Nieuws

Roadbook-tour Hollandse Waterlinie

Nederlanders en water, al eeuwenlang een onlosmakelijke combinatie. De Hollandse Waterlinie is een prachtig voorbeeld van hoe we vroeger al de kracht van water in ons voordeel gebruikten. Tijd voor een tocht langs dit historisch stukje Nederland.

De Hollandsche Waterlinie is een gebied tussen het IJsselmeer en de Biesbosch, dat in vroeger tijden tot een diepte van zo’n vijftig centimeter onder water gezet kon worden als verdediging van de steden in Holland en Utrecht. Het is 85 kilometer lang en drie tot vijf kilometer breed. Het is aangelegd rond 1850 en de laatste keer dat het gebied daadwerkelijk onder water is gezet, was in 1944-1945. Door de komst van vliegtuigen werd het verdedigingswerk overbodig, maar het blijft een knap stukje techniek.

Het beginpunt van deze tocht is erg centraal gelegen en goed bereikbaar. De Hollandse Waterlinie wordt gevormd door in totaal 45 forten, zes vestigingen (o.a. Muiden, Weesp en Naarden) en twee kastelen, allemaal bedoeld als verdediging van cruciale plekken. Dat zijn plekken waar wegen het gebied doorkruisen, maar ook sluizen waar het waterpeil geregeld werd. De route voert langs een groot aantal forten, maar soms moet je moeite doen om ze te zien. Houd de ogen dus goed open. Op je navigatie zijn ze aangegeven als Point of Interest.
Het eerste fort dat je tegenkomt is Fort Honswijk. Hier heeft na de Tweede Wereldoorlog een aantal NSB-ers gevangen gezeten. Even verderop steek je met de pont de Lek over. Het betreft een klassieke gierpont, die vastzit aan een staalkabel, die wordt ondersteund door vier pontbootjes. In het midden van de rivier zit de kabel vast aan een groot anker. Door de stroming van de rivier gaat de pont vanzelf naar de overkant.

De route loopt een flink stuk over de Diefdijk. Dat is nu de grens tussen Utrecht en Gelderland, maar was tevens een belangrijke binnendijk en onderdeel van de Hollandse Waterlinie. Net na de kruising met de A2 kom je langs de ‘Doorgezaagde Bunker’, die een open kijk geeft op het binnenste van de vele bunkers die je langs de weg ziet. Iets verder kom je langs het fort bij Asperen, waaraan je goed kunt zien hoe massief de forten eigenlijk zijn. Dan wordt het echt tijd voor het eerste MotoPlusPunt: Brasserie De Buurman bij Poederooijen. Op deze plek heeft tot 1957 een fortwachterswoning gestaan, maar nu is het een moderne brasserie.

Dan zijn we al bij het meest zuidelijke deel van de Hollandse Waterlinie. De route gaat weer naar het noorden, om de Merwede en de Lek over te steken moeten we twee keer een stukje snelweg nemen.
Bij het Waterliniemuseum in Bunnik pakken we de Waterlinie weer op. Een bezoek is zeker de moeite waard, maar je kunt ook nog een klein stukje doorrijden tot het tweede MotoPlusPunt: Restaurant Vroeg.

Vervolgens kom je weer langs een flink aantal forten, waarvan een deel in de loop der jaren andere functie kreeg. Zo is fort Voordorp een evenementenlocatie en een van de grootste forten, Blauwkapel, heeft een woon- en recreatie bestemming gekregen. De route eindigt bij het Muiderslot. Dit kasteel stamt al uit de middeleeuwen en de tijd van de Waterlinie werd hier water in- en uit het gebied gelaten als er gevaar dreigde.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...