+ Plus

Tips & Tricks MP 9-2010

WHAT’S IN A NAME?Hoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze rubriek bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven. Mecchanica Verghera Agusta, oftewel: MV Agusta. Het in 1948 gecreëerde beeldmerk van de Italiaanse fabrikant bestaat uit een tandwiel, vleugels en een kroon als symbool voor techniek, vliegtuig en premium. De oorsprong van het logo gaat terug naar de tijd waarin MV uitsluitend producten voor de vliegtuigindustrie fabriceerde. Mecchanica betekent zoveel als mechanisch gefabriceerd. Verghera is een stadsdeel van Samarate in Varese, de vestigingsplaats van de fabriek. Agusta is de naam van de voormalige eigenaar, Graaf Domenico Agusta. Tegenwoordig is MV Agusta in handen van Harley-Davidson, maar de Italianen staan inmiddels wel in de Amerikaanse etalage oftewel: te koop. HET KLEDINGETIKETMotorkleding, we kunnen niet zonder. Maar wat dragen we nu eigenlijk? Tijd voor een alfabetische rondleiding over het rijkelijk met tropisch klinkende aanduidingen bedeelde kledingetiket. ScotchliteDoor 3M geproduceerd reflecterend materiaal van 35% katoen en 65% polyester. SCHOELLER Zwitserse textielfabrikant, die onder andere Keprotec en Dynotec fabriceert.SpandexElastisch weefsel van minstens 85% polyurethaan; mix van harde en zachte weefsels, waardoor bij een hoge vormvastheid een hoge elasticiteit wordt verkregen; slechts in beperkte mate slijtvast en daardoor vaak in combinatie met andere weefsels gebruikt. SYMPATEXConcurrent van Gore-Tex; porieloos membraan; bestaat uit 70% waterafstotend polyester en 30% polyether, waarvan de moleculen vocht op fysisch-chemische wijze naar buiten transporteren. TACTELVeredeld weefsel van nylonvezels, gemaakt van chemisch verweven, zeer korte draden; goed draagcomfort en klimaatregulerende werking; makkelijker te reinigen dan Cordura. [MRD 7/2010 s. 124 onderaan]GETEST: TCX X-SQUAREVLOTTE STAPPERSZo op het eerste gezicht lijken de halfhoge X-square schoenen van TCX een beetje op de schoenen die F1-coureurs gebruiken, maar ook op de motor kun je er prima mee voor de dag komen. De protectie is natuurlijk wel een stukje minder dan bij een echte motorlaars. De schoenen bleken bijzonder praktisch tijdens een enduro-trip door Thailand, want ze zitten net zo aangenaam als lichte wandelschoenen en dankzij de stabiele zool heb je veel grip op de voetsteunen. Bovendien kun je ze door het lichte gewicht en de vlotte looks ook nog goed gebruiken als vrijetijdsschoen. Kleine minpuntjes: de schoenen bouwen smal en zijn daardoor niet heel geschikt voor brede voeten. Daarnaast hebben de zolen weinig profiel en dat zorgt voor een gebrekkige grip op oneffen ondergrond. Goed daarentegen zijn de afwerking en de uitrusting: een mix van leer en synthetische materialen als bovenmateriaal, een met metaal versterkte zool, teen- en enkelprotectie, ademende voering en een uitneembaar voetbed. Slim: een klittenbandsluiting voorkomt dat de veters los raken of verstrikt kunnen raken in de voetsteunen of het schakel- en rempedaal. Al met al een fijne schoen en ideaal voor mensen die tijdens de vakantie een motor willen huren en met een minimum aan bagage reizen. En in die zin is het een beter alternatief dan een bergschoen die dit soort avonturiers dan vaak op de motor draagt. De X-Square biedt wezenlijk meer protectie, terwijl ze slechts marginaal zwaarder en minder comfortabel zijn dan een doorsnee trekking schoen. [In logo]MotoPlus-oordeel: ZEER GOEDMATEN: 36 t/m 48KLEUR: zwartPRIJS: € 89,-INFO: www.tcxboots.com FOUTEN IN HET INJECTIESYSTEEM (2)Een proestende en hikkende motor is wel het laatste waar je op zit te wachten. Problemen met het injectiesysteem. In het vorige nummer liepen we alle sensoren af die een rol spelen bij een injectiesysteem, in dit tweede deel gaan kijken we hoe je zonder diagnose storingen kunt verhelpen.Krijg je in het dashboard een melding dat er een storing in het injectiesysteem zit, schakel de motor dan niet uit, maar laat hem doorlopen. Nagenoeg bij alle storingen schakelt de elektronica namelijk over op noodprogramma, waardoor je dus verder kunt rijden. Alleen bij problemen met de injectoren, de ontstekingsgever, het managementsysteem of met de zekeringen wordt de motor direct uitgeschakeld. Als er geen merkdealer in de buurt is, probeer dan eventueel het euvel te vinden in de boordelektronica of de bedrading, Ga als volgt te werk:* Controleer of alle stekkerverbindingen correct met elkaar zijn verbonden. * Haal de stekkerverbindingen één voor één uit elkaar en maak de contacten binnenin schoon met een harde tandenborstel en contactspray, uitblazen en weer goed vastzetten. * Controleer alle betrokken slangen en leidingen op eventuele breuken, scheuren of andere beschadigingen. Als er ook maar een benzine- of luchtleiding ingedeukt of gescheurd is, of niet goed op zijn plek zit, heeft dat in de regel een negatieve uitwerking op het totale inlaat- en injectiesysteem. * Check de zekeringen van het injectiesysteem en de ontsteking. Waar je de zekeringen kunt vinden en wat de juiste sterkte (Ampère) er van is, kun je vinden in de handleiding van de motor. Als de motor gegarandeerd in orde is, maar op een of meerdere cilinders niet lekker loopt, dan is de kans zeer groot dat er vuil in de benzine zit. Vaak is het dan afdoende om de tank leeg te pompen en vervolgens vol te gooien met frisse benzine. Maar het kan ook zijn dat het gasklephuis van binnen vervuild is of dat er een luchtinlaat verstopt zit. Dat wil nog wel eens gebeuren als een motor lange tijd heeft stilgestaan. In zo’n geval moet het complete gasklephuis worden uitgebouwd en in een ultrasoonbad worden gereinigd. Een beetje motordealer heeft wel zo’n bad in de werkplaats staan. Goedkoop is zo’n behandeling niet, maar het verricht wonderen! Probeer in ieder geval nooit een harde staaldraad in een ogenschijnlijk of daadwerkelijk vervuilde leiding of kanaal te stoppen. Maar in de meeste gevallen zit er niets anders op dan de motor naar de dealer te brengen en met een diagnoseapparaat naar de fout op zoek te gaan. Temeer daar de monteurs in de regel speciale scholing hebben gehad als het om problemen met injectiesystemen gaat. Bovendien beschikken ze vaak over de meest moderne meettechnieken om de storing op te sporen en het defecte onderdeel te vervangen. OOIT GEWETEN DAT… [Beeld: WP logo]…de letters ‘WP’ in WP Suspension niet voor ‘White Power’ staan, maar de initialen zijn van oprichter Wim Peters? Peters liet zijn veringproducten aanvankelijk (1977) coaten bij een in ziekenhuisbedden gespecialiseerd bedrijf, vandaar de kleur: wit. …de eerste Schuberth helm een helm voor bergarbeiders was (1949)? Tegenwoordig produceert het Duitse bedrijf 1,2 miljoen helmen voor op de werkvloer en ongeveer 200.000 motorhelmen. [Beeld CVO Softail]…de laagste motor van alle 2010-modellen de Harley-Davidson CVO Softail is (650 millimeter zithoogte)? Op de tweede plek staat de Honda Shadow 750 Black Spirit met 652 millimeter zithoogte. USB-VOEDING OP DE MOTORMet het steeds toenemend aantal apparaten dat alleen via USB opgeladen kan worden, zochten we naar een mogelijkheid om dat vanaf de boordspanning van de motor te kunnen doen. De makkelijkste manier is met een Velleman PCMP20 sigarettenaansteker plug. De voordelen zijn de geringe afmetingen en, mogelijk nog belangrijker, de ingebouwde zekering. Nu hebben motoren doorgaans geen sigarettenaansteker, maar aan deze plug kun je makkelijk twee draadjes solderen, waarna je goed met tape omwikkelt. Dit past bij de meeste motoren wel veilig en droog onder het zadel en je kunt het direct met de accu verbinden. Dat maakt de weg vrij voor het opladen van I-pods, telefoons en noem maar op. Het enige nadeel is dat het apparaatje zo altijd onder stroom staat. Een schakelaartje ertussen is daarom wellicht wenselijk. Maar je kan ook nog een stapje verder gaan en de aansluiting onderbrengen in een afsluitbare topkoffer, zodat je bijvoorbeeld veilig een helm met een bluetooth-systeem kunt bijladen. Natuurlijk kun je dan die draden langer maken en via een gaatje in de koffer krijgen, maar dat natuurlijk is wel héél simpel. We wilden het iets mooier doen en begonnen met een verloopplug van Sweex. Deze kun je open schroeven een heeft een controlelampje. Eenmaal open, zie je dat hij nog maar half zo dik is en de elektronica er nog steeds inpast. Soldeer de originele aansluitklemmetjes los van de printplaat en vervang ze door lange draden. In de halve behuizing is zelfs nog plaats voor een schakelaartje. Als het printje weer in de ene helft is gedrukt (en het ledje weer zichtbaar is door het gaatje), moet de achterkant even worden afgedekt. Wij gebruikten een laagje kneedbaar plastic, waarmee ook de draden goed zijn verankerd. Maar je kunt ook volstaan door alleen het printje af te dekken met een stukje tape, want het is in principe toch droog in die koffer. Pas wel op met montagekit: de oplosmiddelen daarin kunnen ook het plastic en de printplaat aantasten. Dit kun je vervolgens aan binnenkant van de topkoffer schroeven met een schroefje dat vanaf de buitenkant in het originele schroefgat van de nu halve verloopstekker gaat. Tip: boor het gat door de kofferwand iets kleiner dan de schroef, dan sluit het lekker strak en waterdicht af. De draadjes doe je in een draadtule die je met een rubbertule door de bodem van de koffer leidt. Ook dat sluit goed af. Wel even opletten hoe je uitkomt, want die draad moet vervolgens ergens zo onzichtbaar mogelijk naar de accu.Natuurlijk moet de koffer er nog steeds makkelijk afkunnen. Maak daarom onder het zadel een stekkerverbinding aan de draden. Wij gebruikten AMP krimpstekkers, maar het kan eventueel ook met een kroonsteentje of een echte connector. Doe dat vanaf de USB-stekker gezien met een mannetje aan de plusdraad en een vrouwtje aan de minkant. Dat heeft twee voordelen: als je het loshaalt, ligt de plusdraad vanaf de accu niet bloot en je kunt de zaak nooit verkeerdom aansluiten, want dat is funest. Dan is het nog slechts een kwestie van alles doorverbinden met de accu. Zet er voor de zekerheid wel een zwevende zekering tussen van 1 Ampère. [BU’s][40]De Velleman plug is een beauty: heel klein én al intern gezekerd![5]De halve behuizing van de Sweex plug met inhoud. [19]De behuizing, ingekort en voorzien van schakelaar klaar voor montage. Nog wel een zwevende zekering plaatsen![21, 24, 30]En zo ziet het er gemonteerd en al uit. Altijd oplaadstroom voor je I-Pod, telefoon of helm.

Lees meer over

Harley-Davidson Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-