+ Plus

Rij-impressie Yamaha FJR1300A

De Yamaha-techneuten hebben voor de achtste verjaardag van de populaire FJR1300 veel moeite gedaan om hun enerverende toermachine weer helemaal up-to-date en op gelijke hoogte met de concurrentie te brengen. Naast een flink aantal detailverbeteringen is vooral het ABS-remsysteem onder handen genomen: dat moet nu overtuigen met kortere remwegen en fijnere regelimpulsen. Tijd voor een test dus.De Yamaha FJR1300 leverde in de diverse vergelijkingstesten (zie bijvoorbeeld MotoPlus 18/2007) keer op keer het bewijs dat haar toereigenschappen op een zeer hoog niveau liggen. Ze heeft een super-windbescherming (mede dankzij een elektrisch instelbare ruit), een uitstekend zitcomfort voor berijder en passagier, een ruime actieradius en bovendien veel goed toegankelijke bagageruimte. Allemaal waardige zaken voor een eerste klas reismachine. Het overtuigende en harmonische concept van deze beresterke cardanfiets bezorgde de concurrentie keer op keer weer problemen. Zozeer zelfs dat ook de overheidsdiensten overstag gingen en massaal voor de FJR1300 begonnen te kiezen.Maar diezelfde concurrentie bleef ook niet stil zitten en heeft inmiddels de goede K1200GT (BMW en GTR1400 (Kawasaki) op de wielen gezet. Bovendien leek Yamaha zelf zich het FJR-leven moeilijk te maken, door enkele modelwijzigingen door te voeren die achteraf wat minder gelukkig bleken te zijn. Zoals bijvoorbeeld de toepassing van het progressieve en daardoor wat ‘taai’ bedienbare gashendel. Die kon op weinig lof rekenen. De meeste kritiek echter kreeg de FJR1300 echter vanwege haar ABS-remsysteem te verwerken. Dat systeem kon qua werking en gevoeligheid niet overtuigen. Maar voor 2008 wil Yamaha dat rechtzetten en werd de FJR in detail onder handen genomen en uitgerust met een heel nieuw remsysteem.Onder heerlijke weersomstandigheden konden we in Zuid-Frankrijk een weekendje kennis maken met de vernieuwde FJR1300. En tijdens de rit rond Toulon wordt direct duidelijk dat de actuele FJR1300 gelukkig niets van haar oorspronkelijke kwaliteiten heeft moeten inleveren. Het tegendeel is zelfs het geval! Met de nieuwe Bridgestone BT021 toersportbanden (de opvolgers van de BT020’s) heeft de Yamaha haar toch al uitstekende eigenschappen op het gebied van stuurprecisie en neutraliteit nogmaals weten te verbeteren. De machine voelt met de nieuwe Bridgestone’s onder een hellingshoek nog neutraler aan en heeft ook nog minder de neiging om zich op te richten zodra je de rem er in een bocht even iets bij pakt. Waarbij dit goede gevoel zeker niet ten koste is gegaan van de hanteerbaarheid, want de FJR voelt nog steeds verbazingwekkend licht aan, zeker voor een afgetankt toch dik 300 kilo wegende motorfiets.Lastwisselingen verlopen op het nieuwe model nog soepeler, zodat je totaal geen problemen hebt om de motor onder acceleratie uit een bocht heel precies op zijn lijn te houden. Het gaat zelfs zo soepel dat je gaat twijfelen aan de opgegeven 144 pk, want je mist zelfs een beetje de kick van een plotselinge versnelling (de duw in de rug zeg maar). Op een potente 1.300 cc viercilinder wil je toch ook wel een beetje spektakel achter het gashendel hebben zitten.Elke keer weer verbazingwekkend is de sublieme onopvallendheid van de cardanaandrijving. Daar heeft Yamaha dus niet eens een moeilijke parallelogram-constructie voor nodig, zoals BMW en Kawa. Alleen de allergemeenste hobbels lukt het om in de verte iets van onrust in het rijwielgedeelte te veroorzaken. Keurig! De koppeling gaat nog steeds een beetje zwaar, maar door nu een gashendel met een lineaire in plaats van een progressieve overbrenging te gebruiken, kan het gas een stuk aangenamer en comfortabeler worden bespeeld. Jammer genoeg kunnen deze vernieuwde en sterk verbeterde onderdelen niet op de oudere FJR-modellen worden gemonteerd. [[kasten änderungen in detail]]AANPASSINGEN IN DETAIL• Nieuw ABS-remsysteem, nu met magneetklep-regeling en veel lager gewicht• Gewijzigde gasbediening met lineaire verhoudingen in plaats van een progressief karakter• Stroomlijnruit met krasvaste laag en versterkte bevestigingspunten• Nieuwe handvaten voor een beter gevoel• Zwart uitgevoerde cockpit• Nieuwe bedieingshendels voor de automatische AS-versie [[BU]]Met zijn tijdloze design en geslaagde detailwijzigingen is de FJR1300 er weer helemaal klaar voor.[[kasten das neue ABS im bremsentest]]HET NIEUWE ABS-REMSYSTEEM GETESTIn de grote vergelijkingstest van zware snelle reismachines (MotoPlus 18/2007) moest de FJR1300 vooral op het gebied van de remmen veel toegeven op de concurrentie. De machine kwam bijvoorbeeld met twee personen erop vanaf 100 km/uur pas na 52,7 meter tot stilstand, terwijl de concurrentie voor dezelfde remmentest tien meter minder remweg nodig had! De BMW deed het in 41,3 m, de Pan in 42,4 en de Kawa 1400 GTR in 46,3 meter.De actuele FJR1300 kreeg dus een heel nieuw ABS-remsysteem met een drietraps remdruk-regulering (in plaats van het oude tweetraps-systeem). Ook zijn de wielsensoren verbeterd en is de totale motoriek verder verfijnd. In de praktijk, tijdens het testen op provinciale wegen, merk je een duidelijke verbetering van de regelfrequentie en een verbetering bij het pulseren van remhendel en rempedaal. Maar de grootste – en belangrijkste – winst zit hem vooral in de maximale vertraging. Om voluit te kunnen remmen is het bij de Yamaha wel zaak om zowel voor- als achterrem volop te gebruiken. In een noodsituatie is het niet voldoende om enkel op de voorrem te vertrouwen, aangezien de FJR door zijn lange wielbasis van 1.515 mm relatief veel gewicht op het achterwiel heeft, zodat je ook met het achterwiel veel remkracht kunt en moet genereren, voorakl als elke meter telt.Tijdens de remmentest bleek de FJR met twee personen nu zeven meter minder remweg nodig te hebben dan voorheen: 45,2 meter. Daarmee remt hij net iets harder dan de GTR1400. Solo rijdend staat de FJR1300 voortaan vier meter eerder stil in noodsituaties. Met betrekking tot de regeling en de vertraging staat de 2008-FJR1300 dus weer midden tussen de concurrenten.REMPROEVENModel 2007 solo: gemiddelde vertraging 7,9 m/s² 49,1 mModel 2008 solo: gemiddelde vertraging 8,6 m/s² 44,7 m Restsnelheid 29,9 km/uurModel 2007 met duopassagier: gemiddelde vertraging 7,3 m/s² 52,7 mModel 2008 met duopassagier: gemiddelde vertraging 8,5 m/s² 45,2 m Restsnelheid 37,7 km/uur[[bu]]Het nieuwe ABS-remsysteem zorgt in combinatie met de nieuwe Bridgestone BT021 banden voor kortere remwegen.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.