+ Plus

TT Assen 2013

De Yamaha-coureur met het nummer 46 was de winnaar, zijn teamgenoot met het nummer 99 was de held. Zo zag zelfs winnaar Valentino Rossi het. De Italiaan zorgde voor een groot feest op de Asser tribunes, bij zijn vele en luidruchtige fans en bij zijn team door eindelijk weer eens een MotoGP-race te winnen. Maar Jorge Lorenzo dwong respect af bij zijn tegenstanders met een vijfde plaats. Twee dagen eerder brak de Spanjaard zijn sleutelbeen. De Dutch TT van 2013 zal niet snel worden vergeten. Op de droge donderdagmorgen had Jorge Lorenzo met een serie indrukwekkende rondetijden duidelijk gemaakt dat hij de te kloppen rijder was in Assen, maar ’s middags vloog de wereldkampioen op de natte baan met 238 km/u bij Meeuwenmeer van zijn Yamaha. Niet lang daarna kwam het verwachte bericht dat Lorenzo zijn linker sleutelbeen had gebroken. Data van Alpinestars toonde aan dat de airbag in zijn pak 0,22 seconde nadat hij de controle over zijn M1 verloor in werking werd gezet. Minder dan 0,4 seconde later landde de onfortuinlijke coureur. Lorenzo vloog diezelfde dag nog terug naar Barcelona waar hij op zondag geopereerd zou worden. Die plannen veranderden: donderdagnacht om 2 uur kreeg Lorenzo een plaatje op zijn sleutelbeen. “Het was zijn eigen beslissing”, vertelde zijn teammanager Wilco Zeelenberg. “De breuk maakte een operatie noodzakelijk en die wilde hij dan maar zo snel mogelijk.” Op vrijdagochtend kwamen de eerste berichten dat Lorenzo ’s middags naar Assen terug zou keren. Yamaha-bronnen bestempelden de verhalen als grote onzin; enkele uren later kwam de fabriek met een officieel statement dat ‘Jorge Lorenzo onderweg is naar Assen om daar de rest van het weekend met zijn team door te brengen’. Snel daarna werd duidelijk: op zaterdagochtend 8.20 uur werd Lorenzo in het medisch centrum op het circuit gekeurd en gezond genoeg bevonden om te starten in de warm-up. Daarin reed hij elf ronden aaneen en was slechts 0,714 seconde langzamer dan de snelste man, zijn teamgenoot Valentino Rossi. Door het nieuwe kwalificatiesysteem, waarin de snelste tien rijders na de eerste drie vrije trainingen direct doorgaan naar de zogenoemde Q2 (aangevuld met nog eens twee rijders uit de Q1, waarin de nummers 11 tot en met 24 starten), wist Lorenzo – de snelste man in de droge eerste vrije training – zich in ieder geval verzekerd van de twaalfde startplaats Konden er vraagtekens geplaatst worden bij een coureur die met een gebroken sleutelbeen aan de start zou verschijnen? “Als er een plaatje op zit, is dat sleutelbeen stevig”, aldus Zeelenberg. “Hij moet alleen niet vallen. Maar dat zou hij over twee weken in Duitsland ook niet moeten doen.” Lorenzo’s concurrenten leken evenmin veel moeite te hebben. “Als hij de test doorstaat, is hij fit genoeg”, vond Cal Crutchlow. “Als hij start, is hij mijn held. Ik verwacht een groep van vijf man bij elkaar in de race, inclusief Jorge.” Door de bizarre voorgeschiedenis was de zevende race van het seizoen al bij voorbaat spraakmakend. Niet alleen Lorenzo crashte, ook Marc Marquez vloog er in de derde vrije training hard af, maar reed met een pijnlijke rug, een breukje in rechter pink en grote teen wel naar de tweede startplaats. Zijn teamgenoot Dani Pedrosa vloog in de kwalificatie van zijn Repsol/Honda en Cal Crutchlow pakte de eerste Britse pole in de MotoGP sinds 2002 (Jeremy McWilliams op Phillip Island met de Proton). Zelden zal hij hebben meegemaakt dat een teamgenoot de meeste aandacht trok, maar Valentino Rossi was wel de snelste in de warm-up. In de kwalificatie leek de negenvoudig wereldkampioen even op weg naar de pole, maar zijn vierde startplaats was nog altijd zijn beste startpositie sinds Valencia 2010. Toen zaterdagmiddag om 15.00 de MotoGP-race van start ging, was de spanning groot. Pedrosa stormde vanaf de tweede rij naar de kop en kreeg Marquez en Rossi achter zich aan. Polesitter Crutchlow verloor enkele posities en Lorenzo won in de eerste ronde af vijf plaatsen. Bij de vierde doorkomst juichte het publiek toen Rossi Marquez passeerde, terwijl Lorenzo Crutchlow het schaamrood had gebracht door de vierde plaats te pakken. Een ronde later veerde het 90.000-koppige publiek op toen Rossi de leiding overnam van Pedrosa en die niet meer afstond. WK-leider Pedrosa profiteerde door bandenproblemen nauwelijks van Lorenzo’s fysieke toestand, want de Honda-coureur zag ook nog Marquez en Crutchlow voorbijkomen. Die laatste had zich weer voorbij Lorenzo gewerkt en plaatste in de laatste ronde nog een aanval in op Marquez. Crutchlow raakte Marquez’ achterband en verloor tijd, maar finishte knap als derde. De Yamaha-fabrieksrijders oogstten echter voor het meeste respect. Voor het eerst sinds de GP van Maleisië 2010 (993 dagen eerder) won Valentino Rossi weer eens een GP. Bijna 17 jaar na zijn eerste WK-overwinning- de 125 cc-race in Brno op 18 augustus 1996 – won Rossi zijn 106e Grand Prix, zijn tachtigste in de MotoGP. “Ik wist niet zeker of ik het nog zou kunnen”, gaf een stralende Rossi toe. “Het is heel lang geleden. Bij Ducati waren het twee frustrerende jaren met slechte resultaten. Daarom ben ik Yamaha dankbaar voor deze tweede kans.” Rossi had al voor aanvang geweten dat de 83e Dutch TT zijn race moest worden. “Ik was blij met mijn tweede plaats in Qatar, maar ik was nog niet 100 procent. Tot de test in Aragon. Daar hebben we iets gevonden voor de voorkant waardoor ik me beter voel bij het ingaan van de bochten. Hier was ik in alle trainingen snel en na de warm-up we eens niets veranderd aan de motor. Voor het eerst sinds 2002 of 2003, denk ik! Maar ik wist dat het hier moest gebeuren, zeker nu Jorge niet fit was. Het was een perfecte race met een start achter de twee Honda’s. Ik kon voorbij Marc komen, maar Dani was iets lastiger.” Daarna schrok Rossi. “Ik zag op de schermen langs de baan Jorge dichterbij komen. Ik dacht ‘f**, als hij nu ook nog met een gebroken sleutelbeen voor me finisht…’. Maar toen ik 0,3 voorsprong had, wist ik dat het kon. We wisten het aan het begin van het seizoen niet zeker, maar we hebben nooit opgegeven.” Rossi’s achtste zege in Assen, zestien jaar na zijn eerste 125 cc-winst op het toen nog langere circuit, gaf een bijzonder gevoel, vond de 34-jarige Rossi. “Om hier te winnen, dat is speciaal. Ik won hier mijn 100e Grand Prix en Assen is ook nog een echt ouderwets circuit. Na Qatar riep iedereen dat ik terug was, na mijn zesde plaats in Austin werd ik afgeschreven. Ik reed vorig jaar net als nu. Maar dan finishte ik een halve minuut later! De Yamaha is heel goed, maar de concurrentie is erg sterk en het gaat harder dan vroeger.” Tweede man Marquez gaf toe dat na de zware crash op vrijdag de race op zaterdag verre van makkelijk was geweest. “Het tempo aan het begin lag hoger dan ik had verwacht”, aldus Marquez, die zeven punten inliep op Pedrosa. “Toen Valentino me voorbijkwam, probeerde ik mee te gaan, maar hij was te snel.” Zijn tweede plaats kwam in gevaar dankzij een indrukwekkende eindsprint van Crutchlow. “In de eerste bocht van de laatste ronde remde ik heel laat, maar ik voelde Cal. Ik dacht ‘zo, die is flink aan het pushen’. Meestal ben ik degene in die positie. Mijn schouder was het grote probleem in de race. Pas in de laatste vijf ronden kreeg ik last van mijn pink en arm. Maar ook zonder blessure was Valentino vandaag sneller.” Voor Cal Crutchlow was ook zijn derde podium van 2013 ’too little, too late’. “Dat ik na zeven wedstrijden drie podiums zou hebben, had ik niet verwacht”, vertelde Crutchlow. “Maar vandaag ben ik teleurgesteld dat ik niet heb gewonnen. We hadden na de warm-up een groot risico genomen met de settings omdat we door het weer van de afgelopen dagen weinig tijd hadden gehad voor een goede afstelling. Het was beter, maar ik kon mijn banden niet op temperatuur krijgen in het begin en ik had weer moeite om de machine met volle tank af te remmen. Met minder benzine ging het een stuk beter. Maar toen Jorge me voorbij kwam, dacht ik ‘dit is genant’.” De Brit toonde zich zeer onder de indruk van Lorenzo. “Eerlijk waar, ik dacht dat hij zou gaan winnen. Maar even later zag je toch ook dat hij het gevecht niet echt aan wilde gaan.” Zijn teambaas Hervé Poncharal vond dat een overwinning voor het grijpen had gelegen maar Crutchlow zou te veel respect hebben getoond voor Lorenzo. De Tech3-coureur beaamde dat hij voor de winst had willen gaan, maar extra clementie had Lorenzo niet van hem gekregen. “Ik wilde hem eerder voorbij, maar toen maakte ik een fout en ik verspeelde ook tijd toen ik Pedrosa de eerste keer wilde passeren. Zonder die fouten had ik misschien voor de winst kunnen gaan.” Voor de touché met Marquez had Crutchlow een verklaring. “Ik wilde hem laten merken wat Dani ziet als hij de race terug kijkt”, grijnsde Crutchlow. “Ik wilde hem niet eens aanvallen. Hij kreeg zijn geblesseerde hand niet van de rem en daardoor remde hij langer door.” Over vierde man Pedrosa had Crutchlow ook een uitgesproken mening. “Ik denk dat Dani in de slotfase zwak is, ook lichamelijk.” Over Lorenzo was hij vol lof. “Veel gezonde rijders zouden al blij zijn met een vijfde plaats. Heel knap.” Dat vond ook winnaar Rossi. “Ik heb gewonnen, maar hij is de echte held. Ongelooflijk wat hij hier heeft laten zien. Ik weet niet of ik dat zou hebben gekund: één dag na een operatie zo racen. ” Lorenzo zelf gaf na afloop toe gedacht te hebben dat zijn TT er op donderdagmiddag op zat. Ook na de medische check op zaterdagochtend overheerste nog de twijfel tijdens de eerste ronden in de warm-up. “Maar het ging steeds beter en mijn vertrouwen groeide ook”, liet Lorenzo weten. “Met nog wat meer plaatselijke verdoving werd het een ongelooflijke wedstrijd. Vooral de tweede helft van de race heb ik erg veel pijn gehad, maar ik heb niet opgegeven. De rechter helft van mijn lichaam is helemaal versleten, omdat ik behoorlijk pushte en ook de zwakte links moest compenseren. Maar in de laatste twee ronden zag ik dat Dani vierde reed en dat gaf me weer adem. Je weet nooit wat er was gebeurd als ik niet zou zijn gecrasht, maar onder deze omstandigheden was deze vijfde plaats verbazingwekkend en ik had nooit gedacht maar zo weinig te verliezen op Dani. Ik ben er trots op.” Lorenzo verdedigde zich tegen de sceptici dat zijn werkwijze vraagtekens op moest roepen. “Ik ben niet gek. Coureurs zijn niet gek. Wij weten precies wanneer we fit genoeg zijn of niet. Als ik niet in staat was geweest om het te proberen, zou ik het niet hebben geprobeerd. Ik ben geen held, ik ben maar een gewoon mens. Maar als je een doel hebt en er alles voor wilt doen, kun je het bereiken. Zo heb ik deze situatie ook benaderd.” In Duitsland verwacht Lorenzo nog niet volledig hersteld te zijn. “Ik weet ook dat Dani daar sterker is dan wie dan ook. Maar het jaar duurt nog lang en dit resultaat maakt me sterker dan ooit om er voor te vechten.” Moto3: IWEMA STELT TELEUR Of het kwam door de druk, de schouderduw in de eerste ronde of de harde wind, Jasper Iwema’s TT verliep zwaar teleurstellend. Iwema (53) trainde keurig als elfde – zijn een na beste kwalificatie ooit – maar zijn rol was al in de eerste ronde uitgespeeld toen hij opzij werd gezet en een aantal plaatsen verloor. De thuisrijder kwam niet in zijn ritme en reed een desastreuze wedstrijd. Vier ronden voor het einde kwam er een einde aan de lijdensweg toen Iwema, volledig verzeild geraakt in een niemandsland, ten val kwam. Bryan Schouten gaf tijdens zijn derde TT wel een goed visitekaartje af. De 18-jarige coureur reed met zijn FTR/Honda met Ten Kate-blok even in de punten, maar mocht ook met zijn negentiende plaats in een grote groep dik tevreden zijn. Thomas van Leeuwen was te gretig bij de start en kreeg een ‘ride through’. Later kwam Van Leeuwen binnen met een technisch probleem. Luis Salom won op meesterlijke wijze zijn vierde GP van het seizoen voor Maverick Viñales en Alex Rins. In de Ramshoek verraste de lijstaanvoerder zijn belangrijkste rivaal. Moto2: ESPARGARO KOMT TERUG Pol Espargaro lijkt definitief op de weg terug. In een pakkend rechtstreeks duel versloeg hij WK-leider Scott Redding (45) en pakte vijf puntjes terug op de Brit. De twee sterkste rijders in de Moto2-klasse reden gezamenlijk weg van de achtervolgende groep en wisselden verscheidene malen van positie. Bij het ingaan van de laatste ronde sloeg Espargaro (40) voor de Haarbocht zijn beslissende slag. Ruim drie seconden achter de leiders bekroonde Dominique Aegerter bekroonde een uitstekende wedstrijd met zijn tweede podiumplek uit zijn carrière. Mika Kallio, Esteve Rabat en Johan Zarco volgden in zijn slipstream. Pitstop • Op donderdag kwam het belangrijkste Nederlandse nieuws naar buiten voor de TT toen bekend werd gemaakt dat het circuit de overeenkomst met Dorna had verlengd tot en met 2021. Assen had al een overeenkomst met Dorna tot en met 2016, maar Stichting-voozitter Arjan Bos liet eerder al weten graag snel duidelijkheid te hebben over de nog verdere toekomst. Ook circuit-directeur Peter van Oosterbaan was zeer tevreden. “Dit geeft ons de kans om plannen op langere termijn te ontwikkelen”, aldus Oosterbaan. • Ook in Assen werd er weer volop gespeculeerd over Cal Crutchlows toekomst. Nu Suzuki besloten heeft om pas in 2015 terug te komen, lijken alleen bij Yamaha en Ducati opties open voor de nummer 4 in het WK. HRC’s Livio Suppo vertelde dat Honda ‘voor 99,9 % zeker voor het eind van de maand’ de optie op Stefan Bradl zal opnemen, ogenschijnlijk de enige mogelijkheid bij Honda. Lucio Cecchinello liet weten niet te hebben gesproken met Crutchlow. “Niet alleen het team, maar ook HRC heeft daar iets over te zeggen”, aldus de LCR-baas. Bovendien zal Alvaro Bautista zijn tweejarige contract met Gresini uitdienen, hoewel geruchten de kop opstaken dat hij plaats zou moeten maken voor Crutchlow. “Cal is een erg goede coureur, maar Alvaro heeft een deal om volgend jaar op een RCV te zitten en daar houden we ons aan”, vertelde Fausto Gresini. “Elk contract kan worden verbroken, maar dat vind ik niet professioneel en dat ben ik dus ook niet van plan.” • Fausto Gresini zou zijn FTR/Honda volgend jaar willen vervangen door de nieuwe Honda RCV-productieracer. Moto2-lijstaanvoerder Scott Redding staat hoog op Gresini’s wensenlijst. “We hebben elkaar in Barcelona gesproken en hij is de enige coureur met wie ik in gesprek ben voor de productieracer”, aldus Gresini. “Ik denk dat het voor Scott een goede machine zou zijn om te leren en zich te ontwikkelen in de MotoGP en daarna te laten zien dat hij klaar is voor een prototype.” • Plannen om het LCR Team uit te breiden tot twee rijders lijken te worden uitgesteld tot minimal 2015. Voor aanvang van het seizoen liet Cecchinello doorschemeren geïnteresseerd te zijn in de nieuwe productieracer. “We willen nog steeds twee rijders in ons team, maar het is niet erg realistisch om te denken dat zoiets volgend jaar al lukt. Eerst moeten het budget rond krijgen voor onze rijder op de prototype-racer voordat we denken aan de productie-racer.” Cecchinello wil bovendien zijn vizier richten op de Aziatische of Zuid-Amerikaanse rijdersmarkt. “Dat kan interessant zijn, maar ik betwijfel of rijders uit die landen op het goede niveau zitten.” Ook bij LCR werd Scott Redding als rijder voor een productie-RCV bij LCR. “Scott is een erg goede rijder, maar bij ons als privé-team draait het ook om sponsoring. Op dit moment lijken nieuwe markten wat dat betreft aantrekkelijker te zijn. • Een nieuw management en nieuwe eigenaars hebben tot nu toe weinig goeds gebracht bij Ducati. Andrea Dovizioso en Nicky Hayden kwamen in Assen niet verder dan een beschamende tiende en elfde plaats, waarbij zij onder meer geklopt werden door Aleix Espargaro, met een achtste plaats de beste CRT-rijder. Ducati-baas Bernhard Gobmeier gaf toe dat de progressie in 2013 vrijwel nihil is nu ook de zogenoemde ‘lab bike’ nauwelijks afwijkt van de GP13. “Aan het begin van het seizoen weet je nooit hoe je rivalen zich hebben ontwikkeld, maar inmiddels weten we dat de Honda erg goed is, dat ze twee ijzersterke coureurs hebben en dat Yamaha zich ook verbeterd heeft, met naast de twee fabriekscoureurs ook nog eens Cal Crutchlow”, aldus de Duitser. “We hebben het erg zwaar en hun machines zijn momenteel gewoon beter dan de onze. We gaan door met onze ontwikkeling en volgend jaar hebben we een compleet nieuwe machine.” Crutchlow gaf in Assen toe via zijn management een aanbieding te hebben gekregen van Ducati. • Of Nicky Hayden volgend jaar nog deel uitmaakt van het Ducati-fabrieksteam is onduidelijk. Ook in Assen werd Cal Crutchlow gelinkt aan het Italiaanse team. “Ik heb een clausule in mijn contract met Ducati en die kan de fabriek opnemen. Het is nog wat vroeg, maar ik wil volgend jaar ook in de MotoGP rijden.” De wereldkampioen van 2006 wordt ook in verband gebracht met Ducati’s Superbike-team, maar lijkt weinig te voelen voor die optie. “We gaan bekijken wat onze beste optie is in de MotoGP. En dan denk ik niet meteen aan de beste aanbieding, maar misschien wel de meest uitdagende. Ik heb veel geïnvesteerd in dit Ducati-project en ik wil niet nu opgeven.” Andrea Dovizioso heeft een contract voor 2014, maar lijkt aan motivatie te verliezen. Landgenoot Valentino Rossi kan zich daar iets bij voorstellen. “Toen ik bij Ducati kwam, reed ik in het begin een paar goede races”, aldus de TT-winnaar. “Maar als je dan race na race merkt dat er niet veel meer in zit dan een zevende plaats wordt het lastig om de motivatie vast te houden.” • Randy de Puniet heeft bij Suzuki aangegeven dat de fabriek er goed aan zou doen zoveel mogelijk wild card-optredens in te plannen voor 2014 voordat de fabrieks in 2015 terugkeert in de MotoGP. “Ik ben niet de baas bij Suzuki, maar ik heb uitgelegd dat je in een race zoveel meer leert dan tijdens een test. Daarom zou het goed zijn om volgend jaar wild cards in te schrijven.” Moto3 1. Luis Salom (E), KTM; 2. Maverick Viñales (E), KTM; 3. Alex Rins (E), KTM; 4. Miguel Oliveira (POR), Mahindra; 5. Alex Marquez (E), KTM; 6. Jonas Folger (D), Kalex KTM; 7. Jack Miller (AUS), FTR Honda; 8. Arthur Sissis (AUS), KTM; 9. Alexis Masbou (F), FTR Honda; 10. Niklas Ajo (SF), KTM; 11. Isaac Viñales (E), FTR Honda; 12. Efren Vazquez (E), Mahindra; 13. Niccolò Antonelli (I), FTR Honda; 14. Romano Fenati (I), FTR Honda; 15. Brad Binder (RSA), Suter Honda; 19. Bryan Schouten (NL), FTR Honda; DNF Jasper Iwema (NL), Kalex KTM; DNF Thomas van Leeuwen (NL), Bakker Honda. WK Tussenstand: 1. Luis Salom, 152 punten; 2. Maverick Viñales, 142; 3. Alex Rins, 117; 21. Jasper Iwema, 6. Moto2 1. Pol Espargaro (E), Kalex; 2. Scott Redding (GB), Kalex; 3. Dominique Aegerter (CH), Suter; 4. Mika Kallio (SF), Kalex; 5. Esteve Rabat (E), Kalex; 6. Johann Zarco (F), Suter; 7. Xavier Simeon (BEL), Kalex; 8. Thomas Lüthi (CH), Suter; 9. Jordi Torres (E), Suter; 10. Anthony West (AUS), Speed Up; 11. Julian Simon (E), Kalex; 12. Randy Krummenacher (CH), Suter; 13. Louis Rossi (F), Tech 3; 14. Marcel Schrotter (D), Kalex; 15. Sandro Cortese (D), Kalex. WK Tussenstand: 1. Scott Redding, 134 punten; 2. Pol Espargaro, 104; 3. Esteve Rabat, 86. MotoGP 1. Valentino Rossi (I), Yamaha; 2. Marc Marquez (E), Honda; 3. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 4. Dani Pedrosa (E), Honda; 5. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 6. Stefan Bradl (D), Honda; 7. Alvaro Bautista (E), Honda; 8. Aleix Espargaro (E), ART; 9. Bradley Smith (GB), Yamaha; 10. Andrea Dovizioso (I), Ducati; 11. Nicky Hayden (USA), Ducati; 12. Randy de Puniet (F), ART; 13. Andrea Iannone (I), Ducati; 14. Michele Pirro (I), Ducati; 15. Karel Abraham (CZ), ART. WK Tussenstand: 1. Dani Pedrosa, 136 punten; 2. Jorge Lorenzo, 127; 3. Marc Marquez, 113.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-