+ Plus

TopTest Aprilia RSV4

Zijn het de 33 wereldtitels of blazen ze echt te hoog van de toren? Maakt niet uit! Zeker is dat de Aprilia RSV4 met zijn verleidelijke design en eigenzinnige motorconcept van plan is de bestaande sportwereld de wind van voren te geven.Dat bescheidenheid niet bepaald tot de Italiaanse deugden behoort, wisten we ook al voor het aantreden van Silvio Berlusconi als president. Citaat uit de Aprilia persmap: ‘’De Aprilia´s RSV4 heeft slechts één doel: winnen. Op straat en circuit.’’ Aha! Dat is duidelijke taal. Of zij inderdaad zullen zegevieren is echter net zo’n onbeantwoorde vraag als dat Berlusconi de volgende presidentsverkiezingen gaat winnen.Voor het zover is, gelden bij MotoPlus de gebruikelijke beoordelingen. In een Toptest bijvoorbeeld. Of de uitverkiezing tot Motor van het Jaar, zonder metingen en puntentelling. Zelfs zonder dat er maar één persmuskiet op had gereden, of dat er ook maar één coureur mee geracet had, verkozen de lezers van MotoPlus de RSV4 Factory tot Motor van het Jaar 2009. Dat is wat je noemt een indrukwekkende entree. Een design met de finesses van de Italiaanse haute couture en een motorconcept dat zelfs de mondiale marktleider Honda graag in zijn modellenpakket heeft. Getailleerd van snit, waardoor de concurrenten degraderen tot hobbezakken. Wie Aprilia´s nieuwe ster aan de hemel aanschouwt, zal erdoor gefascineerd zijn. Of hij nou wil of niet. Maar toch is er een klein detail: de openbare weg is geen circuit, de oprijlaan geen pitstraat en onze Toptest is geen superbike wedstrijd.`Kleng!` De eerste versnelling zit erin. Wat tegenwoordig helaas heel normaal is: met een luide klak. En het wordt nog luider. Op het moment dat de tandwielen van de versnellingbak in elkaar grijpen, worden de mechanische geluiden van de onregelmatig grommende 65° V4 met op 180° verzette kruktappen oorverdovend en het geluid uit de uitlaat oorstrelend. Daar zal de buurt zelfs op een vroege zondagmorgen nog wel vrede mee hebben. Dat wordt anders wanneer de klep in de uitlaat, die de doorlaat klein houdt bij stilstand, zich opent bij het wegrijden: een luid beukende bas die bij het uitrijden van de straat het slechte geweten met zich mee neemt. De blondine in de cabrio bij het verkeerslicht is echter onder de indruk van de pompende roffels die opklinken tijdens de korte gasstootjes en dat doet het geweten weer sussen. En onze vrienden met de pet meten alleen bij stilstaande motor, nietwaar. Hoe de Aprilia door de geluidskeuring is gekomen, waar uitgebreid wordt gemeten bij verschillende snelheden, is net zo onverklaarbaar als de manier waarop Silvio Berlusconi zich keer op keer weer uit een pikant schandaal weet te redden. Betekent dat, dat de nieuwe V4 als een ongeleid projectiel tekeer gaat? Dat niet. Het gaat juist niet om de motorprestaties, het pure vermogen en een ongehoorde acceleratie. Nee, ondanks de ongegeneerd luide klanken van de 1000 cc V4, ondanks een topvermogen van 179 pk, ondanks variabele inlaatkelken, ride-by-wire en drie verschillende mappings voor regen, sport en circuit schuilt de ware aard van de RSV4 in het chassis. De zichzelf herhalende geschiedenis van een ongelooflijk rijwielgedeelte als het ware (zie ook techniekkader). ´Superkorte tank, extreem actieve zitpositie, voelt als een MotoGP-racer. Super!´, staat er in het notitieblok. Het verwoordt perfect de gevoelens van de redacteuren die al dan niet stiekem proef zaten en als kleine jongens aan het gashendel draaiden wanneer de RSV in de garage stond uit te hijgen.Voor degene die het geluk had met de RSV4 de weg op te mogen, werden dromen werkelijkheid. Hij ervoer een tot nu toe ongekende synthese van een in de superbike-klasse nimmer vertoonde handelbaarheid en een opvallende stabiliteit. Een eigenschap die ook in de deze tijd van indrukwekkende brugframes, dikke upside-down vorken en machtige achterbruggen zeker niet tot de standaard behoort. Hoe het voelt? Iedereen die ooit op een Aprilia RS250 heeft gereden weet het. In een bocht is er niet langer sprake van slechts één ideale lijn, maar heb je de keuze uit meerdere. Alles lijkt mogelijk. Insturen en extreem korte lijnen zijn kinderspel en gecombineerd met de glasheldere feedback van de achterkant word je keer op keer verleidt om zo vroeg mogelijk weer op het gas te gaan. Maar in dit geval gebeurt er in tegenstelling tot de RS250 wél wat! Want hoewel de nieuwe Aprilia vergeleken met de sterkste 1000´s in de onderste en midden regionen tussen de 5 en 10 pk moet inleveren – evenals ettelijke Newtonmeters – en bij het doortrekken tienden van seconden achter op raakt, is de V4 mans genoeg om rijder en motor knetterhard te katapulteren.In de bocht treft de RSV4 zijn vooraf uitgekozen doel met dezelfde precisie als de raket van een al dan niet aangeschafte Joint Strike Fighter. En om in hetzelfde jargon te blijven: wat daarna volgt, komt overeen met het gevoel afgeschoten te worden. Maar wacht even: de vergelijking houdt niet helemaal stand. Een raket kan geen bochtjes draaien of van richting veranderen. De Aprilia daarentegen is altijd, ook bij snelheden boven de 200 km/uur, in staat om bliksemsnel van richting te veranderen. Een eigenschap die het nemen van langgerekte, razendsnelle slingers tot een nieuwe belevenis maakt. Deze eigenschap is samen met de actieve zitpositie rechtstreeks uit de racerij afkomstig. Normaal gesproken is een straffe afstelling van het rijwielgedeelte een belangrijk bestanddeel van deze bochteneuforie, maar bij deze Varianta Italiana in het bijzonder. En inderdaad zouden rechtstreeks van de Japanners overgenomen transparante en heldere omgangsvormen bij de Aprilia niet gewerkt hebben. Aan de andere kant ontbreekt het de Aprilia dankzij de knetterharde Öhlins achterschokbreker en het keiharde zadel (in het bijzonder de zijkanten) aan elke vorm van comfort. En dat laatste is iets dat ook de huidige generatie superbike-rijders in de dagelijkse praktijk inmiddels wél weet te waarderen.De 43 mm Öhlins voorvork, daarentegen, heeft ondanks zijn straffe afstelling een verbazingwekkend breed repertoire van goede feedback, perfecte demping en genoeg reserves. Je vraagt je af hoeveel massaproductie er werkelijk in deze ´Factory´ zit. Het antwoord zal komen wanneer de later te verschijnen en beduidend gunstiger geprijsde standaard versie getest kan worden. Zonder Öhlins veerelementen, zonder instelbare Öhlins stuurdemper en zonder die lichte gesmede wielen. De handelbaarheid zal er met die zwaardere wielen zeker niet op vooruit gaan. De briljante Brembo Monobloc remklauwen voor zullen echter ook op de standaard versie zitten, evenals de boordcomputer met zijn rijke informatievoorziening, die aangenaam vanaf de linker stuurhelft is op te roepen. Zo ver, zo goed. Maar het is niet alleen maar lof wat de Aprilia oogst. Alhoewel de RSV4 op het Toptest-parcours alle tijden van de concurrenten verpulvert, is voor de dagelijkse praktijk toch nog wat fijn-tuning noodzakelijk. Zoals bij de afstelling van de injectie. Een zachtere gasaanname, vooral in de T(rack)-stand, staat zeker op het wensenlijstje. Evenals een directere en meer lineaire overbrenging van het ride-by-wire, omdat het huidige systeem de berijder het gevoel geeft dat er teveel speling in de gaskabel zit, wat harde lastwissels tot gevolg heeft. En een actievere anti-hop-koppeling. Bovendien zullen de heftige mechanische geluiden (vooral direct na de start) niet iedereen kunnen bekoren. Of het moeizame starten, de racetechnisch lange eerste versnelling of de kwakkelende vermogensontplooiing in het onderste toerengebied. Kortom: bij alle opwinding is er ook nog wat te doen. Maar samengevat mag de RSV4 met de borst vooruit het superbike strijdperk betreden.MOTOPLUS CONCLUSIEPetje af, het waagstuk is geslaagd. Om een compleet nieuwe, eigen ontwikkelde en overwegend overtuigende superbike te bouwen, is voor een kleine motorfietsfabrikant een riskante onderneming. Zoveel racegevoel heeft een motorfiets af-fabriek nog nooit gegeven, zelfs de R1 niet. Toch is de Aprilia RSV4 nog niet helemaal af. En voor de openbare weg zijn er betere superbikes. Uit Japan.[Kasten Seite 22]WEER DAT RIJWIELGEDEELTEDe geschiedenis herhaalt zich. De parallellen tussen de introductie van Aprilia´s eerste superbike, de RSV Mille in 1999, en de RSV4 van 2009 zijn nauwelijks te overzien. Zowel toen als nu stonden de hagelnieuwe motorblokken in de schijnwerpers (tien jaar geleden een 60° V2, nu een 65° V4). En weer blijkt, net als tien jaar eerder met de Mille, dat niet het blok de show steelt, maar het rijwielgedeelte de hoofdrolspeler is.Dat is weliswaar minder spectaculair, maar daarom nog niet minder spannend. Superlatieven kunnen niet geshowd worden. 179 pk is een respectabel vermogen, maar niet alles verpulverend. En ook de manier waarop de V4 zijn vermogen ontplooit, is geenszins overdonderend. Eigenlijk nogal onopvallend, typerend voor een V4. Nee, het spektakel speelt zich af op het Toptest-parcours, waar vermogen nauwelijks een rol speelt. Net als destijds de Mille, beschikt de RSV4 over een fantastische handelbaarheid bij een verbazingwekkende stabiliteit en stuurprecisie, waarmee hij de ene na de andere beste tijd laat noteren (zie ook kader op pagina 34).Hoe dat komt? 1.420 mm wielbasis, 65.5° balhoofdhoek, 105 mm naloop en 204 kg volgetankt gewicht zijn ook geen extreme waarden, eerder gemiddelden. Wij verdenken de Aprilia ingenieurs ervan dat ze weten waar het om gaat en dat ze bereidt zijn hun wetenschap compromisloos in een massaproduct toe te passen. En wat ook belangrijk is: zowel met de 60º V-twin als met de 65º V4 zijn smalle en compacte motorblokken mogelijk met een gunstig zwaartepunt, korte krukas en gecentraliseerde massa. Dat maakt het ook mogelijk compact te bouwen. Samen met de gunstige geometrie en de afstelling van de veercomponenten kunnen deze prestaties worden geleverd. Zo bezien is de zichzelf herhalende geschiedenis een indrukwekkende. Ook zonder topprestaties op de testbank.[BU] Tien jaar, twee mijlpalen: met de RSV Mille begon de superbike-carrière van Aprilia, met de RSV4 bereiken ze hun voorlopige hoogtepunt. De overeenkomst: een compact blok in een geweldig rijwielgedeelte.[Kasten Seite 23 oben]EN VERDER+ PLUSLichte koppeling, omdat Aprilia net als de Japanners is overgegaan op kabelbediening in plaats van hydraulica.Chique rempomp met geïntegreerd reservoir voor de achterrem.Prachtig spatbord van carbon en zijpanelen.Eindelijk kan de bediening van de richtingaanwijzer niet meer met die van de claxon worden verward. Balhoofdhoek (door excenters), scharnierpunt van de swingarm (door schroefspillen) en de inbouwhoogte van het blok (door losse inzetstukken) zijn verstelbaar. – MINWisselend stationair toerental bij warme motor.Het blok warmt het frame ter hoogte van de knieën behoorlijk op, vooral in stadsverkeer. De uitlaatbochten van de achterste cilinders verwarmen de linker voetsteun.De laarzen schuren tegen de aluminium swingarm.Bevestigingsmogelijkheden voor bagage aan het frame ontbreken. [SET UP Seite 24]VERINGINSTELLINGEN (secundaire weg)VOORVORKUitgaande demping 12 omwentelingenIngaande demping 12 omwentelingenVeervoorspanning 8 omwentelingenBandenspanning 2,3 barACHTERSCHOKBREKERUitgaande demping 20 omwentelingenIngaande demping 9 omwentelingenVeervoorspanning standaardBandenspanning 2,5 bar(In- en uitgaande demping gemeten vanuit gesloten positie, veervoorspanning vanuit ontspannen stand.)MOTOPLUS METINGENPrestatiesTopsnelheid km/uur* 295 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur s 3,20 – 140 km/uur s 4,80 – 200 km/uur s 7,8Doortrekken60 – 100 km/uur s 3,7100 – 140 km/uur s 3,6140 – 180 km/uur s 3,8SnelheidsmeterafwijkingAanwijzing 50/100 km/uur 49/98 km/uurToerentellerafwijkingRode gebied 14.000 tpmEffectief 13.600 tpmVerbruik tijdens de testBij 130 km/uur 1 : 14,7Secundaire weg 1 : 15,2Theoretische actieradius 258 kmSoort benzine euro-lvMaten en gewichtenLxBxH 2.050 x 750 x 1.130 mmZithoogte 845 mmStuurhoogte 850 mmDraaicirkel 6.760 mmRijklaar gewicht volgetankt 204 kgMax. belading 197 kgAslastverdeling 50/50 % [Leistungsdiagramm]VERMOGENSGRAFIEK¹[Rot]Aprilia RSV4 Factory, T/S mapping131,4 kW (179 pk) bij 12.800 tpm111 Nm bij 9.900 tpm[Blau]Aprilia RSV4 Factory, R mapping98,3 kW (134 pk) bij 11.400 tpm95 Nm bij 8.200 tpm[Text bei Diagramm]Omdat de verschillen tussen de Sport en Track modus alleen in de manier van aanspreken zitten, volstaat een gemeenschappelijke kromme. De regenmodus is duidelijk tammer. De vermogensontplooiing is homogeen, maar het blok van de RSV4 is geen recordverbeteraar. Het temperament komt er, mede door de lange eindoverbrenging (theoretische topsnelheid 308 km/uur), niet helemaal uit. VERSNELLINGSBAKDIAGRAM[Ubernehmen]RIJDYNAMIEK¹Handling-parcours I (snelle slalom)Rondetijd 19,1 sReferentie Suzuki GSX-R1000 19,4 sVmax bij meetpunt 120,4 km/uurReferentie Suzuki GSX-R1000 115 km/uurEen fenomeen! Hanteerbaar als de beste 600 slingert de RSV4 zich superstrak en met hoge snelheid om de pylonen, op weg naar een nieuwe record.Handling-parcours II (langzame slalom)Rondetijd 25,9 sReferentie KTM 1190 RC8 27,4 sVmax op meetpunt 58,5 km/uurReferentie KTM 1190 RC8 55,5 km/uurEn nog een record. Met 25,9 seconden vermorzelt de RSV4 de beste tijd tot nu toe van de KTM met 1,5 seconde! En dat ondanks het feit dat de Aprilia wat moeizaam vanuit onderuit optrekt en de elektronisch bediende gaskleppen met duidelijke vertraging op de commando’s van de rechterhand reageren. De fantastische prestaties bij het omgooien, de stabiliteit en de stuurprecisie bedekken die zwakke punten overduidelijk.Cirkelbaan (Ø 46 meter)Rondetijd 10,0 sReferentie Yamaha YZF-R1 10,1 sVmax op meetpunt 56,0 km/uurReferentie Yamaha YZF-R1 57,9 km/uurHet stabiele rijwielgedeelte en de plakkerige Pirelli Supercorsa SP2 banden laten extreme hellingshoeken toe met goede feedback. Geringe neiging tot oprichten bij remmen.VERTRAGINGSDIAGRAM[im Diagramm]De gemiddelde remvertraging van 9,4 m/s² komt overeen met een remweg van 41,0 meter vanaf 100 km/uur De Brembo Monobloc vierzuiger remklauwen laten zich zeer goed doseren. Het drukpunt blijft constant. Toch liggen de vertragingswaarden onder die van de meeste superbikes. Dat wordt veroorzaakt door voortdurend omhoog komend en dansend achterwiel, wat het lossen van de rem noodzakelijk maakt. Remmeting vanaf 100 km/uur restsnelheid 26,6 km/uurRemweg 41,0 mReferentie Suzuki GSX-R1000 38,3 m[Text bei Beurteilung]MOTOPLUS BEOORDELINGAANDRIJVINGHet klinkt gewaagd, maar de nieuwe 1000 cc V4 krachtbron presenteert zich in het sterke veld van concurrenten slechts middelmatig. Dat geldt dan voor de pure prestaties die onder de lange eindoverbrenging te lijden hebben. Het geldt echter ook voor de goede manieren, want het aanspreken en de lastwisselreacties halen de door de Japanners gezette standaard niet. De versnellingsbak is goed, het starten gaat moeizaam. Hier valt nog wat te verbeteren.RIJWIELGEDEELTEHet absolute hoogtepunt van de RSV4, ook al is dat niet zo goed zichtbaar in de alledaags georiënteerde puntenwaardering. En dat komt door de lage score bij duogebruik, waarvoor je het los meegeleverde duozadel plus voetsteunen kunt gebruiken. Sluit je dit punt (terecht) uit, evenals het veercomfort, dan scoort de Aprilia eigenlijk alleen maar topnoteringen. Niet verzwegen mag worden dat het comfort op den duur zelfs de meest fanatieke sportrijder ernstig kan opbreken. PRAKTIJKHier moet je niet al te veel naar kijken! Weinig punten voor de ergonomie voor de passagier en nul punten voor de bagagemogelijkheden. Sportfreaks vergeven het de Aprilia moeiteloos. Het slechte zicht in de spiegels kan na langere tijd het gemoed op de proef stellen, evenals de combinatie van 17 liter tankinhoud en stevige dorst. Wat de uitrusting betreft ontbreken bij een motor van deze prijs op zijn minst instelbare voetsteunen, zoals de concurrentie dat deels wel aanbiedt.VEILIGHEIDEigenlijk alles in orde. Klasse remmen, goede doseerbaarheid, nauwelijks neigingen tot oprichten, wat ook een verdienste is van de Pirelli Supercorsa SP2’s. Het thema ABS is in Italië geen thema….KOSTENDe RSV4 is tamelijk dorstig, de exacte inspectiekosten kan de importeur nog niet noemen, een 1000 cc superbike vreet traditiegetrouw banden. Op dit punt valt er voor de RSV4 weinig eer te behalen.RAPPORTCIJFER PRIJS-KWALITEITVERHOUDINGGelet op de aanschafprijs van € 22.900,- valt hier niet veel te verdienen voor de RSV4 Factory. Buiten dat krijg je voor dat bedrag wel een unieke en eigenzinnige motor.TECHNISCHE GEGEVENS APRILIA RSV4 FACTORYMOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt V-motor, ketting aangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 48 mm, 420 watt dynamo, accu 12 V/9 Ah, kabelbediende natte meerplaatskoppeling met anti-hop-functie, zesversnellingsbak, O-ring-ketting, secundaire overbrenging 40:16.Boring x slag 78,0 mm x 52,3 mmCilinderinhoud 999,6 ccCompressie 13,0 : 1Max. vermogen 132,4 kW (180 pk) bij 12.500 tpmMax. koppel 115 Nm bij 10.000 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe van gelaste, geperste en gietdelen, upside-down voorvork Ø 43 mm, veervoorspanning, ingaande demping en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning, ingaande demping en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger monoblock remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm met dubbelzuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 190/55ZR17Banden in test Pirelli Supercorsa SPMATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.420 mm, balhoofdhoek 65,5°, naloop 105 mm, veerweg voor 120 mm, veerweg achter 130 mm, zithoogte 845 mm, toelaatbaar totaalgewicht 401 kg, tankinhoud 17,0 liter. Garantie twee jaarService-intervallen elke 10.000 kmKleuren rood/zwartPrijs NL € 22.990,- / B € 19.990,- INFO NEDERLAND EN BELGIЁ Moto Tricolore BV, www.aprilia.nl of www.aprilia.be [BU’s][Seite 23 mitte oben]Klein geschapen. Lange rijders hebben moeite zich op de RSV4 op te vouwen.[Seite 24 v.l.n.r.]Overzichtelijk instrumentarium met veel informatie, maar ook veel lichtreflecties. Harde veer, voldoende demping. De stelschroeven van de uitgaande demping en de rijhoogte zijn slecht toegankelijk.De swingarmlagering laat zich in hoogte verstellen, de voetsteunen moeten hun positie behouden.Het beste: superieure Öhlins voorvork, fantastische Brembo stoppers en heerlijk veel carbon.[Seite 26 oben]Sensationele actie, weergaloze achterkant. Onder maximale hellingshoek is de RSV4 in zijn element.

Lees meer over

Aprilia Honda Suzuki Yamaha RSV4

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-