+ Plus

Test kuipruitjes voor Honda Fireblade

Ruitjes op sportfietsen hebben tegenwoordig meer weg van een veredeld schaamschot, dan van een effectief stuk kunststof dat de rijwind van je lijf weert. Een hogere ruit verhoogt het rijplezier vaak aanzienlijk. Een vergelijk tussen de standaard ruit van de Honda Fireblade en zeven alternatieven. Bezitters van sportfietsen hebben een stierennek en bij toerrijders staat het hoofd op een grasspriet. Je hebt het vast wel eens gehoord. De winddruk maakt uiteraard het verschil. Als je met een gangetje van zo’n 150 km/uur over de snelweg raast, worden je nekspieren nu eenmaal sterker aangesproken aan de clip-ons van een supersport dan achter de comfortabele ruit van een toerbuffel. Wat motorblok en rijwielgedeelte betreft heb je met een GSX-R1000, YZF-R1, ZX-10R of Fireblade absoluut geen klagen op de lange baan, maar de extreme zit en het ontbreken van gedegen windbescherming nekken je soms letterlijk en figuurlijk. De accessoirehandel speelt daar natuurlijk slim op in met hogere ruiten, die het probleem vaak drastisch verminderen. Om een oordeel over de kwaliteit van deze ruitjes te vellen vergelijkt MotoPlus de standaard ruit van de Honda Fireblade met zeven vervangingsruiten. We probeerden ruiten van Ermax, Five Stars, Givi, Puig, Power Bronce en twee stuks van MRA. Het monteren van een vervangende ruit is meestal een simpel klusje en vraagt weinig tijd. Let er wel steeds op dat je de kwetsbare kruiskopschroefjes met niet al te veel geweld vastdraait – daar kunnen ze niet echt tegen. Lichtjes vastdraaien is vaak voldoende om de ruit volledig te fixeren. Alleen de Racing ruit van Power Bronce gaf problemen bij de montage. Alle zes boorgaten blijken een tikje te klein, waardoor de rubberen ruitproppen van de Fireblade er niet door passen. Als je geen 9,5 millimeter boor hebt, moet je met een rondvijl aan de slag. Ergerlijk en onnodig. Naast het montagegemak zijn pasvorm, afwerking en vanzelfsprekend de windbescherming belangrijk. Op dat laatste punt zijn de meeste punten te verdienen. De testrijders probeerden de ruiten in rechtop zittende houding bij snelheden van 150 en 200 km/uur en in weggedoken positie bij een snelheid van 250 km/uur. Doorslaggevend daarbij waren de grootte van de beschermingszone, de mate waarin de winddruk wordt weggehouden en eventuele turbulenties. De aërodynamische eigenschappen van een ruit worden door de vorm (met of zonder spoiler, steil of vlak) en de afmetingen (lengte en hoogte) beïnvloedt. Tijdens de test ontstond er bijvoorbeeld maar weinig turbulentie achter de relatief lange ruit van Five Stars. De luchtstroom wordt bij deze ruit uitstekend over de rijder gevoerd. Zeer korte en steile ruiten geven over het algemeen veel turbulentie. Feit blijft dat de winddruk nooit helemaal verdwijnt en dat hoort natuurlijk ook gewoon bij motorrijden. Wie daar niet mee kan leven, moet maar in een auto gaan zitten. [KASTEN MIT SCHEIBENINFO] HONDA Origineel Importeur: Honda Nederland BV, tel. 020-707 0000, www.honda.nl Prijs: € 124,02 (getint) / € 136,33 (helder) Lengte / hoogte*: 32,7 cm / 12,5 cm PLUS Geïntegreerde beschermingsrand van hetzelfde materiaal als de ruit; perfecte pasvorm; eenvoudigste montage, uitstekende afwerking met licht verzonken en centraal aangebrachte boorgaten. MIN Met afstand de slechtste windbescherming, vooral bij op de snelweg bij 150 km/uur; voelbare turbulenties. CONCLUSIE Gelukkig verwacht tegenwoordig bijna niemand meer een goede windbescherming van de standaard ruit op een supersport. En dat biedt de mooi afgewerkte ruit van Honda dan ook niet. [Logo MotoPlus]-oordeel: VOLDOENDE ERMAX Aeromax Importeur: Holland Motor Sports, tel. 0252-680 719, www.hollandmotorsport.nl. Prijs: € 139,80 (donker getint) Lengte / hoogte*: 33,8 cm / 15,5 cm PLUS Beschermingsrand af fabriek gemonteerd en verlijmd; windbescherming over het hele snelheidsbereik beduidend beter dan het standaard exemplaar. MIN Opvallende kieren; boorgaten niet centraal aangebracht; duidelijk voelbare turbulenties vanaf 150 km/uur. CONCLUSIE De alleen in een getinte versie verkrijgbare Aeromax heeft als enige een uitsparing in het midden van de ruit, die voor een gelijkmatiger luchtstroom moet zorgen. Daar is in de praktijk echter weinig van te merken. De effectieve windbescherming is evenwel veel beter dan de standaardruit. [Logo MotoPlus]-oordeel: VOLDOENDE FIVE STARS Power Blade Sport Importeur: Motoria, tel. 0342-421 616, www.motoria.nl Prijs: € 49,50 (smoke) / andere kleuren op aanvraag Lengte / hoogte*: 35,7 cm / 16,5 cm PLUS Uitermate goede windbescherming over het hele snelheidsbereik; van alle testexemplaren het minst last van turbulenties. MIN Beschermingsrand moet zelf gemonteerd en op lengte gemaakt worden; meegeleverde klemmen passen niet, beschermingsrand blijft echter ook zonder de klemmen goed zitten; ruit staat bij de montage licht onder spanning; boorgaten niet centraal aangebracht; randen van de ruit deels scherp. CONCLUSIE De Power Blade biedt een uitermate goede bescherming tegen een meer dan redelijke prijs en is daarom de MotoPlus-kooptip. Pasvorm en afwerking hadden echter iets beter gekund. [Logo MotoPlus]-oordeel: GOED GIVI D308 DB Importeur: Motolux Specialties, tel. 0342 490 208, www.motolux.nl Prijs: € 63,99 Lengte / hoogte*: 34,8 cm / 16,7 cm PLUS Beschermingsrand af fabriek gemonteerd en verlijmd; zeer goede pasvorm; op de standaard ruit na, de enige met licht verzonken boorgaten; windbescherming over het hele snelheidsbereik beduidend beter dan het standaard exemplaar. MIN Boorgaten niet centraal aangebracht; deels scherpe randen aan de ruit; voelbare turbulenties. CONCLUSIE De D308 DB (Double Bubble) van de Italiaanse bagagespecialist Givi overtuigt door een goede pasvorm in combinatie met een acceptabele windbescherming. [Logo MotoPlus]-oordeel: GOED MRA Racing Importeur: Bike Design, tel. +32 52-453 361, www.bike-design.nl Prijs: € 96,-(rookgrijs) / € 105,- (blauw, geel, carbonlook, rood, zwart, violet, shadowline) Lengte / hoogte*: 35,4 cm / 16,4 cm PLUS Stabiele metalen klemmen voor het bevestigen van de beschermingsrand; perfecte pasvorm; centraal aangebrachte boorgaten; betere windbescherming over bijna het hele snelheidsbereik. MIN Beschermingsrand moet zelf gemonteerd en op lengte gemaakt worden; rand van de ruit op verschillende plaatsen erg scherp; voelbare turbulenties. CONCLUSIE De in negen kleurstellingen verkrijgbare Racing kuipruit uit de MRA-stal heeft een perfecte pasvorm en biedt de Fireblade-rijder een uitstekende bescherming tegen de wind. [Logo MotoPlus]-oordeel: GOED MRA Spoiler Importeur: Bike Design, tel. +32 52-453 361, www.bike-design.nl Prijs: € 85,- (rookgrijs) / € 94,- (blauw, geel, carbonlook, rood, zwart, violet, shadowline) Lengte / hoogte*: 33,3 cm / 14,5 cm PLUS Stabiele metalen klemmen voor het bevestigen van de beschermingsrand; perfecte pasvorm; centraal aangebrachte boorgaten; beste windbescherming van alle geteste ruiten. MIN Beschermingsrand moet zelf gemonteerd en op lengte gemaakt worden; rand van de ruit op verschillende plaatsen erg scherp; bij hoge snelheden turbulenties voelbaar. [im logo] CONCLUSIE De pasklare Spoiler biedt bij een vlot rijtempo op de autosnelweg de beste windbescherming uit de test en is, evenals de ook van MRA afkomstige Racing, in negen kleuren verkrijgbaar. [Logo MotoPlus]-oordeel: GOED [Logo MotoPlus Testwinnaar] POWER BRONCE Racing Importeur: Team Metisse GmbH, tel. +49 7191 – 302 030 Prijs: € 95,- (getint) / € 159,- (iridium zilver) / € 169,- (iridium-blauw, iridium-geel, iridium-groen, iridium-amber, iridium-rood, iridium-violet). Prijzen exclusief € 8,90 verzendkosten. Lengte / hoogte*: 27,4 cm / 11,4 cm PLUS Goede pasvorm; centraal aangebrachte boorgaten; windbescherming over het hele snelheidsbereik beduidend beter dan het standaard exemplaar. MIN Boorgaten rond de 0,5 millimeter te klein, moeten opgeboord worden; beschermingsrand moet zelf gemonteerd en op lengte gemaakt worden; duidelijk voelbare turbulenties vanaf 150 km/uur. [im logo] CONCLUSIE De te kleine boorgaten zijn een regelrechte ergernis bij de montage van de in vele kleurvarianten verkrijgbare Power Bronce en dat gaat ten koste van waardevolle punten. De windbescherming is duidelijk beter dan die van de originele ruit. [Logo MotoPlus]-oordeel: VOLDOENDE PUIG Racing Importeur: MDI Motor Cycle Equipment, tel. 0486-415 330, www.mdi-online.nl Prijs: € 95,- (helder), € 100,- (getint) Lengte / hoogte*: 33,0 cm / 14,7 cm PLUS Goede pasvorm; windbescherming over het hele snelheidsbereik beduidend beter dan het standaard exemplaar. MIN Beschermingsrand moet zelf gemonteerd en op lengte gemaakt worden; boorgaten niet centraal aangebracht; randen van de ruit deel ruw afgewerkt; duidelijk voelbare turbulenties vanaf 150 km/uur. [im logo] CONCLUSIE De Racing van Puig kost niet alleen beduidend minder dan de originele ruit, de windbescherming is ook nog eens beduidend beter. Wat afwerking en pasvorm betreft strijkt de originele Honda-ruit met de eer. [Logo MotoPlus]-oordeel: VOLDOENDE *Maximale afmeting gemeten van het midden van de ruit; Hoogte: afstand gemeten van de denkbeeldige lijn tussen kroonplaat en tank tot de bovenkant van de ruit. [Text bei EINDOORDEEL] EINDOORDEEL CONCLUSIE De cijfers spreken duidelijke taal: wanneer het aankomt op effectieve windbescherming komen alle geteste ruiten beduidend beter uit de verf dan de originele Honda ruit, die je slechts in zeer geringe mate bescherming biedt tegen de wind. Ook prijstechnisch gezien behoort de originele ruit tot de bovenklasse. De Power Blade Sport van Five Stars is een bijzonder goed alternatief, niet duur en wel effectief. Gaat het je alleen om de beste windbescherming, dan kom je bij de iets duurdere Spoiler van MRA terecht. Ben je op zoek naar een opvallend gekleurde ruit, dan moet je ook bij MRA aankloppen, die de ruiten in maar liefst elf verschillende kleurvarianten aanbiedt. De Racing van Power Bronce doet daar nog een schepje bij bovenop en is zelfs in dertien varianten leverbaar. Hoewel dit een interessant criterium is, vielen er op dit gebied echter geen punten te verdienen. [Unterschrifte] De Ermax ruit heeft als enige van de acht testexemplaren een uitsparing die voor een betere luchtstroming moet zorgen. Daarvan is in de praktijk echter nauwelijks iets merkbaar. De nogal markante vorm van de MRA Spoiler met de oplopende rand (rechts) in vergelijking met de Racing, die uit dezelfde fabriek afkomstig is. Spiegelbeeld: de zilver reflecterende Five Stars ruit is optisch gezien één van de opvallendste verschijningen in dit testveld. Werking is perfect, pasvorm absoluut niet. Bovenaanzicht: de vormgeving van de ruiten verschilt onderling behoorlijk, zie de uiterlijke afwijkingen tussen de Power Bronce en Five Stars ruiten. De verschillende fabrikanten hebben allemaal een andere visie op welke contouren zorgen voor de beste windbescherming.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...