Nieuws

Roadbook-tour Brabant

Deze MotoPlus roadbook-tour luistert weliswaar naar de naam Brabant, waar ‘ie ook begint en eindigt, maar hij voert ook voor een deel door België en Limburg. Dit keer een tocht zonder thema, maar gewoon lekker toeren door het groene zuiden van Nederland.

De route start aan de zuidkant van Eindhoven, direct aan de A2. In de eerste kilometers rij je door een villawijk met luxe huizen verscholen tussen het groen, waarna het landschap achter Waalre geleidelijk wat opener wordt. Onderweg zie je veel langgerekte boerderijen parallel aan de weg. Dit zijn de zogenoemde langgevelboerderijen. Kenmerkend is dat het voorhuis, de stal en de schuur direct naast elkaar zijn gebouwd en alle deuren aan de lange gevel zitten. Door ze parallel aan de weg te bouwen, zijn alle onderdelen zowel vanaf de weg, als vanaf het land goed bereikbaar.

Even verderop gaat de route België in. Zoals op veel plekken staat hier een gietijzeren, kegelvormige grenspaal. Het getal 1843 geeft het jaartal weer waarop het grensverloop werd vastgelegd in het traktaat van Maastricht. Alle palen hebben een uniek nummer. Paal 1 staat op het Drielandenpunt in Vaals, hier staat de paal met nummer 190 en paal 365 vind je in het westen van Zeeuws-Vlaanderen.
Een stukje verderop kom je langs de Poolse militaire begraafplaats. Hier zijn 257 Poolse strijders begraven, die zijn gesneuveld tijdens de bevrijding van België in het najaar van 1944.

Wat op veel plaatsen opvalt is dat er veel bebouwing staat langs de wegen, ook buiten de dorpen. Dit wordt lintbebouwing genoemd. In Nederland komt dit vooral voor in veengebieden, maar bijna elk dorp in België heeft lintbebouwing. Dit komt doordat er in het verleden nauwelijks landelijke regels waren voor ruimtelijke ordening. In de Opvulregel werd zelfs vastgelegd dat ruimtes van meer dan 70 meter tussen bebouwing mocht worden bebouwd. Het grote nadeel van lintbebouwing is dat bijvoorbeeld riolering langs grote afstanden moet worden afgelegd. En Vlamingen leggen veel meer kilometers af om bij elkaar op bezoek te kunnen gaan.

Net na het dorpje Breugel loopt de route over een weg die niet toegankelijk is voor auto’s vanwege een tractorsluis. Met de motor kun je er echter prima langs. Aan het einde van deze weg rij je tegen Airbase Kleine Brogel aan, de thuisbasis van de Belgische F16 en F35.

Uiteraard is er ook een stop in België, namelijk bij koffiebar De Mok in Kaulille, het eerste MotoPlusPunt van de dag. Dit is een prima plek voor een kop koffie met een gebakje of een lunch. Bij grenspaal 164 gaat de route Nederland weer binnen. Op deze plek stond een douanekantoor met zelfs een Nederlandse en Belgisch toilet. Een tegelplateau herinnert nog aan de opening van het gebouw.

Het eerste dorp in Nederland is Stramproy. Hier woonde de Zangeres Zonder Naam de laatste jaren van haar leven en is ze ook begraven. Bij Neeritter pak je nog net een stukje België mee, om vervolgens in Thorn te komen, een dorp dat opvalt met z’n vele witte huizen. Rond 1800 kwam er een belasting die was gebaseerd op de afmetingen van de ramen. Omdat veel bewoners dat niet konden betalen, werden ramen dicht gemetseld. Om de bouwsporen (littekens van armoede) te verbergen, werden de huizen wit gekalkt. Samen met de bestrating van keien zorgen de witte huizen ervoor dat Thorn nu een beschermd stadsgezicht is.

Het wordt hoog tijd voor de tweede pauze. Op het plein naast de kerk in Roggel zit Hotel-Restaurant De Beukelaar, een prima plek om de inwendige mens andermaal te verwennen. Onderweg zijn er diverse boeren die allerlei verse streekproducten verkopen: asperges, fruit, eieren, aardbeien, aardappelen. Dus als je nog plek hebt in de koffer, neem dan iets lekkers mee voor het thuisfront.

De laatste grens die je passeert, zul je waarschijnlijk niet zien. Dat is de grens tussen Limburg en Noord-Brabant. Deze ligt midden in de weilanden en valt niet op, omdat je toch al door een groene omgeving toert. Geen lintbebouwing zoals in België en nauwelijks dorpjes. Het eindpunt is bij Herberghe de Coeckepanne in Lierop. Bij de imposante koepelkerk is voldoende plek om de motor te stallen en aansluitend te genieten van een ambachtelijke pannenkoek.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Indian Scout

Eerste Test Indian Scout

25 april, 2024

Met honderdduizend verkochte units sinds 2015, goed voor ruim veertig procent van de totale verkopen, kun je wel ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-