Nieuws

Roadbook-tour – Langs Hollandse Wateren

Langs Hollandse Wateren is de titel van deze roadbook-tour. En toegegeven, dat is een nogal breed begrip, Nederland heeft immers nogal wat waterpartijtjes in de aanbieding. Meer specifiek loopt deze route langs een aantal wateren die vooral het westen van ons land deels vormgeven: de Noordzee, kanalen, rivieren en plassen die veelal zijn ontstaan door turfwinning in veengebieden!

Vooraf een kleine aantekening, deze roadbook-tour heeft namelijk een verschillend start- en eindpunt. Je begint namelijk in Sassenheim, aan de A44 bij Hotel Van der Valk om precies te zijn. Met de bebouwing van Sassenheim en Voorhout in de spiegels kom je in het duingebied van Noordwijk. De Noordzee is hier nog zo’n 1,5 kilometer weg, dus de verdedigingswal tegen het water is hier behoorlijk breed. Dat zorgt er wel voor dat de zee hier niet zichtbaar is, maar je proeft wel de sfeer van de duinen.

Na een tijdje zie je het landschap echt veranderen, er zijn minder bomen en de percelen en wegen worden rechter. De beschutting van de duinen maakt plaats voor de openheid van het veenlandschap. Ten zuiden van Lisse gaat de route over de Lisserdijk. Het kanaal langs deze dijk maakt deel uit van de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder en vormt de grens tussen Noord- en Zuid-Holland. Dit 60 kilometer lange kanaal is gegraven omstreeks 1840. Omdat het water in wat nu de polder is, een bedreiging vormde voor Amsterdam, werd besloten om het gebied droog te malen. Daarvoor werden voor het eerst stoomgemalen ingezet. Bovendien was er behoefte aan land, omdat grote oppervlaktes waren afgegraven om turf te winnen. Het turf werd gebruikt als brandstof, maar als het was ontgraven, bleef een waterplas over. Zo ontstonden onder andere de Westeinderplassen. En aan de oever daarvan vind je in Kudelstaart het eerste MotoPlusPunt 1 van de route, namelijk Brasserie Oevers.

Vervolgens steek je bij Bilderdam de Drecht over. Deze rivier lag vroeger op hetzelfde niveau als de omgeving, maar door het ontgraven van het veen kwam het gebied aan weerszijden van de rivier lager te liggen. Het volgende water is het Braassemermeer, dat zeer in trek is bij de recreatievaart. Als het echt stevig vriest, worden hier ijszeilwedstrijden georganiseerd. Leuk om te zien, al zullen de meesten van ons dan wel niet op de motor zitten. Ook bij Langeraar staat een verwijzing naar het water in koude tijden. Een kunstwerk laat zien dat het ‘rijden aan de stok’ favoriet was bij de plaatselijke bevolking.

Op het punt waar de Drecht uitmondt in de Amstel, volgt de route deze rivier die uiteindelijk uitkomt in Amsterdam. Daarna rij je een stuk langs de Kromme Mijdrecht, om uit te komen bij het tweede MotoPlusPunt: pannenkoekenhuis De Strooppot in Den Hoef.
Verderop doet de Kromme Mijdrecht haar naam niet meer echt eer aan, want het is behoorlijk gekanaliseerd en vreemd genoeg heet de weg er langs de Amstelkade. Dan buigt de route af langs de Nieuwkoopse Plassen. Dit natuurgebied bestaat vooral uit water, met onder meer sloten en percelen in een grillige vorm. Dat maakt het een aantrekkelijk gebied voor recreatieve watersport. Op veel percelen wordt nog steeds riet geteeld, dat wordt gebruikt als dakbedekking. Doordat er veel lintbebouwing is, is het water vaak moeilijk zichtbaar.

Bij Boskoop gaat de route echt weer de bebouwde wereld in. Dit dorp kent veel boomkwekerijen en aanverwante bedrijven. De producten van de kwekerijen werden vervoerd over de enorme hoeveelheid sloten. Omdat veel vervoer inmiddels over de weg plaats vindt, zijn alle percelen inmiddels voorzien van een brug. Veel van deze bruggen kunnen open zodat vervoer over water nog steeds mogelijk is.
Bij Waddinxveen gaat de route over de Hefbrug naar de andere kant van de Gouwe. Hier kunnen schepen tot een hoogte van ruim 30 meter passeren. Zover gaat de brug echter niet vaak omhoog. Voor zo’n 50% van de vaartuigen wordt het brugdek maar 12 meter opgehesen. Het eindpunt is bij Eetcafé ’t Wapen van Moerkapelle. Vanwege de geloofsovertuiging in dit gebied, is deze locatie echter op zondag gesloten.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Indian Scout

Eerste Test Indian Scout

25 april, 2024

Met honderdduizend verkochte units sinds 2015, goed voor ruim veertig procent van de totale verkopen, kun je wel ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-