hadden ze vaak problemen, nu hebben wij die.”
Over Stoner was Rossi andermaal complimenteus. “Fantastisch wat hij vandaag liet zien. Het hele pakket klopt ook bij hem. Hij is mijn gevaarlijkste tegenstander. Ik sta nu 26 punten achter, maar daar maak ik me nu nog geen zorgen over. Wel over de problemen die wij hebben met de banden in de regen.”
Eén positief punt zag Rossi nog wel. Het betrof Dani Pedrosa. De winnaar van de Brits GP van 2006 startte furieus, maar zakte van de eerste plaats steeds verder terug door een te zachte achterband. “Als wij een probleem hebben, heeft Pedrosa een nog groter probleem”, schatte Rossi in. Pedrosa werd in de slipstream van Alex Barros en Randy de Puniet achtste. Hij behield de derde plaats in het WK, maar kijkt inmiddels tegen een achterstand van 59 punten aan. Toch is zijn positie nog altijd beter dan die van Nicky Hayden. De Assen-winnaar van vorig jaar maakte een herboren indruk in de regen én in de zon, maar zag zijn kans op zijn eerste 2007-podium al in de vijfde ronde eindigen in het grind. Hayden had toen de vijfde plaats in handen. De Honda-coureur reed de na een pitstop wedstrijd wel uit – als zeventiende, op vier ronden.
 
Hoe de Dutch TT ook afloopt, Casey Stoner zal Assen in ieder geval als WK-koploper verlaten. Vorig jaar finishte hij als vierde, drie jaar geleden parkeerde hij zijn 125 cc-KTM op het podium. Dat Ducati het sinds haar entree in de MotoGP weinig succes heeft gekend in Assen betekent dankzij de geweldige GP7 helemaal niets meer. Dat Marco Melandri (1998), Toni Elias (2001) en Dani Pedrosa (2002) er in hun 125 cc-jaren hun eerste GP wonnen, zegt ook weinig meer. Van het worstelende drietal heeft Pedrosa echter nog steeds de meeste kansen. Hij finishte er de afgelopen drie seizoenen telkens op het podium.
De weersomstandigheden zullen op het Drentse circuit weer een belangrijke rol spelen. In de regen zullen ook specialisten als Chris Vermeulen en Anthony West voor een klinkend resultaat kunnen zorgen. Op een droge baan zijn hun kansen kleiner. Datzelfde geldt voor de Assen-veteranen Loris Capirossi (in 1990 voor het eerst in Assen) en Alex Barros (in 1992 goed voor zijn eerste podiumplaats in de 500 cc). Toch lijken zij met een steeds maar winnende bandenfabrikant een goede rugdekking te hebben. “Ik denk dat Assen ons ligt”, verwacht ook Bridgestone-man Hiroshi Yamada. “Vorig jaar had John Hopkins er de pole en finishte Shinya Nakano er met de Kawasaki op de tweede plaats”, herinnert hij zich. “Met de nieuwe 16 inch achterband hebben wij hopelijk een voordeel door de extra ‘edge-grip’ en de tractie. Vooral de eerste lange doorlopende rechter is goed voor ons.”
Zo is er in ieder geval één persoon die – al is het uit praktische overwegingen – gecharmeerd is van het nieuwe Assen. Dani Pedrosa is kort. “Ik vind er niets meer aan”, zegt Pedrosa. Sinds de metamorfose van vorig jaar heeft het circuit veel sympathie verloren bij de rijders. Zelfs vijfvoudig winnaar Valentino Rossi denkt met weemoed terug aan de oude baan. “Ik heb het nieuwe Assen nog niet echt geproefd, omdat ik vorig jaar tijdens de trainingen ben gecrasht na drie, vier ronden. Omdat ik daarna eigenlijk maar één goede hand had, heb ik nooit op de limiet kunnen rijden. Als ik van start ga, ga ik altijd voor het podium. Beter is nog bij de eerste twee. Het beste is als nummer 1, haha!”
Het hardste oordeel komt van de man die dit jaar ook verbaal lijkt te willen scoren. Casey Stoner: “Ik vind Assen ‘crap’ (waardeloos). Echt! Het was een fantastisch circuit, maar het is nu een ‘pain in the ass’. Zonder de verkanting is het niet meer interessant. Ik ben in de mensen van Assen teleurgesteld. Maar ik ga er vanuit dat de Ducati het daar ook goed gaat doen. Iedereen vraagt daar maar naar: lange rechte einden of niet, we hebben al bewezen dat we op circuits met korte rechte stukken ook snel zijn. In Assen zal het niet anders zijn.”
 
 
Pitstop

Anthony West is tot het einde van het jaar de tweede coureur bij Kawasaki. De Australiër vervangt Olivier Jacque, die in Barcelona weer hard ten val kwam. De Fransman maakte het het Kawasaki-management makkelijk door zich zelf terug te trekken. Jacque acht zichzelf niet langer in staat om op het hoogste niveau te racen. Hij zal tot en met 2008 optreden als test- en ontwikkelingsrijder voor de fabriek. West testte de Kawasaki ZX-RR op maandag na de GP van Barcelona en evenaarde na 23 ronden de snelste tijd van Jacque. Kort daarop bood Competition Manager Michael Bartolemy hem een contract aan, nadat Sete Gibernau een aanbod had afgeslagen. De aanbieding bracht West in een moeilijk parket, omdat hij ook bij Yamaha een WK Supersport-contract had ondertekend om daar de geblesseerde Kevin Curtain te vervangen op de R6. In die hoedanigheid won West de afgelopen twee Supersport-races en finishte een maal als derde. Yamaha liet de bijna 26-jarige Aussie gaan nadat hij zelf een afkoopsom had betaald.
Kenny Roberts junior was niet aanwezig in Engeland. Minstens tot de Amerikaanse GP wordt de oud-500 cc-wereldkampioen vervangen door zijn jongere broer Kurtis. “Kenny vond de machine te langzaam en hij is te oud”, gaf vader Kenny senior als quasi-serieuze verklaring, met een kern van waarheid. De beslissing om Kenny te vervangen werd gezamenlijk genomen. Het is de bedoeling dat Kurtis de KR212V verder ontwikkeld, omdat zijn broer geen streep verder kwam en bovendien alle motivatie was kwijt geraakt. “Dat gebeurde al bij de eerste race in Qatar toen ze hem binnendoor en buitenom voorbij kwamen”, aldus teammanager Chuck Aksland. “Kenny was graag verder gegaan met de 990, maar die tijd is voorbij. Kurtis rijdt meer als op een 600 cc-machine en dat past beter bij deze motoren. Het is de bedoeling om Kenny in Laguna Seca op de machine met het nieuwe chassis te zetten, maar of dat werkelijk gaat gebeuren, is nog onzeker.” Of Kurtis het hele seizoen afmaakt, is volgens Aksland te vroeg om te zeggen. De kans bestaat dat beide broers in Laguna starten.
Honda heeft het Roberts Team steun voor 2008 toegezegd, maar andermaal wilde fabrikant maar een eenmansteam van materiaal voorzien. “We hebben een team met twee rijders nodig”, zegt Chuck Aksland echter. “Maar dat hangt ook weer van sponsoring af. Zoals het nu is, kunnen we het hoofd boven water houden, maar voor volgend jaar moet er meer binnen komen.” Aksland zou graag met een jonge rijder uit de 250 cc gaan werken. “Maar ik snap dat het niet echt makkelijk werkt als wij een topper een aanbieding moeten doen met deze resultaten.” Een overstap naar het WK Superbike zoals die eerder ter sprake kwam, schuift Aksland niet direct terzijde. “Maar ook daar zijn de sponsors niet zo talrijk. Ik denk echter wel dat wij met onze kennis en techniek daar wel eerder met de top mee kunnen doen.”
Daags na de GP in Barcelona testten de meeste MotoGP-coureurs. Voor de Bridgestone-klanten was het een mogelijkheid om de nieuwe 16 inch-achterband aan de tand te voelen. De ervaringen waren niet overwegend positief. “Voor mij is de 16 inch dit jaar geen optie”, aldus Suzuki-coureur John Hopkins. “Ik rijd te extreme hellingshoeken om voordelen uit een 16 inch te halen.” Ook teammaat Chris Vermeulen en Casey Stoner vonden het inzetten van de kleinere achterband te voorbarig. Stoner: “Ik wil eerst meer testen voordat ik er mee ga racen.” Randy de Puniet en Loris Capirossi zetten wel de stap. “Het is de toekomst”, vond Capirossi, die met droog weer voor de nieuwe band koos.
Colin Edwards gaf toe dat hij bij Michelin als proefkonijn heeft gediend bij de ontwikkeling van de 16 inch-achterband. De Amerikaan was de enige MotoGP-coureur die de kleinere band aan intensieve testen onderwierp. “Maar ik schat dat het nog vier tot zes maanden duurt voordat de band echt inzetbaar is”, schat hij in. “De nadelen zijn groter dan de voordelen. Voor mij is dit boek minimaal gesloten tot de testen na de GP van Brno.”
Loris Capirossi wil weten wat voor plannen Ducati met hem heeft. De Italiaanse veteraan schermt met een bieding van Kawasaki. Ducati Marlboro-teammanager Livio Suppo wil zich niet onder druk laten zetten. “Op dit moment voelt Loris zich niet happy met de motor”, zegt Suppo. “Pas als hij zich lekkerder voelt, is het tijd om over de toekomst te beslissen. We kunnen beter nog even wachten, ook als dat na Assen wordt.” “Ik heb na achttien seizoen niets meer te bewijzen, vind ik”, meende Capirossi. “Ik wil het gevoel hebben dat ik gewenst ben en niet omdat ik na vijf jaar tot de inventaris behoor. De situatie bij Ducati is nu anders, want Casey is erg snel. Maar ik weet in ieder geval dat ik zo niet wil stoppen.” Capirossi verwacht dat Ducati hem in Assen een aanbieding zal doen.
Nicky Hayden testte na de GP van Barcelona een gemodificeerd chassis waarmee Dani Pedrosa al tijdens de race mee reed. Hoewel de aanpassingen gering zijn, is het wel een stap voorwaarts, zegt Hayden. Meer waarde hecht hij echter aan het verminderen van de traction control. “Deze motoren hebben minder power dan de 990 en hebben dus minder traction control en elektronica nodig”, aldus Hayden. “Ik heb achter nu iets meer ‘feel’ en meer acceleratie. Hij glijdt iets meer, maar vergelijkbaar met een 990 is het niet. De hele machine is totaal anders dan de RCV waarmee ik vorig jaar reed en waarvan men zei dat het het prototype voor 2007 zou zijn.”
Kenny Roberts senior gaf in Donington aan niet blij te zijn met het besluit van Honda om de Brit Jonathan Rea geen toestemming te geven om op de tweede KR212V te stappen. “Wij hebben een Britse hoofdsponsor en wij dachten twee vliegen in één klap te slaan”, legde Roberts uit. “Maar om de één of andere reden wil iemand in Japan het niet. Bij Honda Britain en Honda Europe was men wel enthousiast. Voor ons als klein team is het van levensbelang dat we onze sponsors iets kunnen bieden. Dat wordt ons nu onthouden.” De opgegeven reden was dat de 20-jarige Rea zich moet concentreren op het Britse Superbike-kampioenschap. 
Het circuit van Donington bewees weer eens over een extreem glibberige asfaltlaag te beschikken. In totaal kwamen op de natte vrijdag 54 rijders (vier in de MotoGP, 22 in de 125 en 28 in 250), ten val, zes meer dan in 2006 over drie dagen. “Dit is het gevaarlijkste circuit waar ik ooit in de regen heb gereden”, oordeelde Casey Stoner. “Het moet door het toegenomen vliegverkeer komen, dat kan niet anders.” Rizla/Suzuki-teambaas Paul Denning bestreed dat. “Daar zijn metingen naar gedaan en die bewezen dat niet. Het is gewoon het asfalt dat superslecht is en geen grip geeft.” “Het is een ramp”, vond Valentino Rossi. “Misschien is nieuw asfalt op sommige plaatsen en een betere afwatering voor volgend jaar een oplossing. Het vliegveld sluiten wordt moeilijk…. Maar zoals het nu is, maak je snel fouten als je een beetje pusht.” Rossi was op vrijdag één van de slechts vier MotoGP-rijders die crashten. Hij ging op vrijdagavond in vergadering met Loris Capirossi, in Donington door de afwezigheid van Kenny Roberts de enige andere vertegenwoordiger van het Safety Committee.
Op verzoek van Kawasaki America zet het MotoGP-team een derde machine in tijdens de Amerikaanse GP in Laguna Seca. Roger Lee Hayden zal de machine bemannen. “Dat is eenmalig”, aldus Competition Manager Michael Bartolemy. “Ik sluit niet uit dat het in de toekomst vaker gaat gebeuren, maar dan mag het niet ten koste van het fabrieksteam gaan.”
Op donderdagmiddag liet het management van James Toseland weten dat de leider in het WK Superbike groot nieuws te melden had. Met een MotoGP-toekomst had het echter niets te maken. Toseland had verzekeringsnemer Bennets als sponsor binnen weten te halen voor de rest van het seizoen. Bennets treedt vanaf de race in Brands Hatch tot en met het hele 2008-seizoen ook op als sponsor van de WSB-serie. Toselands link met Bennets zou kunnen betekenen dat zijn MotoGP-plannen op een lager pitje gezet worden. Honda zou de Brit het liefst in het WK Superbike houden, terwijl ook het Ten Kate Team zich op dat kampioenschap lijkt te willen concentreren.
Riders for Health organiseert traditioneel daags voor aanvang van de trainingen in Donington een veiling. Dit jaar werd daar het recordbedrag van ruim 135.000 euro gescoord. Verschillende Rossi-items leverden bij elkaar ruim 28.500 euro op. Casey Stoner klom ook op het podium tijdens de veiling en werd door een gedeelte van het publiek onthaald op stevig boegeroep. “Ik had wel verwacht dat niet iedereen zou staan te juichen, maar dit had ik dan ook weer niet verwacht”, gaf Stoner toe. “Misschien vinden die mensen het niet leuk dat ik Rossi klop.”

 
 
 
 
125 CC: LOON NAAR WERKEN VOOR PASINI
 
Acht races lang moest Mattia Pasini er op wachten, maar in Donington zette hij eindelijk een pole – al weer zijn vijfde – om in een overwinning. In weer een zinderende race wist de Italiaan zich in de slotfase te ontworstelen aan de greep van een gretige groep jagers. “Als het nu weer niet goed gaat, ga ik volgend jaar horloges verkopen”, riep hij vooraf, refererend aan de poles die hem telkens een horloge opleverden. Die carrièremove kan hij voorlopig nog even uitsluiten. De Aprilia die hij na een vastloper in Barcelona bijna verrot had getrapt, werd na de finish liefdevol gestreeld.
Pasini klom van de achttiende naar de tiende plaats in het kampioenschap, maar een serieuze kandidaat voor de titel lijkt hij niet te zijn. De kaarten werden in Donington weer opnieuw geschud. Door technische problemen moest Gabor Talmacsi voortijdig richting de pits, daarmee de leiding in het WK overgevend aan zijn teammaat Hector Faubel. Die werd derde achter een andermaal sterk sturende Tomoyoshi Koyama.
Na acht races zijn er in de 125 cc-klasse al zeven verschillende winnaar gehuldigd – twee meer dan in het hele seizoen 2006. Het geeft de onvoorspelbaarheid van de klasse aan, iets wat ook in Assen zeer waarschijnlijk het geval zal zijn. Mika Kallio, de winnaar van vorig jaar, is verkast naar de kwartliters. Maar Talmacsi, de snelste in 2005, is andermaal een kanshebber. De lijst van potentiële TT-winnaars is dan ook lang. Naast de GP-winnaars Faubel, Talmacsi, Lukas Pesek (door technisch malheur kwam hij in Engeland niet in het stuk voor), Gadea (vorig jaar tweede), Koyama, Simone Corsi en Mattia Pasini kunnen ook Joan Olivé (vijf jaar geleden in Assen met een derde plaats voor het eerst op het podium), Bradley Smith en Rafael de Rosa gaan voor het ereschavot.
Joey Litjens scoorde in Donington na een tegenvallende training een 21e plaats. Het feit dat hij weer kon vechten met concurrenten moet hem een goed gevoel geven voor zijn thuisrace. Hugo van den Berg vocht lang met Litjens, maar kwam helaas ten val. De Aprilia-coureur finishte nog wel als 26e. In de TT waarin Litjens vorig jaar negentiende werd, crashte Van den Berg. Het is voor hem te hopen dat het droog blijft in Assen.
 
 
250 CC: DOVIZIOSO KOMT TERUG
 
In Donington werd gebroken met de dit jaar geldende traditie dat de polesitter ook de wedstrijd gaat winnen. Een typisch geval van jammer voor Alex de Angelis. Hij was tijdens de trainingen ijzersterk in de regen en op het droge en ook in de race was hij de dominante rijder. De Angelis maakte echter – zoals al vaker – het karwei niet af. In de één na laatste ronde crashte hij. Andrea Dovizioso profiteerde dankbaar en glibberde op het natte circuit naar zijn tweede seizoenszege. De Angelis pakte zijn beduimelde Aprilia nog weer op en mocht zich in de handen knijpen met een tweede plaats. Dat gaf al aan dat de verschillen in de totaal verregende race enorm waren: slechts zes rijders finishten in dezelfde ronde als Dovizioso. Hiroshi Aoyama hield landgenoot Yuki Takahashi achter zich in de strijd om de derde plaats. En Jorge Lorenzo? De trotse WK-leider startte als tweede en hield die plaats in de race ook lang vast. In de elfde ronde volgde hij het slechte voorbeeld van Alvaro Bautista, die twee ronden eerder was gevallen. Het was een dure fout van Lorenzo, die Dovizioso zag naderen tot elf punten. De Angelis staat op achttien punten achterstand.
Lorenzo lijkt echter wel degelijk de te kloppen man in Assen. Hij was er vorig jaar indrukwekkend met een pole, een snelste ronde en de overwinning. Nog meer indruk maakte echter misschien wel zijn 125 cc-zege in 2004, toen hij op de Derbi uit ogenschijnlijk geslagen positie terug kwam. De Angelis en Dovizioso streden in Assen vorig jaar om de tweede plaats, een gevecht dat werd gewonnen door de man uit San Marino. Het was voor beiden het eerste podiumbezoek in Assen. Dovizioso verkeert echter al het hele seizoen in een fantastische vorm, het is echter spijtig voor hem dat zijn Honda niet mee wil werken. De machine is duidelijk minder dan de Aprilia’s. Maar aangezien in Assen lange rechte stukken ontbreken, kan ‘Dovi’ het favoriet Lorenzo misschien moeilijk maken.
Alvaro Bautista toonde dit jaar al in Mugello dat hij in zijn ‘rookie-seizoen’ voor de winst kan gaan. Thomas Lüthi en Hector Barbera vielen in Donington beiden (Barbera niet minder dan drie maal), maar kunnen in Assen met de subtop mee. Maar wie wil gokken op de top drie zoals die ook in het WK is, lijkt in Assen goed te zitten.
 
 
 
[MotoPlus MotoGP-rapport Excel file]
 

 
 
[[ergebnisse]]
 
Uitslagen
GP Engeland, Donington Park
 
125 cc – 25 ronden = 100,575 km
1. Mattia Pasini (I), Aprilia – pole en snelste ronde
2. Tomoyoshi Koyama (J), KTM
3. Hector Faubel (E), Aprilia
4. Sergio Gadea (E), Aprilia
5. Joan Olive (E), Aprilia
6. Mike di Meglio (F), Honda
7. Bradley Smith (GB), Honda
8. Raffaele de Rosa (I), Aprilia
9. Pablo Nieto (E), Aprilia
10. Simone Corsi (I), Aprilia
11. Lorenzo Zanetti (I), Aprilia
12. Sandro Cortese (D), Aprilia
13. Randy Krummenacher (CH), KTM
14. Enrique Jerez (E), Honda
15. Andrea Iannone(I), Aprilia
21. Joey Litjens (NL), Honda
26. Hugo van den Berg (NL), Aprilia
 
WK-tussenstand
1. Hector Faubel 118
2. Gabor Talmacsi 115
3. Lukas Pesek 94
4. Sergio Gadea 92
5. Tomoyoshi Koyama 88
 
250 cc – 27 ronden = 108,621 km
1. Andrea Dovizioso (I), Honda
2. Alex De Angelis (RSM), Aprilia – pole en snelste ronde
3. Hiroshi Aoyama (J), KTM
4. Yuki Takahashi (J), Honda
5. Shuhei Aoyama (J), Honda
6. Mika Kallio (SF),KTM
7. Julian Simon (E), Honda
8. Ratthapark Wilairot (THA), Honda
9. Dan Linfoot (GB), Aprilia
10. Karel Abraham (CZ), Aprilia
11. Fabrizio Lai (I), Aprilia
12. Dirk Heidolf (D), Aprilia
13. Taro Sekiguchi (J), Aprilia
14. Alex Baldolini (I), Aprilia
15. Imre Toth (HON), Aprilia
 
WK-tussenstand
1. Jorge Lorenzo 153
2. Andrea Dovizioso 142
3. Alex de Angelis 135
4. Alvaro Bautista 100
5. Hector Barbera 71
 
MotoGP – 30 ronden = 120,690 km
1. Casey Stoner (AUS), Ducati
2. Colin Edwards (USA), Yamaha – pole
3. Chris Vermeulen (AUS), Suzuki
4. Valentino Rossi (I), Yamaha
5. John Hopkins (), Suzuki
6. Randy de Puniet (F), Kawasaki 5
7. Alex Barros (BRA), Ducati
8. Dani Pedrosa (E), Honda
9. Alex Hofmann (D), Ducati
10. Marco Melandri (I), Honda
11. Anthony West (AUS), Kawasaki
12. Toni Elias (E), Honda – snelste ronde
13. Kurtis Roberts (), KR212V
14. Shinya Nakano (J), Honda
15. Makoto Tamada (J), Yamaha
 
WK-tussenstand
1. Casey Stoner 165
2. Valentino Rossi 139
3. Dani Pedrosa 106
4. Chris Vermeulen 88
5. John Hopkins 83
 
Kijk voor de komplete uitslagen en standen op onze vernieuwde website www.motoplus.nl
 
 
Plaats hier uw tekst

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-