+ Plus

Test 12 waterdichte handschoenen

Is er een handschoen voor alle omstandigheden? Eentje die mooi strak zit, waarmee je een goed gevoel in je stuur en hendels hebt en die bovendien ook nog waterdicht is voor de momenten dat de zon eens niet zo lekker schijnt als op bijgaande foto? Twaalf paar handschoenen tot 100 euro mogen laten zien of ze zowel aan het gashendel als in het dompelbad kunnen overtuigen.

Om te beginnen hebben zo te zien de Aziaten alles in de hand. De productielijnen voor motorhandschoenen staan over het algemeen ver weg in China, Pakistan, Vietnam of Indonesië. Ook de dertien modellen in deze test hebben een wekenlange reis per container vanuit Azië achter de rug. Zelfs de op handschoenengebied traditionele Duitse firma Held uit Bayern laat sommige modellen inmiddels in het verre oosten maken. ‘Engineered in Germany, made in Pakistan’ staat er te lezen op het label van de € 69,95 kostende Touring 5 Tex. Is daarmee meteen al een kwaliteitsoordeel over dit deelnemersveld geveld?
Feit is dat tegenwoordig niet alleen de spotgoedkope handschoenen op de markt vanuit Azië komen. Als je van de bekende merken een handschoen wilt hebben die voldoet aan de omschrijving ‘allround, wind- en waterdicht en een prijs rond de 100 euro’, dan kan dat eigenlijk alleen maar wanneer die handschoenen in lagelonenlanden in elkaar worden gezet. Temeer daar veel fabrikanten toch kwaliteitsonderdelen als een ademend membraan van Gore-Tex willen gebruiken. Geldt dat tegenwoordig als een doorslaand kwaliteitskenmerk?

Als het gaat om de best mogelijke waterdichtheid, ja, dan heeft deze ademende folie van opgerekt polytetrafluorethyleen (PTFE) in onze testen meestal vlekkeloos gefunctioneerd. Des te verbaasder waren we dan ook toen in deze test bleek dat niet alleen merkloze of onbekende membranen door de mand vielen, maar ook sommige Gore-Tex handschoenen een behoorlijke hoeveelheid water lieten binnendringen of uitlekken (zie kader ‘zo testen we’). In deze gevallen denken wij niet zozeer aan gebrekkige werking van het membraan, maar meer aan slordige afwerking. Voordat er nu meteen wordt geroepen ‘Zie je wel, Chinese rommel’, eerst even aandacht voor het volgende: er zijn genoeg testexemplaren uit het verre oosten die de waterdichtheidstest wel glansrijk doorstaan. Waar het ook aan ligt, voor de koper betekent zo’n lekke handschoen gewoon meteen terug naar de winkel en om een nieuw paar vragen. Als een product immers niet doet wat het belooft, moet het terug.
Minder onduidelijkheid is er bij tekortkomingen op het gebied van veiligheid. Als een handschoen bij een valpartij meteen van je hand vliegt, kun je daar moeilijk de naaister uit het verre oosten de schuld van geven. Dan is er al in een veel eerder stadium gefaald. Namelijk door een productontwikkelaar die bij het ontwerpen van een allround-handschoen vergeten is om er een stevige polsriem met klitteband op te zetten. In plaats daarvan moet een slap stuk elastiek de handschoen op z’n plek houden, wat bij een glijpartij in de verkeerde richting meestal niet lukt. Door de plotselinge ruk bij het neerkomen op het asfalt is de handschoen zelfs bij lage snelheden meestal al afgerukt bij het eerste contact. Daarom is een stevig te fixeren polsriem met traploze klittenbandverstelling essentieel. Het is ons een raadsel waarom sommige fabrikanten dit achterwege laten. Ja, de handschoen is lekker snel aan te trekken, maar vliegt dus ook lekker snel af. Misschien kan de nieuwe handschoenennorm, waarvan momenteel de laatste details worden uitgewerkt, ertoe bijdragen dat sommige fabrikanten er qua veiligheid een schepje bovenop doen.

Natuurlijk is deze nieuwe Europese norm niet bindend in de zin dat iedereen die motorhandschoenen op de markt wil brengen daaraan moet voldoen. Als consument kun je echter wel kijken of een handschoen is getest volgens EN 13594 of niet. Je weet dan, net als bij helmen en protectoren, dat bepaalde veiligheidsaspecten zijn getest en goed bevonden. Puur afgaand op het uiterlijk is het zelfs voor experts moeilijk vast te stellen of de indrukwekkende harde schalen op de knokkels bij sommige handschoenen daadwerkelijk beschermen. Bij de geplande testprocedure volgens de nieuwe norm, die in grote lijnen overeenkomt met de impact-/schokabsorptietest bij helmen en protectoren, zullen de handschoenprotectoren aan bepaalde grenswaarden moeten voldoen.
Dat is echter slechts één aspect waaraan de motorhandschoen in de toekomst moet voldoen. In verdere tests zal worden beoordeeld hoe het gesteld is met de fixering tegen losrukken en of de stiknaden sterk genoeg zijn. Ook de slijtvastheid van het materiaal – of het nou leer of iets anders is – zal in de nieuwe norm worden opgenomen.
Een harde dobber voor de branche? Eigenlijk niet, want veel van deze aspecten zijn allang bekend. De huidige opzet voor de norm EN 13594 is namelijk gebaseerd op een definitie uit 2002, destijds omschreven als een norm voor ‘veiligheidshandschoenen voor professionele motorrijders’. Dus iets wat alleen betrekking had op de bedrijfskleding van motoragenten, testrijders, koeriers of pizzabezorgers. Binnenkort vervalt deze beperking en geldt de norm voor ons allemaal: ‘veiligheidshandschoenen voor motorrijders – eisen en testprocedures’. Punt. Ook wij zullen onze testmethode met het oog op de komende norm navenant uitbreiden en aanpassen. We zijn benieuwd wie in de toekomst de zaak nog beter in de hand zal hebben!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-