+ Plus

Rij-impressie Suzuki Burgma 400Z

Stamvaders luisteren in de regel naar kloeke namen als RC30, FZ750 of GSX-R750. Motoren met ballen voor mannen van hetzelfde kaliber. Voor niks of niemand bang. Niet direct een rijtje dus waar je zonder blikken of blozen de Burgman 400 tussen parkeert. Toch is ook deze Burgman 400 een stamvader, en wel die van een hele reeks zware motorscooters. Een hernieuwde kennismaking met de 400, voor de gelegenheid in een winterse uitvoering: de Z-Edition. Mijmeren naar zijn eigen hoogtijdagen, dat zal de Burgman 400 ongetwijfeld doen als de Tmax-en, Silverwings, GP800’s en ook zijn eigen grote broer, de Burgman 650, hem weer eens links en rechts voorbij vliegen. Dagen, begin deze eeuw, waarin de Burgman 400 het topje van de voedselpiramide vormde, althans als het om motorscooters ging. Een longinhoud van 400 cc en 34 pk achter de knop, de Burgman 400 kende in die dagen zijn gelijke niet en was de maat de scooterdingen. Lekker meekomen op bijvoorbeeld de snelweg, in die tijd toch een van de grote manco’s van motorscooters, was met de komst van de Burgman 400 ineens een aangename vanzelfsprekendheid, die Suzuki’s grootste combineerde met veel bergruimte en een luxe zitpositie. Dat maakte de Burgman 400 tot een vlotte en handige forens en dat is ‘ie heden ten dage eigenlijk nog steeds, alhoewel hij inmiddels dus voorbij is gestreefd door zijn grotere vakbroeders. Tja, dat is misschien een beetje het trieste lot van de wegbereider. Maar los van het feit dat de scootermarkt tegenwoordig snellere en completere motorscooters te bieden heeft, staat de Burgman 400 nog steeds zijn mannetje, zeker in deze speciale Z-Edition. Net als bij de Burgman 650 is deze Z-uitvoering een wintervaste variant met handige extraatjes als handvatverwarming, handkappen en een iets minder wintergerichte, maar daarom niet minder praktische rugsteun voor een passagier. Winters is in ieder geval ook het sneeuwwitte dekkleed van deze 400, een kleur die mooi combineert met het bruine zadel. Hetzelfde zadel gecombineerd met zwarte stroomlijndelen is trouwens de andere kleuroptie voor deze Z-Edition. De meerprijs voor deze extra’s die je, vergeleken met de standaard Burgman 400, betaalt is trouwens € 500,-. Motorisch koop je daar niets extra voor, want deze ‘Z’ presteert exact hetzelfde als de standaard versie en dat betekent dat je lekker mee kunt komen in het verkeer. Niets meer en niets minder. De eencilinder komt – scootereigen – vlot van de plek en snort vervolgens met een zijdezachte gasrespons mee in de verkeerskaravaan. Het blok draait daarbij voorbeeldig, alleen trekken er bij heel lage toerentallen in bijvoorbeeld stadsverkeer af en toe duidelijk voelbare vibraties door de Burgman. Hinderlijker is het dalletje in de vermogensafgifte tussen pakweg 6.000 en 6.300 toeren op de teller. In dit toerengebied rij je ongeveer 80 km/uur en dat maakt dat je terdege met deze dip rekening moet houden als je bijvoorbeeld even snel wilt inhalen op een secundaire weg. Een klein ‘aanloopje’ voor een inhaalactie is dus aan te raden. Boven die 6.300 toeren herpakt de Burgman zich en loopt ‘ie behoorlijk soepel en gemakkelijk naar een dikke 140 km/uur op de klok. Daarboven is de rek er wel uit en begint het meer op sprokkelen te lijken. Maar dat is geen schande, de Burgman 400 komt ook op de snelweg makkelijk mee en daar is het bij een forensenmachine als deze toch hoofdzakelijk allemaal om te doen. En een beetje comfort is natuurlijk ook mooi meegenomen. Wat dat betreft zit je op het goed gepolsterde zadel van de 400 goed. Veel ruimte, ook voor de benen, en vooral veel protectie tegen de elementen. De ruit is van het type winkelruit, houdt je perfect uit de wind en zorgt er bij een klein buitje voor dat je bovenlichaam het nagenoeg droog houdt. Ook de benen blijven bij lichte neerslag droog door het goed gevormde onderste deel van de stroomlijn. Die stroomlijn zorgt er eveneens voor dat je er nog relatief warmpjes bij zit nu de ochtenden aanmerkelijk frisser beginnen te worden. Dan bewijzen ook de handkappen hun nut, want ze leiden de koude rijwind mooi over de handen heen waardoor je het een stuk langer kunt uitzingen. En mocht het helemaal de spuigaten uitlopen met de kou, dan voorzie je de handvatten met een druk op de knop van een aangename temperatuur. Wat sturen betreft is het met de Burgman 400 een beetje hetzelfde verhaal als met de prestaties. Rij je lekker met de stroom mee, dan verrast de 400 met een bijzonder prettig en licht stuurkarakter. Hij laat zich gewillig insturen en blijft eenmaal op een oor heel koersvast en stabiel volgen. Wil je ’s ochtends als eerste voor de koffieautomaat staan, dan rij je echter al snel tegen de beperkingen van het rijwielgedeelte van de Burgman aan. Op snelheid begint vooral het kleine 13 inch voorwiel dan wat zoekerig aan te voelen en ook de vering, die bij normale snelheden best comfortabel is, krijgt dan moeite om mooi te blijven volgen en wil op forsere hobbels doorslaan. ‘Oneigenlijk gebruik’, zou de scooterpurist zeggen. Zit wat in, maar iedereen heeft wel eens van die dagen dat je net even te lang in dat lekkere warme nest bent blijven liggen en er onderweg dus even flink aan moet trekken om op ‘deadline’ op kantoor te zijn. ‘Uitslapers’ en ook lieden met een overheersende sportieve inborst kunnen wat dat betreft misschien beter kiezen voor bijvoorbeeld een Yamaha Tmax, die het sportievere stuurwerk net wat beter verteert. Maar voor de ‘uitgeslapen’ types heeft de Burgman 400 Z-Edition eigenlijk alles in huis. Afgezien van het dipje rond 6.000 toeren surf je probleemloos en comfortabel mee in het verkeer, ben je gewapend tegen de winterse kou, heb je legio opbergmogelijkheden voor je spullen en heb je een stel puike stoppers met ABS. En dan mag je dan wel niet zo snel, sportief of super-de-luxe op pad zijn als in de zetel van een maxi-scooter, je houdt in ieder geval een beetje vulling in de portemonnee over. Ook niet onbelangrijk. [Bild: Suzuki-9082]TECHNISCHE GEGEVENS SUZUKI BURGMAN 400AZ Z-EDITIONMOTOR vloeistofgekoelde eencilinder, enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie, accu 12 V/9 Ah, automatische transmissie, V-snaar-aandrijving. Boring x slag 81,0 x 77,6 mmCilinderinhoud 400 ccMax. vermogen 25 kW (34 pk) bij 7.500 tpmMax. koppel 36,3 Nm bij 5.800 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen frame, telescoopvoorvork, achtervering met stereoschokbrekers, dubbele schijfrem voor Ø 260 mm, schijfrem achter Ø 210 mm, ABS. Banden 110/90-13; 130/70-13MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.590 mm, balhoofdhoek 64,8°, naloop 102 mm, veerweg voor 110 mm, veerweg achter 100 mm, zithoogte 695 mm, rijklaar gewicht 227 kg, tankinhoud 14,0 liter. Garantie twee jaarService-intervallen 6.000 kmKleuren wit, zwartPrijs NL € 8.290,- / B € 7.530,-INFO NEDERLAND BV Nimag, tel. 0347-34 97 49, www.suzuki.nl INFO BELGIЁ Suzuki 2 Wheels, tel. +32(0)3-450 04 11, www.suzuki2wheels.be [Bilder + BU’s][Opener: Suzuki-9050][Details][Suzuki-9057]Klokken op stand met een omlijsting waar het tropisch regenwoud niet onder geleden heeft….[Suzuki-9060]Twee belangrijke extra’s op de ‘Z’: handkappen en handvatverwarming. Ideaal als de dagen kouder worden. [Suzuki-9077]Plenty bergruimte onder de comfortabele zetel.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.