+ Plus

SportCompact nr. 13

ONK WEGRACES ASSEN Smees vecht zich terug Foto’s Paul Nagels Hans Smees wil zich nog niet gewonnen geven. De 250 cc-kampioen wilde zich aanvankelijk concentreren op de strijd om de Europese titel, maar tegenvallende resultaten verlegden de prioriteiten weer wat. In Assen toonde hij aan nog steeds volop in de race te zijn voor titelbehoud. Arie Vos was andermaal de sterkste in de Supersport-klasse en bij de Dutch Superbikes. ONGENAAKBAAR was Arie Vos al in de trainingen voor de Supersport geweest. Dat hij de trend zette met een tijd van 1:44.708 was geen verrassing. Wel het feit dat Ghisbert van Ginhoven met de Ducati 749 de tweede tijd reed voor Patrick Lakerveld en Joan Veijer. Vos kwam weer goed uit de startblokken bij de start samen met Veijer, Van de Lagemaat, Jarno van der Marel, Peter Schalken en Rik Lenters. Ook Van Ginhoven kwam goed weg maar hij botste samen met Van de Lagemaat waarbij Van Ginhoven direct terugviel en de nodige averij opliep aan onder meer de radiateur. Een andere pechvogel van de eerste startrij was Patrick Lakerveld, die in de opwarmronde een probleem kreeg en de pits in moest. De voormalig kwartliterkampioen zou later met een halve ronde achterstand toch nog op pad gaan. Het duurde slecht even alvorens Vos de leiding in handen had en vervolgens gaf die niemand ook maar een schijn van kans om hem van de overwinning te houden. Op niet minder dan dertien seconden toonde Veijer zich de meerdere van Van der Marel en stelde de tweede podiumplaats veilig. Van de Lagemaat werd eenzaam vierde voor Branko Srdanov en Peter Schalken, die profiteerde van een val van Rik Lenters in de laatste ronde. Als het een beetje meezit, kan Vos komende zondag tijdens Rizla Racing Day de titel pakken in de Supersport. “Dat zou leuk zijn voor zoveel publiek,” opperde de oud-scooterkampioen. De uitslag van de eens zo goed bezette Supersport-klasse bood een treurig gezicht, want niet meer dan twaalf rijders – met Lakerveld als elfde – werden geklasseerd. EEN OLIESPOOR op de baan na een drietal ronden in de Dutch Superbikes zorgde voor een rode vlag situatie. De nieuwe Strubbenbocht werd snel schoon gemaakt en met een geringe vertraging kon het restant van de wedstrijd worden verreden. Op het moment van afvlaggen had Bob Withag de leiding in handen voor Arie Vos, de snelle Australiër David Johnson, Ron van Steenbergen, Harry van Beek en Paul Mooijman met zijn Nederstaete Teamgenoot Rafaël Sinke. Ook bij de herstart nam Johnson het initiatief. Vos nam nu echter al snel de leiding over en ook Withag zette Johnson een plaats terug. Vos reed naar een afgetekende zevende Dutch Superbikes overwinning (!) en Withag werd tweede voor Johnson. Mooijman kwam als vierde uit de strijd na felle strijd met Van Beek en Ron van Steenbergen. Heel knap reed ook Rafaël Sinke naar een zevende plaats voor Virgil-Amber Bloemhard en Robert de Vries op de MV Agusta. Mogelijk was dit het laatste optreden van Robert op het Italiaanse raspaardje. Enkele dagen eerder had oud-Superstock-kampioen John Bakker namelijk laten weten per direct te stoppen als rijder van het Team MV Agusta dat hierdoor wellicht wordt opgeheven. Hoewel Withag meende nog een kans te hebben gehad op de overwinning als de wedstrijd langer geduurd zou hebben, had Vos daar zijn eigen gedachten over. “In Francorchamps kan ik over twee weken kampioen worden en dat telt”, vond Vos. VOOR Gert-Jan Kok verliep de 125cc wedstrijd nu niet direct volgens plan. Hij was in de trainingen op de door het Truckstar Festival erg vuil geworden baan de snelste, maar in de race zou het allemaal niet volgens plan verlopen. De teamgenoten Ernst Dubbink en Rob Verhoef namen de beste start en ook Chris Vrieling en Kok zaten er erg goed bij. Kok begon al meteen de nodige pressie uit te oefenen op Dubbink en al in de tweede ronde had de regerende kampioen de leiding overgenomen. In de GT bocht ging het echter mis toen de leidende Kok in contact kwam met de half naast hem rijdende Dubbink. Uiteraard staken de kemphanen de beschuldigende vinger naar elkaar uit, maar vader Kok was wijs en oordeelde: “Laten we het maar gewoon op een raceongeval houden!” Hoe dan ook, voor Dubbink – de winnaar van de vorige ONK-race – was het over, Kok vervolgde met grote achterstand zijn weg om vervolgens met reuzenstappen door het hele veld te stormen. Er gebeurde echter nog veel meer, want op een bepaald moment kwam de inmiddels leidende Vrieling niet meer door en nu leek de opgerukte Patrick van de Waarsenburg het voor het zeggen te hebben. Niets was echter minder waar, want met nog twee ronden te gaan ging zijn accu stuk en Rob Verhoef werd leider. Hij reed onbedreigd naar de overwinning, want tweede man Ferry Stoffer had zijn banden versleten en kon geen vuist meer maken. Een nieuwe podiumganger was Joop Timmer, de debuterende zoon van oud-GP-coureur Theo Timmer reed voor het Amici Racing Team naar de derde plaats. Kok werd nog zevende van slechts tien finishers en blijft comfortabel leider in de tussenstand. Een week eerder had de regerende kampioen meer succes. Tijdens de EK-races in het Zweedse Karlskoga reed Kok naar een voortreffelijke tweede plek. Hans Smees moest tijdens de vorige ONK-race Raymond Schouten voorrang verlenen. De 35-jarige Smees, vorige week bij de EK-races in Zweden vijfde, aast echter nog op titelprolongatie en moest derhalve nu ook in de aanval. Schouten leek echter enige tijd goede kansen te hebben op zijn tweede opeenvolgende overwinning in de 250cc. Hij nam na de start de leiding stevig in handen terwijl Aprilia-rijder Smees juist aanmerkelijk minder goed uit de startblokken kwam. Toch ging het niet erg lang goed voor de steeds beter in zijn ‘250cc element’ komende Schouten. De voormalige 125cc GP-rijder kreeg te maken met een ernstige vorm van vermogensverlies van zijn overjarige Honda en moest rap het nodige terrein prijsgeven. Smees was misschien ook zonder dit euvel van zijn concurrent wel naar de leidende positie gekomen, maar hij werd hiermee wel in de kaart gespeeld. Voor Schouten was het leed nog niet geleden, want na tien van de 14 ronden gaf zijn Honda helemaal de pijp aan Maarten. “Ik had in de training al een defecte zuigerveer en moest met een geleende cilinder rijden. Ik merkte al vlug dat het niet helemaal in orde was en uiteindelijk moest ik aan de kant. Mijn kansen op het kampioenschap zijn nu wel verkeken”, meldde Schouten telergesteld. Voor de ook matig vertrokken tweede Aprilia-rijder Randy Gevers was nu de weg vrij om zich te richten op de tweede plaats. Hij moest hiervoor wel diep gaan, want Jan Roelofs reed in tweede stelling en gaf zich niet direct gewonnen. Toch pakte Gevers met een halve seconde voorsprong de tweede plaats. De uitslag had ook belangrijke gevolgen voor de kampioensstand. Roelofs verloor de leiding aan titelhouder Smees, terwijl Gevers promoveerde naar een voorlopige tweede plek. In de zijspanklasse werd het gelegenheidskoppel Jan Bevers en zijn Duitse metgezel Falk Hops een verrassend winnaar, net voor de voormalige kampioenen Paul en René Steenbergen. In de Superstock 600 bracht Gerald Perdon de spanning terug met een overwinning, terwijl Ronald ter Braake door een paar foutjes slechts vijfde werd. UITSLAGEN: 125cc: 1. Rob Verhoef; 2. Ferry Stoffer; 3. Joop Timmer; 4. Roy Pouw; 5. Walter Bek 250 cc 1. Hans Smees; 2. Randy Gevers; 3. Jan Roelofs; 4. Nikola Milovanovic; 5. Bram Appelo Supersport 1. Arie Vos; 2. Joan Veijer; 3. Jarno van der Marel; 4. Henk van de Lagemaat; 5. Branko Srdanov Dutch Superbikes 1. Arie Vos; 2. Bob Withag; 3. David Johnson; 4. Paul Mooijman; 5. Harry van Beek Superstock 1. Gerald Perdon; 2. Marcel van Nieuwenhuizen; 3. Sam van Rens; 4. Albert van Winkoop; 5. Ronald ter Braake Kijk voor complete uitslagen en tussenstanden op www.motoplus.nl [Unterschrifte SportCompact Seite 94-95] [Unterschrift 125 Crash] Al in de derde ronde gaat het in de GT bocht mis voor 125 cc-rijders Gert-Jan Kok en Ernst Dubbink. [Unterschrift Opener] Hans Smees was weer ongenaakbaar in Assen en won zijn zesde race van het seizoen. [Unterschrift bij 250 Winnaar] Opluchting en blijdschap bij Hans Smees, die de leiding in de tussenstand bij de kwartliters weer in handen heeft. [Unterschrift Superbikes] Bob Withag in de achtervolging op Australiër David Johnson tijdens de Dutch Superbikes. [Unterschrift Supersport 2] Jarno van der Marel (47) in gevecht met Joan Veijer (4) om de tweede plaats bij de Supersport 600. [Unterschrift Supersport Vos] Weer een dubbelzege voor Arie Vos, die zowel de Supersport 600 als de Dutch Superbikes op zijn naam zette. [Unterschrift Supersport Winnaar (Reserve)] Met vijftig punten in één weekend kan er wel een lachje af. [Text bei Kort door de bocht] KORT DOOR DE BOCHT • Voor de derde achtereenvolgende keer heeft Remy van Rees zich tijdens het ONK Supermoto in Holten als winnaar mogen laten huldigen. De Belg Mark Fraikin werd beide malen tweede, Marcel van Drunen scoorde twee keer een derde plek. Van Drunen moest daar vooral in de eerste race hard voor rijden, omdat hij bij de start zijn Yamaha af liet slaan. In de tweede manche startte hij goed, maar waren Fraikin en de ijzersterke Van Rees te snel. Van Rees pakte zijn zevende manchewinst van het seizoen. Van Drunen leidt het titelstrijd met 533 punten, terwijl Van Rees met 475 punten de tweede plaats heeft overgenomen van Peter van den Berk (455). Ron van der Horst (406) en Jurgen van den Goorbergh (391) staan vier en vijf. De zijspannen gaven in Holten een demonstratie, waarbij – zoals verwacht – Daniël Willemsen en Sven Verbrugge voor een fantastische show zorgden. • Tijdens de MX3-GP van Bulgarije heeft Yves Demaria zich beperkt tot in het spoor blijven van zijn enig overgebleven concurrent Sven Breugelmans. De Belg werd vierde en achtste, de controlerende Fransman kwam tot een vijfde en negende plaats. De totaalwinst in Bulgarije was voor Enrico Oddenino. De Honda-coureur scoorde een puntje meer dan de Zwitser Marc Ristori. Christiano Beggi was eigenlijk de sterkste, maar strandde in de eerste heat met pech. De tweede won hij. Met nog één GP op het programma leidt Demaria met 21 punten voorsprong op teamgenoot Breugelmans. • Sete Gibernau is vorige week opnieuw geopereerd aan zijn gebroken linker sleutelbeen. De aangebrachte titanium plaat bleek voor problemen te zorgen. De doktoren hebben de plaat nu versterkt en daarnaast kreeg Gibernau botversterkende injecties toegediend. Deelname aan de GP van Brno op 20 augustus is niet zeker, maar wel waarschijnlijk. • Martien van Gils heeft tijdens de WK Zijspanrace op de snelle Salzburgring een twaalfde en zevende plaats gescoord. De gebroeders Reeves werden een keer eerste en tweede, waardoor ze de leiding in de tussenstand stevig in handen hielden.

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-