+ Plus

Test 5 sportieve toerbanden

Niet alleen onder de meest ideale weersomstandigheden moet een sportieve toerband optimale grip bieden, ook wanneer de regen met bakken uit de lucht komt moet je als rijder zonder knikkende knietjes het asfalt kunnen trotseren. Daarom voelden we vijf actuele sets sportieve toerbanden aan de tand op zowel een droge als een natte baan.Het is dat er op de wang duidelijk staat vermeld dat je met een semi-toerband van doen hebt, anders zou een supersportrijder op de openbare weg het verschil met een sportband bijna niet meer merken. De actuele sportieve toerband biedt gewoonweg heel erg veel waar voor z’n geld, dat is zo’n beetje de algemene conclusie van deze bandentest. Op secundaire wegen kom je helemaal niets tekort, ook niet wanneer je er een meer dan enthousiaste rijstijl op na houdt. Beperkingen met betrekking tot de mogelijke hellingshoek worden namelijk niet bepaald door de band zelf, maar uitsluitend door de periferie van het rijwielgedeelte. In dit geval is dt dus het schrapen van de voetsteunen of de krassende middenbok van de Suzuki Bandit 1250S, die als werkpaard voor deze bandentest werd gebruikt.Met zoveel sportieve aspiraties rijst echter wel het vermoeden dat de toegenomen grip (deels) ten koste is gegaan van de levensduur. De slijtage hebben we niet meegenomen in deze test, maar uit ervaring (onder meer met de duurtestmotoren) weten we dat het met de duurzaamheid van dit moderne toersportieve rubber wel goed zit: zelfs na een rit van 5.000 km is de wettelijk bepaalde minimum profieldiepte van 1,6 mm nog lang niet bereikt.De oplettende lezer zal bij het snel doorbladeren van de test reeds zijn opgevallen dat er een paar belangrijke kandidaten missen, bijvoorbeeld de Continental Road Attack. Diens opvolger maakt medio deze zomer zijn debuut en het heeft weinig zin om een uitlopend model te testen. Bovendien heeft de Road Attack ook al bij een bandentest in 2007 meegelopen waar hij nogal kleurloos in de middenmoot eindigde.Een tweede opvallende afwezige is natuurlijk Bridgestone. Niet omdat er een opvolger voor de BT021 op de rol staat, maar we kregen de testbanden niet tijdig geleverd voor deze omvangrijke expeditie. Daarom grepen we terug op een wat ouder setje uit de bandenopslag, maar het zou niet juist geweest zijn om deze oudere Bridgestones te vergelijken met de andere – helemaal frisse – banden. We hebben deze Bridgestones dus wel als referentie mee laten lopen in deze test, maar niet meegenomen in de puntentelling.Midden 2008 kreeg de BT021 een tussentijdse vernieuwingskuur, waarbij de voorband onder andere een iets dieper profiel kreeg. Die actuele band is te herkennen aan de afkorting VDD voor het DOT-nummer. Deze test reden we nog met diens voorganger, typekenmerk VDB, en die overtuigde met een heldere feedback en veel grip, maar bleek daarnaast in het directe vergelijk met de concurrentie ook wel wat traag bij het insturen. Rijdens met een passagier had deze Bridgestone een lichte neiging tot pendelen. Op de natte baan viel de band op door zijn smalle grensbereik, kortom niet echt pluspunten dus. Dat maakt het des te spijtiger dat we geen indruk hebben kunnen krijgen van de actuele BT021 VDD, die hier wellicht veel beter zou hebben gepresteerd. Tot zover het thema ‘de banden die niet meededen’, laten we ons richten op het kwintet dat wel in de schijnwerpers mocht vertoeven. Bij Avon viel de keus ditmaal op de VP2 Sport, die zich niet alleen wat naam betreft als bijzonder sportief presenteert, maar ook door de fabrikant zelf in het sportsegment is gepositioneerd. Door het eveneens door Avon aangeboden onvervalste sportrubber genaamd VP2 Supersport, is hem echter een meer sportieve toerrol toebedeeld, precies in ons straatje dus. De uit hetzelfde huis stammende Storm ST is veel meer op het toersegment gericht. Deze band eindigde bij vorige testen echter constant in het achterveld en is daarom veel minder interessant dan de tot dusverre nog niet geteste VP2 Sport.Eveneens op het veld staan de bekende profielen van Dunlop (Roadsmart) en Michelin (Pilot Road 2 2CT). Afgelopen jaar bezetten beide banden al de plaatsen één (Michelin) en twee (Dunlop) tijdens een compacte vergelijkingstest met een Honda CBR600RR. Dit jaar moeten ze zich dus onder zowel natte als droge omstandigheden bewijzen, en dat op de veel zwaardere Suzuki Bandit 1250S. Daarbij treden ze aan tegen twee nieuwkomers op de bandenmarkt: de Metzeler Roadtec Z6 Interact en Pirelli Angel ST. Niet de minste, want de laatste schreef al bij de introductie een nieuw wereldrecord op zijn naam door in 24 uur probleemloos dik 5.100 kilometer te verorberen. Een lekkere binnenkomer, maar hier werken we toch meer conform de dagenlijkse praktijk. Een praktijk waar zaken als handelbaarheid, stuurprecisie, rijeigenschappen met duopassagier en het grensbereik op een natte ondergrond belangrijk zijn.En de uitkomst? Verbazingwekkend genoeg blijft alles redelijk bij het oude. De nieuwkomers krijgen het niet voor elkaar om de oudgedienden van de troon te stoten, want Michelin en Dunlop nemen opnieuw met afstand de overwinning mee naar huis!________________________________________[KASTEN][KASTEN AUF DER LANDSTRASSE]PRAKTIJK DROOG WEGDEK“No sports”, zei Winston Churchill ooit, iets dat absoluut niet van toepassing was op de vijf sets die hier een voorstelling opvoeren. De Suzuki Bandit 1250S, een van oudsher populaire toermotor die ook het snellere werk niet schuwt, bleek met alle vijf de banden uitstekend uit de voeten te kunnen. Sterker nog, de machine zelf bleek veelal de beperkende factor, niet de banden.Dat de banden ook boven de grens van de Bandit nog over genoeg potentieel beschikken bleek al tijdens de 2008 bandentest toen een Honda CBR600RR als testmachine dienst deed. Net als een jaar geleden presenteerden de banden zich allemaal bijzonder gebalanceerd en uitermate gripvol. Onder de streep trekt de Dunlop Roadsmart hier toch uiteindelijke nipt de overwinning naar zich toe door een minimale voorsprong bij de criteria stuurprecisie en oprichten, ten opzichte van de Avon VP2 Sport. Metzeler, Michelin en Pirelli bezetten gedrieën de derde plaats met de onderlinge sterke punten op verschillende vlakken. De Michelin Pilot Road 2 bijvoorbeeld springt eruit met een sublieme handelbaarheid. CONCLUSIEKijkend naar het totaalplaatje zien we dat Dunlop met de Roadsmart uiteindelijk voor droog wegdek de beste mix in huis heeft voor de sportief ingestelde toerrijder, op de voet gevolgd door nieuwkomer Avon VP2 Sport. Echte uitschieters, zowel positief als negatief, zijn er niet. Het blijft bij marginale verschillen in karakter, zoals bijvoorbeeld het wat nerveuze rijgedrag van de Michelin Pilot Road 2 onder flinke hellingshoeken.TESTROUTE DROOGOp de route met een lengte van drie kilometer komen in verschillende secties alle facetten van een typische secundaire weg aan bod.[[KASTEN ALLTAGSWERTUNG ALS EXCEL DATEI VORHANDEN]] ________________________________________[KASTEN DER NASSTEST]PRAKTIJK NAT WEGDEKWaar de banden op droog wegdek nog dicht tegen elkaar aan schurkten, drijft een natte ondergrond toch een dikke wig tussen de verschillende testkandidaten. Op het 1,6 kilometer lange testcircuit van Goodyear/Dunlop in het Zuid-Franse Mireval, dat permanent onder een dun laagje water kan worden gezet, werd de grip onder hellingshoeken en bij accelereren onder de loep genomen. Ander belangrijk criterium was het remgedrag op een natte baan. En hier demonstreerden de Dunlop Roadsmart en Michelin Pilot Road 2 hoe het moet, op afstand gevolgd door de banden van Metzeler en Pirelli, terwijl de Avon VP2 Sport nu de rode lantaarn kreeg toegespeeld. Dit was overigens niet het enige criterium waar het Engelse rubber niet geheel florissant voor de dag kwam. De grip op nat wegdek is namelijk maar matig en daar hebben ook de stuurprecisie en handling onder te leiden. De Michelin Pilot Road houdt zich, net als bij eerdere tests, een stuk beter onder natte condities. iets dat in iets mindere mate ook geld voor de Dunlop Roadsmart. Verbazingwekkend genoeg zijn het juist de nieuwkomers, om precies te zijn de doorontwikkelde Metzeler Roadtec en Pirelli Angel ST, die hier helemaal niet extra’s brengen die werden verwacht. Bij de Interact valt het trage insturen op, een euvel waar ook zijn voorganger al vaker om bekritiseerd werd. De compleet nieuw ontworpen Pirelli Angel ST schaart zich net achter de Roadtec. De rijeigenschappen van beide tot hetzelfde concern horende banden zijn nagenoeg identiek, enkel de grip van de Metzelers is een fractie beter, wat zich vertaalt in een snellere rondetijd.CONCLUSIENet als bij de vorige sportieve toerbandentest is het de Michelin Pilot Road 2 2CT die in de regen als beste uit de bus komt. En dat met een flinke voorsprong, de zeven punten doe hij op nummer twee Dunlop pakt spreekt wat dat betreft boekdelen. Datzelfde geldt overigens voor de enorme achterstand van de Avon VP2 Sport.TESTROUTE NATOp de permanent onder water staande baan kwamen in de met rood gemarkeerde Omega bocht (meetgebied) de verschillen in grip duidelijk naar voren. [TEXT IM BILD]Meetgebied[[KASTEN FAHRVERHALTEN NASSSTRECKE ALS EXCEL DATEI VORHANDEN]] [TEXTE BEI GRAPHIK]Snelheid in km/uurAfgelegde weg in metersMeetgebiedMichelin in het meetgebied:Gemiddeld 70,0 km/uur bij gemiddelde hellingshoek van 25,8ºAvon in het meetgebied:Gemiddeld 64,5 km/uur bij gemiddelde hellingshoek van 22,3º[UNTERSCHRIFT]En hier scheiden hun wegen. In de Omega bocht ligt er wat betreft snelheid en hellingshoek tussen de nummer één (Michelin) en de laatste plaats (Avon) een wereld van verschil.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]AVONVP2 SportImporteur: Hocoparts, www.hocoparts.com, tel. 0342-412 290 Adviesprijs: € 225,50 (voor); € 309,50 (achter)Gewicht: voor 4,5 kilogram; achter 6,1 kilogramLand van herkomst: Groot-BrittanniëOORDEELTest droog wegdek (123 punten, plaats 2)Gezien het feit dat de Avon VP2 duidelijk voor sportieve gronden is ontwikkeld, is het niet zo verbazingwekkend dat het Engelse rubber op droge ondergrond zo goed presteert. Op de Bandit 1250S valt het rubber met name op door zijn soepele handling en neutrale rijgedrag. Ook wanneer de snelheid omhoog gaat is de feedback helder en het oprichten tijdens remmen onder een hellingshoek beperkt tot een minimum. Ook geen reden tot klagen heb je met een passagier achterop: de band blijft neutraal met veel grip. De VP2 had in hagelnieuwe toestand nog wel de neiging tot shimmyen, wat zich in korte tijd tot nagenoeg nul reduceerde.Test nat wegdek (61 punten, plaats 5)De grip onder een hellingshoek is bijzonder slecht, bovendien hebben ook de handling en stuurprecisie er onder te lijden. Bij het accelereren slipt de achterband al snel door, terwijl de Avon bij het stoppen een duidelijk meer meters nodig heeft om tot stilstand te komen dan de concurrentie. CONCLUSIESportief geëngageerde rijders krijgen bij een enthousiaste rit over secundaire wegen meer dan waar voor hun geld met de VP2 Sport. Althans tot het gaat regenen, dan is de Avon duidelijk niet de beste keus.[Logo MotoPlus]Eindresultaat: 184 punten, plaats vijf________________________________________DUNLOP [[LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]]RoadsmartImporteur: Hocoparts, www.hocoparts.com, tel. 0342-412 290 Adviesprijs: € 195,50 (voor); € 257,00 (achter)Gewicht: voor 4,5 kilogram; achter 6,9 kilogramLand van herkomst: FrankrijkOORDEELTest droog wegdek (125 punten, plaats 1)De naam zegt het eigenlijk al: op droog wegdek overtuigt de Roadsart met zeer veel grip en een kraakheldere feedback. Ander pluspunt is dat die neutrale rijeigenschappen zich uitsmeren over de complete mogelijke hellingshoek. Daarnaast verzamelt het Dunlop-schoeisel ook nog extra punten door zijn excellente handling, geringe oprichtmoment tijdens het remmen onder een hellingshoek en het feit dat de band zijn geraffineerde rij-eigenschappen niet enkel beperkt tot solorijden.Test nat wegdek (79 punten, plaats 2)Eveneens een overtuigende performance op de natte baan. Goede grip bij het accelereren en hangend in een bocht, evenals een uitstekende vertraging bij het remmen. Dankzij het brede, zeer goed in te schatten grensbereik is de Roadsmart een aanbeveling voor het rijden onder natte omstandigheden. CONCLUSIEEersteklas op een droge piste en een niet veel minder overtuigend optreden op de natte baan, dat maakt van de Roadsmart een veelzijdige band voor bijna alle omstandigheden.[Logo MotoPlus]Eindresultaat: 204 punten, plaats één ________________________________________METZELERRoadtec Z6 InteractImporteur: Adviesprijs: € 190,40 (voor); € 252,90 (achter)Gewicht: voor 4,3 kilogram; achter 6,7 kilogramLand van herkomst: DuitslandOORDEELTest droog wegdek (118 punten, plaats 3)De Metzeler Z6 in de nieuwe Interact uitvoering laat een positieve indruk achter waar het op grip onder een hellingshoek en neutrale rijeigenschappen bij het betere bochtenwerk aankomt. Bij het insturen reageert de band echter wat traag en ook wat handling betreft kan hij zich niet meten aan de concurrentie van Avon, Dunlop en Michelin. Het oprichten bij remmen in een bocht is relatief gering, maar wel duidelijk merkbaar. Door een bijrijder op de duozit laat de Z6 zich overigens totaal niet van de wijs brengen. Test nat wegdek (73 punten, plaats 3)Bij de test op nat wegdek blijft de ‘aha-erlebnis’ helaas uit. De band laat duidelijk merken wanneer de grens is bereikt, maar reageert ook hier weer, net als op droog wegdek, traag bij het insturen.CONCLUSIEOok in de nieuwe Interact-versie weet Metzeler’s Z6 niet volledig te overtuigen. Het schoeisel valt met name op door zijn trage instuur-eigenschappen.[Logo MotoPlus]Eindresultaat: 191 punten, plaats drie________________________________________MICHELINPilot Road 2 2CTImporteur: Michelin Nederland NV, tel. 0416-384 100, www.michelin.nlAdviesprijs: € 202,50 (voor); € 285,60 (achter)Gewicht: voor 4,6 kilogram; achter 6,4 kilogramLand van herkomst: SpanjeOORDEELTest droog wegdek (118 punten, plaats 3)De Michelin Pilot Road presenteerde zich op droog wegdek als een band met twee gezichten. Enerzijds schittert hij met zijn kwieke handelbaarheid en laat hij zich bijzonder gewillig insturen. Echter blijkt hij ook bijzonder nerveus (wiebelig) onder extreme hellingshoeken, iets dat toerrijders die het gas een keer wat verder opendraaien onaangenaam kan verrassen. Positief daarentegen is de hoge mate van grip en de prima rijeigenschappen met passagier. Test nat wegdek (86 punten, plaats 1)Op natte ondergrond lijken de Michelins maar één doel voor ogen te hebben: de concurrentie zo ver mogelijk achter zich laten. Komt het op accelereren, grip in de bochten of remmen aan, dan sprokkelen de Pilot Roads de meeste punten bij elkaar. Komt de regen met bakken naar beneden, dan is de Pilot Road 2 2CT je allerbeste vriend.CONCLUSIEVoor de kilometervreter die zich niet laat afschrikken door een beetje slecht weer blijft de Pilot Road2 2CT de beste keus. Goed op droog wegdek en excellent wanneer water het asfalt laat glinsteren.[Logo MotoPlus]Eindresultaat: 204 punten, plaats één________________________________________ PIRELLIAngel STImporteur: Adviesprijs: € 174,50 (voor); € 237,50 (achter)Gewicht: voor 4,2 kilogram; achter 6,1 kilogramLand van herkomst: DuitslandOORDEELTest droog wegdek (118 punten, plaats 3)Heldere feedback, breed grensbereik en meer dan uitstekende grip voor de meeste toerrijders, de nieuwe Pirelli Angel ST laat een goede eerste indruk achter. Komt het echter op handling en neutraal rijgedrag aan, dan laat het rubber toch wat steekjes vallen. Wat betreft stuurprecisie moeten de ST’s net hun meerdere erkennen in de Metzelers en bovendien richten ze merkbaar op tijdens het remmen in een bocht. Een passagier heeft overigens geen negatieve invloed op de performance van het uit Duitsland stammende rubber.Test nat wegdek (72 punten, plaats 4)Op nat wegdek valt de Angel ST op door zijn heldere feedback en acceptabele remvertraging. Door het smallere grensbereik eindigt hij echter net iets achter de Z6 Interact, die hij op alle andere fronten goed kan bijbenen.CONCLUSIEEen goede allrounder met heldere feedback en prima stuureigenschappen. Moet op nat wegdek met één punt achterstand in de Z6 Interact zijn meerdere erkennen, iets dat ook voor de einduitslag geldt. [Logo MotoPlus]Eindresultaat: 190 punten, plaats vier ________________________________________[KASTEN SO TESTED MOTORRAD]ZO TESTEN WIJ…Als basisvoertuig voor deze bandentest diende een standaard Suzuki Bandit 1250S, die zowel z’n droge als natte testronden maakte op het testcircuit van Dunlop/Goodyear in het Zuid-Franse Mireval. Uiteraard hadden alle testbanden dezelfde maat, namelijk 120/70ZR17 (voor) en 18/55/ZR17 (achter). Hieronder vind je een compacte uitleg van de verschillende testcriteria en op welke punten er specifiek werd gelet. Sommige criteria zijn gemerkt met een sterretje, dit houdt in dat de bevindingen uit deze test in zekere mate ook overdraagbaar zijn op motorfietsen met een soortgelijke rijwielgeometrie als de Bandit 1250S. Handling*: de benodigde kracht om de machine in een hellingshoek te krijgen en op de beoogde lijn te houden. Wordt in langzame (50 tot 80 km/uur) en snelle (100 tot 150 km/uur) passages met wisselende bochten onderzocht.Stuurprecisie*: wordt ook bij verschillende snelheden getest in bochten van zeer uiteenlopend kaliber. Gekeken wordt of de motor de gekozen lijn blijft volgens of dat er stuurcorrecties nodig zijn.Grip in bochten*: hoeveel houvast biedt het rubber op zowel nat als droog wegdek wanneer er onder een hellingshoek grote zijdelingse krachten optreden. Een criterium dat enkel op een afgesloten testtraject kan worden beoordeeld.Grip bij accelereren*: hoe effectief brengt de band de acceleratiekrachten over op het wegdek. Wordt ook getest in afwisselende bochten, evenals op zowel natte als droge ondergrond.Gedrag in grensbereik*: hoe beheerst reageert de band (op nat en droog wegdek) wanneer je op de limiet rijdt. Is er nog enige vorm van controle of ben je overgeleverd aan de gratie van het rubber. Oprichten: bij het remmen in de bocht richt een motor zich, afhankelijk van de vertraging en het contour van de band, in meer of mindere mate op. Deze reactie moet door de rijder met neerwaartse kracht (de bocht in duwen) worden gecompenseerd.Stabiliteit in bochten: rijstabiliteit in bochten, wisselbochten en op slecht wegdek. Wordt onder verschillende omstandigheden getest, op secundaire weg en circuit en zowel solo als met passagier. Dit onder een maximale hellingshoek en tijdens het accelereren, wanneer de banden aan de meest extreme krachten bloot staan. Bandenspanning: 2,5 bar voor en 2,9 achter.________________________________________[TABELLE ENDWERTUNG] [TABELLE ALS EXCEL DATEI VORHANDEN][TEXT BEI ENDWERTUNG]CONCLUSIEDe sportieve toerbandentest 2009 levert uiteindelijk een bekend beeld op: Michelin en Dunlop staan weer ver met de neus vooraan en delen de eerste plaats. De Michelin Pilot Road presteert het beste op nat wegdek, de Dunlops voelen zich op droge ondergrond als een vis in het water. De nieuwkomers van Metzeler en Pirelli brengen niet echt wat nieuws, terwijl de Avon dat op droog asfalt wel deed, maar op natte ondergrond genadeloos door het ijs zakte.

Lees meer over

Honda Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-