+ Plus

Super Brick Garage London

Het kloppende hart van Londen is een opwindende mix van culturen, stijl en mode. Een heel bijzondere mix vind je achter de bakstenen muren van de Super Brick Garage. We nemen een exclusief kijkje.

Londen dus, waar de beroemde ‘Brick Lane’, met de stijlvolle Truman-brouwerij ten noorden van de Thames als herkenningspunt, is uitgegroeid tot een moderne lifestyle-smeltkroes. Het oude brouwerijcomplex met zijn kenmerkende karmijnrode bakstenen staat op grond waar al sinds 1666 bier wordt gebrouwen en is in de loop der eeuwen uitgegroeid tot één van de grootste wereldwijd. Tegenwoordig is het niets meer dan een open geschiedenisboek. De geur van wort is al lang vervlogen, in plaats daarvan zijn de nauwe steegjes rond ‘Shoreditch High Street’ gevuld met de geur van vers ‘street food’ uit alle windstreken. Dure parfums en penetrante uitlaatgassen vermengen het geheel uiteindelijk tot een grootstedelijk aroma.
Er is veel veranderd. Deze buurt bruist tegenwoordig van onconventionele en creatieve levenslust. Mooie, jonge mensen flaneren met ‘fusion snacks’ in de ene en een smartphone in de andere hand over de hobbelige weggetjes, terwijl witte bestelwagens in ijltempo worden gelost. Kleine winkeltjes, bonte restaurants en barretjes wachten op bevoorrading. Hier wordt 24 uur per dag geleefd, rauw en vol passie, maar dat maakt struinen door deze wijk tot een zinnenprikkelende ontdekking. Dat je in deze donkere, met graffiti overwoekerde straten en ondanks stokkend verkeer ook als motormens gelukkig kunt worden, is eigenlijk ondenkbaar.

Tenzij je Xavier Padovani kent. Voor de geboren Corsicaan is Londen al vele jaren zijn huis en is hij een bevlogen ondernemer, vader, netwerker en overtuigd motorrijder. Hij zweert in de drukke stad bij de tweewieler. En Xavier is wat je doorgaans een projectmens noemt. Steeds een nieuw idee, nooit genoeg tijd, veel te veel opties. Maar een aantal wilde fantasieën heeft Xavier toch op succesvolle wijze in daden omgezet. De Super Brick Garage is er één van.
Via de parkeerplaats van de oude brouwerij leidt de weg direct naar zijn kleine, afgebakende paradijs. De drukte van Brick Lane maakt plaats voor een ongekende rust. Buiten staan zijn Moto Guzzi V7 en een BMW-boxer als wachtposten voor de deur. Achter de zwarte poort van de Super Brick Garage – een mix van werkplaats-community, bar en studio – heet Xavier zijn bezoekers welkom in een geweldige ‘mancave’. Een garage van ongeveer vijftig vierkante meter, waarin motorfietsen een belangrijke rol spelen, maar niet altijd de hoofdrol hebben.
De Franse expat heeft deze vrijhaven samen met een paar vrienden gemaakt. De Super Brick Garage is een plek waar taalbarrières, nationaliteiten, interesses en competenties niet bestaan.

Xavier, die vroeger in het toerisme werkzaam was en al eens met topdesigner Philippe Starck samenwerkte, vertelt over het ontstaan van zijn idee. In vloeiend Engels, met een aanstekelijk Frans accent, wordt Super Brick dan al snel ‘Süper Brique’. Op de achtergrond draait ondertussen een knarsende 7”-plaat in de jukebox uit de jaren vijftig. “Ongeveer vijf jaar terug zijn mijn vrouw en ik binnen Londen verhuisd. Ik moest de spullen uit ons huis ergens kwijt. Met een kleine baby was dat destijds allemaal te veel. Ik had meer plek nodig en zo kwam het balletje aan het rollen. En omdat ik al langere tijd op zoek was naar een ruimte, waarin ik in alle rust creatief kon zijn, verbond ik mijn visie met de ideeën van een paar vrienden. Zo is de Super Brick Garage ontstaan, werkplaats én sociaal trefpunt ineen.”
Ruimte is in Londen een kostbaar goed. Wat dat betreft is Xavier een gelukkig man, want hij kan vanuit zijn raam zo naar de blauwe hemel kijken, terwijl het stadscentrum een paar blokken verderop meer en meer door de schaduwen van hoge wolkenkrabbers wordt gedomineerd. Een zegen. Hier, waar hij voor de hectiek en dagelijkse beslommeringen kan vluchten, komt een creatief netwerk bijeen. Kunstenaars, gastronomen, fotografen, mensen uit de media en ambachtslieden. De Garage is niet zozeer een club maar veel meer een diffuus middelpunt van een wisselende groep mensen. De ruimte is niet alleen motorwerkplaats, die je voor korte of langere tijd kunt huren, maar het is ook een feestlocatie, een kantoor en geïmproviseerde bar.
Meer nog dan van zijn Honda Monkey, de blauwe CB750 of zijn Guzzi, houdt Xavier van het leven aan de bar. Als mede-eigenaar van de ‘Experimental Group’ combineert hij zijn kwaliteiten als merkontwikkelaar en gastronomie-expert. Hij zoekt en verzamelt – zoals veel anderen oude motoren – oude en lang vergeten sterke dranken, wekt de merken behoedzaam weer tot nieuw leven en brengt ze vervolgens naar de schappen van zorgvuldig geselecteerde nachtclubs. Met partners, waaronder de medeoprichters van Super Brick Garage, bestiert hij eveneens een aantal van deze stijlvolle etablissementen in Parijs, New York, Ibiza en Londen.

De jukebox wisselt inmiddels van plaat. Xavier reikt als een proeve van bekwaamheid naar een vermout, waarvan het droge, kruidige aroma nog lang blijft hangen. Terwijl het gehemelte geniet, praat de gastheer honderduit. Langzaam wordt duidelijk dat sleutelen aan motoren voor Xavier bijzaak is. Bij grotere ombouwprojecten omringt hij zich het liefst met vakmensen, die in zijn opdracht van oude motoren unieke exemplaren maken. Dat is helder en efficiënt. Het zwaartepunt ligt bij hem op het sociale aspect: “Het is al eens voorgekomen dat ik bepaalde motorfietsen alleen maar kocht om de mensen er achter te leren kennen. Die motoren werden vervolgens weer netjes gemaakt, een tijdje door Londen gereden en na kortere of langere tijd vervolgens weer verkocht. Zo leer ik ongelooflijk veel leuke mensen en hun verhalen kennen. In het beste geval bouw je een lange relatie met die mensen op. De wereld zit immers vol ontdekkingen!” En dat meent hij serieus. Zijn ogen lichten op als die van een kind.
De motor is voor hem een even praktisch, offensief als wild vehikel. Het past bij zijn karakter. De therapeutische werking die van een werkbank uit kan gaan, weet hij dan ook op waarde te schatten. “Werken aan de mechaniek van een motorfiets zie ik als een proces. Als je over bepaalde onderwerpen van gedachten wisselt met experts, ontstaat al snel een echt community-effect. Dat kan haast als een drug werken.”
Een betere drug bestaat er voor hem niet. Xavier, door en door een maker, is er met zijn community-werkplaats in geslaagd om mensen te motiveren, met elkaar te verbinden en vooruit te helpen. Ieder nieuw project – ongeacht of het nu om een motorfiets, kunstwerk of genotmiddel gaat – staat ook voor de ontwikkeling van zijn deelnemers. De Super Brick Garage is daarmee, en ook al stuit je er op de gebruikelijke clichés en stereotype esthetica, net als ontelbaar veel andere werkplaatsen op de wereld een ruimte waar dromen waargemaakt worden. En daar moet op gedronken worden!

 

Lees meer over

BMW Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-