+ Plus

Test 12 bluetooth systemen

De tijd dat je op de motor niets anders kon doen dan verzonken in stille gedachten genieten van het geluid van de motor en het ruisen van de wind is voorbij. Vandaag de dag is er, uiteraard enkel wanneer je daar behoefte aan hebt, verkeersinformatie, muziek en het rumoer van de passagier in je oor. Via bluetooth. De Porsche rijder op de linkerbaan heeft er kennelijk zin in vandaag. Dikke zonnebril op de neus, gel in de strak naar achteren gekamde haren en de linker richtingaanwijzer die in een constant ritme knippert. Collega Lohse laat hem passeren en na het droge commentaar “Dus jij denkt dat je snel bent?” geeft hij de 160 paarden tellende BMW de sporen. BMW rechts, Porsche links, en in no time verdwijnt het duo aan de horizon van de Duitse A81. “Ik blijf bij…nog steeds…ik zie je nog net in de achteruitkijkspiegel…nu niet meer…ha, de Porsche moet lossen…waar ben je eigenlijk?” De mededelingen komen luid en duidelijk over, klinken niet als een ouderwetse WOII radioboodschap, maar lijkt net een één op één gesprek in de woonkamer. Waanzinnig. Lohse doet een live verslag van het auto versus motor duel aan de tweede testrijder, die op meer dan een kilometer afstand akoestisch alles prima kan volgen. Een opzienbarende ontwikkeling in motorcommunicatie, want pas sinds enkele jaren begeeft de bluetooth techniek zich in motorland.

Met de destijds nieuwe techniek kon je toen nog enkel horen, maar de huidige systemen voorzien ook in spraak, telefoneren, onderlinge communicatie en bijvoorbeeld MP3-tjes luisteren. Dat kon (en kan) al met speciale radiosystemen, maar bluetooth zorgt op digitale wijze voor meer communicatiecomfort en maakt de systemen daardoor ook voor een veel bredere doelgroep interessant. Toen de bleutooth techniek echter nog in de kinderschoenen stond, kon het maar moeilijk overtuigen door een matige akoestiek en zeer geringe reikwijdte. Dialogen tussen rijder en passagier waren doorgaans nog niet zo’n probleem, maar wilde je met een andere motorrijder communiceren dan liep het al snel spaak en leek het met ruis en haperingen net alsof je op een bowlingbaan met elkaar stond te praten. Bovendien bleek in de praktijk dat randapparatuur zoals telefoons, MP3-spelers of navigatiesystemen beter werkten met een ‘ouderwetse’ kabelverbinding dan draadloos, want alleen dan was je er zeker van dat ook daadwerkelijk alle informatie aankwam. Luister (en kijk) je daarentegen naar de nieuwste producten, dan kun je niet anders dan de conclusie trekken dat de digitale communicatie enorme stappen vooruit heeft gezet. De beste plug-and-play ervaring bieden standaard in de helm geïntegreerde systemen, die, theoretisch weliswaar, direct klaar zijn voor gebruik. Zoals de aangenaam geprijsde Probiker KX4 Z-Link, waarvan het systeem zeker op de autosnelweg al snel zijn grenzen kent. Een nadeel van volledig geïntegreerde systemen is trouwens wel dat je gebonden bent aan een bepaald helmmodel. Overzetten naar een ander merk, of zelfs type helm van dezelfde fabrikant, kan vaak niet.

Ben je dus toe aan een andere helm dan moet je of weer exact dezelfde helm kopen of een nieuw communicatiesysteem aanschaffen. Interessant zijn daarom ook systemen die je achteraf kunt inbouwen. Mildland en Cardo hebben voor een redelijke prijs meerdere universele systemen in hun productgamma, waarmee iedereen zijn of haar verplichte hoofddeksel kan uitrusten voor onderlinge praatjes in de stad, op het platteland of op de snelweg. Met als bijkomende voordelen zuivere navigatie aanwijzingen, aansluitmogelijkheid voor je MP3-speler of het luisteren naar de actuele verkeersinformatie via de radio. Praktisch en prettig. Die achteraf inbouw brengt echter ook verschillende mogelijke problemen met zich mee. Zo laten microfoon en speakers, vaak dunne kleefpads, zich vaak niet overal stevig in het interieur van de helm vastzetten. En zitten ze niet op de optimale plaats, dan heeft dat doorgaans een sterk verminderde audiokwaliteit (door geluidsverlies) tot gevolg. Bovendien kunnen ze ook behoorlijk vervelend op de oorschelpen drukken. Voordat je lukraak een systeem in je helm begint te frummelen, is het daarom raadzaam om eerst even raad te vragen bij een dealer voor een goed passende oplossing.Voor ritjes door de stad en communicatie met passagier voldoen overigens alle hier gepresenteerde bluetooth producten. Hoe snel sommige systemen zelfs bij een gemiddeld snelwegtempo al door het ijs zakken, verbaasde ons daarentegen wel enigszins (Caberg, Probiker, HJC). Wanneer de overdracht van informatie meer weg heeft van een noodoproep op volle zee, is deze moderne vorm van digitale communicatie nauwelijks zinvol. Een meer algemeen verbeteringspunt is het bereik. De beste sets werken tot ongeveer een kilometer afstand, tijd genoeg om een tankstop of een afslag aan te kondigen. Daarentegen zijn er ook systemen die tot krap 100 meter werken, te kort om nog tijdig te reageren. Voor de absolute motorminimalisten is bluetooth waarschijnlijk nog altijd wat teveel van het goede. Omdat het simpelweg een afleiding betreft van het rijden. Voor andere motorrijders is het daarentegen een grote vooruitgang van de kwaliteit van leven op de weg. Tenminste, wanneer je het juiste systeem hebt gekozen!

ZO TESTEN WE
Op een vooraf uitgezette testroute, variërend in snelheid van 50 km/uur tot een flink autobaantempo (180 km/uur), werd de gebruiksvriendelijkheid van de bediening evenals de geluidskwaliteit van elke kit beoordeeld. Vooraf waren tijdens een ‘droge test’ al het in gebruik nemen, de handleiding en pairing mogelijkheden uitgebreid onderzocht. Tijdens de daaropvolgende proefrit kwamen onder meer de volgende tops en flops aan het licht.

SCHUBERTH SRC-SYSTEM
De grote microfoon doet zijn werk weliswaar prima, met gesloten kinstuk beperkt het echter wel de spraakvrijheid doordat de kin en lippen er tegenaan zitten gedrukt.

MIDLAND BT CITY
Klein, maar superfijn! De flexibele antenne blijkt spraak- en geluidsoverdracht beter aan te kunnen dan geïntegreerde varianten.

INTERPHONE F4
Hier heeft iemand heel echt meegedacht: een verkorte handleiding in credit card formaat die je altijd bij je hebt. Handig wanneer sommige bedieningstoetsen meerdere functies herbergen.

HJC CHATTERBOX XBI2
Dankzij een solide metalen klembeugel laten zwanenhals microfoon en bedieningsunit zich uiterst stevig aan de helm vastmaken. Klasse!

CABERG JUST SPEAK D2
Huh?! Deze miniknop net onder de microfoon is het nogal Spartaanse uitgevallen bedieningspaneel. Amper zichtbaar, laat staan te bedienen met handschoenen aan. In de praktijk totaal ongeschikt.

DIT IS BLUETOOTHRADIOVERKEER 2.0
Wat klinkt als een innovatieve tandpasta is in werkelijkheid niets meer of minder dan een internationale standaard van het draadloze netwerk voor elektronische apparaten. De naam komt niet van een op reclamegebied zeer bedreven tandarts, maar van de Deense koning Harald I. Deze vorst verzoende in de 10e eeuw het Noorse en Deense volk en kreeg daardoor de bijnaam Blatand, in goed Nederlands Blauwtand. Zijn bijnaam, in het Engels, is nu de algemene term voor het ‘verenigen’ van elektronische apparaten als laptops, smartphones, MP3-spelers etc. De data uitwisseling van gegevens via bluetooth werkt vergelijkbaar als een magnetron middels de licentievrije 2,4 GHz kortegolf frequentie. Bij het koppelen (pairen) identificeren apparaten elkaar onderling middels een individueel serienummer. Wordt de afstand te groot, dan wordt de verbinding verbroken, maar komen beide apparaten vervolgens weer binnen elkaars bereik, die afhankelijk van de sterkte van de zender kan oplopen tot meer dan een kilometer, dan wordt de verbinding automatisch weer tot stand gebracht.

CONCLUSIE
BMW introduceerde in 2005 als eerste een in een helm geïntegreerd bluetooth systeem. Deze eerste rond de 1100 euro kostende helm, die destijds nagenoeg geen concurrentie had, was is deze test roemloos ten onder gegaan. Dankzij een constante doorontwikkeling heeft de huidige Systeemhelm 6 zich echter opgewerkt tot het beste dat er op geïntegreerd gebied verkrijgbaar is. Toch zit er niet meer in dan een vierde plaats voor de Beierse pletterpet, de podiumplaatsen gingen namelijk naar de slimme en betaalbare universele systemen van Midland en Cardo. Deze schitteren met enorme reikwijdtes en een veel betere akoestiek, waardoor spreken, telefoneren, evenals muziek en radio luisteren een waar genot wordt. Bij de systemen van Caberg, HJC en Probiker is er op verschillende punten nog veel ruimte voor verbetering.

BMW Communicatiesysteem
Aanbieder: BMW Motorrad Nederland, tel. 0800-099 2234 (gratis), www.bmw-motorrad.nlPrijs: € 360,00; Systeemhelm 6 vanaf € 495,-Leveringsomvang: waterdichte bluetooth controle-unit, luidsprekerset, microfoon, accu, opladerAccu: nickel-metaalhydride Laadtijd: 4 uurStand-by tijd: niet opgegevenGesprekstijd: 10-12 uur

PLUS
Uitstekende, duidelijk spraakoverdracht (tot 200 meter); maximaal volume ruim voldoende, tot tempo 130 km/uur duidelijke gesprekken mogelijk; functietoetsen op paneel goed met handschoenen aan te bedienen; goede feedback bij het indrukken van de knoppen.

MIN:
Bedieningsunit op één van de helmen niet stevig bevestigd, viel er al na korte tijd af; vanaf 300 meter regelmatig storingen en gekraak bij onderlinge communicatie.

CONCLUSIE
Het bereik is met ongeveer 300 meter voldoende, maar geen echte topper. Voor gebruik telefoon, GPS en MP3 echter meer dan ruim voldoende. Prima systeem, waar zoals het BMW betaamd wel weer een behoorlijk stevig prijskaartje aan hangt. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed

Nolan N-Com
Aanbieder: Nerons BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nlPrijs: € 264,90 (Basic Kit 2 plus Bleutooth Kit 3); helm N85 Classic N-Com € 249,95Leveringsomvang: waterdichte bluetooth controle-unit, luidsprekerset, microfoon, accu, opladerAccu: lithium-ion Laadtijd: 2 uurStand-by tijd: niet opgegevenGesprekstijd/muziek: 8/8 uur

PLUS
Zeer goed afgewerkt, communicatiesysteem met extra banaanstekker aansluitmogelijkheden voor randapparatuur eersteklas en degelijk geïntegreerd in de helm; prima feedback van de goed gevormde bedieningsknoppen; prettige, natuurlijke overdracht; goed bereik tot 600 meter.

MIN
Op lange termijn vervelende overdracht van rijwind, motorgeluid en bijgeluiden van de andere motor, daardoor ook geen automatische verbreking van de verbinding bij langere gesprekspauzes.

CONCLUSIE
Vervelende bijgeluiden verspelen een topplek. Ze verstoren weliswaar niet de GPS aanwijzingen, maar wel de langere dialogen tussen rijder en toermaatjes. Verder een eersteklas geïntegreerd systeem, dat laat zien waar het in de toekomst naar toe zou moeten.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed

Probiker KX4 Z-Link
Aanbieder: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (45 c/pm), www.motozoom.nlPrijs: vanaf € 199,95 (complete helm met communicatiesysteem)Leveringsomvang: waterdichte bluetooth controle-unit, luidsprekerset, microfoon, accu, oplader, vervangende binnenvoering, helmAccu: lithium-ionLaadtijd: 2 uurStand-by tijd: 300 uur. Gesprekstijd: 12 uur

PLUS
Goed uitgerust; netjes in de helm geïntegreerd bedieningspaneel; koppelen (pairen) met andere bluetooth sets makkelijk en snel.

MIN. Zeer slechte klankoverdracht, enkel een zuivere gesprek mogelijk tussen rijder en bijrijder tot maximaal een bescheiden snelheid op secundaire wegen; storende bijgeluiden (rijwind, motorgeluid) worden ongefilterd doorgegeven; controle-unit tijdens rijden moeilijk te bedienen, per ongeluk werd vaak de uitknop i.p.v. volumeknop bediend; verf op knoppen laat snel los; afwerking over het algemeen matig.

CONCLUSIE
Op het eerste gezicht een zeer complete helm tegen een meer dan aantrekkelijke prijs, die eveneens in positieve zin opvalt doordat het systeem makkelijk en snel verbindingen tot stand brengt. Dan gaat het echter snel bergafwaarts, de klankoverdracht (akoestiek) is ronduit slecht en ook bij de bediening is er ruimte voor verbetering.[Logo MotoPlus]-oordeel: slecht

Schuberth SRC-System
Aanbieder: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.comPrijs: € 319,95; helm C3 vanaf € 559,95Leveringsomvang: waterdichte bluetooth controle-unit, luidsprekerset, microfoon, accu, oplader, winddeflector microfoon, USB-kabel, audiokabel, klittenband Accu: lithium-polymeerLaadtijd: 3 uurStand-by tijd: 168 uur Gesprekstijd/muziek: 10/8 uur

PLUS
Bijgeluiden worden goed gefilterd, nauwelijks ruis; automatische volumeaanpassing evenals het verbreken van de verbinding bij lange gesprekspauzes bijzonder praktisch en functioneert perfect; akoestiek tot 120 km/uur goed, tot 150 km/uur mogelijk; bereik rond 300 meter.

MIN
Zwanenhalsmicrofoon drukt onder de helm tegen kin en lippen; bedieningspaneel slecht bereikbaar; functietoetsen ergonomisch gezien niet optimaal gepositioneerd met bovendien te weinig feedback; akoestiek in algemeen wat hol met weinig diepte.

CONCLUSIE
Met een werkelijk voorbeeldige afwerking, nette, bruikbare reikwijdte en bijzonder praktische en goed functionerende extra’s als de automatische volumeregeling scoort het Schuberth systeem veel punten. De ongelukkig positie en matige gebruiksvriendelijkheid van het bedieningspaneel staan helaas een betere score in de weg. oordeel: goed

Shark Sharktooth
Aanbieder: JH Sports, tel. 06-5576 1785, www.jhsports.nlPrijs: € 199,95 ; helm Vision R vanaf € 299,95Leveringsomvang: waterdichte bluetooth controle-unit, luidsprekerset, microfoon, accu, oplader, extra kleefpadsAccu: nickel-metaalhydrideLaadtijd: 3 uurStand-by tijd: 700 uurGesprekstijd: 10 uur

PLUS
Zeer goede bediening van de volumeregeling; goede spraakoverdracht (natuurlijk geluid) tot 150 km/uur; eersteklas bereik, tot 750 meter is de geluidsoverdracht helder en buitengewoon duidelijk; overdracht van muziek bijzonder prettig.

MIN
Centrale multifunctionele toets (onder rubber) reageert uiterst onberekenbaar en verijdelt menige functie instelling; automatische verbinding werkt niet altijd; controlelampjes overdag slecht zichtbaar.

CONCLUSIE
Klein foutje met grote gevolgen: uitgerekend de centrale bedieningsknop zorgde op beide testhelmen voor de nodige irritatie door zijn grillige karakter. Jammer, want verder is het geïntegreerde huissysteem van het Franse Shark door zijn perfecte akoestiek een echte favoriet.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed

Caberg Just Speak
EasyAanbieder: Xtravus, tel. 0413-387 079, www.xtravus.comPrijs: € 109,95Leveringsomvang: luidsprekerset met geïntegreerde bluetooth controle-unit, microfoon, accu, oplader, klittenbandbevestigingAccu: lithium-ion/polymeerLaadtijd: geen opgaveStand-by tijd: 200 uurGesprekstijd: 6 uur

PLUS
Compact, ultra smal design; meest aantrekkelijk geprijsde systeem uit de test.

MIN
Slechte, deels onderbroken klankoverdrachten met sterke ruis; bike-to-bike communicatie door de uiterst geringe reikwijdte (10 meter) nauwelijks bruikbaar; minuscule functietoets op de zwanenhals is amper te gebruiken tijdens het rijden, met handschoenen aan nauwelijks te bedienen; geen automatisch verbreken van de verbinding tijdens gesprekspauzes; geen automatisch herverbinden wanneer contact tussen twee systemen onverhoopt is verbroken.

CONCLUSIE
Een bleutooth systeem voor minder centen zul je niet snel vinden. De meest basale basisfuncties heeft het uiterst compact gebouwde systeem onder de knie, maar in de praktijk presenteren akoestiek en gebruiksvriendelijkheid, door de nauwelijks bereikbare functietoets, ver onder de maat. [Logo MotoPlus]-oordeel: slecht

Cardo Scala Rider Q2 Pro
Aanbieder: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.comPrijs: € 209,95 (soloset); € 364,95 (duoset)Leveringsomvang: soloset met waterdichte bluetooth controle-unit, klemmontage met dockingstation, geïntegreerde luidsprekerset, microfoon, accu, oplader, bevestigingsmateriaalAccu: lithium-ion/polymeerLaadtijd: 3 uurStand-by tijd: 168 uurGesprekstijd: 8 uur

PLUS
Heldere, zeer zuivere spraakoverdracht over een grote afstand (tot 500 meter) en tot hoge snelheid (160 km/uur); ultrastabiel dockingstation; goed bereikbaar, handschoenvriendelijke bedieningstoetsen; omgevingsgestuurde volumeregeling; ingebouwde FM-radio; koppeling van drie randapparaten mogelijk.

MIN
De aan de achterkant geplaatste volumeregelaar moeilijk te bereiken; geen automatische uitschakeling tijdens gesprekspauzes; geen duidelijke feedback van de functietoetsen.

CONCLUSIE
De basisset van Cardo overtuigt onder meer door zijn heerlijk zuivere akoestiek en het feit dat het stabiele dockingstation zich snel aan verschillende helmen laat bevestigen. Daarnaast laat het systeem zich snel en moeiteloos koppelen aan randapparaten als mobiele telefoon, GPS of MP3-speler.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed

Cardo Scala Rider G4
Aanbieder: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.comPrijs: € 274,95 (soloset); € 469,95 (duoset)Leveringsomvang: soloset met waterdichte bluetooth conrole-unit, klemmontage met dockingstation, geïntegreerde luidsprekerset en microfoon, oplader, bevestigingsmateriaal Accu: lithium-ion/polymeer Laadtijd: 3 uur Stand-by tijd: 168 uur Gesprekstijd: 13 uur

PLUS
Goede heldere spraakoverdracht tot hoge snelheden (meer dan 160 km/uur) en met een groot bereik (meer dan 1000 meter); automatische volumeregeling; automatische uitschakeling tijdens gesprekspauzes; aangenaam overgang (faden) tussen muziek en gesprekken; eenvoudige koppeling (pairen) van randapparaten (mobiele telefoon, GPS, MP3-speler; geïntegreerde radio; goed bedienbare knoppen met heldere feedback; stevige montage.

MIN
Contactpunten van het dockingstation zonder controle-unit onbeschermd.

CONCLUSIE
De multitask communicatiecentrale voor mensen die veel willen netwerken. Tot vier gesprekspartners kunnen tegelijkertijd hun bochtenervaringen met elkaar delen en dat over een enorme afstand. Ook aan extra’s is er geen gebrek (radio, navigatie, muziek). Klasse gemaakt, makkelijk in gebruik. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed

HJC Chatterbox XBI2
Aanbieder: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.comPrijs: € 199,95; helm IS-Max BT met Chatterbox voorbereiding € 209,95Leveringsomvang: waterdichte bluetooth controle-unit, klemmontage met luidsprekerset en microfoon, oplader, bevestigingsmateriaal Accu: lithium-ion/polymeer Laadtijd: 3 uur Stand-by tijd: 48 uur Gesprekstijd: 8 uur

PLUS
Koppelen van drie apparaten in de intercom modus; bruikbare, praktijkgericht bereik; stabiele montage; diverse aansluitmogelijkheden via bleutooth en kabel.

MIN
Nauwelijks verstaanbaar, onderbroken gesprekken met sterke achtergrondruis en echo (vooral storend bij stadsverkeer en gemiddeld tempo); koppeling van randapparaten extra bemoeilijkt door onduidelijke instructies; functietoetsen met handschoenen aan moeilijk te bedienen, foutieve keuze door bedienen verkeerde toetsen geen zeldzaamheid; geen automatische uitschakeling tijdens gesprekspauzes.

CONCLUSIE
De Chatterbox draagt weinig bij aan een ontspannen gesprekssfeer. Al bij het koppelen van twee apparaten steken er problemen de kop op en heb je eenmaal verbinding dan weet de slechte akoestiek met sterke echo nauwelijks te overtuigen.[Logo MotoPlus]-oordeel: slecht

Interphone F4 Plus Stereo
Aanbieder: IGM Trading, tel. 074-291 7700, www.grandcanyonbike.euPrijs: € 199,00 (soloset); € 369,00 (duoset)Leveringsomvang: waterdichte bluetooth controle-unit, luidsprekerset en microfoon, schroef- en kleefbevestiging, oplader, extra bevestigingen Accu: lithium-ion/polymeer Laadtijd: 3 uur Stand-by tijd: 700 uur Gesprekstijd: 7 uur

PLUS
Heldere spraakoverdracht met aangenaam vol geluid tot ongeveer 200 meter; zeer effectief ruisfilter, automatische volumeregeling; nauwelijks bijgeluiden hoorbaar; uitgebreide montage opties; praktische beknopte handleiding op creditcard formaat.

MIN
Bij overschrijding van de reikwijdte veel ruis met bijgeluiden; geen automatische verbinding wanneer apparaten onverhoopt ontkoppeld worden; kwetsbare audiostekkers; functietoetsen met handschoenen lastig te bedienen; geen automatisch verbreken van de verbinding bij gesprekspauzes.

CONCLUSIE
Tot 200 meter is de communicatie tussen twee motoren dankzij de uitstekende akoestiek een absolute topper, wordt de afstand groter dan is het over met de pret. Ter compensatie voor de deels slecht te bedienen functietoetsen is er wel automatische volumeregeling. oordeel: goed

Midland BT City
Aanbieder: Diverse dealers, www.midlandradio.euPrijs: € 139,95 (soloset); € 269,95 (duoset)Leveringsomvang: waterdichte bluetooth controle-unit, luidsprekerset en microfoon, klem- en kleefbevestiging, audiokabel, oplader en extra bevestigingen Accu: lithium-ion/polymeer Laadtijd: 4 uur Stand-by tijd: 48 uur Gesprekstijd: 8 uur

PLUS
Kristalheldere klankoverdracht met mooi vol stemgeluid tot 160 km/uur en een reikwijdte van meer dan 400 meter; functietoetsen ook met handschoenen goed te vinden en makkelijk te bedienen; automatisch verbreken verbinding bij gesprekspauzes; automatisch herverbinden na ontkoppeling; snel en eenvoudig koppelen met randapparaten als GSM, GPS en MP3-speler.

MIN
Klembevestiging voor sommige helmtypen te zwak.

CONCLUSIE
De budgetair aantrekkelijke oplossing van Midland overtuigt in de praktijk als een solide communicatiesysteem. Met een ruime reikwijdte, goede akoestiek en veel aansluitmogelijkheden (telefoon, GPS, MP3) gooit de BT City hoge ogen. Net als met zijn prijs, een duoset is nauwelijks duurder dan vele solo apparaten. Oordeel: zeer goed

Midland BT Next – TESTWINNAAR
Aanbieder: Diverse dealers, www.midlandradio.euPrijs: € 164,90 (soloset); € 319,90 (duoset)Leveringsomvang: Waterdichte bluetooth controle-unit, luidsprekerset en microfoon, klem- en kleefbevestiging, audiokabel, oplader, bevestigingsmateriaal Accu: lithium-ion/polymeer Laadtijd: 6 uur Stand-by tijd: niet opgegeven Gesprekstijd: 10 uur

PLUS
Zuivere, kraakheldere spraakoverdracht met een rijk, vol klankbeeld, zowel in de stad als op de snelweg (180 km/uur); bereik in intercommodus tot ver boven de 1000 meter; automatisch verbreken verbinding bij gesprekspauzes; praktische controletonen over de status van het systeem (bijv. intercom verbindingsopbouw, automatisch koppelen na verbindingsverlies); koppeling van vier randapparaten mogelijk; geïntegreerde radio.

MIN
Functies verschillende toetsen niet duidelijk aangegeven; klembevestiging voor sommige helmtypen te zwak.

CONCLUSIEEen spraakwonder in een compact design. De BT Next combineert perfecte akoestiek met bijzonder nuttige praktische eigenschappen. Na een soepele koppeling met mobiele telefoon, MP3, GPS of andere randapparaten staat niets een heldere communicatie meer in de weg, ook snelheid en afstand niet. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-