+ Plus

Tips & Tricks MP 06-2009

Stel je bent lekker aan het rijden in bijvoorbeeld Moldavië. Je kiest een spannende afslag en rijdt vervolgens door een prachtige omgeving, ver van alles verwijderd. Het is heerlijk weer en je motor kwispelt er lustig op los, alhoewel…. “Moet iets aan mijn vering doen”, denk je eerst. Bij het volgende hobbeltje schraapt de middenbok over het pad en daarna is het met je eens zo ‘goede stuureigenschappen’ gedaan. Je hebt een lekke band. Banden zijn een wonder van techniek. Ze krijgen heel wat voor de kiezen en net als echte kiezen kunnen ze een gaatje krijgen. Je kunt dan een aantal dingen doen: vanuit Moldavië de ANWB bellen voor hulp en héél lang wachten, met de handen in het haar gaan zitten tot je lamme armen krijgt of je repareert of plakt de band.Voor veel mensen is het een nachtmerrie om een lekke band te plakken of een ‘plug te zetten’, maar met de moderne plakmiddelen of reparatiesets is het echt een fluitje van een cent. En ze werken overal dus ook als je op weg naar de supermarkt bent, een toer door de Eifel maakt of echt in the ‘middle of nowhere’ zit. Repareren dus en (voorzichtig) weer verder.[Bild: P1020091]Stap 1Zorg dat je het juiste gereedschap binnen handbereik hebt. Als je op reis gaat is dat voor tubetype banden een reserve binnenband, plakspullen en bandenlichters voor motorfietsen. Voor tubeless banden is dat een bandenreparatieset, waarvan verschillende soorten verkrijgbaar zijn, maar we ons hier tot twee types beperken. Om weer lucht in je band te krijgen kun je drukpatronen of een pompje meenemen.Stap 2Zorg dat de motor op een veilige plek langs de kant van de weg of op een parkeerplaats staat. Tubeless banden zullen ondanks dat ze niet op spanning zijn niet van de velg aflopen, waardoor het mogelijk is stapvoets op de lekke band door te rijden tot een veilige plek. Stap 3Als je het lek niet kunt traceren, pomp de band dan op. Als de lucht er niet sissend uitstroomt, kun je het vaak voelen (met de neus bijvoorbeeld). Verwijder indien aanwezig het obstakel dat het lek veroorzaakt heeft met een tangetje uit de band. [Bild: P1020102 + P1020104]Stap 4Er zijn reparatiesets die bestaan uit pluggen of proppen, die met vulkaniserende lijm ingesmeerd moeten worden voordat ze in het gat ‘gezet’ moeten worden. Nadeel hiervan is dat de lijm niet meer bruikbaar of zelfs verdampt kan zijn als je eindelijk die langverwachte lekke band krijgt. De instructies zijn ook behoorlijk lang: eerst met lijm kliederen (hoeveel precies?) en moet het daarna eerst drogen of niet? Lees de gebruiksaanwijzing.Gelukkig zijn er ook de zogenaamde ‘zelfvulkaniserende veters’, waarbij je geen lijm nodig hebt. Ook deze moet je voor vertrek even nakijken, want ze kunnen uitdrogen.Met het bijgeleverde gereedschap (een soort speciale priem en haaknaald) eerst het gat een beetje oprekken en/of ruw maken. Rijg daarna de veter door de naald, steek de naald door het gat tot aan het handvat en trek het er weer uit. De veter blijft in de band steken. In het setje zit een scheermesje om de uitstekende delen af te snijden.Stap 5Na reparatie moet je de band oppompen. Je kunt daar de bijgeleverde persluchtpatronen voor gebruiken, maar vaak blijken 3 à 4 patronen niet voldoende om de band volledig op spanning te krijgen. En mogelijk heb je ook lucht nodig om het lek op te sporen en wat als blijkt dat het gat niet volledig is afgedicht nadat je de band hebt opgepompt? Een klein elektrisch pompje op 12 volt is erg handig, maar een hand- of voetpomp is beter. Welk systeem je ook kiest, voor allen geldt dat de reparatie een noodoplossing is. Rij niet harder dan 80 km/uur en ga direct naar je motordealer om je te laten adviseren. In de meeste gevallen zul je een nieuwe band moeten monteren.[Kleine kasten][Bild: DSC03877 gryp]SCHROEVEN MAARVan Gryyp kregen we een interessant nieuw systeem ‘Cargol Turn & Go’ (€ 36,60; www.bike-design.com), bestaande uit een soort kunststof schroef. Wat opvalt is dat het zeer compleet is en er verzorgd uitziet. Alles zit in een nylon zakje en past bij de meeste motoren onder de buddy. Er zit zelfs een tangetje bij om scherpe delen uit de band te verwijderen. Wanneer je dat gedaan hebt, draai je de schroef in het gaatje en breek je de kop af. Door de tapse vorm van de schroef in combinatie met het zachte rubber van de band krijg je dus een goede afdichting. Wel is het belangrijk om de band te blijven controleren op drukverlies. Een verschil met de andere pluggen is dat er aan de binnenkant van de band geen prop ontstaat. Of de kunststof schroef voldoet, moet de tijd nog leren. We hebben er zelf nog niet mee gereden. Maar goed, het is zo simpel dat je je afvraagt waarom het niet eerder op de markt is gebracht.[Kleine Kasten]WAT VERDER OPVIEL1De limiet bij Gryyp is de diameter van de plug. De vulkaniserende veter biedt duidelijk meer mogelijkheden en verder is de prijs van Gryyp à € 36,60 voor vier pluggen behoorlijk. Je krijgt er wel weer een tangetje bij, maar dat behoort natuurlijk ook in je standaard boordgereedschap te zitten.[Bild: DSC03872 booster]2Een setje met zelfvulkaniserende veters, onder andere van Booster, is er al voor 13,95 (met vijf veters, maar zonder luchtpatronen) en zit tevens in een handig tasje dat onder de buddy past. De veters zijn ook los verkrijgbaar. Hetzelfde geldt voor de luchtpatronen. In de set zit ook een tube lijm. 3Spuitbussen met wondermiddelen bestaan ook, maar of die wonderen bestaan moeten we nog meemaken.[Aus MRD 4/2009 Seite 107 rechts oben]ONDERKLEDINGVooral bij motorpakken met een functioneel membraan is het enorm belangrijk wat je er onder draagt!De goede eigenschappen van een modern membraan in motorkleding (zie ook het artikel over membranen op pagina 38) laten zich heel eenvoudig negatief beïnvloeden, vooral als je er de verkeerde onderkleding onder draagt. Veel motorrijders hebben het liefst hun dagelijkse kloffie zoals een spijkerbroek en een T-shirt onder hun motorpak. Maar het katoen in die kleding neemt het zweet op en wordt nat en klam. Hierdoor neemt de damptransport door het membraan – en dus het comfort – dramatisch af.Om optimaal te profiteren van de ademende werking van een motorpak moet je er functionele motorkleding (ook wel technisch ondergoed genaamd) onder dragen. Dit neemt zelf geen vocht op, maar zorgt er wel voor dat zweet snel van het lichaam wordt afgevoerd en direct wordt doorgegeven aan de buitenste laag. Op die manier blijft het motorpak optimaal ademen en het comfort groot. De betere motordealer, motorkledingspecialist en outdoorwinkels hebben tegenwoordig een ruim aanbod van deze onderkleding voorradig.[bu]Een membraan-motorpak functioneert pas optimaal als je er de juiste onderkleding onder draagt.MOTORALFABETAchter de klok tanken, blazen, donut, Fortuyntje en zo kunnen we nog wel even doorgaan. In het Motoralfabet maken we een ludieke, maar zeker ook technische afdaling van A naar Z. In dit nummer de. NNaafbesturingStuursysteem waarbij alleen het wiel stuurt.NaloopHet verschil tussen het raakpunt van een denkbeeldige lijn door het balhoofd van een tweewieler en het raakpunt van het voorwiel op de weg.Natte koppelingKoppeling waarbij de koppelingsplaten in een oliebad lopen.[Bild: HD17484C][Ins Bild: Foto Harley-Davidson]OOHV-motorOverhead Valves, oftewel type viertaktmotor waarbij de in- en uitlaatkleppen in de cilinderkop zitten en recht boven de verbrandingsruimte staan (ook kopklepper).OverstuurTreedt op als de maximale grip van de achterband wordt overschreden, waardoor de motor gaat driftenP ParalleltwinEen tweecilinder, waarbij de cilinders naast elkaar staan of liggen en – in de meeste gevallen – beide zuigers gelijktijdig op en neer gaan.Pekelfiets1. Motor die zeer te lijden heeft gehad van pekel op de weg of het buitenstaan en er niet meer uitziet. 2. Motor voor het betere glij- en stuiterwerk. PloffenRustig toeren op een motor met een lekkere knal in de uitlaat.Primaire transmissieDe aandrijving tussen de krukas en de koppeling.[Bild aus MotoPlus 9/2007 Seite 66 oben, rechter Federbein]Progressieve veerveer van een schokbreker, waarbij de windingen van de spiraal steeds dichter op elkaar staan waardoor de veerkracht van schokbreker vergroot wordt naarmate hij verder inveert. [Aus MRD 6/2009 Seite 135 links]GETEST: IKON SCHOKBREKERSSTEREOAPPARATUUR Bij gebrek aan originele vervangende onderdelen moet je voor jonge klassiekers al snel op zoek in de accessoirehandel als je bijvoorbeeld een setje nieuwe stereo schokbrekers nodig hebt. Schokbrekers verouderen. Dat is een ding wat zeker is. Als de motor bij volle belading al op kleine hobbels hopeloos doorslaat of na een oneffenheid in het wegdek eindeloos blijft nadeinen, is het de hoogste tijd om de schokbrekers te vervangen. Inderdaad vervangen, want oude schokbrekers repareren loont slechts zelden de moeite en bovendien zijn er nauwelijks originele onderdelen verkrijgbaar. We monteerden een setje vervangende veren van Ikon (voorheen Koni) op een 27 jaar oude Honda CB900F Bol d’Or en zochten een paar slingerende en hobbelige weggetjes op. Deze schokbrekers (artikelnummer 7610-1413) passen trouwens op meer jonge klassiekers van Honda met dezelfde montagepunten. Veerbasis en uitgaande demping zijn eenvoudig met een haaksleutel en een draaiknopje te verstellen. Alhoewel de Ikons niet perfect zijn afgewerkt, zorgen ze zowel bij solo- als duogebruik voor fijngevoelige en comfortabele rijeigenschappen en een hoge stabiliteit. Alleen bij snel opeenvolgende onregelmatigheden in het wegdek komen de schokbreker aan hun grenzen. Conclusie: deze klassieke stereo schokbrekers, die qua constructie overeenkomen met de toenmalige 7610-serie van Koni, overtuigen door hun uitstekende rijeigenschappen. De prijsgunstige Ikon schokbrekers helpen de zwalkende Bol d’Or weer op het rechte pad en verbeteren de stabiliteit aanzienlijk, tenminste zo lang je niet het circuit op gaat en extreem slecht wegdek mijdt. INFOPrijs: € 344,49 (setprijs)Importeur: De Hobbyist, www.hobbyist.nl of 0475-56 78 90 [IM MOTOPLUS LOGO]MOTOPLUS-oordeel: GOED

Lees meer over

Harley-Davidson Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-